Autoiluketju

  • 3 315 767
  • 19 009

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ja vaikka säästäisin "vain" 200 euroa, niin on se paljon rahaa lapsiperheelle sekin.
Kuten Tommy jo sanoikin niin et varmaan ihan noin paljoa säästänyt kuin alunperin ilmoitit, kun kyllä Vianorillakin ne "pyöristää" aika hyvin hintoja vielä alaspäin. Kuitenkin noista saksasta tilatuissa renkaissa säästää sen muutaman satasen. Itselle en ole vielä tilannut, kun on sopivasti auton vaihdon yhteydessä tullut aina satsit renkaita. Isä on jo parit renkaat tilannut. Aina sen muutaman satasen säästää ja vanteille laitto ei maksa paljon yhtään nyrkkipajalla.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuten Tommy jo sanoikin niin et varmaan ihan noin paljoa säästänyt kuin alunperin ilmoitit, kun kyllä Vianorillakin ne "pyöristää" aika hyvin hintoja vielä alaspäin.

Tämä keskustelu alkaa saamaan osaltani melko hämmästyttäviä piirteitä. Anneli se vaan jaksaa...

Suomen halvimpana rengasliikkeenä itseään mainostava (tai ainakin mainostanut) TiRe tarjoaa tarvitsemaani rengaskokoa tasan yhtä merkkiä, jolloin kierroksen hinnaksi tulee 1050€. Sanon nyt vielä kerran, että kyseessä on melko harvinainen rengaskoko, ja kokemusteni perusteella ns. erikoiskamassa on tinkivaraa paljon vähemmän kuin bulkkikamassa.

Olen tässä katsellut jos hommaisin ratalaudan, hiihtoleijan ja /tai siipipurjeen, hieman erikoisemmista talviurheiluvälineistä siis kyse. Vaikka kaikenmaailman kesportit myyvätkin laskettelukamojaan ja muita toppatakkejaan tähän aikaan vuodesta 70% alennuksella, on yllämainituissa tavaroissa alennusprosentti 10 jos sitäkään. Näin se vaan menee vähän spessumman kilkkeen kanssa.

En väitä, etteikö vaikkapa Vianorilta tai Tireltä saisi noheva tinkijä kymmentä prossaa pois ja asennusta kaupan päälle, mutta kyllä tuossa on silti edelleen todella iso hintaero ulkomaisen toimijan hyväksi sekä euromääräisesti että prosentuaalisesti. Eikä tarvitse tinkiä.

Kertokaa nyt te Tommy ja AnFa vuorostanne ihan vaikka omia kokemuksianne suomalaisista rengasliikkeistä saaduista alennuksista ja palvelusta!
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kertokaa nyt te Tommy ja AnFa vuorostanne ihan vaikka omia kokemuksianne suomalaisista rengasliikkeistä saaduista alennuksista ja palvelusta!

Edelliset renkaat mitkä ostin. Neljä vuotta sitten talvirenkaat. Esitteessä luki hinnaksi 149€/kpl ja kun menin liikkeeseen että ostan neljä (4) kappaletta kyseisiä renkaita niin yhteishintaa oli noin 400€.

Laitappas muuten se rengasmallisi ja -kokosi niin koitetaan yksissä tuumin etsiä.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Laitappas muuten se rengasmallisi ja -kokosi niin koitetaan yksissä tuumin etsiä.

Enpä taida laittaa. Tuli nimittäin juuri äsken sähköpostia tuolta Saksanmaalta jossa ilmoittivat, että renkaat lähtevät tänään kohti Suomea ja että veloittavat nyt sitten samalla luottokorttiani. Ottaisi kaaliin jos joku nettiniilo onnistuisi löytämään hetkessä vieläkin edullisemman diilin.

Mutta sinä sait siis ihan reilun alennuksen, hyvä niin. Kyllähän noita välillä näkee sesonkiaikanakin yleisimpien rengaskokojen osalta.
 
Jos autossa on vakio-kesärenkaat 205/45/17 niin mikä on sovelias talvirengastus?
Ehkä 205/60/16? Auttakaa epätietoista pliis.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jos autossa on vakio-kesärenkaat 205/45/17 niin mikä on sovelias talvirengastus?
Ehkä 205/60/16? Auttakaa epätietoista pliis.

No esimerkiksi noin. Mulla on kesänakit 225/45/17, mutta talvipyörylät 195/65/15 kitkoilla. Kitkat siis mukavan pehmeät ja pitoa riittää. Osittain makuasioitakin, sekä auton alusta toki vaikuttaa siihen miltä rengas ajettaessa tuntuu. Ja tietysti sitten mikä mahtuu pyörimään ja kääntymään noin suurempaan päin mentäessä.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Edelliset renkaat mitkä ostin. Neljä vuotta sitten talvirenkaat. Esitteessä luki hinnaksi 149€/kpl ja kun menin liikkeeseen että ostan neljä (4) kappaletta kyseisiä renkaita niin yhteishintaa oli noin 400€.
OK, täytyy koittaa välttää jatkossakin, kun ei jaksa tukea liikkeitä, jotka eivät ilmoita oikeaa hintaa etukäteen, vaan joutuu lähteä paikan päälle kyselemään, paljonko tällä pärställä saa rabattia.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
OK, täytyy koittaa välttää jatkossakin, kun ei jaksa tukea liikkeitä, jotka eivät ilmoita oikeaa hintaa etukäteen, vaan joutuu lähteä paikan päälle kyselemään, paljonko tällä pärställä saa rabattia.

Olet varmasti hieno mies, kun maksat ovh:n mielelläsi. Itse ostan mieluummin halvemmalla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kertokaa nyt te Tommy ja AnFa vuorostanne ihan vaikka omia kokemuksianne suomalaisista rengasliikkeistä saaduista alennuksista ja palvelusta!

Itsellä on kaikki renkaat ostettu joko auton mukana tai "suhteilla", eli joku tuttu ollut myymässä tai hoitanut diilin. Ilmaa tuntuu hinnoissa olevan.

Nykyiseen autoon nastarenkaat alumiinivanteineen 700 euroa, myyjä harmitteli myöhemmin että pelkät vanteet maksoivat heille 1300 euroa maahantuojan kautta. No, se ei ole minun ongelma ja kyllähän autoa ostettaessa annetaan rabattia renkaista.

Renkaat aikaisempiin autoihin olen ostanut joko rengasliikkeestä tai autoliikkeestä, molemmissa alennus ollut n. 30-40 % luokkaa nettisivuilta löytyviin hintoihin verrattuna.

Mutta joo, hyvä jos sait mielestäsi hyvään hintaan. Kuitenkin itse ajattelisin että renkaissa on niin korkeat toimitusmaksut koon ja painon takia, lisäksi asennus tuottaa omat vaivansa (jonka saa yleensä kaupan päälle, kun ostaa liikkeestä) niin itse en tuohon hommaan lähtisi.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olet varmasti hieno mies, kun maksat ovh:n mielelläsi. Itse ostan mieluummin halvemmalla.
Saksasta tilattaessa hinta on ilmoitettu ihan selkeästi postituskuluineen. En jaksanut soitella/lähteä Vianoriin pummimaan 60%:n alennuksia. Uskon yhä, että ostin juurikin halvemmalla, luultavasti toisin kuin sinä.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Saksasta tilattaessa hinta on ilmoitettu ihan selkeästi postituskuluineen. En jaksanut soitella/lähteä Vianoriin pummimaan 60%:n alennuksia. Uskon yhä, että ostin juurikin halvemmalla, luultavasti toisin kuin sinä.
Öö. Mitähän sinä nyt sekoilet? Olenko väittänyt, että olen ostanut halvemmalla Vianorilta kuin joku nettikaupasta? Sanoin ainoastaan, että listahinta ei ole todellakaan sama kuin todellinen hinta ja että säästö ei ole ollut niin iso kuin kaveri luulee. Uskallan myös väittää, että kovin moni ei ole vuonna 2005 paljon tilaillut renkaita saksasta kotiovelle jolloin itse ostin viimeksi renkaat. Kaveri ei sitten edes vaivautunut laittamaan merkkiä ja mallia renkaista, jolloin oltaisiin voitu etsiä suomesta paljon hänen ilmoittamaansa "suomi-hintaa" halvemmalla sarja. En jaksa uskoa että sinäkään niin älyttömästi olet säästänyt, jos itse olet laskenut säästösi.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Öö. Mitähän sinä nyt sekoilet? Olenko väittänyt, että olen ostanut halvemmalla Vianorilta kuin joku nettikaupasta? Sanoin ainoastaan, että listahinta ei ole todellakaan sama kuin todellinen hinta ja että säästö ei ole ollut niin iso kuin kaveri luulee. Uskallan myös väittää, että kovin moni ei ole vuonna 2005 paljon tilaillut renkaita saksasta kotiovelle jolloin itse ostin viimeksi renkaat. Kaveri ei sitten edes vaivautunut laittamaan merkkiä ja mallia renkaista, jolloin oltaisiin voitu etsiä suomesta paljon hänen ilmoittamaansa "suomi-hintaa" halvemmalla sarja. En jaksa uskoa että sinäkään niin älyttömästi olet säästänyt, jos itse olet laskenut säästösi.
OK, muoto oli vain komparatiivi. Listahinta ei tosiaan useinkaan ole lopullinen hinta, ei tulisi kuitenkaan mieleenkään lähteä potkimaan renkaita Vianorille ja kyselemään todellisia hintoja, jos netin listahinta on jotain 40% alempi. Jos tuotteiden lopulliset hinnat ovat samat, niin tilaan mieluummin paikasta, jossa ei tarvitse tinkiä. Itse tilasin renkaat Saksasta vuonna 2003. Silloin hinta oli puolet Vianorin jostain hv yhteistyösopimuslistahinnasta.

Ylipäätään vituttaa aina, jos liikkeet antaa alennusta, kun joku sanoo, että "kato mulle siihen joku sopiva hinta". Liikkeellä on kuitenkin periaatteessa aina mahdollisuus/insentiivi se antaa, koska myyntikate on yleensä helvetin iso. Tällöin kuitenkin efektiivisesti kusetetaan niitä, jotka maksavat sen listahinnan mukisematta. Kyllähän sitä itsekin tulee niitä välillä pummittua, kun ei viitsi maksaa ylihintaa, mutta mahdollisuuksien mukaan vältän sellaisia liikkeitä ja renkaiden ostossa se näyttäisi olevan sinun tietojesi mukaan syytä tehdä.
 

12961

Jäsen
Kyllähän sitä itsekin tulee niitä välillä pummittua, kun ei viitsi maksaa ylihintaa, mutta mahdollisuuksien mukaan vältän sellaisia liikkeitä ja renkaiden ostossa se näyttäisi olevan sinun tietojesi mukaan syytä tehdä.

Se pätee lähes kaikkeen tavaraan, missä teollisuushinnat ovat jotain muuta kuin pienten ostojen hinnat.

Itse alalla, jossa isommat teollisuuskaupat lasketaan vajaassa miljoonassa. Kun sitten Pekka Perusjätkä tulee hakemaan tavaraa (noin 10% liikevaihdosta mutta vajaa 50% tuloksesta) listahintaan, on sen "perusyksikön" X hinta noin 60% kalliimpi. Tästä sitten voi antaa hyvän pärstän alennusta oikeastaan jokaiselle, jotta saadaan hyvä mieli. Ja tuote on sellainen mitä et saa yhdestäkään nettikaupasta.

Kaiken lisäksi nuo teollisuuteen tehtävät kaupat sisältävät myös aimo annoksen suunnittelutyötä. Joskus jopa viikkoja.

Eikö teistä kukaan tingi vaikkapa intersportissa? Itse kyllä teen niin. Yleensä normiaikana saa tingattua hinnat samalle tasolle kuin tulevassa alennusmyynnissä, eikä tarvitse tyytyä jämäkokoihin vaikkapa nyt rullaluistimissa tai laskettelusuksissa.

Noh, osittain offtopiccia, mutta rohkaistaan nyt jengiä tinkimään rengaskaupoillakin.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Kertokaas palstan autonikkarit kuinka vaikeaa on vaihtaa IV golfiin käsijarruvaijeria kuskinpuolelle taakse? Ei mennyt katsastuksesta läpi tuon takia ja menossa viikonloppuna korjaamaan. Kallishan se vaijeri ei ollut ja tuli mieleen että pitäiskös vaihtaa myös toiselle puolelle?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Sinuna vaihtaisin molemmille puolille. Äkkiä vaan jarruttaa toinen puoli paremmin, kun toinen on jo vanha. Samaan rahaan vaihtavat molemmat ja eihän tuo vaijeri ole edes minkään hintainen, etteikö voisi ottaa molemmille puolille.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ford focus 1,6 100hv Ghia M5 Wagon

Tuollainen olisi kiinnostuksen kohteena vm08 ja ajettu 13tkm. Oisko kokemuksia hyviä / huonoja. Itselle Ford on kyllä aika väritön merkki eikä ole oikeen hyvää eikä huonoa sanottavaa.
 

Taatusti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks, Tottenham Hotspur
Tuollainen olisi kiinnostuksen kohteena vm08 ja ajettu 13tkm. Oisko kokemuksia hyviä / huonoja. Itselle Ford on kyllä aika väritön merkki eikä ole oikeen hyvää eikä huonoa sanottavaa.

Focus on hyvä ajettava ja ihan ok tilat. Suurimpana miinuksena mielestäni voidaan pitää melkoista sisämelua. Omassani, joka oli muutaman vuoden vanhempi, ei mitään suurta vikaa ilmennyt. Vetareita tms. vaihdettiin pari kertaa ja vähän ruostetta ilmestyi takaluukkuun.

Kokonaisuutena auto minusta joka tapauksessa ylitti odotukset.

1.6-litraisellakin pärjää. Motarivauhdeissa ohituksiin kannattaa varata riittävästi aikaa, mutta muuten ihan sopivasti menevä peli.
 
Neljä vuotta erinomaisesti palvellut Citroen C2 VTS vaihtuu uuteen FIAT Grande Punto T-Jet:iin viikon päästä maanantaina. Lauantaina tehtiin kaupat ja reilun viikon päästä saa jo autolla päristellä, suht nopeaa toimintaa siis.

Suurempaan siis vaihdettiin 37 cm lisää pituutta ja kaksi ovea enemmän. Kulutus pienenee ja kulkupuoli paranee uuden auton myötä, joten mikäs tässä.

Kellään kokemuksia Grande Puntosta? T-Jetistä ei varmaankaan, kun ei ole vielä kauaa ollut suomessa myynnissä. Ymmärtääkseni FIAT on Grande Punton myötä parantanut laatuansa huomattavasti ja Hiivatti -lempinimi joutaisi jo roskakoriin.

Maserati oltaisiin haluttu mutta kun rahat ei riitä niin pitää tyytyä tähän Maserati look a likeen tai "köyhän miehen Maseratiin".
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Neljä vuotta erinomaisesti palvellut Citroen C2 VTS vaihtuu uuteen FIAT Grande Punto T-Jet:iin viikon päästä maanantaina. Lauantaina tehtiin kaupat ja reilun viikon päästä saa jo autolla päristellä, suht nopeaa toimintaa siis.

Suurempaan siis vaihdettiin 37 cm lisää pituutta ja kaksi ovea enemmän. Kulutus pienenee ja kulkupuoli paranee uuden auton myötä, joten mikäs tässä.

Miltäs koeajo maistui? Itseäkin on vähän kiinnostanut tuo nimenomaan viisiovisena. Varmasti pystyy laittaa ajettavuudessa ST:lle kampoihin, varsinkin kun alavääntö on huomattavasti parempi. Täällä päin kun ei vaan ole noita jotta pääsis ajelee, joten pitäisi varmaan mennä tonne pääkaupunkiseudulle metsästää yksilöä. Kerros kokemuksia?!
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Kummasti näin kevään tullen tuo autokin nousee esille. Kai tuo nykyinen menee nyt sitten vaihtoon. Kahden litran bensa Xsara kiertoon ja pikkudieseli tilalle. Aika vahvasti näyttää sille että uusi Fiesta on vaihtoehdoista vetämässä pisimmän korren. Perjantaina tuli noista pikkuautoista ajettua diesel Fiesta ja vastaava diesel Grande Punto peräkkäin niin ei HESUS minkälaisia eroja saman kokoluokan ja hintaryhmän autoissa edelleen on. Fiesta tuntui ajettavuudeltaan ja yleistuntumaltaan luokkaa isommalta autolta mitä se todellisuudessa on. G P nyt tuntui, no juuri sille mille sen olisi saattanut kuvitellakin eli nej tack. Yleinen laatuvaikutelma Fordille puhtaasti. Käyttäytyminen ja ajotuntuma samoin. Fiestasta kokeessa oli 1.4 litrainen versio ja Grande Puntosta 1.3 litrainen jotka olivat keskenään täysin eri luonteiset moottorit. Paperilla tuossa Fiatissa piti olla parempi vääntö ja enemmälti tehoa. Omassa ajossa Fiesta totteli komentoja järjettömän paljon sulavammin ja olisi luullut että vääntö- ja teholuvut olisivat olleet juuri toisin päin.

Tulevaa Alfan Mitoa joka olisi kovasti kiinnostanut Deltan tyyppi ei osannut myydä ollenkaan joten sen nyt varmaan joutuu unohtamaan vaikka mieli tekisi sekin tsekata.

Nämä autojen vertailuthan nyt ovat tässä pikkuautokategoriassa ihan makuasioita mutta jos halpaa pikkuautoa on hankkimassa niin kannattaa tuo uusi Fiestakin käydä tyyppäämässä.
 
Miltäs koeajo maistui?
Koeajo vahvisti sen mitä olin lähinnä Brittiläiseltä (kansainväliseltä) Fiatforumilta lukenut. Siellä ovat "alan" ihmiset vieneet GP T-Jettejä jarrupenkkiin useita yksilöitä ja tulokset vaihtelivat 136hv-138hv tehoalueella sekä maksimivääntö oli keskimäärin 230Nm. Huomattavasti paremmat lukemat kuin mitä luvataan. Toisin sanoen kulkupuoli oli kunnossa.

Muutenkin auton olemus oli laadukkaampi kuin olin odottanut. Oikeastaan ainoa ongelma oli se että polkimet ovat hieman liian lähellä toisiaan. Talvikloboilla ajaessa joutuu vähän sovittamaan jalkoja. Vakiovarustus on riittävä (mm. ESP). Ajoasennon saa myös tälläinen 192cm kuljettaja ihanteelliseksi.

Prosessin kestäessä kävin myös koeistumassa uuden Fiestan. Ihan vaan huvin vuoksi toki, sillä sitä en olisi kuitenkaan ostanut kun ei ole sporttiversiota vielä näköpiirissä. Fiestan kojelauta oli kuin suoraan jostain 80-luvun scifi-avaruusleffasta. Vipstaakeja löytyy niin monta että ei niitä opi käyttämään pitkään aikaan. Alfa Mito poltteli myös mielessä. Erityisesti viime viikolla kun laittoivat ennakkohinnat sähköpostilla. MiTo maksaa ainoastaan pari sataa enemmän kuin GP samalla koneella. 155hv maksaa myös ainoastaan aavistuksen enemmän kuin GP!! MiTon osto kaatui lopulta siihen että sitä ei saa 5 ovisena. Lisäksi avopuoliso arvostaa PALJON enemmän Grande Punton Maserati lookia kuin Alfa MiTon ulkomuotoa.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
About 88-89 km/h (alle 90 km/h oli säädetty Volvon cruise-toiminto) ajettu ruuhkaisella 80 km/h Kehä III:lla. Kamera välähti, tulee vissiin postia. Minkähän suuruinen summa nollatuloiselle opiskelijalle? Eikö 10% ylitys sallita, mutta kuinka tarkkaa se sitten on, koska 89:hän olisi hieman yli sen kymmenen prossan...?

Rikesakkohan tuosta taitaa napsahtaa. Tämä kertoo että 70 e olisi tulossa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
About 88-89 km/h (alle 90 km/h oli säädetty Volvon cruise-toiminto) ajettu ruuhkaisella 80 km/h Kehä III:lla. Kamera välähti, tulee vissiin postia. Minkähän suuruinen summa nollatuloiselle opiskelijalle? Eikö 10% ylitys sallita, mutta kuinka tarkkaa se sitten on, koska 89:hän olisi hieman yli sen kymmenen prossan...?

Aika erikoista jos tuolla nopeudella välähtää. Luultavasti tulee vain huomautus, ei siis sakkoa.

Edit. No, katsotaan! :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös