Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 747 092
  • 34 010

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos samassa hotellissa on paria yötä pidempään alkaa joka aamu tasan sama aamupala äkkiä tökkimään. Esimerkiksi viikon lomalla usein tuleekin skipattua ainakin muutamana aamuna hotellin ilmainenkin aamupala ja korvattua se jollakin kahvilan tai ravintolan aamiaisella. Erilaisten ruokaelämysten löytäminen on kuitenkin tärkeä osa vieraisiin maihin ja kulttuureihin tutustumisessa.
Ruokaelämykset haetaan yleensä mielestäni ihan jostain muualta kuin hotellin aamupalasta...

Kyllä itselleni ne munakokkelit, paahtoleivät, pavut ja pekonit maistuu jokaikinen aamu jos olen jossain hotellissa/hostellissa ja jos samaan hintaan moiset eväät on tarjolla (yleensä on). Kuten Musta Nuoli, niin itse ainakin siinä kohtaa tankkaan itseni niin täyteen kuin suinkin. Jaksaa yllättävän pitkälle päivään ja jopa alkuiltaan, jos on vetänyt kunnon tankkaukset protskua. Eipähän tarvia vatsa kurnien pysähdellä tuon tuosta jossain mestoissa hakemassa apetta. Säästyy aikaa ja rahaa ja voi keskittyä muihin juttuihin kohteessa kuin ruoan metsästykseen. Illemmalla voi sitten mennä safkaamaan jonnekin ravintolaan ja hakemaan niitä elämyksiä.

Olen itse ainakin tuon havainnut hyväksi metodiksi. Etenkin jos on hyvä ja kattava aamupala tarjolla. On niitä kyllä tullut nähtyä (ja maistettua) todella surkeitakin tarjoiluja matkan varrella.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ajankohtainen kakkonen on nykyisine pikkukakkosjuontajineen ja hassuttelutrumpetteineen todella surullinen ohjelma.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä itselleni ne munakokkelit, paahtoleivät, pavut ja pekonit maistuu jokaikinen aamu jos olen jossain hotellissa/hostellissa ja jos samaan hintaan moiset eväät on tarjolla (yleensä on).

Erityisesti Skandinaviassa ja myös Manner-Euroopan pohjoisosissa hotelleiden aamupalatarjonta antaa yleensä mahdollisuuden luovuuteen. Tarjolla on lähes aina puuroa, marjoja, monenlaisia leipiä, mysliä, munia, pekonia, makkaraa ja monesti jopa jotain kalaakin. Suurin osa suomalaisista kuitenkin taitaa normioloissa tyytyä 'tuoremehu, kahvi, leipä levitteineen ja päällisine'- linjaan aamupalassaan, joten suurin osa hotelleista antaa kyllä mahdollisuuden jopa elämyksien kokemiseen.

Ainakin itselleni yksi reissujen kohokohdista on juuri tuo ruokapuoli-oli kyse sitten aamiaisista tai iltamyöhään nautituista kebabeista tai runsaista salaateista.
 
Se joskus ulkomailla tai Suomessakin vituttaa, että ravintolassa syöminen kestää niin hemmetin kauan. Ensin odotellaan tarjoilijaa, sitten valitaan ruokaa, sitten odotetaan ruokaa, sitten odotellaan laskua jne jne. Toista tuntia menee vähintäänkin, vaikka söisi vain peruslounasta, illalliset ovat sitten vielä pidempiä. Se syö tehokasta peliaikaa, jonka voisi käydä koluamalla eri kohteita, nähtävyyksiä ja kortteleita.

Kannattaa kertoa heti tarjoilijalle aikamääre (esim. 30 min) kysyä ehditkö syömään tässä ajassa ja mitä, pyydät myös laskun ruuan kanssa. Näin heillä on tieto kiireestäsi. Tarjoilijat koulutetaan sillä ajatuksella, että asiakas lähtökohtaisesti haluaa aina tutustua rauhallisesti listoihin ja syödä rauhassa jne. Poikkeustilanteesta voi ja kannattaa kertoa ravintolaan tullessa. Ravintoloissa on yleensä aina annoksia, jotka valmistuvat asiakkaan nenän eteen nopeasti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Erityisesti Skandinaviassa ja myös Manner-Euroopan pohjoisosissa hotelleiden aamupalatarjonta antaa yleensä mahdollisuuden luovuuteen. Tarjolla on lähes aina puuroa, marjoja, monenlaisia leipiä, mysliä, munia, pekonia, makkaraa ja monesti jopa jotain kalaakin.
Juuri näin. Jos aamiaistarjonta on runsasta, niin turhaa ängetä lautaselle kaikkea samalla kertaa. Jos viettää samassa paikassa useemmankin päivän, niin tekee joka aamu hieman erilaisen kokonaisuuden. Vaihtelua kyllä syntyy.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Juuri näin. Jos aamiaistarjonta on runsasta, niin turhaa ängetä lautaselle kaikkea samalla kertaa. Jos viettää samassa paikassa useemmankin päivän, niin tekee joka aamu hieman erilaisen kokonaisuuden. Vaihtelua kyllä syntyy.

Siitä saa lähinnä vatsansa sekaisin, jos tosiaan runttaa joka ainutta vaihtoehtoa kitaansa heti aamusta. Joka aamu vähän eri tyylillä, niin hyvä tulee.

Eteläeurooppalaisissa hotelleissa aamupala on tosin usein varsin köykäinen ja kehno, joku leivos ja kuppi teetä tai vastaavaa, ehkä vähän leipää. Ennemmin runsaampi aamiainen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ruokaelämykset haetaan yleensä mielestäni ihan jostain muualta kuin hotellin aamupalasta....
Niin minäkin omasta mielestäni kirjoitin. Että mielelläni jätän hotellin aamiaisen väliin vaikka se kuuluisi hintaan...
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tässä aiheessa on saatanasti sivuja, ja asiaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Toisaalta all inclusive -paketti pakottaa käyttämään hotellun palveluita, esim. syömään sitä perus hotelliruokaa aamusta iltaan, koska muuten on maksettu turhasta. En oo kuin kerran ollut kauempana lomalla, mutta silloin olin tyytyväinen kun hotellista ei saanut edes aamupalaa - tulipahan käytyä erilaisissa ravintoloissa syömässä erilaisia ruokia kuin kotisuomessa.

Kun on viettänyt enemmänkin aikaa isossa 5 tähden all inclusive hotellissa niin ei töki. Aamisbuffet ravintoloita oli viimeksi 3 erilaista, jokaisessa toistakymmentä metriä buffetvaunuja ja kokki lisäksi paistamassa pekonia, munia jne. Vaihtelua oli niin paljon ettei ehtinyt parissa viikossa syödä. Lounas paikoissa sama, lisäksi pari erilaista ns grilliravintolaa, lisäksi iltaisin 5 eri ala carte ravintolaa jossa voi syödä halutetessaan menyn läpi.
Juttu on aivan eri jossain peruslafkassa jossa sitä samaa puoli haaleaa ruokaa syödään joka päivä.
Edit: Kuva
Eli tämän kokoisia jälkiruokapöytiä oli kaksi kappaletta, eri vaihtoehdoin joka päivä. Salaateilla ja alkuruoilla saman verran. Lämpimillä noin 4 kertaa enemmän ja pari kokkia paistelemassa lihoja lounaaksi asiakkaan valinnan mukaan. Tuolta kun vaihtelee + ala cartet ei tarvi syödä kahta kertaa samaa koko loman aikana.
View image: 555
Ymmärrän kyllä pointin syödä muualla, olenhan itsekin tehnyt niin vuosia rinkan kanssa reissatessa ympäri Aasiaa kuukauden kerrallaan. Mutta kun ikää tulee niin loman vaivattomuus on joskus iso plussa ja silloin arvotaa sitä että rahalla todellakin saa laatua.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Aamisbuffet ravintoloita oli viimeksi 3 erilaista, jokaisessa toistakymmentä metriä buffetvaunuja ja kokki lisäksi paistamassa pekonia, munia jne. Vaihtelua oli niin paljon ettei ehtinyt parissa viikossa syödä. Lounas paikoissa sama, lisäksi pari erilaista ns grilliravintolaa, lisäksi iltaisin 5 eri ala carte ravintolaa jossa voi syödä halutetessaan menyn läpi.
Juttu on aivan eri jossain peruslafkassa jossa sitä samaa puoli haaleaa ruokaa syödään joka päivä...

Jep!

Muutama vuosi sitten valmistunut Aquamarine-hotelli - jota muuten EHDOTTOMASTI SUOSITTELEN kaikille Hurghadaan menijöille - toimi majoituspaikkanamme all inclusive periaattein. Paikassa oli neljä erilaista buffet-ravintolaa, kolme (?) a la carte- paikkaa, neljä allasbaaria (pizzaa, hodareita jne), panini-piste ja muuta kivaa. Kaikki kuuluivat all inclusiveen.

Hurghada muutenkin iso alue, hotellin lähellä ei juuri edes ollut mitään ruokamestoja, mäkkäri taisi löytyä läheisestä ostoskeskuksesta. Hurghadan keskustassa oli muutama paikka, ml. ruotsalainen lihapulla-paikka, mutta tuonnekin kesti ajaa taksilla joku 20min.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Olen ollut jonkin aikaa poissa ympyröistä täältä ja sillä tavoin omalta osaltani olen nostanut palstan tasoa, mutta nyt kun olen taas lueskellut foorumia enemmän, niin ketjun otsikon mukaisesti minulle avautui, että palstan taso on hieman laskenut. Paljon on tullut uusia nimimerkkejä mukaan ja kaikesta päätellen keski-ikä palstalla on laskenut huomattavasti.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Olen ollut jonkin aikaa poissa ympyröistä täältä ja sillä tavoin omalta osaltani olen nostanut palstan tasoa, mutta nyt kun olen taas lueskellut foorumia enemmän, niin ketjun otsikon mukaisesti minulle avautui, että palstan taso on hieman laskenut. Paljon on tullut uusia nimimerkkejä mukaan ja kaikesta päätellen keski-ikä palstalla on laskenut huomattavasti.

Radikaalisti on sitten palstan keski-ikä ehtinyt laskea siinä runsaassa kuukaudessa, jonka olit poissa suurin piirtein heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin.

Noin kolmekymmentä uutta kirjoittajaa on toki tänä aikana rekisteröitynyt, heistä pari on jo passitettu pihallekin. Yksi olikin ns. moderaattorien vanha tuttu.

Tuskin nämä uudet kirjoittajat nyt niin kauheasti kuitenkaan ehtivät palstalaisten keski-ikää laskemaan, onhan Jatkikseen kirjautunut vuosien saatossa kuitenkin jo 12 891 kirjoittajaa.

Tasonlaskua toki voi tapahtua keskikesällä, kun urheilusarjat ja MM-kisatkin ovat paketissa eikä palstan tasoa voi nostaa taattujen klassikoiden kuten otteluseurantaketjujen avulla.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Vasta tällä viikolla minulle avautui, että eräässä töölöläisessä kello- ja kultaliikkeessä töissä oleva nainen on Semir Ben-Amorin vaimo. Olen käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti kyseisessä putiikissa aina vuodesta 2008 lähtien. Kyseinen nainen on aikamoinen milf ja tämä on helppoa huudella tällä tavalla nimimerkin suojasta.
 
Vasta tällä viikolla minulle avautui, että eräässä töölöläisessä kello- ja kultaliikkeessä töissä oleva nainen on Semir Ben-Amorin vaimo. Olen käynyt säännöllisen epäsäännöllisesti kyseisessä putiikissa aina vuodesta 2008 lähtien. Kyseinen nainen on aikamoinen milf ja tämä on helppoa huudella tällä tavalla nimimerkin suojasta.

Mistä moinen kävi ilmi?
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Radikaalisti on sitten palstan keski-ikä ehtinyt laskea siinä runsaassa kuukaudessa, jonka olit poissa suurin piirtein heinäkuun puolivälistä elokuun puoliväliin.

No joo, oli huonosti kirjoitettu, tarkoitin aikaa jolloin en ole ollut kovin aktiivinen. Kun haen kaikkia viestejäni, niin esimerkiksi ensimmäiselle sivulle mahtuu viestejä ajalta 31.3. - 20.8., ja tuolla ajalla en ole juuri käynyt edes lueskelemassa.

Toki tämä tasonlasku on ollut nähtävissä jo pitkän aikaa (mielestäni), enkä todellakaan nosta tässä itseäni jalustalle, päinvastoin. Olen huomannut kuinka olemattomat kirjoittajantaidot minulla on, joten olen suosiolla vetäytynyt tarkkailuasemiin, joskin nyt taas kiinnostaa enemmän liigakauden kynnyksellä.

EDIT: Tutkitaanpas nyt hieman lisää, kun tilastot kiinnostavat minua asiassa kuin asiassa.
Viimeisen vuoden aikana olen kirjoittanut palstalle 51 viestiä, eli n. 0,14 viestiä/päivä. Ehkä se keski-iän lasku on tapahtunut sitten tuona aikana...
 
Viimeksi muokattu:

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No joo, oli huonosti kirjoitettu, tarkoitin aikaa jolloin en ole ollut kovin aktiivinen. Kun haen kaikkia viestejäni, niin esimerkiksi ensimmäiselle sivulle mahtuu viestejä ajalta 31.3. - 20.8., ja tuolla ajalla en ole juuri käynyt edes lueskelemassa.

Toki tämä tasonlasku on ollut nähtävissä jo pitkän aikaa (mielestäni), enkä todellakaan nosta tässä itseäni jalustalle, päinvastoin. Olen huomannut kuinka olemattomat kirjoittajantaidot minulla on, joten olen suosiolla vetäytynyt tarkkailuasemiin, joskin nyt taas kiinnostaa enemmän liigakauden kynnyksellä.

EDIT: Tutkitaanpas nyt hieman lisää, kun tilastot kiinnostavat minua asiassa kuin asiassa.
Viimeisen vuoden aikana olen kirjoittanut palstalle 51 viestiä, eli n. 0,14 viestiä/päivä. Ehkä se keski-iän lasku on tapahtunut sitten tuona aikana...

Ainakin kaikenmaailman viisastelu on täällä lisääntynyt. Juurikin tuollainen esim. mitä yleensä aina fiksu Musta Nuoli kirjoitteli teikäläiselle.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ainakin kaikenmaailman viisastelu on täällä lisääntynyt. Juurikin tuollainen esim. mitä yleensä aina fiksu Musta Nuoli kirjoitteli teikäläiselle.

Onko se lisääntynyt? Vaiko pikemminkin pysynyt ennallaan tai jopa vähentynyt Jatkiksen alkuvuosista. Me olemme olleet nimimerkkeinä täällä yhtä kauan, itse asiassa päivälleen yhtä kauan (sattuma sinänsä) eli 18.9.2003 alkaen ja sanoisin, että pikemminkin Jatkiksen taso on noista vuosista noussut kun vanhoja muinaisketjuja lueskelee.

Kaipaan minäkin usein taukoja ja niitä otankin silloin kun samojen asioiden jankkaaminen alkaa kypsyttämään, vain palatakseni tauolta jankkaamaan jotain muuta aihetta.

Mitä viisasteluun tulee, niin toisinaan hyväntahtoinen sellainen on paikallaan, varsinkin jos syntyy vaikutelma, että nyt surkutellaan suurieleisesti palstan tason ja keski-iän romahdusta yhden kesäkuukauden mittaisen poissaolon jälkeen. Toki Kummeli tarkensi, että hän on ollut alkuvuoden muutenkin vähän harvemmalla tiheydellä Jatkiksessa ja tarkoitti siis pidempää ajanjaksoa. Pidemmällä aikavälillä keski-ikä onkin voinut laskea, ja uusia kasvoja on tosiaan tullut.

Mutta ei Kummeli tuntunut pahastuvan eikä tarkoituskaan ollut pahastuttaa, joten ehkä pienimuotoinen ja hyvähenkinen näpäyttely silloin tällöin näin palstaveljien kesken ei ole niin vaarallista. Pahantahtoinen viisastelu ja provoaminen ovatkin sitten asia erikseen, kuten myös riitaisa pitkään jatkuva vittuilu.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko se lisääntynyt? Vaiko pikemminkin pysynyt ennallaan tai jopa vähentynyt Jatkiksen alkuvuosista. Me olemme olleet nimimerkkeinä täällä yhtä kauan, itse asiassa päivälleen yhtä kauan (sattuma sinänsä) eli 18.9.2003 alkaen ja sanoisin, että pikemminkin Jatkiksen taso on noista vuosista noussut kun vanhoja muinaisketjuja lueskelee.
.

No ehkä semmoinen mututuntuma on, että olisi lisääntynyt. Tiedä sitten siitä onko vai ei. Toki hyväntahtoinen naljailu on välillä paikallaan, ei siinä mitään.
Heh viime vuonna oli molemmilla sitten kymppi täynnä, niin se vaan aika menee.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Juuri hetki sitten avautui että YLE (Areena) tarjoaa vieläkin huikeampaa settiä kuin mitä olen tiennytkään. Maikkarit yms lafkat tunkee eetteriin realityshittiä, mutta YLE sentään hankkii oikeasti laatua ulkomailta. Siitä toki tunnetuimpina esimerkkeinä HBO:n sarjat (joita pyörii tälläkin hetkellä ilmeisesti ainakin kolmea yhtä aikaa: Boardwalk Empire, True Blood, sekä the Wire) ja Doctor Who, mutta enpä ois tienny että tämäkin huikeus löytyy Areenasta:
Terry Pratchett: Magian väri: Terry Pratchett: Magian väri (12) | Tv | Areena | yle.fi
Varauksettomasti suosittelen, nuo Sky One:n Pratchett -filmatisoinnit ovat saaneet napattua kirjojen henkeä todella hyvin ja näitä tulee aina odotettua. Tähän mennessä saman porukan toimesta filmatisoitu Hogfather, Colour of Magic ja Going Postal ja Unseen Academicals pitäisi olla tuotannossa (ja toivottavasti kohtapuoliin julkaisussa, edellisestä leffasta kuitenkin jo pari vuotta).
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Käydessäni eilen Korkeasaaren 125-vuotissynttäreilla avautui, että Korkeasaarella ja vanhalla hallilla on paljon yhteistä. Molemmista on paljon hyviä muistoja menneiltä vuosikymmenilta, mutta molemmat ovat myös aikansa eläneitä betonilinnakkeita. Erona tosin se, että Korkeasaaressa ei näkynyt apinoita (hymiö).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös