Autoiluketju

  • 3 191 784
  • 18 516

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Laatu => seitsenkertainen lakkaus pähkinäpuupanelin päällä kojelaudassa ja antiloopin sikiön nahalla verhoiltu vaihdekepin nuppi

Laatu => ei hajoa millään eikä jätä tielle jos et ole unohtanut tankata

Just pick one...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eli sinusta Ladakin on laatuauto? Ei hajoa millään ja jos bensa loppuu niin matka jatkuu kun kusee tankkiin.

Jepjep.
 

Viljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki hyvät
Tiedoksi, niin sana "laatu" ei tarkoita sitä että keulalla on kiillotettu baijerilaisen moottoritehtaan logo suoraan asennettuna, ja sen lisäksi isoisä muistaa miten nuoruudessa saksalaiset oli laatuautoja.

Saksalaiset "laatumerkit" ovat lähinnä vitsi, sori nyt vaan, mutta jos niillä saa jormaan lisää pituutta niin ostakaa vaan. Varmaan tarvitsette.

Luin tuossa hiljakkoin kyselytutkimuksen tuloksia pohjoismaista kuinka tyytyväisiä ihmiset olivat autoihinsa noin yleensä, tarkoittaen varmaankin luotettavuutta, hintaa, jälleenmyyjän palvelua, huoltoja, turvallisuutta ym ym.
Parina viime vuotena on BMW ollut listan ykkösenä, taisi olla Toyota olla tiukka kakkonen. Audi / Mersu alempana listassa. Ei se baijerilainen nyt aivan
paskakaan voi olla, mutta jos olet asian niin päättänyt osaltasi niin olkoon.

Jormakaan ei voi koskaan olla liian pitkä, joten hankin tossa pari viikkoa sitten -06 mallin BMW 320 DAT kaikilla hilavitkuttimilla. Aivan helevetin hieno ajopeli, ei voi muuta sanoa. Tyttöystävä vannoo uskollisuutta (jorman pituus?)ja Toyo avensis naapurit kuolaavat.
Kannattaa kokeilla.
 

Carlos

Jäsen
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin täällä.

Japskien laatu on sitä että heidän muovikipponsa eivät hajoa helposti. Saksalaisten autojen laatu on sitten jotain ihan muuta, istuinergonomiasta hallintalaitteiden materiaaleihin.

Puhutaan eri asioista. Minä en kutsu Toyota Corollaa laatuautoksi vaikka sen hirveän näköiset tuulettimen namiskat kestäisivät 100v.


En ole samaa mieltä. Sinä puhut taas materiaalien hinnoista. Kyllä Toyota varmaan saa samaan hintaan vastaavat materiaalit autoihinsa kuin Bemari. Se vaan että Bemarit eivät ole keskimäärin saman hintaluokan autoja alkuunkaan kuin Bemarit, Mersut, tai Audit.

Jos haluaa laittaa viivalle vierekkäin saksalaisen ja japanilaisen auton, täytyy vertailu tehdä esim. Toyotan ja Opelin tai VW:n kesken. Siitä voi sitten jokainen vetää keskenään johtopäätöksen, missä autossa on laadun leima ja missä ei. Itselleni ainakin tämä vertailu on päivänselvä.

Ehkä jotain Lexusta ja Infinitiä voi alkaa vertailemaan sitten noihin kalliimpiin saksalaisiin, ja niissä on kyllä materiaalit ja ergonomiat kohdallaan.

Ja sori vaan mutta vaikka auton päällystää miten hienoilla materiaaleilla, niin jos sitä saat käyttää monta kertaa vuodessa ehjäämöllä ties minkä vikojen takia, se ei vaan ole minun silmissäni laatuauto. Mutta tähänhän esim. tiettyjen saksalaisten autojen kuskit tykkäävät sanoa "mutta kaikissa autoissahan on vikoja".

Hassua sinänsä, itse olen autoillut tietyn merkkisillä autoilla (ei saksalaisilla) jo 15 vuotta, eipä ole pahemmin tarvinnut viedä muualle kuin määräaikaishuoltoon. Joka auton vaihdon yhteydessä käyn läpi myös ne kilpailevat saksalais-merkit, ja aina joudun toteamaan että ei tod. Vaikka ihan tosissani yritän harkita ko. autoja tasavertaisena vaihtoehtona.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ensinnäkin, Opelia tuskin kukaa pitää laatuautona. Toiseksi, sillä ei ole väliä mitä auto maksaa. Fefet on laatuautoja ja Lada ei ole, vaikka hintaeroa on sellainen 150K€.

Mitä on laatu? Se on esimerkiksi sitä kun laitan oman autoni oven kiinni, sitä ei tarvitse lyödä kiinni vaan menee kevyellä yrityksellä kiinni jämäkästi ja määrätietoisesti, kuin Brandenburgin valtiopäivätalon kassaholvin ovi. Riisikipoissa tätä laatuaspektia ei ole ja siinä ei ole mitään tekemistä materiaalien hintojen kanssa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin täällä.

Japskien laatu on sitä että heidän muovikipponsa eivät hajoa helposti. Saksalaisten autojen laatu on sitten jotain ihan muuta, istuinergonomiasta hallintalaitteiden materiaaleihin.

Puhutaan eri asioista. Minä en kutsu Toyota Corollaa laatuautoksi vaikka sen hirveän näköiset tuulettimen namiskat kestäisivät 100v.

Eikös keskustelun aiheuttaneessa jutussa viitattu tiepalvelutilastoiden kertomaan laatuun. Jos halutaan saivarrella olisiko otsikossa pitänyt käyttää jotain muuta sanaa kuin laatuetumatka, vaikkapa kestävyysetumatka tai luotettavuusetumatka, niin paljonpa on siihen tuhlattu palstatavuja.

Eli sinusta Ladakin on laatuauto? Ei hajoa millään ja jos bensa loppuu niin matka jatkuu kun kusee tankkiin.

Jos auto on kestävä ja luotettava, on se myös laadukas. Ladakin tosin hajoaa, Samarat varmasti useammin kuin suurin osa muista autoista.

Luin tuossa hiljakkoin kyselytutkimuksen tuloksia pohjoismaista kuinka tyytyväisiä ihmiset olivat autoihinsa noin yleensä, tarkoittaen varmaankin luotettavuutta, hintaa, jälleenmyyjän palvelua, huoltoja, turvallisuutta ym ym.
Parina viime vuotena on BMW ollut listan ykkösenä, taisi olla Toyota olla tiukka kakkonen. Audi / Mersu alempana listassa. Ei se baijerilainen nyt aivan
paskakaan voi olla, mutta jos olet asian niin päättänyt osaltasi niin olkoon.

Jormakaan ei voi koskaan olla liian pitkä, joten hankin tossa pari viikkoa sitten -06 mallin BMW 320 DAT kaikilla hilavitkuttimilla. Aivan helevetin hieno ajopeli, ei voi muuta sanoa. Tyttöystävä vannoo uskollisuutta (jorman pituus?)ja Toyo avensis naapurit kuolaavat.
Kannattaa kokeilla.

Tämähän vain vahvistaa sen, että merkkiuskollisuus ja mielikuvat ovat automaailmassa objektiivisia tilastoja suuremmassa asemassa. Tottakai bemarikuski on tyytyväinen autoonsa, kun luulee sen takia tyttöystävän olevan uskollinen ja naapureiden kuolaavan sitä bemmua. Totuus voi olla toisenlainen.

Ensinnäkin, Opelia tuskin kukaa pitää laatuautona. Toiseksi, sillä ei ole väliä mitä auto maksaa. Fefet on laatuautoja ja Lada ei ole, vaikka hintaeroa on sellainen 150K€.

Mitä on laatu? Se on esimerkiksi sitä kun laitan oman autoni oven kiinni, sitä ei tarvitse lyödä kiinni vaan menee kevyellä yrityksellä kiinni jämäkästi ja määrätietoisesti, kuin Brandenburgin valtiopäivätalon kassaholvin ovi. Riisikipoissa tätä laatuaspektia ei ole ja siinä ei ole mitään tekemistä materiaalien hintojen kanssa.

Ei tietenkään hinnalla sinänsä ole absoluuttisen laadun kanssa mitään tekemistä. Usein kuitenkin puhutaan hinta/laatu-suhteesta, olet ehkä kuullut termistä. Jos et saa lisähinnalla juuri mitään lisälaatua, maksat turhasta, yleensä imagosta ja mielikuvista, joita voit sitten perustella sillä että ovi menee kivammin kiinni. Silloin kuitenkin puhutaan laadukkaasta ovesta. Auton tarkoitus on siirtää ihmisiä vaivattomasta paikasta toiseen ja siinä kestävyys ja luotettavuus ovat laadun avaintekijöitä.

Sitäpaitsi Volvo teki Amazoniin jo 60-luvulla oven, jonka sulkeutuminen laittaa jauhot suuhun nykypäivänkin teutonivehkeille.
 

Kapo

Jäsen
Väki vannoo japsiautojen laadun nimeen tasan siihen asti kunnes on varaa saksalaiseen.

Edit. Sama juttu tietty Skodassa. "Tehdään 80% samoista osista Audin kanssa.. blaablaa". Waude! Eihän ihmisestäkään ole kuin 98% samaa settiä apinan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Itse olen aina pitänyt saksalaisia autoja parempina kuin japukkien autoja. Mutta mitä mieltä kokeneet useita eri merkin autoja ostaneet ovat, onko BMW todellakin aiheesta kateutta aiheuttava auto, vai onko kaikki vain mielikuvaa bemarin hyvyydestä?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Laatua on monenlaista. Kun jotain Toyotaa ei saa ajamalla rikki mitenkään niin se on yhdenlaista laatua. Mutta myös se on laatua kun istahtaa johonkin saksalaiseen autoon ja sen heti tuntee kuinka auto on tehty laadukkaista materiaaleista ja ovi napsahtaa kiinni kuin kassakaappi, ja kun lähtee ajamaan ja auto sopii käteesi kuin hansikas, eikä tunnu miltään polkuauton-rimpulalta. Itse ajan saksalaisella koska pidän juuri tästä jälkimmäisestä laadusta, mutta vieläkin tyytyväisempi olisin jos näihin saksalaisiinkin saataisiin istutettua hieman enemmän tuota ensin mainittua laatua. Koska ainakin omien kokemusteni perusteella japanilaisten (ja erityisesti Toyotan) tekninen luotettavuus on kyllä parempi kuin saksalaismerkkien. Ymmärrän miksi monet arvostavat tällaista laatua, vaikka muuten siitä autosta jäisikin vähän "halpa" ja ei niin hohdokas kuva.
 

Jokke

Jäsen
Itse olen ajanut bemarilla viimeiset kuusi vuotta, eikä ole autoa vaihtaessa käynyt mielessäkään merkin vaihto. En tiedä, onko nämä nyt sen parempia autoja kuin mitkään muutkaan. Tämä nyt on vaan mun merkki selvästi. Kuuden vuoden aikana en ole kertaakaan joutunut huoltamaan autoa määräaikaishuoltojen lisäksi.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin uusissa Toyotissa on ollut yllättävän paljon vikoja, eli niidenkin luotettavuus on kärsinyt. Tämä on kuultu merkkiliikkeen korjaamossa työskentelevältä, eli mistään esson baarin huhusta ei ole kyse.

Mutta jokainen ajaa sellaisella autolla millä haluaa, ei näistä yleisimmistä merkeistä varmaan mikään ole muita selvästi laadukkaampi/laaduttomampi. Tosin onneksi bmw ei ole ihan yleisin merkki, joskus kun ajoin volvolla, niin rupes ottaan pannuun kun "joka toinen" auto oli samanlainen.
 

Viljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki hyvät
Tämähän vain vahvistaa sen, että merkkiuskollisuus ja mielikuvat ovat automaailmassa objektiivisia tilastoja suuremmassa asemassa. Tottakai bemarikuski on tyytyväinen autoonsa, kun luulee sen takia tyttöystävän olevan uskollinen ja naapureiden kuolaavan sitä bemmua. Totuus voi olla toisenlainen.



No joo, kuvittelin kaikkien tajuavan tyttöystävä/naapuri jutun olevan huuli, en tosiaankaan ostanut autoa hänen/heidän vuokseen vaan ainoastaan omaksi ilokseni. Luulisin myöskin että kyselyyn vastanneet henkilöt vastasivat heille esitettyihin kysymyksiin eivätkä ajatelleet peeniksensä kokoa.
Minulla ei ole mitään Toyo avensis omistajia vastaan, ymmärrän täysin tämän valinnan, kokonaistaloudellisesti varmaan paras, halusin nyt vaan naatiskella ja ostin BMW:n
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Perustelut ontuu mutta lisään vettä myllyyn: Teknisesti laadukas Honda vaihtuu syksyyn mennessä erilailla laadukkaaseen bm-dubyaan tahi saappiin. Tämän vaatimuksen esitti perheemme hallinnollinen elin, itse toki olin sitä kypsytellyt hiljaa mielessäni jo puolisen vuotta.

Kuriositeettina mainittakoon että "auto" on ensimmäinen japsi perheessä ja em. hallinnollisen elimen päätöskirjelmän mukaan myös viimeinen.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Itselleni autolla ei ole muuta tarkoitusta tällä hetkellä kuin liikkua pisteestä A pisteeseen B.

Tässä tapauksessa oma vanhahko riisikipponi on sopiva omiin tarpeisiini. Luotettava auto, yksinkertaisella tekniikalla. Halpoja kilometrejä, eikä ole tarvinnut viimeiseen pariin vuoteen muuta kuin öljyt,suodattimet ja tulpat vaihtaa. Tietty kuluvat osat kuluvat autossa kuin autossa, joten tässä vuoden sisään pitää vähän lisäinvestointeja harrastaa..

Seuraava auto tulee olemaan joko japsi tai saksalainen, ranskanmaan tuotoksista on sen verran pahat muistikuvat että ne passataan. Itse en mitään kauko-ohjattua sikarinleikkuria autooni haikaile.. Kunhan saa varman, pieniruokaisen, suht tehokkaan ja laadukkaan auton. Volkkarilta Polo oli vähän kiikarissa, sillä 1.4 FSI(?) koneella. Katsotaan nyt mitä tuleman pitää.
 

Johnny92

Jäsen
BMW-mielipide:

Olen nyt ajanut bemarilla puolisen vuotta. Sitä ennen Audilla vuoden-pari ja tuota ennen pitkään Hondalla. En olisi bemariin päätynyt ellei sellainen olisi tullut vähän niinkuin olosuhteiden pakosta. Olin jopa ihan vähän vastaan brändin imagoa.

Nyt on pakko sanoa, että olen aivan täysin rakastunut bemariin. Verrattuna täysin saman segmentin Audiin, bemari on ajettavuudessa hurjasti edellä. Sillä on yksinkertaisesti hauska ajaa. Siinä missä Audi on täydellisen hyvä, laadukas ja mukava auto, puuttuu siitä bemarin persoonallisuus. Joku jutteli että bemarin tuotekehityksestä menee 50% moottoriin ja 45% alustaan. En ihmettele.

Ja toisaalta uskon myös, että mikäli Suomessa autot olisivat edes vähän inhimillisemmän hintaisia, olisi "Skoda-on-laadukas-ja-Audin-veroinen" -argumentointi huomattavasti vähäisempää.
 

Carlos

Jäsen
Niino Saksalaisiin omalta kohdaltani sen verran, että Volkkarit ovat mielestäni hirveitä. Alustan käytös on yleensä suurinpiirtein kengänpohjallisen luokkaa, moottorin ääni kuuluu liian voimakkaana, ja jotenkin muutenkin autoissa on teennäinen, muovinen ja halpa fiilis. Yök.

Audit ovat sen sijaan ehkä parhaita autoja kokonais-ajomukavuudeltaan mitä tiedän, kertakaikkisen hienoja pelejä. Tosin nykyisen ikäpolven ohjaamon sisustus on mallia susirumaa, en ymmärrä miten Audi onnistuikin sen niin ryssimään. Samoin toivoisin myös vähitellen jotain edes pientä uudistusta ulkonäköön, nyt autot ovat näyttäneet käytännössä täsmälleen samanlaisilta viimeiset 10 vuotta ainakin. Jos laatu (= luotettavuus) olisi vaan parempi, niin ajaisin varmasti Audilla.

Bemareille taas en ole oikeasti yrityksistä huolimatta ole lämmennyt. Alusta on juu hyvä, moottorit ovat juu tehokkaita, mutta siihen se sitten jääkin. Ohjaamon "lookista" en ole tykännyt koskaan, ja varsinkin uuden 5-sarjan puikoissa en ole vaan kertakaikkiaan päässyt sinuiksi. Ei toimi minulle, on liian kulmikas, jäykkä ja vaikeaselkoinen, eli saksalainen. Lisäksi Bemari on myös erikoistunut kaikenmaailman sähkövikoihin, en sitten tiedä onko ihan viimeisen parin vuoden aikana tapahtunut siinä kehitystä.

Uskon että Bemareista pitää "bensaasuonissa" -tyypit, jotka haluavat ajaa kilpaa yleisillä teillä ja muuten vaan nauttivat kovaa ajamisesta. Itselläni tämä vaihe on jo mennyt ohi, etsin enemmän käytännöllisiä ja miellyttäviä autoja.

Tällä hetkellä autona on uudenkarhea Toyota (joka on erittäin hyvä auto minulle joka suhteessa), mutta nyt perheen kasvaessa tulee eteen tilanne että Toyotalta ei enää löydy minulle sopivaa. Ainoa "sopiva" olisi massiivinen LandCruiser, mutta se on jo hinnaltaan ja käyttökustannuksiltaan ja ulkomitoiltaan kertakaikkiaan massiivinen.

Nyt näyttää että ainoa tarpeet tyydyttävä auto olisi Chevrolet Captiva, laadusta (=luotettavuudesta) ei ole mitään käsitystä mutta muuten on kuin nenä päähän. Eli varmaan siihen mennään.


EDIT: niin ja vielä näistä "Skoda on Audin veroinen", niin älkää ny viittikö. Kyllä Skodasta edelleen näkee ja tuntee että se on itä-auto, ja siihen nähden heittämällä ylihintainen. Ei ole pelkoa että itse ainakaan edes miettisin (toisinaan saan ko. autoja vuokrakäyttöön, ja se aina varmistaa mielipiteeni voimassaolon).
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
BMW-mielipide:

Olen nyt ajanut bemarilla puolisen vuotta. Sitä ennen Audilla vuoden-pari ja tuota ennen pitkään Hondalla. En olisi bemariin päätynyt ellei sellainen olisi tullut vähän niinkuin olosuhteiden pakosta. Olin jopa ihan vähän vastaan brändin imagoa.

Nyt on pakko sanoa, että olen aivan täysin rakastunut bemariin. Verrattuna täysin saman segmentin Audiin, bemari on ajettavuudessa hurjasti edellä. Sillä on yksinkertaisesti hauska ajaa. Siinä missä Audi on täydellisen hyvä, laadukas ja mukava auto, puuttuu siitä bemarin persoonallisuus. Joku jutteli että bemarin tuotekehityksestä menee 50% moottoriin ja 45% alustaan. En ihmettele.

Ja toisaalta uskon myös, että mikäli Suomessa autot olisivat edes vähän inhimillisemmän hintaisia, olisi "Skoda-on-laadukas-ja-Audin-veroinen" -argumentointi huomattavasti vähäisempää.

Ihan alkuun on pakko kysyä, että onko kokemusta Skodasta? Minulla on ollut monenmoista autoa, kaikki joko uusia tai sitten vähän käytettynä ostettuja. On ollut Bemaria, Audia, tätä uutta Skodaa, Toyotaa, Nissania, Volkkaria, Citroenia jne. Lisäksi monia muita merkkejä käytössä eri pituisia ajanjaksoja.

Kaikkin merkkeihin mahtuu maanantaikappaleita. Itsellekin niitä on osunut ja silloin luottamus kyseiseen merkkiin on heikentynyt. Samoin jokaiseen autoon liittyy "onnistumisen" tunteita ja joistakin autoista pitää enemmän kuin toisista. Olen kovasti kiinnostunut autoista ja koko ajan on "haku päällä", mutta en ole vielä ajanut sellaista autoa, joka olisi saanut ilotipan hepin päähän. Joku Mersun 500 S oli varmaan lähimpanä.

Hienoja autoja sen sijaan on osunut kohdalle monia. Täytyy sanoa, että merkkejä verraten Audi ja Bemari seisoivat useimmiten korjaamolla, japanilaiset eivät juuri ollenkaan.

Ostin aikoinaan Skodan kutoskoneisen Audin A4:n jälkeen ja täytyy sanoa, että Skoda oli paremmin varusteltu ja huomattavasti parempi ajaa. Japanilaiset olivat aikoinaan järkeviä, mutta ei niillä juurikaan tarvinnut kylillä rehvastella. Silti niillekin on tilauksensa. Moni haluaa vain ajella autoilla ja käyttää rahansa auton kunnostuksen sijaan johonkin muuhun.

En kokemuksieni pohjalta liputa minkään automerkin tai niiden valmistus- / alkuperämaan puolesta. Perheestämme löytyy tälläkin hetkellä saksalaisia autoja, mutta en voi sanoa, etteikö taas jossain vaiheessa jotain muuta kansallisuutta. Tosin Opelia meille sen sijaan ei tule koskaan, sen voin luvata. Ranskalaisetkaan eivät juuri myönteisiä mielikuvia aiheuta, mutta niissäkin on omat hyvät puolensa (ja mallinsa).

En vaan jaksa kauheasti lukea näitä lapsellisia juttuja, että joku automerkki on parempi kuin toinen. Auton käyttö perustu tunteisiin ja järkiseikkoihin. Riippuu niin paljon kyseisestä autoilijayksilöstä, minkä merkin kokee omakseen. Ei voi vähätellä jonkun tuntemusta siitä, että Bemari olisi jonkun unelmien auto. Onhan sillä hyvä ajaa. Mutta tuskin katsastustilastot jne. ovat väärässä siinä, että japanilaiset ovat luotettavimpia. Jollekin toiselle henkilölle tuo seikka taas tuo sen tunteen, että kylläpä ajankin mukavalla autolla.
 

12961

Jäsen
En vaan jaksa kauheasti lukea näitä lapsellisia juttuja, että joku automerkki on parempi kuin toinen. Auton käyttö perustu tunteisiin ja järkiseikkoihin. Riippuu niin paljon kyseisestä autoilijayksilöstä, minkä merkin kokee omakseen. Ei voi vähätellä jonkun tuntemusta siitä, että Bemari olisi jonkun unelmien auto. Onhan sillä hyvä ajaa. Mutta tuskin katsastustilastot jne. ovat väärässä siinä, että japanilaiset ovat luotettavimpia. Jollekin toiselle henkilölle tuo seikka taas tuo sen tunteen, että kylläpä ajankin mukavalla autolla.

Nyt puhuu polvipetteri asiaa. Itseäni ajatellen, en ikinä ajaisi saabilla, edes tuolla 4 vuotta vanhalla, mikäli haluaisin ajaa edullisesti ja luotettavalla autolla. Viimeisen vuoden aikana korjauskustannuksiin (ja myönnetään, mitään paitsi moottorin alakerta ja vaihdelaatikon turbiini ei tehty vakio-osin vaan tukevammin viritysosin, tehtiin myös paljon muuta kuin välttämätön tarve oli) on uponnut jo yli 7000 euroa. Tosin moottorin potentiaalin realisoiminen oli mielessä jo aiemmin, mutta nyt se tuli ikäänkuin pakon sanelemana.

En tiedä onko viritetyllä farmari-turbosaabilla ajamiseen oikein muita järkisyitä kuin loistava ohituskiihtyvyys (esim. 80-120 3.1 sek) ja tehoihin nähden pieni matka-ajon kulutus (about 7-7.5 l/100km) mutta fiilistä siinä on huomattavasti enemmän kuin missään muussa "perheautoluokkaan" kuuluvassa pelissä.

Jotain merkillistä siinä vaan on mikä itseni saa sitä pitämään. Jotain jo ekasta autostani (OG saab 900 turbo 16) tuttua alkukantaista fiilistä. Painat 90 vauhdista kaasun pohjaan, voimaa tulee pikkuhiljaa pehmeästi ja yhtäkkiä, autoa tuntemattomalle jopa yllättäen, etupyörät alkavat vetää hullun lailla tyhjää ja ohjaus vikuroi niin maan per...eesti. Ja sitten kyllä mennäänkin jo aika lailla reippaasti. Onhan sitä tehoakin jo sitten hevosvoimissa reilusti nelosella alkava lukema. Vääntö taitaa alkaa kutosella. Ei mitään järkeä, luotettavuus sinällään kyllä melko hyvä, mutta suurta iloa auto minulle kuitenkin tuottaa, jonka takia semmoisen omistankin.



En voisi ikinä kuvitella ajavani autolla, joka ei herättäisi itsessäni mitään tunteita. Lähinnä potentiaalista merkkiä voisi kyllä olla BMW. Ehkä uusi 335D. Japsit, kaikki koeajamani poislukien Lancer Evo 8, ovat olleet tylsiä, oikeastaan täysin jatkoajasta tutuin termein ilmaistuna: HMV.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Vähän sama asia kuin suosikkijoukkuetta valittaessa.

Ei kukaan voi tulla minulle sanomaan, ettei Saab olisi laatuauto, koska minulle se on laatuauto. Olen ajanut jonkin verran Toyotalla, Skodalla, Fordilla, Mersulla ja Volkkarilla sekä kerran Volvolla ja Bemarilla, ja kyllä nuo ovat minulle alkuasukkaiden menopelejä aidon ja oikean ruotsalaisen Saabin rinnalla. Etenkin bemaristeille voin suositella joko Saabin tai Volvon koeajamista, ehkä sitten tajuatte, mitä oikea ajonautinto on. Kyllä Saabista huomaa, että hävittäjiä siellä on valmistettu. Etuvetoinen auto ja tehoja runsaasti, ah, ajaminen on nautinnollista.

Miksi kaikesta pitää vängätä ja yrittää todistaa, että itsellä kaikki on paremmin kuin muilla, vaikka oikeasti minulla kaikki on paremmin kuin muilla?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En vaan jaksa kauheasti lukea näitä lapsellisia juttuja, että joku automerkki on parempi kuin toinen. Auton käyttö perustu tunteisiin ja järkiseikkoihin. Riippuu niin paljon kyseisestä autoilijayksilöstä, minkä merkin kokee omakseen. Ei voi vähätellä jonkun tuntemusta siitä, että Bemari olisi jonkun unelmien auto. Onhan sillä hyvä ajaa. Mutta tuskin katsastustilastot jne. ovat väärässä siinä, että japanilaiset ovat luotettavimpia. Jollekin toiselle henkilölle tuo seikka taas tuo sen tunteen, että kylläpä ajankin mukavalla autolla.

Noh, itse olen ajellut reilut kolme vuotta Bemarin 1-sarjalaisella ja voin todeta, että katsastustilastot eivät ole todellakaan väärässä. Ensimmäisestä katsastuksesta ei löytynyt mitään huomautettavaa ja ADAC-tiepalveluraportin luokkavoittajana on helppo hymyillä. Erittäin hyvä ajettava, erittäin hiljainen sisätiloiltaan, 2 litraisessa dieselisisä on riittävästi tehoa, laadukas viimeistely, eli ei kuulu kitinöitä eikä muitakaan kolonkutuksia. Eli toisin sanoen, ei ainakaan minun tarvitse haikailla japsien tai edes jonkun muun automerkin perään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miksi kaikesta pitää vängätä ja yrittää todistaa, että itsellä kaikki on paremmin kuin muilla, vaikka oikeasti minulla kaikki on paremmin kuin muilla?
Sanohan muuta. Kyllä kaikkien pitäisi tietää, että minä on maailmanomistaja, ja kenellekään sitä en anna edes vuokralle, myymisestä nyt ei tarvitse edes keskustella.

Itsekin kuulun siihen kastiin, jonka piti saada BMW alleen nuorena miehenä. Armeijasta kun kotiuduttiin, niin pitihän se Bemari sitten käydä ostamassa. Siitä autosta oli niin hyviä kokemuksia, vaikka pientä ruostumista tulikin helmoihin sekä pyöränkotelon kaariin, että ostin sitten vielä toisenkin Bemarin. Hyvinhän nuo molemmat pelasivat teknisesti, eikä korjauskustannuksiin juurikaan rahaa kulunut. Lähinnä normaalit kulutusosat, kuten jarrut, olivat kovilla, johtuen osaksi rajusta ajotyylistäni. Penkkejä sakemanni ei niihin autoihin ollut osannut tehdä, kun molemmissa kävi niin, että kuskinpenkin selkänoja antoi periksi, ja kääntyi ikävästi oikealle. Voi olla, että se johtui osittain huonosta ajoasennostakin, kun silloin nuorempana ei osannut istua suorassa. Tampere oli ainakin siihen aikaan ko. merkin luvattua aluetta, kun molemmat tuli myytyä eteenpäin näsineulan juurelle.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
EDIT: niin ja vielä näistä "Skoda on Audin veroinen", niin älkää ny viittikö. Kyllä Skodasta edelleen näkee ja tuntee että se on itä-auto, ja siihen nähden heittämällä ylihintainen. Ei ole pelkoa että itse ainakaan edes miettisin (toisinaan saan ko. autoja vuokrakäyttöön, ja se aina varmistaa mielipiteeni voimassaolon).

Muuten pätevä teksti, mutta tää nyt oli taas semmosta paskaa, että huh huh. Millä tavalla voit ristiä Skodan Itäautoksi? Jos ajatellaan että se on tehty idässä, okei, sitten sun Toyotakin on itäauto. Mut jos nyt viittaat jotenkin siihen että se sitä vanhaa "itäautoa" jota oli takamoottoriset Skodat, niin silloinhan sen vertailukohta Lada. Just... Perustele jotenkin että mikä tekee Skodan itäautoksi? Jos se on vaan mutu pohjaa ja jotain perinteistä vanhakantaista ajattelutapaa, niin kannattaisiko sitten olla kommentoimatta?
Se on luotettavampi kuin Volkkari, se on hiljaisempi kuin esim. VW, Ford, Opel, Kia, siinä on samat moottorit kuin sun ylistämässä Audissa. Eipä jää hirveästi "itäautoa" tohon.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
aidon ja oikean ruotsalaisen Saabin rinnalla. Etenkin bemaristeille voin suositella joko Saabin tai Volvon koeajamista, ehkä sitten tajuatte, mitä oikea ajonautinto on.

Ei se V70 autuaaksi tehnyt. Ihan kiva auto ajaa, mutta oma, usean vuoden vanhempi saksalaismerkkinen autoni on kyllä enemmän mieleeni niin ajettavuudeltaan kuin hallintalaitteiltaan.

Jotkin tykkäävät toisenlaisesta kuin toiset. Itselle kelpaa mainiosti tämänhetkinen autoni (tietysti myös likviditeettisyistä), vaikka kuluvia osia joutuukin vaihtamaan. Harvat osat noissa autoissa ovat ikuisia.
 

Carlos

Jäsen
Muuten pätevä teksti, mutta tää nyt oli taas semmosta paskaa, että huh huh. Millä tavalla voit ristiä Skodan Itäautoksi? Jos ajatellaan että se on tehty idässä, okei, sitten sun Toyotakin on itäauto. Mut jos nyt viittaat jotenkin siihen että se sitä vanhaa "itäautoa" jota oli takamoottoriset Skodat, niin silloinhan sen vertailukohta Lada. Just... Perustele jotenkin että mikä tekee Skodan itäautoksi? Jos se on vaan mutu pohjaa ja jotain perinteistä vanhakantaista ajattelutapaa, niin kannattaisiko sitten olla kommentoimatta?
Se on luotettavampi kuin Volkkari, se on hiljaisempi kuin esim. VW, Ford, Opel, Kia, siinä on samat moottorit kuin sun ylistämässä Audissa. Eipä jää hirveästi "itäautoa" tohon.

Nojoo, ehkä muotoilin asian huonosti. Kyllä siinä pellit on varmasti ihan kuten missä tahansa autossa, alusta kuten Volkkareissa yleensäkin, moottorit ovat ihan ok, äänieristys ja turvallisuus myöskin ok.

Sen sijaan ohjaustuntuma ja ohjauksen käytös yleensäkin on mielestäni köyhä, yleinen ajettavuus Volkkaritasoa, mutta eniten Skodassa häiritsee matkustamon/ohjaamon varustelu, ja ennenkaikkea kojelauta+mittaristo. Niissä aistii kyllä tosi selkeästi itä-euroopan hengen, ei miellytä yhtään. On siinäkin toki Skoda mennyt eteenpäin 10 vuoden aikana, mutta matkaa on silti.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Nojoo, ehkä muotoilin asian huonosti. Kyllä siinä pellit on varmasti ihan kuten missä tahansa autossa, alusta kuten Volkkareissa yleensäkin, moottorit ovat ihan ok, äänieristys ja turvallisuus myöskin ok.

Sen sijaan ohjaustuntuma ja ohjauksen käytös yleensäkin on mielestäni köyhä, yleinen ajettavuus Volkkaritasoa, mutta eniten Skodassa häiritsee matkustamon/ohjaamon varustelu, ja ennenkaikkea kojelauta+mittaristo. Niissä aistii kyllä tosi selkeästi itä-euroopan hengen, ei miellytä yhtään. On siinäkin toki Skoda mennyt eteenpäin 10 vuoden aikana, mutta matkaa on silti.

No niin, nyt ollaan samalla aaltopituudella. Tämä on totta, mittaristo ei ole myöskään mun mieleen, eikä myöskään mittariston/stereon vihreä. Mittaristosta on saatu melkoisen epäselvä ja johtuu varmaan juuri tuosta itäeuroppalaisesta tavasta tehdä siitä jotenkin "vanhanaikainen" ja siten varmaan ajateltu enemmän tyyliä kuin selkeyttä. Tässä on epäonnistuttu. Ja ehkä tuo ohjaus on vähän ohut keskialueella, mutta minusta on niitä pahempiakin, esim. korealaiset ja italialaiset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös