Mainos

Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 305 936
  • 7 605

Glove

Jäsen
Eikö vielä joskus 80-luvulla tai vielä myöhemminkin automaatilla varustetut autot syöneet enemmän polttoainetta kuin manuaalit? Nykyään kulutuksessa ei taida juuri eroja olla. Siinä varmaan yksi syy miksi sitä ei ole aiemmin niin hypetetty. Itse ajan manuaalilla ja kaikki yksityisautot on ollu manuaaleja. Firmaan ostin automaatin kun tiedossa oli paljon kaupunkiajoa, jossa se kepin vispaaminen olisi ollut liikaa. VAG-konsernin automaatti kyseessä ja sen reilun puolen miljoonan kilometrin aikana, mitä ehdin kahdella autolla ajaa, ei vaihteistossa ollut mitään ongelmia.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikö vielä joskus 80-luvulla tai vielä myöhemminkin automaatilla varustetut autot syöneet enemmän polttoainetta kuin manuaalit? Nykyään kulutuksessa ei taida juuri eroja olla. Siinä varmaan yksi syy miksi sitä ei ole aiemmin niin hypetetty.
Saatta olla yksi tekijä mutta en usko että tämä on ratkaiseva asia hehkutukseen.

Vähän sama juttu kuin ilmastoinnin kanssa. Ei kukaan nykyään osta autoa ilman ilmastointia bensan säästämisen takia.

Ilmastointi on muutenkin samaa osastoa automaatin kanssa. Niitä on saanut autoihin jo 50-luvulta saakka, mutta vasta viime aikoina siitä on tullut välttämätön vakiovaruste täällä peräpohjolassa.

Ei avaudu.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Lompsa asetellaan urheilullisen maasturin konsoliin. Siinä se nykyisin matkustaa uskollisesti isäntänsä rinnalla, koska lääkäri on selkävaivojen takia määrännyt sen pois takataskusta. Ikä ei anna armoa edes miehelle, ei ole hyväksi selälle istua pitkiä aikoja toinen pakara selvästi ylempänä. Sadat hevoset korskuvat kiiltävän mustan pellin alla, kun mies kääntää auton kohti Päijät-Hämeen maakuntakeskusta. Hän korjaa Ray-Ban-lasejaan ja vaistomaisesti sukaisee hiuksensa taaksepäin. Vauhti kiihtyy ja mielessään on vain ajatus "minä laitan asiat vielä kuntoon tai...".
Manuaali tottakai? Jäi vaivaamaan...
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ilmastointi on muutenkin samaa osastoa automaatin kanssa. Niitä on saanut autoihin jo 50-luvulta saakka, mutta vasta viime aikoina siitä on tullut välttämätön vakiovaruste täällä peräpohjolassa.
No jaa. Ei mun autossa ainakaan ilmastointia ole ja aika hyvin meni kesä, vaikka välillä auto seisoi koko päivän auringon paisteessa. Ikkunoita auki vaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sillä ei ole mitään merkitystä, ajaako manuaalivaihteisella vai automaatilla. Automaatti ei ole helpompi tai mukavampi, koska manuaalivaihteiseen tottuneet ei rasitu siitä rutiinitoimenpiteestä lainkaan. Vertaukset kaukosäätimeen tai kortilla maksamiseen ei toimi, koska nuo keksinnöt oikeasti helpottaa asioita. Autolla pääsee mukavasti paikasta toiseen, vaikka se olisi se peltivanteinen manuaalivaihteinen Toyota. Se ei kuitenkaan loppupeleissä oikeasti ole peniksesi jatke tai persoonallisuutesi yhteensulautuma. Se on vain auto.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eiköhän pari kytkinremonttia ainakin ole tehty ennenkuin keskimääräinen automaatti on tiensä päässä.

Yhtään kytkinremonttia en ole joutunut tekemään. Yhdessä Escortissa oli jo vähän viitteitä mutta auto väsyi muilta osin ja siirtyi tee se itse-omistajalle Viroon.

Tosin yhteen harraste-Kuplaan uusittiin kytkin koneremontin yhteydessä, koska osat olivat lähes ilmaisia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yhtään kytkinremonttia en ole joutunut tekemään. Yhdessä Escortissa oli jo vähän viitteitä mutta auto väsyi muilta osin ja siirtyi tee se itse-omistajalle Viroon.

Tosin yhteen harraste-Kuplaan uusittiin kytkin koneremontin yhteydessä, koska osat olivat lähes ilmaisia.
Ja kokemusasiantuntijana olet teettänyt yhden automaattilaatikkorempan, joten manuaali on parempi 100-0? Minä sitten taas olen joutunut vaihtamaan öljyjä useammin manuaali- kuin automaattilaatikkoon, ja tiellekin olen jäänyt sekä kytkinvaijerin että nestekytkimen hajoamisen takia ja kytkinremppojakin takana muutama.
Joten lausun että automaatin järjestelmällinen välttely sen teknisen heikkouden takia ei ole rationaalista toimintaa.
Aiheena tämä on yhtä klassinen kuin äskeinen käteinen/kortti. Mitähän seuraavaksi?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos se automaattiloora on niin paska ja kallis ylläpitää, miten ihmeessä markkinamiehet ovat onnistuneet huijaamaan valtavaa määrää ihmisiä jo vuosikymmenten ajan? Toki se VAG:n yksi viritelmä oli huonon maineensa veroinen, mutta ainahan keskiarvon alapuolella on tavaraa. Vähän kuin luonnonlaki.

Eihän se haitta sille auton ostajalle koidu, jolla on aina takuu voimassa. Leasingautoista puhumattakaan.

Kaikki vanhat autot ovat olleet joskus uusia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ja kokemusasiantuntijana olet teettänyt yhden automaattilaatikkorempan, joten manuaali on parempi 100-0? Minä sitten taas olen joutunut vaihtamaan öljyjä useammin manuaali- kuin automaattilaatikkoon, ja tiellekin olen jäänyt sekä kytkinvaijerin että nestekytkimen hajoamisen takia ja kytkinremppojakin takana muutama.
Joten lausun että automaatin järjestelmällinen välttely sen teknisen heikkouden takia ei ole rationaalista toimintaa.
Aiheena tämä on yhtä klassinen kuin äskeinen käteinen/kortti. Mitähän seuraavaksi?

Kysymys on täsmälleen taloudellisten riskien hallinnasta. Kytkinvaijeri katkeaa --> korkeintaan 200€. Automaatti hajoaa ---> paaliin.

Autostrategiani on se, että ostan mahdollisimman matalariskisiä, vähän ajettuja vanhempia autoja ja ajelen 100-150tkm ilman kaskovakuutuksia. Ostohinta siis välillä 1000-3000€, raha jonka voi menettää koska tahansa.

Ajotavalla pyrin ehkäisemään auton kulumista, eli minä olen se ärsyttävä kuski joka pitää kaksin-kolminkertaista turvaväliä yleiseen tapaan verrattuna.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
ei ole helpompi tai mukavampi, koska manuaalivaihteiseen tottuneet ei rasitu siitä rutiinitoimenpiteestä lainkaan.
Seuraapa liikennettä vaikka jonkun kaupungin ylämäkiliikennevaloissa. Kyllä siinä joku ainakin rasittuu. Muutenkin olen aika täsmälleen eri mieltä.
Käyttääköhän joku muuten niitä automaatin rattivaihteita, siis säännöllisesti?
Kysymys on täsmälleen taloudellisten riskien hallinnasta. Kytkinvaijeri katkeaa --> korkeintaan 200€. Automaatti hajoaa ---> paaliin.
En suoraan sanottuna ymmärrä tätä logiikkaa, eihän nuo ole mitenkään verrannolliset riskit. Olet mielestäni yliarvioinut automaatin rikkoutumisriskin, ilmeisesti jonkun huonon kokemuksen takia.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nykyään uusissa autoissa on paljon enemmän tarjouksia, joissa automaatti ei maksa enempää kuin manuaali tai murto-osan siitä mitä automaatit aikaisemmin maksoivat. Luulisin, että tämä on suurin syy automaattien yleistymiseen ja sitä kautta ihmisten mieltymiseen automaattivaihteisiin.

Jos kokee, että tämä on mukavampaa ja helpompaa niin ei sitä mielellään palaa manuaaliin vaikka silläkin hyvin pärjäisi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sillä ei ole mitään merkitystä, ajaako manuaalivaihteisella vai automaatilla. Automaatti ei ole helpompi tai mukavampi, koska manuaalivaihteiseen tottuneet ei rasitu siitä rutiinitoimenpiteestä lainkaan. Vertaukset kaukosäätimeen tai kortilla maksamiseen ei toimi, koska nuo keksinnöt oikeasti helpottaa asioita. Autolla pääsee mukavasti paikasta toiseen, vaikka se olisi se peltivanteinen manuaalivaihteinen Toyota. Se ei kuitenkaan loppupeleissä oikeasti ole peniksesi jatke tai persoonallisuutesi yhteensulautuma. Se on vain auto.
En ymmärrä yhtään pointtiasi. Kuten matkanteko automaatilla tai manuaalilla, niin onnistuuhan maksaminenkin käteisellä tai kortilla sekä kanavanvaihto kaukosäätimellä tai ilman. Toinen vaihtoehto vain on helpompi kuin toinen. Se, että jonkun mielestä automaatti ei helpota ajamista, on kaikkea logiikkaa ja järkeä vastaan oleva mielipide. Fiilispohjalta ymmärrän jos haluaa manuaalivaihteistolla ajaa, mutta aivan älytöntä väittää näiden olevan yhtä helppoa ja vaivatonta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nykyään uusissa autoissa on paljon enemmän tarjouksia, joissa automaatti ei maksa enempää kuin manuaali tai murto-osan siitä mitä automaatit aikaisemmin maksoivat. Luulisin, että tämä on suurin syy automaattien yleistymiseen ja sitä kautta ihmisten mieltymiseen automaattivaihteisiin.

.
Olet luultavasti jäljillä. Enkä siis todellakaan vähättele tai kiistä kenenkään ilon tunteita ja kokemuksia joita automaattiloota on käyttäjälleen suonut. Itsellänikin on kuusiportainen nykyaikainen automaatti.

Tämä ketju on silti aiheelle oikea. Ei se vaan avaudu edelleenkään minulle että miksi tämä automaatin vallankumous on saapunut tänne Suomeen vasta nyt.

Hinta tietysti on vaikuttanut mutta jos automaatti on niin ihana ja välttämätön varuste niin kyllä se olisi lyönyt vaikka väkisin itsensä läpi jo vuosikymmeniä sitten. Ehkä tämä tästä vielä avautuu tällaiselle automaatti-allergikollekin.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ymmärrä yhtään pointtiasi. Kuten matkanteko automaatilla tai manuaalilla, niin onnistuuhan maksaminenkin käteisellä tai kortilla sekä kanavanvaihto kaukosäätimellä tai ilman. Toinen vaihtoehto vain on helpompi kuin toinen. Se, että jonkun mielestä automaatti ei helpota ajamista, on kaikkea logiikkaa ja järkeä vastaan oleva mielipide. Fiilispohjalta ymmärrän jos haluaa manuaalivaihteistolla ajaa, mutta aivan älytöntä väittää näiden olevan yhtä helppoa ja vaivatonta.

Kanavaa manuaalisesti vaihtaessa joutuu nousemaan sohvalta. Ja käteistä joutuu erikseen nostamaan automaatilta ennen kauppaan menoa. Mutta auton vaihteiden käyttö onnistuu siinä autoa ajaessa ilman mitään ylimääräistä. Siinähän muutenkin istutaan autossa ja käytetään auton hallintalaitteita.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Minä luulin että automaatti on niitä varten joiden on vaikea oppia ajamaan autoa. Tämä jäi mieleeni jostain brittiläisestä reality-ohjelmasta jossa seurattiin ihmisten inssiajoja. Kun yksi täti ei saanut inssiajoa menemään lävitse useista ja useista yrityksistä huolimatta niin ajo-opettaja keksi että kokeillaan automaatilla ja pienen harjoittelun jälkeen ei tarvinnut kovin montaa yritystä inssistä kun oli jo kortti taskussa.

Asia ei tietenkään ole niin että huonot kuskit ajaa automaatilla mutta pitkään luulin niin... että automaatti on vain niillä jotka ei selviä manuaalilla liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Alkuperäinen ei avaudu juttuni oli, että keksitään asioita millä saadaan ykkössekunteja pois jostain toimintatavasta
Aina kun joutuu paneen muijaa niin mää ainakin aattelen Sämppäriä niin saa siitä 10 sekunnista viä muutaman pois.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kanavaa manuaalisesti vaihtaessa joutuu nousemaan sohvalta. Ja käteistä joutuu erikseen nostamaan automaatilta ennen kauppaan menoa. Mutta auton vaihteiden käyttö onnistuu siinä autoa ajaessa ilman mitään ylimääräistä. Siinähän muutenkin istutaan autossa ja käytetään auton hallintalaitteita.
Automaatilla ei tarvitse käyttää kytkintä tai vaihdekeppiä, joten tietenkin ajaminen on helpompaa silloin. Eikö sinun mielestä sitten ohjauksentehostin, automaattinen ilmastointi, neliveto tai vakionopeudensäädin ole ajamista helpottavia ominaisuuksia? Samoinhan se ratin veivaaminen ja kaasuttelu onnistuu siinä ajaessa ilman niitäkin. Oikeesti mitä helvettiä?
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Automaatilla ei tarvitse käyttää kytkintä tai vaihdekeppiä, joten tietenkin ajaminen on helpompaa silloin.
Pitää paikkansa kunhan on automaattivaihteisto joka toimii kuin ajatus. Jos taas ei ole, niin mielestäni tuo automaatti on silloin vain ärsyttävä turhake joka vie huomiota muusta ajamisesta.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En myöskään ymmärrä MobilePayn mollaamista. En tiedä paljon helpompaa tapaa siirtää rahaa. Se vaan vituttaa, kun yllättävän monelta kaverilta ja tuttavalta tämä sovellus puuttuu ja joutuu sitten sohlailemaan perinteisten tilisiirtojen tai jopa käteisen kanssa.
Koska kaikki muut vastaavat ovat parempia. Pivokin toimii kaikkien pankkien asiakkailla.
Siirto on nopein ja rahat siirtyvät OP:n ja Nordean välillä samantien jotka varmaan ne kaksi yleisintä pankkia ovat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska kaikki muut vastaavat ovat parempia. Pivokin toimii kaikkien pankkien asiakkailla.
Siirto on nopein ja rahat siirtyvät OP:n ja Nordean välillä samantien jotka varmaan ne kaksi yleisintä pankkia ovat.
Eli tämä persaukisen näkökulma siis...
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli tämä persaukisen näkökulma siis...
Hoho.Eli ajat mieluummin manuaalilla, tilaat paperilaskuja ja käyt ulkohuussissa paskalla.

On se noista mainitsemistani kaikista paskin käyttää.Mulla ainakin vaatii jotain saatanan avainlukuja aina jos on hiukankin pidempään käyttämättä. Tai ei enää vaadi kun koko perseappi lähti poistoon.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On se noista mainitsemistani kaikista paskin käyttää.Mulla ainakin vaatii jotain saatanan avainlukuja aina jos on hiukankin pidempään käyttämättä
Ei mulla kysy mitään avainlukuja... Sormenjälki tunnistus on käytössä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös