Eipä jää hirveästi "itäautoa" tohon.
Mutta muotoilu on ja oli jo uuden Ocu II:n tullessa vanhanaikaista. Muut julkistukset ovat olleet spesiaalikotteroita, mm. Roomster ja uusi Fabia, mutta Octavia II tappelee siinä kohutussa ja kilpaillussa keskiluokassa, ja siinä joukossa muotoilu on muihin kisailijoihin nähden melko "itäautomainen" (ja siis oli jo ilmestyessään). Toki tämä on minun mielipiteeni, voihan joku pitää ko. muotoilua aikaansa edellä olevana, ei kai absoluuttista totuutta olekaan. Toki segmentoinnin konsernitasolla ymmärtää; ne jotka arvostavat ulkonäköä enemmän, valkkaavat sitten esim. Audin tai VW:n tai Seatin.
Omalla kohdallani luotettavuus ei laatukriteereiden kärkisijoilla ole. "Autolla paikasta A paikkaan B", selvä homma, mutta ei kai sen tarvitse olla jotain kidutusta, vaan hommasta voisi jopa kenties nauttia? Oma kosla on ekan vuoden aikana pari kertaa pajalla käynyt pikkujuttujen takia, mutta takuuaikana viat on korjattu mukisematta - toinenkin kerta taisi olla tyystin turha, mutta kun tehdas maksaa, niin siellä tehdään. Jos autoon tulee vika, se korjataan. Jos se jättää tien päälle, niin sitten jättää. Mitäs tässä elelemään, kun kaikki kuollaan joskus.
Luojan kiitos autoteollisuuden suuntaviivoja ei piirrellä keskustelupalstoilla tai esson baareissa. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, kaikille autokuumeille löytyy onneksi lääkkeitä; ovat ne sitten 10 vuotta & 300 tkm selkä kierossa ilman huoltoja tai orgastisia ajonautintoja Kehä II:n alkupään mutkissa joka aamu, mikäli nyt sattuu tällä kertaa tekniikka kestämään. Kai sitä ihmiskunta lisääntyäkin voi ilman sen kummempia nautintoja, mutta on se kiva suuhunkin joskus laittaa.