Kyllähän sitä ehjää ja rikkinäistä kannattaakin vertailla. Totta kai jonkun asian tulee olla ehjä, jotta se helpottaa elämää. En mäkään yritä väittää, että rikkinäinen sähköhella helpottaa ruoanlaittoa toimivaan avotuleen nähden.Mulle ei avaudu se, miksi jotkut eivät ymmärrä lukemaansa. Automaattivaihteisto helpottaa ajamista, jos se toimii hyvin. Jos taas on kyse vanhemmasta automaatista joka ei koskaan vaihda silloin kuin itse haluaisi, niin mitä se muka helpottaa kun paremmin pärjää manuaalilla. Mutta ei ole mikään pakko ymmärtää.
EDIT: Loivennetaan sen verran, että huonokin automaatti voi helpottaa jos on muutenkin sen tason kuski että autolla ajaminen tuottaa haastetta. Mutta siinä vaiheessa kun manuaalin käyttö sujuu huomaamatta ja täysin asiaa miettimättä, ihan mikä tahansa automaatti ei ajamista helpota piirun vertaa.
Ameriikassa ainakin, manuaalivaihteisto toimii ikäänkuin ilmaisena varas estona. Ainakaan amatöörivarkaat eivät osaa ajaa sellaista autoa ja onko niillä edes kysyntääkään.Manuaalilla ajellaan ennenkaikkea siksi, että mieluummin miljoona kertaa vaihteen vatkausta kuin kerran maksettu automaattilaatikon remontti.
Älä nyt tuu sotkemaan hyvää spekulointia oikeilla ihmettelemisillä. Eiköhän tossakin ole kyse automaatin ja manuaalin paremmuuseroista. Veikkaan että kyseisessä pelissä vahvempi on se joukkue, joka ei ole tuhlannut voimiaan manuaalivaihteisen auton vaihteiden vaihtamiseen. Siinä sulle fyysistä elementtiä.Tykkään välillä seurata lentopalloa, mutta en ole ns. laji-ihmisiä. Ehkä juuri siksi tämä naisten maajoukkueen päävalmentajan kommentti ei oikein avaudu minulle:
– Ei tässä enää taikatemppuja voi tehdä. Ranska-peliin pitää saada fyysinen elementti niin tikkiin kuin vain voi.
Mikä ihmeen fyysinen elementti lentopallossa ylipäätään on olemassa? Ymmärtäisin kommentin lajissa, missä otetaan fyysistä kontaktia vastustajaan, mutta tässä tämä ei nyt oikein avaudu.
(Lähteenä kommentille yle.fi/urheilu)
Tämän merkitys. Aina välillä näkyy nimimerkkejä, jotka allekirjoittavat viestejänsä, mutta tämä on kuitenkin eri kuin nimimerkki. Toki mikään pakko ei ole paljastaa, mikäli ei halua.
Kieltämättä, ei tuo avaudu minullekaan. Saman tyyppisiä tuntemuksia koin tänään, kun luin Ässien tämän päivän yhtiökokouksesta. Siitä kertovassa jutussa kerrottiin Kimmo Suomisesta, joka on siis hallituksen jäsen ja ilmeisesti myös Pesäpalloliiton kurinpitopäällikkö. Siis mitä ihmeen kurinpitäjää pesäpalloon tarvitaan??? saati kurinpitopäällikköä?Tykkään välillä seurata lentopalloa, mutta en ole ns. laji-ihmisiä. Ehkä juuri siksi tämä naisten maajoukkueen päävalmentajan kommentti ei oikein avaudu minulle:
– Ei tässä enää taikatemppuja voi tehdä. Ranska-peliin pitää saada fyysinen elementti niin tikkiin kuin vain voi.
Mikä ihmeen fyysinen elementti lentopallossa ylipäätään on olemassa? Ymmärtäisin kommentin lajissa, missä otetaan fyysistä kontaktia vastustajaan, mutta tässä tämä ei nyt oikein avaudu.
(Lähteenä kommentille yle.fi/urheilu)
Pesäpalloliiton kurinpitopäällikkö. Siis mitä ihmeen kurinpitäjää pesäpalloon tarvitaan??? saati kurinpitopäällikköä?
Nimimerkkini oli eka sähköpostiosoitteeni, Prodigy:llä ei päässyt valitsemaan osoitetta. Allekirjoitus on jonkinlainen oman nimen lyhenne, täällä kun omalla nimellä ei esiinnytä.Tämän merkitys. Aina välillä näkyy nimimerkkejä, jotka allekirjoittavat viestejänsä, mutta tämä on kuitenkin eri kuin nimimerkki. Toki mikään pakko ei ole paljastaa, mikäli ei halua.
Ei todellakaan kannata vertailla ehjää ja rikkinäistä, ja tässä tuleekin taas esiin se mitä sanoin luetun ymmärtämisestä. Vai yritätkö nyt tosissasi väittää että kaikki autoissa käytetyt automaattivaihteistot ovat olleet hyviä?Kyllähän sitä ehjää ja rikkinäistä kannattaakin vertailla. Totta kai jonkun asian tulee olla ehjä, jotta se helpottaa elämää. En mäkään yritä väittää, että rikkinäinen sähköhella helpottaa ruoanlaittoa toimivaan avotuleen nähden.
Mulla muuten oli kerran -82 Escort, jossa oli kytkin niin finaalissa, että vaihteet piti hakea kohdalleen kierroksia nostamalla. Ja jos peruuttaa halusi, niin auto piti sammuttaa, laittaa sitten pakki päälle jne; taskuparkkeeraus ei ollut ihan hauskaa. Ja voin sanoa, että koskaan en ole niin huonolla automaatilla ajanut. Että kyllähän sen manuaalin pitää olla huono.
Kieltämättä, ei tuo avaudu minullekaan. Saman tyyppisiä tuntemuksia koin tänään, kun luin Ässien tämän päivän yhtiökokouksesta. Siitä kertovassa jutussa kerrottiin Kimmo Suomisesta, joka on siis hallituksen jäsen ja ilmeisesti myös Pesäpalloliiton kurinpitopäällikkö. Siis mitä ihmeen kurinpitäjää pesäpalloon tarvitaan??? saati kurinpitopäällikköä?
Onhan se pesis varsinkin kun panokset kovenee ihan kamalaa urpututusta. Varsinkin tuomarille huutelu on sellaista, jota itse en - tai monen muun lajin tuomarit - katselisi sekuntiakaan. Jostain syystä toisaalta lajin tuomaritkin näyttää vähän aikuisilta koulukiusatuilta, kuuluu ehkä lajikulttuuriin. Toisaalta on todella hienoa että se tuomari on aina joku jäätävä läski tai nörtti jolla on kaksi tuumaa liian lyhyet housut, ja se ottaa sen kaiken huutelun vastaan niiltä pikkukylien kovimmilta jätkiltä ja lopuksi siellä sitten tuomiot menee kuitenkin oikein ja kovikset poistuu mutisten bussiinsa.Kieltämättä, ei tuo avaudu minullekaan. Saman tyyppisiä tuntemuksia koin tänään, kun luin Ässien tämän päivän yhtiökokouksesta. Siitä kertovassa jutussa kerrottiin Kimmo Suomisesta, joka on siis hallituksen jäsen ja ilmeisesti myös Pesäpalloliiton kurinpitopäällikkö. Siis mitä ihmeen kurinpitäjää pesäpalloon tarvitaan??? saati kurinpitopäällikköä?
En. Enkä väitä, että kaikki autoissa käytetyt manuaalivaihteistot ovat olleet hyviä. Lisäksi tämä ei liity millään tapaa omaan argumenttiini automaattivaihteiden helpommuudesta: vaikka siinä loppuun nussitussa automaagissa olisi kolmen sekunnin viive vaihtojen välillä, niin manuaalivaihteiseen verrattuna siinä on yksi poljin vähemmän ja oikealla kädellä ei tarvitse vispata mihinkään suuntaan. Ja sitten kun sitä verrataan siihen ehjään ja toimivaan automaattiin, niin tämä vänkäämisen mielekkyys avautuu vielä vähemmän.Ei todellakaan kannata vertailla ehjää ja rikkinäistä, ja tässä tuleekin taas esiin se mitä sanoin luetun ymmärtämisestä. Vai yritätkö nyt tosissasi väittää että kaikki autoissa käytetyt automaattivaihteistot ovat olleet hyviä?
Tänään tuli kyllä ajettua oikeasti hyvää "automaattivaihteistoa", kun sijaisautona on vuorokauden verran käytössä Corolla 2.0 Hybrid CVT-vaihteistolla. Eipä ole ainakaan sitä ongelmaa että ei vaihtaisi silloin kun pitää.
Pointtini on se jonka olen sanonut jo aiemmin, eli hyvin toimiva ja järkevä automaatti helpottaa ajamista, erityisesti niille joille manuaalin käyttäminen tuottaa jotain haastetta.En. Enkä väitä, että kaikki autoissa käytetyt manuaalivaihteistot ovat olleet hyviä. Lisäksi tämä ei liity millään tapaa omaan argumenttiini automaattivaihteiden helpommuudesta: vaikka siinä loppuun nussitussa automaagissa olisi kolmen sekunnin viive vaihtojen välillä, niin manuaalivaihteiseen verrattuna siinä on yksi poljin vähemmän ja oikealla kädellä ei tarvitse vispata mihinkään suuntaan. Ja sitten kun sitä verrataan siihen ehjään ja toimivaan automaattiin, niin tämä vänkäämisen mielekkyys avautuu vielä vähemmän.
Vai onko pointtisi nyt se, että kun automaattien sekaan mahtuu muutama huonompikin viritys ja yksilö, niin ei voida universaalisti yleistäen todeta, että automaatti on _helpompi_ kuin manuaali? Mun mielestä demokratia on perseestä, koska se ei ole helpottanut Korean demokraattisen kansantasavallan kansalaisten elämää.
Onhan se pesis varsinkin kun panokset kovenee ihan kamalaa urpututusta. Varsinkin tuomarille huutelu on sellaista, jota itse en - tai monen muun lajin tuomarit - katselisi sekuntiakaan. Jostain syystä toisaalta lajin tuomaritkin näyttää vähän aikuisilta koulukiusatuilta, kuuluu ehkä lajikulttuuriin. Toisaalta on todella hienoa että se tuomari on aina joku jäätävä läski tai nörtti jolla on kaksi tuumaa liian lyhyet housut, ja se ottaa sen kaiken huutelun vastaan niiltä pikkukylien kovimmilta jätkiltä ja lopuksi siellä sitten tuomiot menee kuitenkin oikein ja kovikset poistuu mutisten bussiinsa.
Kieltämättä, ei tuo avaudu minullekaan. Saman tyyppisiä tuntemuksia koin tänään, kun luin Ässien tämän päivän yhtiökokouksesta. Siitä kertovassa jutussa kerrottiin Kimmo Suomisesta, joka on siis hallituksen jäsen ja ilmeisesti myös Pesäpalloliiton kurinpitopäällikkö. Siis mitä ihmeen kurinpitäjää pesäpalloon tarvitaan??? saati kurinpitopäällikköä?
Onko esim. Curling liitolla oma kurinpitopäällikkö?
Olen joskus haaveilut olevani pesistuomari, joka tietäessään suukopua olevan tiedossa ottaa ottelun ennen ottelun alkua keltaisen kortin taskustaan ja kaikkien nähden heittää sen pois... Omassa lajissani ei kortteja jaella, niin jää tällainen teatterimahdollisuus käyttämättä.
Kerran kollegani ilmoitti ottelun alussa valmentajille, että varusteiden heitosta lentää ulos, niin toinen valmentaja kysyi, josko varoitettaisiin ensin. Tähän kollega: "Consider this your warning".
Minulle taas ei avaudu, miten jossain palloilusarjassa voisi olla tilanne, ettei sarjalla olisi kurinpitoa, kun meillä ihmisillä on aina taipumus venyttää ja rikkoa sääntöjä joko tarkoituksella tai vahingossa.
Tänään tuli kyllä ajettua oikeasti hyvää "automaattivaihteistoa", kun sijaisautona on vuorokauden verran käytössä Corolla 2.0 Hybrid CVT-vaihteistolla. Eipä ole ainakaan sitä ongelmaa että ei vaihtaisi silloin kun pitää.
No joo... Tottakai kaikissa kilpailullisissa peleissä täytyy jonkin-näköinen kurinpitoelin olla.En tiedä curling-liitosta, mutta kai sielläkin sääntörikkeistä jollain tavoin rangaistaan, sakoilla tms.
Pesäpallossa meno äityy välillä kovaksi, mutta kurinpitoa tarvitaan myös reagoimaan esim. edustuskelvottomiin pelaajiin ihan samalla lailla kuin muissa palloilusarjoissa.
Minulle taas ei avaudu, miten jossain palloilusarjassa voisi olla tilanne, ettei sarjalla olisi kurinpitoa, kun meillä ihmisillä on aina taipumus venyttää ja rikkoa sääntöjä joko tarkoituksella tai vahingossa.
Automaattivaihteistoiksi noitakin silti kutsutaan, mutta laitoin silti lainausmerkkeihin ihan tarkoituksella.Eihän tuota voi edes kutsua automaattivaihteistoksi, kun on ns. variaattori.
Lisänä se, jos pelkää automaatin kallista korjaamista niin tuo hajonnee huomattavasti aikaisemmin tai ainakin hihna kuluu ja remonttia on tiedossa.
Jättäisin kauppaan tuommoset...
Kyllä ne kestää ihan hyvin kun on vain vaihteistoöljyt vaihdettu huolto-ohjelman mukaan. Audin multitroniceilla kyllä ainakin pääasiassa ajelee tuonne reilun 400tkm paikkeille, miksei pidemmällekkin. Muiden merkkien cvt-laatikoista ei ole kokemusta.Eihän tuota voi edes kutsua automaattivaihteistoksi, kun on ns. variaattori.
Lisänä se, jos pelkää automaatin kallista korjaamista niin tuo hajonnee huomattavasti aikaisemmin tai ainakin hihna kuluu ja remonttia on tiedossa.
Jättäisin kauppaan tuommoset...
Itse miettinyt puolestaan veneilyn suhteen vähän vastaavaa, eli 15-vuotias voi ajaa ilman sen kummempaa pätevyyttä yli 20-metristä venettä. Lisäksi ihan yleisesti vesillä saa ajella korkeintaan promillen humalassa ja se on ihan ok.Ei avaudu, kuka ihmeen älykääpiö voi saada semmoisen kuningasidean, että 15-vuotiaalle voi antaa rajoitetun henkilöauton käsiinsä. Siis ei vittu. No on se turvallisempi sille nuorelle, mutta aivan kauhea miina muille tienkäyttäjille. Onneks/toivottavasti tuo koko idea taidetaan kuopata. Marraskuussahan sen piti tulla voimaan.