Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 714 438
  • 33 934
Yritin sanoa, että jos biisi on hyvä, se kestää aikaa, toisin kuin vaikka nää miljoonien klikkien renku/jumputukset. Harmi, kun ois saanut meidän keskustelun vinyyleistä nauhalle.

Jos esim. 1980-luvulla olisi ollut olemassa YouTube, sen ajan yli sadan miljoonan klikkauksen turhanpäiväisiä renkutuksia/jumputuksia olisivat olleet mm. Livin' on a Prayer, Like a Virgin, Wake Me Up Before You Go-Go ja Never Gonna Give You Up. Siksi uskallan väittää, että niitä nykyteinin fanittamia jumputuksia saatetaan ihan hyvin kuunnella vielä 30 vuoden päästäkin. Jos ei muuten, niin ironisesti nostalgiamielessä.

Mutta jösses mitä paskaa se itse musa oli, joku Niki Minajn Anaconda esimerkiksi. Ei vanha ymmärrä.

En ymmärrä minäkään, mutta en minä ymmärrä myöskään Samantha Foxin tai Sabrinan musiikkia. Hekin olivat staroja aikanaan. Ei tämän tyyppistä musiikkia kuluttaessa tarkoituskaan ole käyttää kuuloaistiaan, kun artistin avut ovat jossain ihan muualla.

Että 2000-luvulla ei oikeesti ole tehty juurikaan hyviä biisejä. Kuuntelin Radio Rockin top500 listaa, jossa oli paljon hyviä biisejä ja kaikki pääosin vanhempaa kuin 2000-lukua. Nytkin soi Prodigy - Breathe. Aivan kuolematon hitti. Ei paljo nykyajan dubstep pelleilyt tmv. pääse samanlaiseen fiilikseen.

Tuttu varhaiskeski-ikäisen näkemys, jolla on hyvin vähän tekemistä kunkin aikakauden musiikin tason kanssa, ja hyvin paljon tekemistä sen kanssa, että musiikista on paljon helpompi innostua 15-vuotiaana kuin 35-vuotiaana.

Itse en ihan ensimmäisenä lähtisi vetämään 2000-luvun musan tasosta johtopäätöksiä sen perusteella, mitä Radio Rockilla soitetaan. Koitan pysyä ko. kanavasta erossa ja kuuntelen mieluummin vaikka Yle Puhetta.
 
Viimeksi muokattu:

Ralph

Jäsen
Eikö @Ralph luokittele esimerkiksi konemusiikkia musiikiksi? Onko musiikkimaku määrittävä tekijä musiikkia määriteltäessä?
Tietokoneella täysin tehty kappale on keinotekoista musiikkia. Ja ei ole musiikkimausta kiinni, sillä itse aina joskus kuuntelen noita kappaleita, joissa se taustahälinä on tehty koneella. Mutta se johtuu nimenomaan silloin siitä laulusta/räpistä, että kuuntelen sitä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Tietokoneella täysin tehty kappale on keinotekoista musiikkia. Ja ei ole musiikkimausta kiinni, sillä itse aina joskus kuuntelen noita kappaleita, joissa se taustahälinä on tehty koneella. Mutta se johtuu nimenomaan silloin siitä laulusta/räpistä, että kuuntelen sitä.
Mä taas kuuntelen lähes pelkästään täysin koneella tehtyä musiikkia. Silloin tällöin mukana on joku artisti. Keinotekoinen tuntuu tässä kohtaa kovin subjektiiviselta kuvailulta.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaikki ne jotka sanoo, että koneilla tehty musiikki on keinotekoista tai jotenkin liian helppoa, niin onnea vaan yritykselle tehdä hyvä konemusabiisi. Moni kyllä yrittää ja ei onnistu se hitin tekeminen. Toki niissä hiteissäkin on totaalista paskaa seassa, mutta niin on instrumentaalisessa musiikissakin yhtä lailla. Se, että osaa rämpyttää vaikka kitaraa, ei tee musiikista arvokasta itsessään. Tyylitietoisuus ja sävelkorva on tärkeää vaikka työstäisi musiikkia tietokoneellakin. Lisäksi monet elektronisen musiikin artistit kyllä osaavat myös soittaa soittimia ja on myös musiikkiopintoja takana ja sitä kautta ymmärrystä musiikista.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luin just kirjan Motörheadista ja Lemmy totesi rap-musiikista ja tietokone kamasta että opettelisivat soittamaan niin ei tarvitse käyttää sämplejä...

Paskaahan tuo rap on mutta jos joku siitä kiksejä saa niin ihan sama. Ei muuta meikäläisen musan kuuntelemista suuntaan tai toiseen...
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Kaikki ne jotka sanoo, että koneilla tehty musiikki on keinotekoista tai jotenkin liian helppoa, niin onnea vaan yritykselle tehdä hyvä konemusabiisi. Moni kyllä yrittää ja ei onnistu se hitin tekeminen. Toki niissä hiteissäkin on totaalista paskaa seassa, mutta niin on instrumentaalisessa musiikissakin yhtä lailla. Se, että osaa rämpyttää vaikka kitaraa, ei tee musiikista arvokasta itsessään. Tyylitietoisuus ja sävelkorva on tärkeää vaikka työstäisi musiikkia tietokoneellakin. Lisäksi monet elektronisen musiikin artistit kyllä osaavat myös soittaa soittimia ja on myös musiikkiopintoja takana ja sitä kautta ymmärrystä musiikista.

Miten nyt sitten määritellään hyvä konemusabiisi? Youtube-klikkaukset, radiosoittokerrat ja spotifyn kuuntelukerrat? Vai riittääkö, jos yksi henkilö sanoo, että biisi on hyvä?

Totta on se, ettei pelkkä soittimen rämpyttäminen tee musiikista arvokasta, mutta enemmän luonnetta siinä ainakin on kuin tietokonenäpräilyssä, joka vaikuttaa vähän siltä, että mennään sieltä missä aita on matalin. Bassojumputuksen osaa laittaa kuka tahansa musiikin taustalle ja hittibiisin saa aikaan hyvällä kertosäkeellä (kärjistys). Tämä toki koskee lähinnä näitä viime vuosien menestyjiä (Pitbull, Cheek, Niki Minaj jne.), jotka tekevät kaikki biisit hyvin samalla kaavalla, ilman suurempaa mielikuvitusta. Poikkeuksia varmasti löytyy, mutta en osaa nyt suorilta nimetä yhtäkään, sillä en ole halunnut perehtyä genreen niin tarkasti, että osaisin nimetä kauheasti yksittäisiä henkilöitä. Skrillexille tosin pisteet hyvästä taustasta Kornin kappaleeseen Narcissistic Cannibal (linkki youtubeen), joka osoittaa, että dubstep toimii erittäin hyvin, kunhan sitä osataan käyttää.

Loppuun vielä esimerkki siitä kuinka "tietokonemusaa" voidaan soittaa ihan oikeilla soittimilla. Vähän toki joutuu käyttämään mielikuvitusta efektien kanssa, mutta lopputulos on mielestäni erinomainen, kun tietokoneita käytetään mahdollisimman vähän. Muse - Unsustainable (linkki youtubeen).
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos jonkun mielestä rap on hyvää musiikkia, niin silloin se on. Jos se taas on sinun mielestä täyttä paskaa, niin silloin se on. Ei ole oikeaa eikä väärää musiikkia eikä varsinkaan musiikkimakua. Kukaan ei voi sanoa puolesta tai vastaan mikä on oikein, koska oikeaa vastausta ei ole. On vain mieltymyksiä ja makuja, toinen tykkää jostain muusta kuin toinen ja sen pitäisi olla kummallekin ok. Se, että sanotaan tietokoneella tehdyn musiikin olevan ei-musiikkia koska tietokone, niin metsään menee. Se on musiikkia siinä missä kitaralla soitettukin. Toisessa tyylissä enemmän vaivaa jne kuin toisessa, mutta ei se silti tee kummastakaan toistaan ylempää. Mun korvassa se läppärillä väännetty taustamusiikki on ihan yhtä musiikkia kuin sillä skittalla väsättykin. Tykkään rapista, mutta tykkään myös muista musiikkigenreistä. Ja vaikka tykkäänkin räpistä en minä kaikesta räpistä tykkää. Cheekillä on ihan hyviä kipaleita (joitain), mutta mun korvaan suurinosa on sisällötöntä eli lyriikoissa ei sisältöä juuri ole, niin se ei mua nappaa vaikka tausta kunnossa olisikin. Ja ylenpalttiset bassolinet ei nappaa vaikka musaa se sekin on, joku diggaa niistäkin ja se on mulle fine.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tuttu varhaiskeski-ikäisen näkemys, jolla on hyvin vähän tekemistä kunkin aikakauden musiikin tason kanssa, ja hyvin paljon tekemistä sen kanssa, että musiikista on paljon helpompi innostua 15-vuotiaana kuin 35-vuotiaana.
Osuu tämä kuvaus kyllä ainakin itseni kohdalla naulan kantaan. Kun miettii vaikka kymmenen vuotta taaksepäin niin tuli ravattua hyvin paljon eri artistien keikoilla ja odotin monta kuukautta monien uusia albumeita. Nykyään aika paljon vähentynyt kyseinen toiminta. Ehkä se johtuu pitkälti siitä. Uudesta musiikista on aika vaikea syttyä. Tosin olen kyllä syttynyt, mutta ne ovat lähinnät olleet näitä 80-luvulla levytettyjä rock-kappaleita.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä löysin suosikkibändini joskun noin 12-vuotiaana, eli vähän yli 20 vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole hirveästi tarvinnut muita bändejä kuunnella.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Minulle on alkanut avautua, että isohko osa noin 25-35 - vuotiaista naisista vuoraa kotinsa seinille jotain helvetin puisia "home sweet home" , "home is where heart is" tai "carpe diem"-kylttejä, jotka muovisuudessaan ja siirappisuudessaan ovat kai jotain upeaa trendiä, suoraan kuin jostain lomaninteukan sisustusoppaasta. Miehenä tuollaiset kyltit pitäisi repiä seinältä pois ja äkkiä, joskus asunnossa asuu myös mieskin eikä kaksi barbi-ajattelumallin ihmistä. Se minulle ei ole vielä avautunut, että mikä tarkoitus noilla on.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Minulle on alkanut avautua, että isohko osa noin 25-35 - vuotiaista naisista vuoraa kotinsa seinille jotain helvetin puisia "home sweet home" , "home is where heart is" tai "carpe diem"-kylttejä, jotka muovisuudessaan ja siirappisuudessaan ovat kai jotain upeaa trendiä, suoraan kuin jostain lomaninteukan sisustusoppaasta. Miehenä tuollaiset kyltit pitäisi repiä seinältä pois ja äkkiä, joskus asunnossa asuu myös mieskin eikä kaksi barbi-ajattelumallin ihmistä. Se minulle ei ole vielä avautunut, että mikä tarkoitus noilla on.
Oma näkemykseni on, että moinen touhu - massatuotettujen kylttien ja kirjainten käyttö sisustusesineinä - on ykskantaan kitschiä. Sen sijaan pidän äärimmäisen viehättävänä, jos nainen haluaa nähdä vaivaa ja tehdä itse omanlaisiaan koriste- tai taide-esineitä tai vastaavia ja sisustaa niillä kotiaan järkevissä rajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Loppuun vielä esimerkki siitä kuinka "tietokonemusaa" voidaan soittaa ihan oikeilla soittimilla. Vähän toki joutuu käyttämään mielikuvitusta efektien kanssa, mutta lopputulos on mielestäni erinomainen, kun tietokoneita käytetään mahdollisimman vähän. Muse - Unsustainable (linkki youtubeen).
Tässä vielä kyseisen biisin "making of": https://www.youtube.com/watch?v=enkCQdNRGj0
Keinotekoista musaa, kun soittivat eri instrumenttien osuudet erikseen ja pätkissä ja liittivät sitten tietokoneella yhteen.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Bassojumputuksen osaa laittaa kuka tahansa musiikin taustalle ja hittibiisin saa aikaan hyvällä kertosäkeellä (kärjistys). Tämä toki koskee lähinnä näitä viime vuosien menestyjiä (Pitbull, Cheek, Niki Minaj jne.), jotka tekevät kaikki biisit hyvin samalla kaavalla, ilman suurempaa mielikuvitusta.

En usko Ted Raikkaan tarkoittaneen konemusiikilla Pitbullin, Cheekin tai Nicki Minajin kaltaisten artistien tuotantoa, vaikka toki näidenkin artistien kappaleista löytyy koneella tehtyjä elementtejä.

Oma näkemykseni on, että 90% elektronisesta musiikista on geneeristä ja mielikuvituksetonta paskaa, mutta vastaavasti parhaat EDM-biisit (nämä ovat yleensä sellaisia, jotka eivät liiemmin radiossa soi) ovat tavallisen musiikin yläpuolella.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
En usko Ted Raikkaan tarkoittaneen konemusiikilla Pitbullin, Cheekin tai Nicki Minajin kaltaisten artistien tuotantoa, vaikka toki näidenkin artistien kappaleista löytyy koneella tehtyjä elementtejä.

Oma näkemykseni on, että 90% elektronisesta musiikista on geneeristä ja mielikuvituksetonta paskaa, mutta vastaavasti parhaat EDM-biisit (nämä ovat yleensä sellaisia, jotka eivät liiemmin radiossa soi) ovat tavallisen musiikin yläpuolella.

Pitää varmaan paikkansa kun vähän tarkemmin luin tekstin uudestaan läpi. Pointtina kuitenkin oli tuo ns. "listamusiikki", joka on suurilta osin hyvin samanlaista jumputusta. Esimerkit eivät ehkä olleet parhaat mahdolliset.

Jälkimmäisen kappaleesi takia en haluakkaan lytätä koko genreä, sillä onnistujia varmasti löytyy, vaikka en koskaan konemusiikin suurkuluttajaksi tulekkaan.

Keinotekoista musaa, kun soittivat eri instrumenttien osuudet erikseen ja pätkissä ja liittivät sitten tietokoneella yhteen.

Parempi toki livenä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei tämä nyt mikään nobelin arvoinnen keksintö ole, mutta laskin että Jagrin uran aikana ei olisi ollut työsulkuja eikä herra olisi käynyt KHL:ssä välissä vetämässä kolmea kautta, niin hänellä olisi nyt suhteellisen maltillisillakin arvioilla kasassa n. 850 maalia eikä Gretzkyn 894:kään olisi nappikausilla mahdoton saavutettava ollut.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kävin joulukuussa parturissa, jossa NRJ raikasi koko operaation ajan. Kun olin sitten päässyt istumaan tuolille operaatiota varten enkä jaksanut ruveta tihrustelemaan noin -7:n vahvuuden omaavilla silmilläni ensimmäistä Tekniikan Maailmaa, alistuin kohtalooni ja kuuntelin, millaista musiikkia NRJ soittaa. En ollut ennen tuota kyseistä päivää kuunnellut NRJ:n taajuutta liki kolmeen vuoteen ja muutenkin oma tietoisuuteni tämän päivän hittimusasta on sanalla sanoen todella heikko. Tiedän toki Rihannan ja Katy Perryn, mutta siihen se jää.

Noh, 30 sekuntia kuunneltuani ilmiselvästi parturini (oikeastaan parturiopiskelija) lempikanavaa rupesin toivomaan hartaasti, että jokin painava esine kolahtaisi päähäni ja vajoaisin tajuttomuuteen, sillä niin hirveää paskaa en ollut osannut edes kuvitella hittimusiikin olevan. Näin ei kuitenkaan käynyt ja pääni sisällä vellovaa tuskaa lisäsi eksponentiaalisesti jokaikinen sekunti, jonka harjoittelija käytti harjoitellessaan tukkani leikkuuta. Kokonaista kaksi tuntia vierähti tuossa paikassa, jonka jälkeen suorastaan ryntäsin kadulle.

Monen muun asian ohella minulle avautui tuolla reissulla se, että Selina Gomez on ihan helvetin yliarvostettu artisti.

Kuuntelen vuodessa noin 20 tuntia radiota ja silloinkin Radio Suomea. Ainoastaan autoa ajaessa kuuntelen Metro Helsinkiä. Muuten ainoa musiikki, jota kuuntelen, muodostuu omista levyistäni. Siksi tietämykseni nykyartisteista on niin olematon ja ne satunnaiset kerrat, kun youtubessa tai kauppakeskuksessa olen päässyt kuulemaan ns. hittiartisteja, eivät ole jääneet mieleen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vilkaisin äsken vähän tarkemmin Liigan sarjataulukon peräpäätä ja totesin, että sarjanousija Sport ei ole kuin kahdeksan pisteen päässä kärkisijoille povatusta TPS:stä, joka siis sijalla 13. Toki matsin vähemmän pelanneena.

Avautui, että aika mielenkiintoinen tarina tämäkin, sikäli mikäli TPS jatkaa kauden loppuun samalla tahdilla. Joukkueessa on laschit ja kumppanit, Spåralla mahikset vetää vielä vaikka ohitse näillä ranskalaisilla jämäpelaajilla.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Käyttis on palannut manan majoilta.
 

Nick Neim

Jäsen
Ylläolevaan liittyen; kunhan kyseessä ei ole mikään puolen vuoden palstan softavirhe, niin hieno juttu.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei ole softavirhe. Käyttis on asennettu takaisin Jatkoaikaan. Hyvä niin. Oikeusmurha on täten oiottu. Joskus näinkin päin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Minulle on alkanut avautua, että isohko osa noin 25-35 - vuotiaista naisista vuoraa kotinsa seinille jotain helvetin puisia "home sweet home" , "home is where heart is" tai "carpe diem"-kylttejä, jotka muovisuudessaan ja siirappisuudessaan ovat kai jotain upeaa trendiä, suoraan kuin jostain lomaninteukan sisustusoppaasta. Miehenä tuollaiset kyltit pitäisi repiä seinältä pois ja äkkiä, joskus asunnossa asuu myös mieskin eikä kaksi barbi-ajattelumallin ihmistä. Se minulle ei ole vielä avautunut, että mikä tarkoitus noilla on.
Älä unohda sisustustarroja samoilla teksteillä. Ebaysta niitä saa ihan muutamalla eurolla. En sitten tiedä mikä niissä on niin hienoa. Eivät ole edes kovin omaperäisiä, kun ainakin oman tuttavapiirini kaikilla naisilla (ainakin joilla on omistusasunto, vuokrallaolijat varmaan laittaisivat kanssa jos seinät olisivat omat) tuntuu olevan noita "mietelauseita". Lisäisin listaasi vielä "Live, love & laugh". Ja aina kaunokirjoituksella, ainakin seinätarrat. Minulle tämä aihe kuuluisi enemmänkin "asioita jotka eivät avaudu"-ketjuun. Kai noissa mietelauseissa piilee sitten jotain mitä en ymmärrä. Yllättävän usein näkee nuorilla naisilla vielä tatuointeja aiheesta. Kyynärvarressa kaunokirjoituksella joku mietelause. Plussaa vielä jos löytyy kielioppivirheitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös