Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 239 766
  • 7 321
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos se automaattiloora on niin paska ja kallis ylläpitää, miten ihmeessä markkinamiehet ovat onnistuneet huijaamaan valtavaa määrää ihmisiä jo vuosikymmenten ajan? Toki se VAG:n yksi viritelmä oli huonon maineensa veroinen, mutta ainahan keskiarvon alapuolella on tavaraa. Vähän kuin luonnonlaki.

Eihän se haitta sille auton ostajalle koidu, jolla on aina takuu voimassa. Leasingautoista puhumattakaan.

Kaikki vanhat autot ovat olleet joskus uusia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ja kokemusasiantuntijana olet teettänyt yhden automaattilaatikkorempan, joten manuaali on parempi 100-0? Minä sitten taas olen joutunut vaihtamaan öljyjä useammin manuaali- kuin automaattilaatikkoon, ja tiellekin olen jäänyt sekä kytkinvaijerin että nestekytkimen hajoamisen takia ja kytkinremppojakin takana muutama.
Joten lausun että automaatin järjestelmällinen välttely sen teknisen heikkouden takia ei ole rationaalista toimintaa.
Aiheena tämä on yhtä klassinen kuin äskeinen käteinen/kortti. Mitähän seuraavaksi?

Kysymys on täsmälleen taloudellisten riskien hallinnasta. Kytkinvaijeri katkeaa --> korkeintaan 200€. Automaatti hajoaa ---> paaliin.

Autostrategiani on se, että ostan mahdollisimman matalariskisiä, vähän ajettuja vanhempia autoja ja ajelen 100-150tkm ilman kaskovakuutuksia. Ostohinta siis välillä 1000-3000€, raha jonka voi menettää koska tahansa.

Ajotavalla pyrin ehkäisemään auton kulumista, eli minä olen se ärsyttävä kuski joka pitää kaksin-kolminkertaista turvaväliä yleiseen tapaan verrattuna.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
ei ole helpompi tai mukavampi, koska manuaalivaihteiseen tottuneet ei rasitu siitä rutiinitoimenpiteestä lainkaan.
Seuraapa liikennettä vaikka jonkun kaupungin ylämäkiliikennevaloissa. Kyllä siinä joku ainakin rasittuu. Muutenkin olen aika täsmälleen eri mieltä.
Käyttääköhän joku muuten niitä automaatin rattivaihteita, siis säännöllisesti?
Kysymys on täsmälleen taloudellisten riskien hallinnasta. Kytkinvaijeri katkeaa --> korkeintaan 200€. Automaatti hajoaa ---> paaliin.
En suoraan sanottuna ymmärrä tätä logiikkaa, eihän nuo ole mitenkään verrannolliset riskit. Olet mielestäni yliarvioinut automaatin rikkoutumisriskin, ilmeisesti jonkun huonon kokemuksen takia.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nykyään uusissa autoissa on paljon enemmän tarjouksia, joissa automaatti ei maksa enempää kuin manuaali tai murto-osan siitä mitä automaatit aikaisemmin maksoivat. Luulisin, että tämä on suurin syy automaattien yleistymiseen ja sitä kautta ihmisten mieltymiseen automaattivaihteisiin.

Jos kokee, että tämä on mukavampaa ja helpompaa niin ei sitä mielellään palaa manuaaliin vaikka silläkin hyvin pärjäisi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sillä ei ole mitään merkitystä, ajaako manuaalivaihteisella vai automaatilla. Automaatti ei ole helpompi tai mukavampi, koska manuaalivaihteiseen tottuneet ei rasitu siitä rutiinitoimenpiteestä lainkaan. Vertaukset kaukosäätimeen tai kortilla maksamiseen ei toimi, koska nuo keksinnöt oikeasti helpottaa asioita. Autolla pääsee mukavasti paikasta toiseen, vaikka se olisi se peltivanteinen manuaalivaihteinen Toyota. Se ei kuitenkaan loppupeleissä oikeasti ole peniksesi jatke tai persoonallisuutesi yhteensulautuma. Se on vain auto.
En ymmärrä yhtään pointtiasi. Kuten matkanteko automaatilla tai manuaalilla, niin onnistuuhan maksaminenkin käteisellä tai kortilla sekä kanavanvaihto kaukosäätimellä tai ilman. Toinen vaihtoehto vain on helpompi kuin toinen. Se, että jonkun mielestä automaatti ei helpota ajamista, on kaikkea logiikkaa ja järkeä vastaan oleva mielipide. Fiilispohjalta ymmärrän jos haluaa manuaalivaihteistolla ajaa, mutta aivan älytöntä väittää näiden olevan yhtä helppoa ja vaivatonta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nykyään uusissa autoissa on paljon enemmän tarjouksia, joissa automaatti ei maksa enempää kuin manuaali tai murto-osan siitä mitä automaatit aikaisemmin maksoivat. Luulisin, että tämä on suurin syy automaattien yleistymiseen ja sitä kautta ihmisten mieltymiseen automaattivaihteisiin.

.
Olet luultavasti jäljillä. Enkä siis todellakaan vähättele tai kiistä kenenkään ilon tunteita ja kokemuksia joita automaattiloota on käyttäjälleen suonut. Itsellänikin on kuusiportainen nykyaikainen automaatti.

Tämä ketju on silti aiheelle oikea. Ei se vaan avaudu edelleenkään minulle että miksi tämä automaatin vallankumous on saapunut tänne Suomeen vasta nyt.

Hinta tietysti on vaikuttanut mutta jos automaatti on niin ihana ja välttämätön varuste niin kyllä se olisi lyönyt vaikka väkisin itsensä läpi jo vuosikymmeniä sitten. Ehkä tämä tästä vielä avautuu tällaiselle automaatti-allergikollekin.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ymmärrä yhtään pointtiasi. Kuten matkanteko automaatilla tai manuaalilla, niin onnistuuhan maksaminenkin käteisellä tai kortilla sekä kanavanvaihto kaukosäätimellä tai ilman. Toinen vaihtoehto vain on helpompi kuin toinen. Se, että jonkun mielestä automaatti ei helpota ajamista, on kaikkea logiikkaa ja järkeä vastaan oleva mielipide. Fiilispohjalta ymmärrän jos haluaa manuaalivaihteistolla ajaa, mutta aivan älytöntä väittää näiden olevan yhtä helppoa ja vaivatonta.

Kanavaa manuaalisesti vaihtaessa joutuu nousemaan sohvalta. Ja käteistä joutuu erikseen nostamaan automaatilta ennen kauppaan menoa. Mutta auton vaihteiden käyttö onnistuu siinä autoa ajaessa ilman mitään ylimääräistä. Siinähän muutenkin istutaan autossa ja käytetään auton hallintalaitteita.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minä luulin että automaatti on niitä varten joiden on vaikea oppia ajamaan autoa. Tämä jäi mieleeni jostain brittiläisestä reality-ohjelmasta jossa seurattiin ihmisten inssiajoja. Kun yksi täti ei saanut inssiajoa menemään lävitse useista ja useista yrityksistä huolimatta niin ajo-opettaja keksi että kokeillaan automaatilla ja pienen harjoittelun jälkeen ei tarvinnut kovin montaa yritystä inssistä kun oli jo kortti taskussa.

Asia ei tietenkään ole niin että huonot kuskit ajaa automaatilla mutta pitkään luulin niin... että automaatti on vain niillä jotka ei selviä manuaalilla liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Alkuperäinen ei avaudu juttuni oli, että keksitään asioita millä saadaan ykkössekunteja pois jostain toimintatavasta
Aina kun joutuu paneen muijaa niin mää ainakin aattelen Sämppäriä niin saa siitä 10 sekunnista viä muutaman pois.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kanavaa manuaalisesti vaihtaessa joutuu nousemaan sohvalta. Ja käteistä joutuu erikseen nostamaan automaatilta ennen kauppaan menoa. Mutta auton vaihteiden käyttö onnistuu siinä autoa ajaessa ilman mitään ylimääräistä. Siinähän muutenkin istutaan autossa ja käytetään auton hallintalaitteita.
Automaatilla ei tarvitse käyttää kytkintä tai vaihdekeppiä, joten tietenkin ajaminen on helpompaa silloin. Eikö sinun mielestä sitten ohjauksentehostin, automaattinen ilmastointi, neliveto tai vakionopeudensäädin ole ajamista helpottavia ominaisuuksia? Samoinhan se ratin veivaaminen ja kaasuttelu onnistuu siinä ajaessa ilman niitäkin. Oikeesti mitä helvettiä?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Automaatilla ei tarvitse käyttää kytkintä tai vaihdekeppiä, joten tietenkin ajaminen on helpompaa silloin.
Pitää paikkansa kunhan on automaattivaihteisto joka toimii kuin ajatus. Jos taas ei ole, niin mielestäni tuo automaatti on silloin vain ärsyttävä turhake joka vie huomiota muusta ajamisesta.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En myöskään ymmärrä MobilePayn mollaamista. En tiedä paljon helpompaa tapaa siirtää rahaa. Se vaan vituttaa, kun yllättävän monelta kaverilta ja tuttavalta tämä sovellus puuttuu ja joutuu sitten sohlailemaan perinteisten tilisiirtojen tai jopa käteisen kanssa.
Koska kaikki muut vastaavat ovat parempia. Pivokin toimii kaikkien pankkien asiakkailla.
Siirto on nopein ja rahat siirtyvät OP:n ja Nordean välillä samantien jotka varmaan ne kaksi yleisintä pankkia ovat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska kaikki muut vastaavat ovat parempia. Pivokin toimii kaikkien pankkien asiakkailla.
Siirto on nopein ja rahat siirtyvät OP:n ja Nordean välillä samantien jotka varmaan ne kaksi yleisintä pankkia ovat.
Eli tämä persaukisen näkökulma siis...
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli tämä persaukisen näkökulma siis...
Hoho.Eli ajat mieluummin manuaalilla, tilaat paperilaskuja ja käyt ulkohuussissa paskalla.

On se noista mainitsemistani kaikista paskin käyttää.Mulla ainakin vaatii jotain saatanan avainlukuja aina jos on hiukankin pidempään käyttämättä. Tai ei enää vaadi kun koko perseappi lähti poistoon.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On se noista mainitsemistani kaikista paskin käyttää.Mulla ainakin vaatii jotain saatanan avainlukuja aina jos on hiukankin pidempään käyttämättä
Ei mulla kysy mitään avainlukuja... Sormenjälki tunnistus on käytössä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Automaatilla ajavana mua ainakin vähän vituttaa nuo kepin vatkaajat jotka pyörivät tientukkona liikennevaloista lähtiessä. Muita huonoja puolia en automaatista ole vielä löytänyt. Ensin tuli yksi automaatti vähän niinkuin vahingossa kun sopiva vaihtoauto sattui olemaan sellainen ja sen jälkeen ei paluuta käsivaihteiseen ei ole. Varusteena vähän sama kuin vakionopeussäädin, kun sitä ei ole niin sitä ei kaipaa mutta kun sen kerran saa niin ilman ei halua enää olla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Automaatilla ajavana mua ainakin vähän vituttaa nuo kepin vatkaajat jotka pyörivät tientukkona liikennevaloista lähtiessä. Muita huonoja puolia en automaatista ole vielä löytänyt. Ensin tuli yksi automaatti vähän niinkuin vahingossa kun sopiva vaihtoauto sattui olemaan sellainen ja sen jälkeen ei paluuta käsivaihteiseen ei ole. Varusteena vähän sama kuin vakionopeussäädin, kun sitä ei ole niin sitä ei kaipaa mutta kun sen kerran saa niin ilman ei halua enää olla.
Sama. Kolmas uusi auto on nyt peräkkäin automaatti, enkä enää keppiä halua heilutelle, ellei talouteen tule joku ns harrasteauto.
Vakionopeudensäädinkin pitää olla adaptiivinen, ihan saakelin hyvä maantiellä/moottoritiellä. Samoin mukautuvat automaattiset pitkät valot - kääntävät pitkien keilaa molemmille sivuille kun auto tulee vastaan. Ei häikäisi vastaantulijaa, näyttää molempien puolien penkat todella pitkälle eikä tarvi päälle/pois/päälle leikkiä - pitkät päällä koko ajan. Olin skeptinen kuin sain auton ja testasin tuota. Ajoin talviyönä Turku-Vaasa välin pitkien valoautomatiikalla, eli pitkät koko ajan päällä. Vain yksi auto vilkutteli, rekka joka oli tulossa mäen takaa - nuppi oli näkyvissä ennen sen ajovaloja, joten automatiikka ei tunnistanut, mutta heti kun valot tulivat näkyviin, keila muuttui. Sitten vielä kaistavahti, keskittää kevyesti auto kaistojen väliin jos on menossa jomman kumman reuna/keskiviivan päälle.
 

Burtonn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jouduin joku aika sitten ajamaan kaverin manuaali Yariksella. Autossa on kuusi vaihdetta eikä yhtään vääntöä, kiihtyvyys kuitenkin jossain 10-12 sekunnin liepeillä. Kun ajotietokone suosittelee 60 km/h nopeudessa vaihtamaan kutoselle, niin kiihdytyksessä siis vaihdetaan sekunnin välein ja tuosta olemattomasta väännöstä johtuen ikinä ei ole oikea vaihde päällä.
Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun on tottunut ajamaan reilu kaksi litraisella turbodiesel automaatilla.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Jouduin joku aika sitten ajamaan kaverin manuaali Yariksella. Autossa on kuusi vaihdetta eikä yhtään vääntöä, kiihtyvyys kuitenkin jossain 10-12 sekunnin liepeillä. Kun ajotietokone suosittelee 60 km/h nopeudessa vaihtamaan kutoselle, niin kiihdytyksessä siis vaihdetaan sekunnin välein ja tuosta olemattomasta väännöstä johtuen ikinä ei ole oikea vaihde päällä.
Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun on tottunut ajamaan reilu kaksi litraisella turbodiesel automaatilla.
Mä olen tottunut ajamaan 1.6 litraisella turbodieselmanuaalilla , eikä minunkaan mielestäni tuossa Yariksessa ollut mitään järkeä kun sellainen oli sijaisautona pari viikkoa sitten. Omankin auton vaihdesuositukset ovat toisinaan aika hatusta vedettyjä.
 

444

Jäsen
Mulle ei avaudu se, miksi jonkun pitää periaatteesta vängätä vastaan, kun sanotaan, että automaatti helpottaa ajamista. Totta kai se helpottaa, kaupungissa ja ruuhkassa paljon, maantienopeuksissa tuskin lainkaan. Silti vähän on enemmän kuin nolla. Ei siitä tarvitse tykätä eikä automaatilla ole mikään pakko ajaa. Mutta faktat ovat silti faktoja, vaikka niistä ei pitäisikään.

Kohta varmaan kuullaan tiukkaa analyysiä siitä, kuinka mikroaaltouuni ja pölynimuri eivät ole helpottaneet yhtään mitään. Ja ovat vielä mokomat vanhoja keksintöjä! Ettäs kehtaavat.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Mulle ei avaudu se, miksi jonkun pitää periaatteesta vängätä vastaan, kun sanotaan, että automaatti helpottaa ajamista. Totta kai se helpottaa, kaupungissa ja ruuhkassa paljon, maantienopeuksissa tuskin lainkaan. Silti vähän on enemmän kuin nolla. Ei siitä tarvitse tykätä eikä automaatilla ole mikään pakko ajaa. Mutta faktat ovat silti faktoja, vaikka niistä ei pitäisikään.

Kohta varmaan kuullaan tiukkaa analyysiä siitä, kuinka mikroaaltouuni ja pölynimuri eivät ole helpottaneet yhtään mitään. Ja ovat vielä mokomat vanhoja keksintöjä! Ettäs kehtaavat.
Mulle ei avaudu se, miksi jotkut eivät ymmärrä lukemaansa. Automaattivaihteisto helpottaa ajamista, jos se toimii hyvin. Jos taas on kyse vanhemmasta automaatista joka ei koskaan vaihda silloin kuin itse haluaisi, niin mitä se muka helpottaa kun paremmin pärjää manuaalilla. Mutta ei ole mikään pakko ymmärtää.

EDIT: Loivennetaan sen verran, että huonokin automaatti voi helpottaa jos on muutenkin sen tason kuski että autolla ajaminen tuottaa haastetta. Mutta siinä vaiheessa kun manuaalin käyttö sujuu huomaamatta ja täysin asiaa miettimättä, ihan mikä tahansa automaatti ei ajamista helpota piirun vertaa.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulle ei avaudu se, miksi jonkun pitää periaatteesta vängätä vastaan, kun sanotaan, että automaatti helpottaa ajamista. Totta kai se helpottaa, kaupungissa ja ruuhkassa paljon, maantienopeuksissa tuskin lainkaan. Silti vähän on enemmän kuin nolla. Ei siitä tarvitse tykätä eikä automaatilla ole mikään pakko ajaa. Mutta faktat ovat silti faktoja, vaikka niistä ei pitäisikään.

Kohta varmaan kuullaan tiukkaa analyysiä siitä, kuinka mikroaaltouuni ja pölynimuri eivät ole helpottaneet yhtään mitään. Ja ovat vielä mokomat vanhoja keksintöjä! Ettäs kehtaavat.
En minä ainakaan ole eri mieltä etteikö automaatti helpottaisi ajamista.

Mikrouuni ja pölynimuri saapuivat Suomeen helpottamaan kansalaisten elämää jo kauan sitten ja löivät itsensä läpi välttämättömyyshyödykkeeksi samantien.

Automaattilaatikolla tähän meni yli puoli vuosisataa eivätkä kaikki silti vieläkään tykkää tai pidä sitä välttämättömänä huippuvarusteena jota ilman oleminen pilaa autoilun nautinnon.

Lisätään nyt tähän loppuun että omistan auton jossa on nykyaikainen kuusilovinen automaattivaihteisto. Ei vaan ole se wautsi-fiilis vieläkään tullut mitä ilman ei voisi olla. Auto mikä auto. Peace.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös