Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 239 426
  • 7 320

Glove

Jäsen
Miten niin tulee? Se on sitä ollut jo pitkään. Säädettiinhän Fordin aikana laki, jossa suositeltiin metrijärjestelmää kaupankäyntiin, mutta hommahan vesittyi kun se ei ollut pakollinen.

Ei ne jäärät ikinä vaihda. Olisihan se toki aika hinnakastakin, mutta niin on ne mokatkin mitä muuntamisesta tulee.

Tosin on siellä yksi sadan kilsan pätkä tietä, missä käytetään kilometrejä.
Ihmishenkiä ei kuitenkaan ole taidettu menettää eri mittayksiköiden takia? Ekana tulee mieleen Gimli glider -tapaus, jossa lentokoneesta loppui polttoaine kun tankkauksessa oli kämmätty paunojen, kilojen ja litrojen knssa. Polttoaine loppui kesken lennon, mutta kone saatiin ehjänä maahan, eikä kukaan edes loukkaantunut.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ihmishenkiä ei kuitenkaan ole taidettu menettää eri mittayksiköiden takia? Ekana tulee mieleen Gimli glider -tapaus, jossa lentokoneesta loppui polttoaine kun tankkauksessa oli kämmätty paunojen, kilojen ja litrojen knssa. Polttoaine loppui kesken lennon, mutta kone saatiin ehjänä maahan, eikä kukaan edes loukkaantunut.
Kait sitä on henkiäkin mennyt (en tiedä tosin varmasti), muttei isossa mittakaavassa.

Tuon Gimli gliderin lisäksi konversion takia meni Mars Climate Orbiter. 10 kuukauden reissu kohti Marsia tehtiin turhaan, tuhoutui näköetäisyydellä. Siinä meni reilut kolme sataa miljoonaa taalaa.

Pienempiä mokia on varmasti ja paljon.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kait sitä on henkiäkin mennyt (en tiedä tosin varmasti), muttei isossa mittakaavassa.

Tuon Gimli gliderin lisäksi konversion takia meni Mars Climate Orbiter. 10 kuukauden reissu kohti Marsia tehtiin turhaan, tuhoutui näköetäisyydellä. Siinä meni reilut kolme sataa miljoonaa taalaa.

Pienempiä mokia on varmasti ja paljon.
On niitä luotaimia menetetty ennen tätäkin...
Tosin, tämä ei liity mittajärjestelmiin, mutta kuitenkin. Aikoinaan, kun avaruusluotainten ohjaus-/laskentaohjelmistoja tehtiin vielä lausekielisillä ohjelmointikielillä, tässä nimenomaisessa tapauksessa FORTRAN:illa, ko. kielen ominaisuus, määrittelemättömät muuttujat, aiheutti luotaimen häviämisen iankaikkisuuteen. Kääntäjä ei ilmoittanut loogisesti virheestä silmukkarakenteessa, kun se oli kielen syntaxin mukaan oikein eikä tuo tullut esiin mitenkään muutenkaan ennenkuin virhe kostautui tositoimissa. Tarinan mukaan kyse oli kirjaimen O ja numeron 0 sekoittumisesta keskenään - FORTRAN:illa töitä tehneet tiedämme...
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Yksi tuttu jenkki kehuskeli kuinka hyviä ja selkeitä nuo tuumamitat on.

Tein sitten kaksi pinoa lappuja, joissa toisessa oli sekalaisia numeroita esim. 3,5 - 2,7 - 9,2... ja toisessa sitten tuumaisia murtolukuja esim. 7/16" - 1/4" - 3/8"... Sitten otettiin kisa, että kumpi laittaa laput nopeammin järjestykseen pienimmästä luvusta isoimpaan.

Jotain se jenkki yritti vielä kitistä senkin jälkeen, mutta uskoisin että ymmärsi siitä huolimatta pointin.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi ihmeessä maailmassa käytetään vieläkin niin järjetöntä systeemiä kuin brittiläinen yksikköjärjestelmä? Varsinkin kun on olemassa tämä meidän helppo systeemi, jossa kilometri on 1000 metriä ja metri on 1000 mm jne.

Minun mielestä on paljon vaikeampi muistaa, että maili on 8 furlongia = 80 chainia = 1 760 jaardia = 5 280 jalkaa = 63 360 tuumaa = 633600 linjaa. Saati sitten laskea muunnoksia näistä.
Mitä yhteistä on junilla ja sulkapallolla?
Suomalaisten junien raideleveys on 1524 mm, eli 60 tuumaa eli 5 jalkaa. Sulkapallossa verkon korkeus verkon keskeltä mitattuna on sama.

Mutta miksi ihmeessä muualla Euroopassa raideleveys on 1435 mm, eli 56,5 tuumaa tai 4 jalkaa ja 8,5 tuumaa? Tai siis muualla kuin Espanjassa, Portugalissa ja Irlannissa, joissa käytetään Britannian aikaisempaa 5 jalan ja kolmen tuuman eli 1600 mm raideleveyttä. Tätäkään sekoilua ei taatusti olisi ollut, jos olisi alun perin käytetty metristä järjestelmää. (Tai ehkä olisi, jos eri raideleveyksillä on ollut tarkoitus suojata omaa teollisuutta siten, että omalla standardilla on voitu välttää kilpailua.)
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mutta miksi ihmeessä muualla Euroopassa raideleveys on 1435 mm, eli 56,5 tuumaa tai 4 jalkaa ja 8,5 tuumaa? Tai siis muualla kuin Espanjassa, Portugalissa ja Irlannissa, joissa käytetään Britannian aikaisempaa 5 jalan ja kolmen tuuman eli 1600 mm raideleveyttä. Tätäkään sekoilua ei taatusti olisi ollut, jos olisi alun perin käytetty metristä järjestelmää. (Tai ehkä olisi, jos eri raideleveyksillä on ollut tarkoitus suojata omaa teollisuutta siten, että omalla standardilla on voitu välttää kilpailua.)

Meidän rataverkko on rakennettu historiallisista syistä mätsäämään Venäjällä käytettyyn 1520 mm raideleveyteen. Tämän vuoksi esim Suomen ja Ruotsin välillä ei ole henkilöjunayhtettä, koska Ruotsi käyttää 1435 mm raideväliä.
 

axe

Jäsen
Brittijenkkien mittojen vaikeudesta muistan elävästi rokkiyhtyeen, joka halusi lavashowhunsa massiivisen kokoisen Stonehenge-kopion, mutta kun mittayksiköiden lyhenteissä piti käyttää ' mutta käytettiin vahingossa ", niin tulikin ihan pieni ja naurettava kivipaasilavaste.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tositarinana kerrottu juttu on puolestaan se, kun eräs rouva muutti Euroopasta Yhdysvaltoihin ja halusi pihalleen autotallin. Vei sitten piirrokset rakentajalle, jonka kanssa ei ollut yhteistä kieltä, ja merkitsi piirrokseen mitat metreissä.

Sai sitten pihalleen ammattitimpurin nikkaroiman koirankopin.
 

Glove

Jäsen
Brittijenkkien mittojen vaikeudesta muistan elävästi rokkiyhtyeen, joka halusi lavashowhunsa massiivisen kokoisen Stonehenge-kopion, mutta kun mittayksiköiden lyhenteissä piti käyttää ' mutta käytettiin vahingossa ", niin tulikin ihan pieni ja naurettava kivipaasilavaste.
Eikö tämä ollut myös Spinal Tap elokuvassa?
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Samaan aikaan kansalaisia pyydetään säästämään sähköä ja ostamaan sähköautoja. Mielestäni ristiriitaista.
 
Samaan aikaan kansalaisia pyydetään säästämään sähköä ja ostamaan sähköautoja. Mielestäni ristiriitaista.
Saatikka pesemään hampaansa, sillä hammaslääkäriliitto suosittelee sähköhammasharjan käyttöä.

Puhumattakaan Martoista ja muista kanssaihmisistä, jotka kehottaa pesemään pyykkinsä ja käymään suihkussa.

Olisiko tuo sähköautojen sähkönkäyttö nykyisellään noin promille kokonaiskäytöstä. Pitää kaivaa lukuja, kun paremmin ehtii.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Samaan aikaan kansalaisia pyydetään säästämään sähköä ja ostamaan sähköautoja. Mielestäni ristiriitaista.
Ei tuossa sinällään mitään ristiriitaista ole. Sähköautojen hankkiminen on pidemmän aikavälin tavoite. Sähkönsäästäminen taas lyhyen aikavälin idea, kun ei ole varmuutta kuinka hyvin sähkö riittää talveksi kun elämme hieman poikkeuksellisia aikoja Euroopassa. Se voi toki vaikuttaa ristiriitaiselta, mutta ei sitä tosiasiallisesti ole.
 
K

Kiekkokatsoja

Miksi usein pitää juuri siihen viereiseen parkkiruutuun ängetä, kun henkilö lastaa kyytiin tavaroita, tai pieniä lapsia istuimeen. Ympärillä on tilaa.
Näin tänään (taas) kun yksi mulkku vihaisena hoputti autonlastausta, änkesi viereiseen ruutuun.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Venäläiset lempinimet fiktiivisissä teoksissa eivät vaan aukea minulle.

Olen kahden vuoden sisällä lukenut niin Dostojevskin Idiootin ja Rikoksen ja rangaistuksen, Solženitsynin Syöpäosaston (sekä noin puolet Gulagista) sekä Leo Tolstoin Sodan ja rauhan, ja vaikka olen lähes kaikista noista kirjoista pitänyt (poislukien Idiootti), niin venäläisten tapa ilmoittaa lempinimet tuottaa minulle edelleen suuria haasteita. Aivan kuin yhdellä henkilöllä olisi kaksi tai toisinaan kolmekin täysin erilaista nimeä ja koska usein unohdan kirjaa lukiessani, kenestä kertoja mahtaa puhua, joudun palailemaan takaisin aiemmille sivuille palauttaakseni mieleen jonkun henkilön kaikki lempinimet.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Venäläiset lempinimet fiktiivisissä teoksissa eivät vaan aukea minulle.
...
Allekirjoitan! Tämä sama koskee luonnollisesti myös ihan reaalimaailmaa.
Työskentelin Venäjällä muutaman vuoden ja opin tietysti tuntemaan venäläisiä niin työn kuin vapaa-ajankin puitteissa. Koskaan... korrrrostan, KOSKAAN ei voinut arvata kenenkään lempinimeä hänen oikeasta etunimestään, joten oli vain parasta pitää korvat auki ensitapaamisilla, josko tuo putkahtaisi sieltä keskustelun jossain vaiheessa. Toisaalta, eipä tuolla nyt niin isoa väliä ollut muuten kuin että tiesi, ketä Sergeitä, Natashaa tai Aleksanderia tarkoitettiin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Miksi ne sähköpotkulaudat täytyy jättää just siihen mihin se vaan jotenkin jää??

Kävin aamulla mutsilla ja tultiin sen autolla parkkihallista, niin niitä saat...nan paholaisia oli 20 siinä edessä. No, 7 jouduin siirtämään että pääsi kadulle mutta loput oli ihan hollilla. Tulkaas nyt jonnet ja jonnettaret ite kertomaan miksi, oi miksi te jätätte ne kulkuväylille? Tai toki tietenkin siksi että säästää kolmesta viiteen askelta.

Ja sitten käydään salilla näyttämässä komeilta/näteiltä (tätä vastaan mulla ei ole mitään).
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Venäläiset lempinimet fiktiivisissä teoksissa eivät vaan aukea minulle.

Olen kahden vuoden sisällä lukenut niin Dostojevskin Idiootin ja Rikoksen ja rangaistuksen, Solženitsynin Syöpäosaston (sekä noin puolet Gulagista) sekä Leo Tolstoin Sodan ja rauhan, ja vaikka olen lähes kaikista noista kirjoista pitänyt (poislukien Idiootti), niin venäläisten tapa ilmoittaa lempinimet tuottaa minulle edelleen suuria haasteita. Aivan kuin yhdellä henkilöllä olisi kaksi tai toisinaan kolmekin täysin erilaista nimeä ja koska usein unohdan kirjaa lukiessani, kenestä kertoja mahtaa puhua, joudun palailemaan takaisin aiemmille sivuille palauttaakseni mieleen jonkun henkilön kaikki lempinimet.
Toi on ikuisuusjuttu.

Kuten @Surukuku tein aikoinaan venäläisten kanssa kymmenisen vuotta duunia. Tuo nimeämiskulttuuri ei koskaan auennut.

Toki ei avaudu tuo venäläinen kirjallisuuskaan. Mulle ne tähän mennessä lähes kaikki ovat olleet kuolettavan tylsiä luettavia.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Miksi ne sähköpotkulaudat täytyy jättää just siihen mihin se vaan jotenkin jää??

Kävin aamulla mutsilla ja tultiin sen autolla parkkihallista, niin niitä saat...nan paholaisia oli 20 siinä edessä. No, 7 jouduin siirtämään että pääsi kadulle mutta loput oli ihan hollilla. Tulkaas nyt jonnet ja jonnettaret ite kertomaan miksi, oi miksi te jätätte ne kulkuväylille? Tai toki tietenkin siksi että säästää kolmesta viiteen askelta.

Ja sitten käydään salilla näyttämässä komeilta/näteiltä (tätä vastaan mulla ei ole mitään).
Koska niiden käyttäjät ovat aivan liian laiskoja jättämään ne parempaan paikkaan. Muuta järjellistä syytä en pysty keksimään. Kaupunkipyöriä näkee myös aika usein milloin mihinkin jätettyinä, mutta jotenkin ne eivät vaan herätä minussa samanlaista vitutusta kuin sähköskuutit.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miksi ne sähköpotkulaudat täytyy jättää just siihen mihin se vaan jotenkin jää??

Kävin aamulla mutsilla ja tultiin sen autolla parkkihallista, niin niitä saat...nan paholaisia oli 20 siinä edessä. No, 7 jouduin siirtämään että pääsi kadulle mutta loput oli ihan hollilla. Tulkaas nyt jonnet ja jonnettaret ite kertomaan miksi, oi miksi te jätätte ne kulkuväylille? Tai toki tietenkin siksi että säästää kolmesta viiteen askelta.

Ja sitten käydään salilla näyttämässä komeilta/näteiltä (tätä vastaan mulla ei ole mitään).
Et ole ainoa joka painii kyseisen ongelman kanssa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Toki ei avaudu tuo venäläinen kirjallisuuskaan. Mulle ne tähän mennessä lähes kaikki ovat olleet kuolettavan tylsiä luettavia.
Noh Vankileirien saaristo on ainakin kielellisesti melko kaunista luettavaa, joskin alkaa iskemään monotonia kun lukee samankaltaisia tarinoita yhden toisensa jälkeen. Toki kuvaa hyvin pahuuden banaaliutta, joka tuollaisessa järjestelmässä on. Harmaat virkamiehet järjestelemässä ihmisten kuljetuksia vankileireille, laskien montako tonnia tuotetaan rautaa missä, kuinka monta uutta vankia tarvitaan kuolevien tilalle jne.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Mainostaako Mc Donalds hampurilaisessaan "sienisämpylää"? Vai kuulenko tuon mainoksen aina väärin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös