Mielenterveyden ongelmista kärsivää voi kuulemma mieluiten kutsua
kokemusasiantuntijaksi. Täytyy sanoa, että tuosta termistä tulee kyllä enemmän mieleen joku Teuvo Lomanin ja Jari Sarasvuon yhteinen konsulttitoimisto.
Tämä pisti kyllä silmilleni koska olen itse omien kokemuksieni myötä jonkin verran tietoinen siitä mikä on mielenterveysongelma ja niistä kärsivä, mielenterveyskuntoutuja ja myös kokemusasiantuntija. Ja tietoinen siitä että näillä toki on eroa ja jotain sinnepäin tiedän myös siitä mikä se ero on.
Joko kokemusasiantuntijan käsite on sitten aivan viime vuosina muuttunut ja laajentunut sekä osin myös vääristynyt tai sitten tämä lainaamani yleistys on osin väärä. Tiedän tämän jo siitä että minullakin olisi ollut ja on mahdollisuus kai vieläkin halutessani käydä tämä koko polku läpi. Tai noiden kahden ensimmäisen vaiheen kohdalla nyt ei puhuta valitettavasti mistään halusta vaan lähinnä pakosta. On valitettavaa että sairastuu mielenterveyssairauksiin, kuntoutuminen on sitten taas jo ihan positiivinenkin juttu.
Mutta tuo kokemusasiantuntija. Ei jokainen mielenterveyskuntoutujakaan ole mikään kokemusasiantuntija. Ja kun vaikka lukee Wikipediasta niin kokemusasiantuntijalta edellytetään esimerkiksi koulutusta.
Tämä lainaamani yleistys sotii siksi jo todellisuutta vastaan että minulla on kai yhä mahdollisuus lähteä myös kokemusasiantuntijaksi. Mutta en minäkään automaattisesti ole mikään asiantuntija vaikka kuntoutujakin olen ollut. Hämeenlinnan mielenterveyspalveluliden palveluohjaaja kyllä kehui kerran yhdessä kuntoutuspalaverissa just minun kuntoutumistani ja edistymistäni ja sanoi jotain tyyliin että minusta voisi tulla hyvä kokemusasiantuntijakin jos vielä löytäisin niitä töitäkin. Silloin siis etsin töitä vielä, nyt on jo niitä töitäkin.
Joku vieläkin paremmin asioista perillä oleva voi valaista lisääkin mutta sen tiedän siis minäkin että lainaamassani yleistyksessä on virhe. Mielenterveyskuntoutujasta voi tulla kokemusasiantuntijakin mutta ei se mikään automaatio ollut vielä ainakaan silloin kun minä kuntoutuja olin. Tai sitten on ihan vasta viime vuosina tämänkin käsitteen merkitys muuttunut.