Niino Saksalaisiin omalta kohdaltani sen verran, että Volkkarit ovat mielestäni hirveitä. Alustan käytös on yleensä suurinpiirtein kengänpohjallisen luokkaa, moottorin ääni kuuluu liian voimakkaana, ja jotenkin muutenkin autoissa on teennäinen, muovinen ja halpa fiilis. Yök.
Audit ovat sen sijaan ehkä parhaita autoja kokonais-ajomukavuudeltaan mitä tiedän, kertakaikkisen hienoja pelejä. Tosin nykyisen ikäpolven ohjaamon sisustus on mallia susirumaa, en ymmärrä miten Audi onnistuikin sen niin ryssimään. Samoin toivoisin myös vähitellen jotain edes pientä uudistusta ulkonäköön, nyt autot ovat näyttäneet käytännössä täsmälleen samanlaisilta viimeiset 10 vuotta ainakin. Jos laatu (= luotettavuus) olisi vaan parempi, niin ajaisin varmasti Audilla.
Bemareille taas en ole oikeasti yrityksistä huolimatta ole lämmennyt. Alusta on juu hyvä, moottorit ovat juu tehokkaita, mutta siihen se sitten jääkin. Ohjaamon "lookista" en ole tykännyt koskaan, ja varsinkin uuden 5-sarjan puikoissa en ole vaan kertakaikkiaan päässyt sinuiksi. Ei toimi minulle, on liian kulmikas, jäykkä ja vaikeaselkoinen, eli saksalainen. Lisäksi Bemari on myös erikoistunut kaikenmaailman sähkövikoihin, en sitten tiedä onko ihan viimeisen parin vuoden aikana tapahtunut siinä kehitystä.
Uskon että Bemareista pitää "bensaasuonissa" -tyypit, jotka haluavat ajaa kilpaa yleisillä teillä ja muuten vaan nauttivat kovaa ajamisesta. Itselläni tämä vaihe on jo mennyt ohi, etsin enemmän käytännöllisiä ja miellyttäviä autoja.
Tällä hetkellä autona on uudenkarhea Toyota (joka on erittäin hyvä auto minulle joka suhteessa), mutta nyt perheen kasvaessa tulee eteen tilanne että Toyotalta ei enää löydy minulle sopivaa. Ainoa "sopiva" olisi massiivinen LandCruiser, mutta se on jo hinnaltaan ja käyttökustannuksiltaan ja ulkomitoiltaan kertakaikkiaan massiivinen.
Nyt näyttää että ainoa tarpeet tyydyttävä auto olisi Chevrolet Captiva, laadusta (=luotettavuudesta) ei ole mitään käsitystä mutta muuten on kuin nenä päähän. Eli varmaan siihen mennään.
EDIT: niin ja vielä näistä "Skoda on Audin veroinen", niin älkää ny viittikö. Kyllä Skodasta edelleen näkee ja tuntee että se on itä-auto, ja siihen nähden heittämällä ylihintainen. Ei ole pelkoa että itse ainakaan edes miettisin (toisinaan saan ko. autoja vuokrakäyttöön, ja se aina varmistaa mielipiteeni voimassaolon).