Mainos

Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 305 936
  • 7 605

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Automaatilla ajavana mua ainakin vähän vituttaa nuo kepin vatkaajat jotka pyörivät tientukkona liikennevaloista lähtiessä. Muita huonoja puolia en automaatista ole vielä löytänyt. Ensin tuli yksi automaatti vähän niinkuin vahingossa kun sopiva vaihtoauto sattui olemaan sellainen ja sen jälkeen ei paluuta käsivaihteiseen ei ole. Varusteena vähän sama kuin vakionopeussäädin, kun sitä ei ole niin sitä ei kaipaa mutta kun sen kerran saa niin ilman ei halua enää olla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Automaatilla ajavana mua ainakin vähän vituttaa nuo kepin vatkaajat jotka pyörivät tientukkona liikennevaloista lähtiessä. Muita huonoja puolia en automaatista ole vielä löytänyt. Ensin tuli yksi automaatti vähän niinkuin vahingossa kun sopiva vaihtoauto sattui olemaan sellainen ja sen jälkeen ei paluuta käsivaihteiseen ei ole. Varusteena vähän sama kuin vakionopeussäädin, kun sitä ei ole niin sitä ei kaipaa mutta kun sen kerran saa niin ilman ei halua enää olla.
Sama. Kolmas uusi auto on nyt peräkkäin automaatti, enkä enää keppiä halua heilutelle, ellei talouteen tule joku ns harrasteauto.
Vakionopeudensäädinkin pitää olla adaptiivinen, ihan saakelin hyvä maantiellä/moottoritiellä. Samoin mukautuvat automaattiset pitkät valot - kääntävät pitkien keilaa molemmille sivuille kun auto tulee vastaan. Ei häikäisi vastaantulijaa, näyttää molempien puolien penkat todella pitkälle eikä tarvi päälle/pois/päälle leikkiä - pitkät päällä koko ajan. Olin skeptinen kuin sain auton ja testasin tuota. Ajoin talviyönä Turku-Vaasa välin pitkien valoautomatiikalla, eli pitkät koko ajan päällä. Vain yksi auto vilkutteli, rekka joka oli tulossa mäen takaa - nuppi oli näkyvissä ennen sen ajovaloja, joten automatiikka ei tunnistanut, mutta heti kun valot tulivat näkyviin, keila muuttui. Sitten vielä kaistavahti, keskittää kevyesti auto kaistojen väliin jos on menossa jomman kumman reuna/keskiviivan päälle.
 

Burtonn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jouduin joku aika sitten ajamaan kaverin manuaali Yariksella. Autossa on kuusi vaihdetta eikä yhtään vääntöä, kiihtyvyys kuitenkin jossain 10-12 sekunnin liepeillä. Kun ajotietokone suosittelee 60 km/h nopeudessa vaihtamaan kutoselle, niin kiihdytyksessä siis vaihdetaan sekunnin välein ja tuosta olemattomasta väännöstä johtuen ikinä ei ole oikea vaihde päällä.
Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun on tottunut ajamaan reilu kaksi litraisella turbodiesel automaatilla.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jouduin joku aika sitten ajamaan kaverin manuaali Yariksella. Autossa on kuusi vaihdetta eikä yhtään vääntöä, kiihtyvyys kuitenkin jossain 10-12 sekunnin liepeillä. Kun ajotietokone suosittelee 60 km/h nopeudessa vaihtamaan kutoselle, niin kiihdytyksessä siis vaihdetaan sekunnin välein ja tuosta olemattomasta väännöstä johtuen ikinä ei ole oikea vaihde päällä.
Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun on tottunut ajamaan reilu kaksi litraisella turbodiesel automaatilla.
Mä olen tottunut ajamaan 1.6 litraisella turbodieselmanuaalilla , eikä minunkaan mielestäni tuossa Yariksessa ollut mitään järkeä kun sellainen oli sijaisautona pari viikkoa sitten. Omankin auton vaihdesuositukset ovat toisinaan aika hatusta vedettyjä.
 
4

444

Mulle ei avaudu se, miksi jonkun pitää periaatteesta vängätä vastaan, kun sanotaan, että automaatti helpottaa ajamista. Totta kai se helpottaa, kaupungissa ja ruuhkassa paljon, maantienopeuksissa tuskin lainkaan. Silti vähän on enemmän kuin nolla. Ei siitä tarvitse tykätä eikä automaatilla ole mikään pakko ajaa. Mutta faktat ovat silti faktoja, vaikka niistä ei pitäisikään.

Kohta varmaan kuullaan tiukkaa analyysiä siitä, kuinka mikroaaltouuni ja pölynimuri eivät ole helpottaneet yhtään mitään. Ja ovat vielä mokomat vanhoja keksintöjä! Ettäs kehtaavat.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mulle ei avaudu se, miksi jonkun pitää periaatteesta vängätä vastaan, kun sanotaan, että automaatti helpottaa ajamista. Totta kai se helpottaa, kaupungissa ja ruuhkassa paljon, maantienopeuksissa tuskin lainkaan. Silti vähän on enemmän kuin nolla. Ei siitä tarvitse tykätä eikä automaatilla ole mikään pakko ajaa. Mutta faktat ovat silti faktoja, vaikka niistä ei pitäisikään.

Kohta varmaan kuullaan tiukkaa analyysiä siitä, kuinka mikroaaltouuni ja pölynimuri eivät ole helpottaneet yhtään mitään. Ja ovat vielä mokomat vanhoja keksintöjä! Ettäs kehtaavat.
Mulle ei avaudu se, miksi jotkut eivät ymmärrä lukemaansa. Automaattivaihteisto helpottaa ajamista, jos se toimii hyvin. Jos taas on kyse vanhemmasta automaatista joka ei koskaan vaihda silloin kuin itse haluaisi, niin mitä se muka helpottaa kun paremmin pärjää manuaalilla. Mutta ei ole mikään pakko ymmärtää.

EDIT: Loivennetaan sen verran, että huonokin automaatti voi helpottaa jos on muutenkin sen tason kuski että autolla ajaminen tuottaa haastetta. Mutta siinä vaiheessa kun manuaalin käyttö sujuu huomaamatta ja täysin asiaa miettimättä, ihan mikä tahansa automaatti ei ajamista helpota piirun vertaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulle ei avaudu se, miksi jonkun pitää periaatteesta vängätä vastaan, kun sanotaan, että automaatti helpottaa ajamista. Totta kai se helpottaa, kaupungissa ja ruuhkassa paljon, maantienopeuksissa tuskin lainkaan. Silti vähän on enemmän kuin nolla. Ei siitä tarvitse tykätä eikä automaatilla ole mikään pakko ajaa. Mutta faktat ovat silti faktoja, vaikka niistä ei pitäisikään.

Kohta varmaan kuullaan tiukkaa analyysiä siitä, kuinka mikroaaltouuni ja pölynimuri eivät ole helpottaneet yhtään mitään. Ja ovat vielä mokomat vanhoja keksintöjä! Ettäs kehtaavat.
En minä ainakaan ole eri mieltä etteikö automaatti helpottaisi ajamista.

Mikrouuni ja pölynimuri saapuivat Suomeen helpottamaan kansalaisten elämää jo kauan sitten ja löivät itsensä läpi välttämättömyyshyödykkeeksi samantien.

Automaattilaatikolla tähän meni yli puoli vuosisataa eivätkä kaikki silti vieläkään tykkää tai pidä sitä välttämättömänä huippuvarusteena jota ilman oleminen pilaa autoilun nautinnon.

Lisätään nyt tähän loppuun että omistan auton jossa on nykyaikainen kuusilovinen automaattivaihteisto. Ei vaan ole se wautsi-fiilis vieläkään tullut mitä ilman ei voisi olla. Auto mikä auto. Peace.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Mulle ei avaudu se, miksi jotkut eivät ymmärrä lukemaansa. Automaattivaihteisto helpottaa ajamista, jos se toimii hyvin. Jos taas on kyse vanhemmasta automaatista joka ei koskaan vaihda silloin kuin itse haluaisi, niin mitä se muka helpottaa kun paremmin pärjää manuaalilla. Mutta ei ole mikään pakko ymmärtää.

EDIT: Loivennetaan sen verran, että huonokin automaatti voi helpottaa jos on muutenkin sen tason kuski että autolla ajaminen tuottaa haastetta. Mutta siinä vaiheessa kun manuaalin käyttö sujuu huomaamatta ja täysin asiaa miettimättä, ihan mikä tahansa automaatti ei ajamista helpota piirun vertaa.
Mä en enää manuaaliin vaihtaisi. Toki mulla/meillä olleet ovat toimineet kuin se (joskus ollut) junan vessa.

Vanhemmista samaa mieltä, 80v mutsilla on näitä joka ei toimi kuin ajatus. Mä en sellaista huolisi, mutta mutsille se toimii paremmin kuin manuaali.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö se kehtaaminen ole kuitenkin se suurin juttu? Vähän niin kuin light cola. Sokeri lihottaa ja on huonoksi hampaille jne. Tai no en ole autoihmisiä.
 
4

444

Mulle ei avaudu se, miksi jotkut eivät ymmärrä lukemaansa. Automaattivaihteisto helpottaa ajamista, jos se toimii hyvin. Jos taas on kyse vanhemmasta automaatista joka ei koskaan vaihda silloin kuin itse haluaisi, niin mitä se muka helpottaa kun paremmin pärjää manuaalilla. Mutta ei ole mikään pakko ymmärtää.

EDIT: Loivennetaan sen verran, että huonokin automaatti voi helpottaa jos on muutenkin sen tason kuski että autolla ajaminen tuottaa haastetta. Mutta siinä vaiheessa kun manuaalin käyttö sujuu huomaamatta ja täysin asiaa miettimättä, ihan mikä tahansa automaatti ei ajamista helpota piirun vertaa.
Kyllähän sitä ehjää ja rikkinäistä kannattaakin vertailla. Totta kai jonkun asian tulee olla ehjä, jotta se helpottaa elämää. En mäkään yritä väittää, että rikkinäinen sähköhella helpottaa ruoanlaittoa toimivaan avotuleen nähden.
Mulla muuten oli kerran -82 Escort, jossa oli kytkin niin finaalissa, että vaihteet piti hakea kohdalleen kierroksia nostamalla. Ja jos peruuttaa halusi, niin auto piti sammuttaa, laittaa sitten pakki päälle jne; taskuparkkeeraus ei ollut ihan hauskaa. Ja voin sanoa, että koskaan en ole niin huonolla automaatilla ajanut. Että kyllähän sen manuaalin pitää olla huono.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kun olen aina välillä joutunut ajamaan näillä nykyajan manuaaleilla niin on tosiaan häirinnyt, kun kojelaudassa palaa koko ajan ylöspäin osoittava nuoli. Aina kun kierrokset nousevat yli 1500 niin pitäisi vaihtaa ylöspäin ja isoin vaihde tosiaan jostain 60-70 lähtien. Varsinkin viimeksi litraisella vuokra-Pandalla tuli mieleen, että ihan oikeesti? Teki mieli teipata opastus piiloon.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tykkään välillä seurata lentopalloa, mutta en ole ns. laji-ihmisiä. Ehkä juuri siksi tämä naisten maajoukkueen päävalmentajan kommentti ei oikein avaudu minulle:

– Ei tässä enää taikatemppuja voi tehdä. Ranska-peliin pitää saada fyysinen elementti niin tikkiin kuin vain voi.

Mikä ihmeen fyysinen elementti lentopallossa ylipäätään on olemassa? Ymmärtäisin kommentin lajissa, missä otetaan fyysistä kontaktia vastustajaan, mutta tässä tämä ei nyt oikein avaudu.

(Lähteenä kommentille yle.fi/urheilu)
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tykkään välillä seurata lentopalloa, mutta en ole ns. laji-ihmisiä. Ehkä juuri siksi tämä naisten maajoukkueen päävalmentajan kommentti ei oikein avaudu minulle:

– Ei tässä enää taikatemppuja voi tehdä. Ranska-peliin pitää saada fyysinen elementti niin tikkiin kuin vain voi.

Mikä ihmeen fyysinen elementti lentopallossa ylipäätään on olemassa? Ymmärtäisin kommentin lajissa, missä otetaan fyysistä kontaktia vastustajaan, mutta tässä tämä ei nyt oikein avaudu.

(Lähteenä kommentille yle.fi/urheilu)
Älä nyt tuu sotkemaan hyvää spekulointia oikeilla ihmettelemisillä. Eiköhän tossakin ole kyse automaatin ja manuaalin paremmuuseroista. Veikkaan että kyseisessä pelissä vahvempi on se joukkue, joka ei ole tuhlannut voimiaan manuaalivaihteisen auton vaihteiden vaihtamiseen. Siinä sulle fyysistä elementtiä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tykkään välillä seurata lentopalloa, mutta en ole ns. laji-ihmisiä. Ehkä juuri siksi tämä naisten maajoukkueen päävalmentajan kommentti ei oikein avaudu minulle:

– Ei tässä enää taikatemppuja voi tehdä. Ranska-peliin pitää saada fyysinen elementti niin tikkiin kuin vain voi.

Mikä ihmeen fyysinen elementti lentopallossa ylipäätään on olemassa? Ymmärtäisin kommentin lajissa, missä otetaan fyysistä kontaktia vastustajaan, mutta tässä tämä ei nyt oikein avaudu.

(Lähteenä kommentille yle.fi/urheilu)
Kieltämättä, ei tuo avaudu minullekaan. Saman tyyppisiä tuntemuksia koin tänään, kun luin Ässien tämän päivän yhtiökokouksesta. Siitä kertovassa jutussa kerrottiin Kimmo Suomisesta, joka on siis hallituksen jäsen ja ilmeisesti myös Pesäpalloliiton kurinpitopäällikkö. Siis mitä ihmeen kurinpitäjää pesäpalloon tarvitaan??? saati kurinpitopäällikköä?

Onko esim. Curling liitolla oma kurinpitopäällikkö?
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Tämän merkitys. Aina välillä näkyy nimimerkkejä, jotka allekirjoittavat viestejänsä, mutta tämä on kuitenkin eri kuin nimimerkki. Toki mikään pakko ei ole paljastaa, mikäli ei halua.
Nimimerkkini oli eka sähköpostiosoitteeni, Prodigy:llä ei päässyt valitsemaan osoitetta. Allekirjoitus on jonkinlainen oman nimen lyhenne, täällä kun omalla nimellä ei esiinnytä.
Sitten asiaan, jossain vaiheessa kun kenelläkään ei ole manuaalivaihteistoista autoa, tajuaako enää kukaan mitä tarkoittaa "nostan kytkintä"?

JOL
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: SMT

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Kyllähän sitä ehjää ja rikkinäistä kannattaakin vertailla. Totta kai jonkun asian tulee olla ehjä, jotta se helpottaa elämää. En mäkään yritä väittää, että rikkinäinen sähköhella helpottaa ruoanlaittoa toimivaan avotuleen nähden.
Mulla muuten oli kerran -82 Escort, jossa oli kytkin niin finaalissa, että vaihteet piti hakea kohdalleen kierroksia nostamalla. Ja jos peruuttaa halusi, niin auto piti sammuttaa, laittaa sitten pakki päälle jne; taskuparkkeeraus ei ollut ihan hauskaa. Ja voin sanoa, että koskaan en ole niin huonolla automaatilla ajanut. Että kyllähän sen manuaalin pitää olla huono.
Ei todellakaan kannata vertailla ehjää ja rikkinäistä, ja tässä tuleekin taas esiin se mitä sanoin luetun ymmärtämisestä. Vai yritätkö nyt tosissasi väittää että kaikki autoissa käytetyt automaattivaihteistot ovat olleet hyviä?

Tänään tuli kyllä ajettua oikeasti hyvää "automaattivaihteistoa", kun sijaisautona on vuorokauden verran käytössä Corolla 2.0 Hybrid CVT-vaihteistolla. Eipä ole ainakaan sitä ongelmaa että ei vaihtaisi silloin kun pitää.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kieltämättä, ei tuo avaudu minullekaan. Saman tyyppisiä tuntemuksia koin tänään, kun luin Ässien tämän päivän yhtiökokouksesta. Siitä kertovassa jutussa kerrottiin Kimmo Suomisesta, joka on siis hallituksen jäsen ja ilmeisesti myös Pesäpalloliiton kurinpitopäällikkö. Siis mitä ihmeen kurinpitäjää pesäpalloon tarvitaan??? saati kurinpitopäällikköä?

Selkeesti et siis seuraa pesäpalloa. Vaikka onhan tämä kotimainen pesäpallo kesympää kuin jenkkien baseball. Kun kunnolla ruvetaan tappelemaan kentällä, niin siinä on jotkut jääkiekkoilijat kevyttä kamaa. Pistäkää vaikka Youtube-hakuun "MLB brawls"
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kieltämättä, ei tuo avaudu minullekaan. Saman tyyppisiä tuntemuksia koin tänään, kun luin Ässien tämän päivän yhtiökokouksesta. Siitä kertovassa jutussa kerrottiin Kimmo Suomisesta, joka on siis hallituksen jäsen ja ilmeisesti myös Pesäpalloliiton kurinpitopäällikkö. Siis mitä ihmeen kurinpitäjää pesäpalloon tarvitaan??? saati kurinpitopäällikköä?
Onhan se pesis varsinkin kun panokset kovenee ihan kamalaa urpututusta. Varsinkin tuomarille huutelu on sellaista, jota itse en - tai monen muun lajin tuomarit - katselisi sekuntiakaan. Jostain syystä toisaalta lajin tuomaritkin näyttää vähän aikuisilta koulukiusatuilta, kuuluu ehkä lajikulttuuriin. Toisaalta on todella hienoa että se tuomari on aina joku jäätävä läski tai nörtti jolla on kaksi tuumaa liian lyhyet housut, ja se ottaa sen kaiken huutelun vastaan niiltä pikkukylien kovimmilta jätkiltä ja lopuksi siellä sitten tuomiot menee kuitenkin oikein ja kovikset poistuu mutisten bussiinsa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
4

444

Ei todellakaan kannata vertailla ehjää ja rikkinäistä, ja tässä tuleekin taas esiin se mitä sanoin luetun ymmärtämisestä. Vai yritätkö nyt tosissasi väittää että kaikki autoissa käytetyt automaattivaihteistot ovat olleet hyviä?

Tänään tuli kyllä ajettua oikeasti hyvää "automaattivaihteistoa", kun sijaisautona on vuorokauden verran käytössä Corolla 2.0 Hybrid CVT-vaihteistolla. Eipä ole ainakaan sitä ongelmaa että ei vaihtaisi silloin kun pitää.
En. Enkä väitä, että kaikki autoissa käytetyt manuaalivaihteistot ovat olleet hyviä. Lisäksi tämä ei liity millään tapaa omaan argumenttiini automaattivaihteiden helpommuudesta: vaikka siinä loppuun nussitussa automaagissa olisi kolmen sekunnin viive vaihtojen välillä, niin manuaalivaihteiseen verrattuna siinä on yksi poljin vähemmän ja oikealla kädellä ei tarvitse vispata mihinkään suuntaan. Ja sitten kun sitä verrataan siihen ehjään ja toimivaan automaattiin, niin tämä vänkäämisen mielekkyys avautuu vielä vähemmän.
Vai onko pointtisi nyt se, että kun automaattien sekaan mahtuu muutama huonompikin viritys ja yksilö, niin ei voida universaalisti yleistäen todeta, että automaatti on _helpompi_ kuin manuaali? Mun mielestä demokratia on perseestä, koska se ei ole helpottanut Korean demokraattisen kansantasavallan kansalaisten elämää.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
En. Enkä väitä, että kaikki autoissa käytetyt manuaalivaihteistot ovat olleet hyviä. Lisäksi tämä ei liity millään tapaa omaan argumenttiini automaattivaihteiden helpommuudesta: vaikka siinä loppuun nussitussa automaagissa olisi kolmen sekunnin viive vaihtojen välillä, niin manuaalivaihteiseen verrattuna siinä on yksi poljin vähemmän ja oikealla kädellä ei tarvitse vispata mihinkään suuntaan. Ja sitten kun sitä verrataan siihen ehjään ja toimivaan automaattiin, niin tämä vänkäämisen mielekkyys avautuu vielä vähemmän.
Vai onko pointtisi nyt se, että kun automaattien sekaan mahtuu muutama huonompikin viritys ja yksilö, niin ei voida universaalisti yleistäen todeta, että automaatti on _helpompi_ kuin manuaali? Mun mielestä demokratia on perseestä, koska se ei ole helpottanut Korean demokraattisen kansantasavallan kansalaisten elämää.
Pointtini on se jonka olen sanonut jo aiemmin, eli hyvin toimiva ja järkevä automaatti helpottaa ajamista, erityisesti niille joille manuaalin käyttäminen tuottaa jotain haastetta.
Itse pidän sujuvan ajamisen kannalta helpompana sitä että autossa on käytössä aina sellainen vaihde kuin itse haluan, eikä sellainen jota tietokone on ohjelmoitu käyttämään. Ymmärrän kyllä senkin miksi et ole samaa mieltä, ja sillehän en voi mitään jos et pysty hyväksymään muita mielipiteitä.

Automaattivaihteisto tekee aivan varmasti vaihteiston käytöstä helpompaa, mutta riippuen vaihteistosta (myös ehjästä sellaisesta) se ei tee välttämättä ajamisesta helpompaa kokonaisuutena. Minulle ei avaudu miksi tämä on niin vaikeaa ymmärtää, mutta antaa olla.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Onhan se pesis varsinkin kun panokset kovenee ihan kamalaa urpututusta. Varsinkin tuomarille huutelu on sellaista, jota itse en - tai monen muun lajin tuomarit - katselisi sekuntiakaan. Jostain syystä toisaalta lajin tuomaritkin näyttää vähän aikuisilta koulukiusatuilta, kuuluu ehkä lajikulttuuriin. Toisaalta on todella hienoa että se tuomari on aina joku jäätävä läski tai nörtti jolla on kaksi tuumaa liian lyhyet housut, ja se ottaa sen kaiken huutelun vastaan niiltä pikkukylien kovimmilta jätkiltä ja lopuksi siellä sitten tuomiot menee kuitenkin oikein ja kovikset poistuu mutisten bussiinsa.

Olen joskus haaveilut olevani pesistuomari, joka tietäessään suukopua olevan tiedossa ottaa ottelun ennen ottelun alkua keltaisen kortin taskustaan ja kaikkien nähden heittää sen pois... Omassa lajissani ei kortteja jaella, niin jää tällainen teatterimahdollisuus käyttämättä.

Kerran kollegani ilmoitti ottelun alussa valmentajille, että varusteiden heitosta lentää ulos, niin toinen valmentaja kysyi, josko varoitettaisiin ensin. Tähän kollega: "Consider this your warning".
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kieltämättä, ei tuo avaudu minullekaan. Saman tyyppisiä tuntemuksia koin tänään, kun luin Ässien tämän päivän yhtiökokouksesta. Siitä kertovassa jutussa kerrottiin Kimmo Suomisesta, joka on siis hallituksen jäsen ja ilmeisesti myös Pesäpalloliiton kurinpitopäällikkö. Siis mitä ihmeen kurinpitäjää pesäpalloon tarvitaan??? saati kurinpitopäällikköä?

Onko esim. Curling liitolla oma kurinpitopäällikkö?

En tiedä curling-liitosta, mutta kai sielläkin sääntörikkeistä jollain tavoin rangaistaan, sakoilla tms.

Pesäpallossa meno äityy välillä kovaksi, mutta kurinpitoa tarvitaan myös reagoimaan esim. edustuskelvottomiin pelaajiin ihan samalla lailla kuin muissa palloilusarjoissa.

Minulle taas ei avaudu, miten jossain palloilusarjassa voisi olla tilanne, ettei sarjalla olisi kurinpitoa, kun meillä ihmisillä on aina taipumus venyttää ja rikkoa sääntöjä joko tarkoituksella tai vahingossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös