Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 300 250
  • 7 625

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mobile Pay (ja muut vastaavat) ovat toivoakseni vain osa siirtymävaihetta vielä sujuvampaan rahansiirtoon. Vähän kuten tilisiirrot ovat verrattuna aiempiin maksutapoihin.

Vaikea kuvitella, miten rahansiirto vois nykyisestä vielä helpottua. Nykyään pienempien summien siirrossa kuluu max. ehkä noin puoli minuuttia ja se on mulle ihan sopiva aika. Onhan teknologia mennyt noissa pankkitouhuissa lyhyessä ajassa ihan helvetisti eteenpäin, mutta mun ymmärryksellä pankkiasioiden hoitoa ei paljon nykyistä helpommaksi voi enää tehdä. Ja jos voi, niin se on sitten insinöörien hommia se.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jokainen tavallaan, mutta jos manuaalivaihteisto keksittäisiin nyt, niin ensinnäkään kukaan autonvalmistaja ei toisi sitä markkinoille, mutta jos nyt leikitään että toisi, niin tuskin kiihkeinkään manuaali-ilmastointipeltivannetojotamies autoaan manuaalina ostaisi. Tai no en tiedä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sama juttu on joku pilottitakki. Mun nuoruudessa niitä pitivät vain sätkänpolttajabensalenkkarinatsit niin nyt tuntuu ihan helvetin kornilta kun nuoriso kulkee kyseisenlaiset takit päällä ja pitää niitä hienoina ja muodikkaina.

Joitakin vuosia sitten oli junteinta ikinä jos nosti housunsa kainaloihin ja pisti lompakon takataskuun.
Sitten nuoret neijet etunenässä, hompsahtavat pojat nöyrästi perässä alkoivat hilaamaan alaraajasuojaimensa niin ylös kuin saumat repeämättä kestivät. Lisäksi taskutietokone, milloin ei ole käden jatkeena, pullottaa takataskussa.

O tempora, o mores.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jokainen tavallaan, mutta jos manuaalivaihteisto keksittäisiin nyt, niin ensinnäkään kukaan autonvalmistaja ei toisi sitä markkinoille, mutta jos nyt leikitään että toisi, niin tuskin kiihkeinkään manuaali-ilmastointipeltivannetojotamies autoaan manuaalina ostaisi. Tai no en tiedä.

Ei varmasti tuotaisikaan. Nykyään suositaan tuotteita, joiden elinkaari on kaupallisesti mielekkään pituinen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei varmasti tuotaisikaan. Nykyään suositaan tuotteita, joiden elinkaari on kaupallisesti mielekkään pituinen.
Eiköhän pari kytkinremonttia ainakin ole tehty ennenkuin keskimääräinen automaatti on tiensä päässä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Entäs nopeusmittarin asteikko? Lapsena katseltiin ja vertailtiin, aika monessa meni 160 kilometriin tunnissa. Joissakin oli maksimina jopa 180, se oli jo kova. Hurjaa kyytiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Entäs nopeusmittarin asteikko? Lapsena katseltiin ja vertailtiin, aika monessa meni 160 kilometriin tunnissa. Joissakin oli maksimina jopa 180, se oli jo kova. Hurjaa kyytiä.
Olet ilmeisesti tehnyt luokkaloikan, josta sinua onnittelen. Onnea. Näyttihän ne nyt kunnon autoissa 200.
 

ace

Jäsen
Eihän siinä kepin vatkaamisessa mitään moitittavaa olekaan. ”Kaikki tekee niin”. Mun mielestäni se ei vaan kuulu liikenteeseen.
En tuomitse ja yritän ymmärtää. Itse en voisi kuvitella ajavani automaatilla, sen verran mukavaa se ajaminen kepin vatkaamisella on. Nimenomaan ajamista eikä lepäilyä tai odottelua milloin se pykälä menee päälle.

Okei, vähän kärjistettyä, tiedän että nykyään automaattilaatikot toimii kuin ajatus. Tykkään silti itse määrätä millä vaihteella ajan ja mielestäni automaatit on laiskoja (jenkkejä) varten.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On muuten harmillinen ongelma autossa tällä hetkellä, kun ei oikein tahdo käydä tyhjäkäyntiä. Vika kyllä etsitään ja korjataan, mutta sitä odotellessakin on ihan kiva olla auto alla. Automaattilaatikkoisella tuo käyttäminen olisi hyvin vaikeaa, vai saako niistä nykyään vaihteen vapaalle?

En ole koskaan ajanut automaattia, jossa vaihdetta ei saisi vapaalle. En edes tiennyt, että tuollaisia on olemassa.


Automaattiin kun on kerran tottunut, niin ei sitä oikein tahtoisi palata enää manuaaliin. Vähän sama kuin, että nyt kun minulla on kuivausrumpu, niin ei sitä enää halua ripustella vaatteita narulle. Tai e-laskutus manuaalisen laskunnäpyttelyn sijaan
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole koskaan ajanut automaattia, jossa vaihdetta ei saisi vapaalle. En edes tiennyt, että tuollaisia on olemassa.


Automaattiin kun on kerran tottunut, niin ei sitä oikein tahtoisi palata enää manuaaliin. Vähän sama kuin, että nyt kun minulla on kuivausrumpu, niin ei sitä enää halua ripustella vaatteita narulle. Tai e-laskutus manuaalisen laskunnäpyttelyn sijaan
Makuja on monia. Taloudessani on nyt ollut vajaan vuoden automaattivaihteinen ja manuaali samaan aikaan. Onhan se automaatti ihan kiva- osastoa mutta kyllä mä sillä keppivaihteisella enemmän ajan.

Eli oikeassa ketjussa ollaan. Mulle ei avaudu automaattivaihteiston hypetys. Ikivanha keksintö kuitenkin kyseessä. Miksi siitä on vasta viime aikoina tullut suoranainen välttämättömyys? Ei avaudu.

@ace @benicio
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän pari kytkinremonttia ainakin ole tehty ennenkuin keskimääräinen automaatti on tiensä päässä.
Oman kokemuksen perusteella automaattilaatikon öljynvaihto/huolto maksaa kerran 60000km saman kuin yksi kytkinremontti kerran 250000km ja sitten kun se laatikko molemmista hajoaa niin automaatti maksaa +2000€ ja manuaali alle 500€... Mut molemmissa on niin hyvät kuin huonot puolet. Jos mulla olisi mahdollsuus ostaa ihan uusi auto ja vaihtaa se kolmen vuoden välein niin sitten automaatti. Käytettyä automaattia en osta enää ikinä. Se tuli kerran kokeiltua...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos se automaattiloora on niin paska ja kallis ylläpitää, miten ihmeessä markkinamiehet ovat onnistuneet huijaamaan valtavaa määrää ihmisiä jo vuosikymmenten ajan? Toki se VAG:n yksi viritelmä oli huonon maineensa veroinen, mutta ainahan keskiarvon alapuolella on tavaraa. Vähän kuin luonnonlaki.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Toiset ajavat manuaalilla, käyttävät käteistä ja nousevat sohvalta vaihtamaan televisiokanavaa painamalla televisiosta löytyviä näppäimiä. Saahan niin tehdä jos haluaa.
Tottakai saa.

Mutta mikä minulle ei avaudu on se, että kun kerran automaattivaihteisto on ikivanha keksintö esim pankkikorttiin tai kaukosäätimeen verrattuna niin miksi, oi miksi siitä puhutaan vasta vuonna 2019 välttämättömyytenä? Miksi se ei ollut välttämättömyys esim 20 vuotta sitten vaikka tekniikka oli ollut olemassa sarjatuotannossa jo vuosikymmeniä?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Toisaalta jos jokin on aidosti miehekäs esine, niin sellainen ison lihapiirakan näköinen, kokoinen ja värinen, ei edes lompakko, vaan lompsa. Vähän reunoilta rispaantunut, pikkusikarin tuhkan kuluttama ja elämää nähnyt, jonka syvästä vaosta pilkahtaa paperiajokortin reunan ohella myös lilojen ja keltaisten setelien kulmaa seikkailua lupaavasti.

Ne kaikki tarinat jotka tuo lompsa voisikaan kertoa, voi pojat.

Ne sadattuhannet kilometrit jäntevän pakaran ja Saab 9000:n urheilupenkin välissä. Ne aitiopaikalta seuratut mitalijuhlat roikkuen Camelin farkkujen takataskussa pukuhuoneen kouhuviinisuihkujen vienosti kostuttamana. Ne tsekkiläisen kykyjenetsijän tiukat sanat prahalaisen kuppilan nurkkapöydässä ja vienot kuiskaukset Kaarlensillan kupeessa yösydämellä. Seteli lompsasta nuoren tsekittären kouraan ja taksiin. Mitä kaikkea se lompsa onkaan saanut hotellin yöpöydältä seurata.

Kaikki havahtuvat, kun tämä mies astuu huoneeseen luoden merkitsevän, jopa pistävän, katseen jokaiseen läsnäolijaan ja krokotiilinnahkaiset bootsit vievät hänet määrätietoisesti kohti tiskiä. Nuo kengät ovat vieraileet miehen mukana kaikilla mantereilla ja silmät sulkien voi jopa kuvitella haistavansa vienon alkukantaisen tuoksun, jossa sekoittuu matelijan karvas ominaishaju sekä lompsan miellyttävän öljyinen vivahde, kun se iskeytyy käskevästi baaritiskille.

Ritmeesterin tulipää piristyy hetkeksi, kun mies imaisee viimeiset aamu-usvaa muistuttavat savukiehkurat keuhkoihinsa ja kohteliaan jämäkästi tilaa gin tonicin. Ei, mies ei todellakaan maksa tilaustaan nynnymäisen salaillen älypuhelimensa hengettömällä mobiilisovelluksella tai muovisella kortilla. Hän kaivaa lompsastaan hieman tarpeettoman suuren setelin, laskee sen pöydälle ja toteaa, samalla kuivasti yskäisten, "Poika, pidä loput". Vaikka kaikki tapahtuu rauhallisesti ja numeroa tekemättä, jokainen huoneessa oleva rekisteröi kyllä tilanteen. Takanurkan pöydästä kuuluu hiljaista keskustelua, sävyltään ärtynyttä, mutta pohjavireessä on myös kunnioitusta ja kateellisuutta, jonka voi vain ansaita. Mies ei tästä välitä, hän on ollut samassa tilanteessa tuhannesti. Antaa köyhien katsella, voisi epävarmempi tuhahtaa, mutta ei hän.

Lompsa asetellaan urheilullisen maasturin konsoliin. Siinä se nykyisin matkustaa uskollisesti isäntänsä rinnalla, koska lääkäri on selkävaivojen takia määrännyt sen pois takataskusta. Ikä ei anna armoa edes miehelle, ei ole hyväksi selälle istua pitkiä aikoja toinen pakara selvästi ylempänä. Sadat hevoset korskuvat kiiltävän mustan pellin alla, kun mies kääntää auton kohti Päijät-Hämeen maakuntakeskusta. Hän korjaa Ray-Ban-lasejaan ja vaistomaisesti sukaisee hiuksensa taaksepäin. Vauhti kiihtyy ja mielessään on vain ajatus "minä laitan asiat vielä kuntoon tai...".
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Eikö vielä joskus 80-luvulla tai vielä myöhemminkin automaatilla varustetut autot syöneet enemmän polttoainetta kuin manuaalit? Nykyään kulutuksessa ei taida juuri eroja olla. Siinä varmaan yksi syy miksi sitä ei ole aiemmin niin hypetetty. Itse ajan manuaalilla ja kaikki yksityisautot on ollu manuaaleja. Firmaan ostin automaatin kun tiedossa oli paljon kaupunkiajoa, jossa se kepin vispaaminen olisi ollut liikaa. VAG-konsernin automaatti kyseessä ja sen reilun puolen miljoonan kilometrin aikana, mitä ehdin kahdella autolla ajaa, ei vaihteistossa ollut mitään ongelmia.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikö vielä joskus 80-luvulla tai vielä myöhemminkin automaatilla varustetut autot syöneet enemmän polttoainetta kuin manuaalit? Nykyään kulutuksessa ei taida juuri eroja olla. Siinä varmaan yksi syy miksi sitä ei ole aiemmin niin hypetetty.
Saatta olla yksi tekijä mutta en usko että tämä on ratkaiseva asia hehkutukseen.

Vähän sama juttu kuin ilmastoinnin kanssa. Ei kukaan nykyään osta autoa ilman ilmastointia bensan säästämisen takia.

Ilmastointi on muutenkin samaa osastoa automaatin kanssa. Niitä on saanut autoihin jo 50-luvulta saakka, mutta vasta viime aikoina siitä on tullut välttämätön vakiovaruste täällä peräpohjolassa.

Ei avaudu.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Lompsa asetellaan urheilullisen maasturin konsoliin. Siinä se nykyisin matkustaa uskollisesti isäntänsä rinnalla, koska lääkäri on selkävaivojen takia määrännyt sen pois takataskusta. Ikä ei anna armoa edes miehelle, ei ole hyväksi selälle istua pitkiä aikoja toinen pakara selvästi ylempänä. Sadat hevoset korskuvat kiiltävän mustan pellin alla, kun mies kääntää auton kohti Päijät-Hämeen maakuntakeskusta. Hän korjaa Ray-Ban-lasejaan ja vaistomaisesti sukaisee hiuksensa taaksepäin. Vauhti kiihtyy ja mielessään on vain ajatus "minä laitan asiat vielä kuntoon tai...".
Manuaali tottakai? Jäi vaivaamaan...
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ilmastointi on muutenkin samaa osastoa automaatin kanssa. Niitä on saanut autoihin jo 50-luvulta saakka, mutta vasta viime aikoina siitä on tullut välttämätön vakiovaruste täällä peräpohjolassa.
No jaa. Ei mun autossa ainakaan ilmastointia ole ja aika hyvin meni kesä, vaikka välillä auto seisoi koko päivän auringon paisteessa. Ikkunoita auki vaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sillä ei ole mitään merkitystä, ajaako manuaalivaihteisella vai automaatilla. Automaatti ei ole helpompi tai mukavampi, koska manuaalivaihteiseen tottuneet ei rasitu siitä rutiinitoimenpiteestä lainkaan. Vertaukset kaukosäätimeen tai kortilla maksamiseen ei toimi, koska nuo keksinnöt oikeasti helpottaa asioita. Autolla pääsee mukavasti paikasta toiseen, vaikka se olisi se peltivanteinen manuaalivaihteinen Toyota. Se ei kuitenkaan loppupeleissä oikeasti ole peniksesi jatke tai persoonallisuutesi yhteensulautuma. Se on vain auto.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eiköhän pari kytkinremonttia ainakin ole tehty ennenkuin keskimääräinen automaatti on tiensä päässä.

Yhtään kytkinremonttia en ole joutunut tekemään. Yhdessä Escortissa oli jo vähän viitteitä mutta auto väsyi muilta osin ja siirtyi tee se itse-omistajalle Viroon.

Tosin yhteen harraste-Kuplaan uusittiin kytkin koneremontin yhteydessä, koska osat olivat lähes ilmaisia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yhtään kytkinremonttia en ole joutunut tekemään. Yhdessä Escortissa oli jo vähän viitteitä mutta auto väsyi muilta osin ja siirtyi tee se itse-omistajalle Viroon.

Tosin yhteen harraste-Kuplaan uusittiin kytkin koneremontin yhteydessä, koska osat olivat lähes ilmaisia.
Ja kokemusasiantuntijana olet teettänyt yhden automaattilaatikkorempan, joten manuaali on parempi 100-0? Minä sitten taas olen joutunut vaihtamaan öljyjä useammin manuaali- kuin automaattilaatikkoon, ja tiellekin olen jäänyt sekä kytkinvaijerin että nestekytkimen hajoamisen takia ja kytkinremppojakin takana muutama.
Joten lausun että automaatin järjestelmällinen välttely sen teknisen heikkouden takia ei ole rationaalista toimintaa.
Aiheena tämä on yhtä klassinen kuin äskeinen käteinen/kortti. Mitähän seuraavaksi?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos se automaattiloora on niin paska ja kallis ylläpitää, miten ihmeessä markkinamiehet ovat onnistuneet huijaamaan valtavaa määrää ihmisiä jo vuosikymmenten ajan? Toki se VAG:n yksi viritelmä oli huonon maineensa veroinen, mutta ainahan keskiarvon alapuolella on tavaraa. Vähän kuin luonnonlaki.

Eihän se haitta sille auton ostajalle koidu, jolla on aina takuu voimassa. Leasingautoista puhumattakaan.

Kaikki vanhat autot ovat olleet joskus uusia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös