Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 765 325
  • 34 067

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Viitsiikö tätä edes sanoa, mutta mun mielestä Jokereiden hallissa kuulee ympärillä istuvilta enemmän tällaista jatkoaikamaista kielenkäyttöä kuin mitä HIFK:n hallissa...

Ikäjakauma voinee hieman vaikuttaa tähän. Perstuntumalla Nordiksella keski-ikä korkeampi ja täten kynnys "nettipuheeseen" myös kasvaa. Arenalla nuo pahimmat spedet ovat syntyneet WLAN perseessä, siinä missä Nordiksella ruuvaillaan faxia. Näin kärjistetysti siis.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Avautui Hard Knocksia katsellessa, että NFL on kaljaliiga. Jäätävä pötsi muutamilla isoimmilla kavereilla preseasonilla.

Kaljapötsi! Ei tosiaankaan. Kasvuhormooni kasvattaa myös sisäelimiä eli tämä syy. Kovimmilla kehonrakentajien vatsa myös pömpöttää.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä tiedä onko futiksessakaan yhtään fiksumpaa väkeä. Vasta yhdessäkin matsissa kuulin kun vieressä istuvat naljailivat jääkiekosta melko ala-arvoisesti. Kendoksi kutsuivat yms. Taisi olla sitä FutisForum-jengiä. Ja HJK:n matseissa näkee aika paljon sellaisia ns. hipstereitä tai siis jotain sen tyylistä jätkää. Aika noloja kyllä nekin ovat.

Tuo mainitsemasi futisjengin jääkiekkoa vähättelevä asenne on mitä ilmeisemmin yleistynyt viime vuosina reilusti. Kendojanari sitä, kendojanari tätä, MM95 ja muita vastaavia fraaseja sisältäviä kommentteja kuuluu nykyään yllättävän paljon futisfanien keskinäisessä kommunikoinnissa. Ehkä jääkiekon suosio, suuremmat yleisömäärät ja kentien jopa Jatkoajan suosio urheilumediana on vaikuttanut siihen, että osa futisfaneista hakee potkua omaan fanitukseensa hiukan mutkan kautta.

Ja en halua yleistää - suurin osa tuntemistani ja kohtaamistani futisfaneista on hienoa porukkaa ja pitävät myös jääkiekosta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Avautui, että Hakaniemen rannassa Helsingissä sijaitseva Hotelli Hilton Strand on valittu toista kertaa putkeen Suomen tasokkaimmaksi hotelliksi, yhteensä näitä valintoja on hotellille koitunut neljä. Näin kertoi Iltasanomat.

Kansainvälisissä World Travel Awardseissa jo toisen kerran peräkkäin Suomen parhaimmaksi hotelliksi valittiin Hilton Helsinki Strand.

Lähellä Helsingin keskustaa Hakaniemessä meren rannalla sijaitseva Hilton Helsinki Strand on laadukas viidentähden hotelli. Strandissa on yhteensä 190 huonetta ja sviittiä sekä kokoustiloja 280 hengelle.

Eipä siinä mitään, hyvä hotellihan tuo on. Toissa vuonna yövyin itsekin tuolla ollessani Helsingissä Tuska-festivaaleilla. Festarireissujahan ei kuulu missään teltassa tai hostellissa tehdä vaan hotellissa. Mitä enemmän tähtiä, sen parempi festivaalikokemus. Festarireissuun tulee aina lisäbonusta siitä, jos hotellista saa mukaansa luettavaksi iltapäivälehdet, Hesarin ja Financial Timesin.

Parhainkin hotelli voidaan kuitenkin pilata asiakaskunnalla. Tuon samaisen Tuska-reissun ikävämpiin osa-alueisiin kuului Hiltonissa yöpynyt tai ainakin iltaa viettänyt valtaisa manneseurue. En tiedä, olivatko kaikki hotellin asiakkaita vai vain osa (vaiko kukaan - kaipa tuosta rasismikortti nostetaan jos noita lähtee portieeri karkoittamaan), mutta saatanallinen heimokokous oli kuitenkin saatu aikaiseksi.

Mannet istuivat hotellin ala-aulassa yötä myöten, soittivat kitaraa ja mölisivät mannekielellään tapansa mukaan kovaäänisen riitaisasti ja dramaattisesti. Rauhattoman oloista tuo oli jo aiemmin illalla, ja puolen yön aikaan möykkä vain yltyi. Eipä hotellin aulabaarissa tai ravintolassa varmaan moni viihtynyt, ja luulisi niiden ulkomaisten arvovieraidenkin vähän hämmentyvän, mitä sakkia mesoaa Suomen parhaimmaksi rankatun viiden tähden hotellin aulassa pitkin yötä.

Aamupalalla manneja ei onneksi enää missään näkynyt eikä seuraavana iltana, joten muuten Tuska-reissun karskit eräolosuhteet sujuivat hyvin. Viiden tähden hotellissa sitä kuitenkin toivoisi, että ilmapiiri olisi rauhallisempi ja vakaampi iltaisin. Se nyt on selvää, että jos suomalainen sosiaalitukien varassa oleva remujengi olisi tullut jonkun Hiltonin aulaan soittamaan kitaraa ja rähisemään sukuriitoja läpi, niin majoitukseksi olisi vaihtunut hyvin äkkiä putka eikä Hilton.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Avautui, että Hakaniemen rannassa Helsingissä sijaitseva Hotelli Hilton Strand on valittu toista kertaa putkeen Suomen tasokkaimmaksi hotelliksi, yhteensä näitä valintoja on hotellille koitunut neljä. Näin kertoi Iltasanomat...

Huvitti myös lukea linkittämäsi uutisen kommentti-osiota, jossa pihtiputaanmummot ja turenginvaarit näyttävät kunnon Kansanradio-lähetyksen tapaan valittavan, kuinka korkeat hinnat hotellissa on.

Joka ei sinällään pidä edes paikkaansa, hinnat ovat aika normi tasoa.

Minulle on muutenkin avautunut (huom! ketjun aihe!), että ihan helveti hyviin hotelleihin pääsee varsin huokealla, kun varaa ajoissa. Berliinin tai St.Moritzin Kempinskit, Munchenin Vier Jahreszeiten, Nassaun Hilton, ja vaikkapa Bangkokin Shangri La ovat kaikki olleet ihan mukavan hintaisia, eikä todellakaan mitään ökyilyjä.

Mielestäni matkustaessa kannattaa satsata laatuun. Egyptissäkin maksoimme jonkun sata euroa per pää enemmän, kuin mitä muutama muu matkassa ollut ihminen. He joutuivat karmeaan ja auringonpolttamaan "rantahotelliin", joka oli varmaan jostain 1970-luvulta, itse lekottelimme vuonna 2009 valmistuneessa Aquamarinessa, jossa pelkkiä altaita oli joku 25 kpl.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Huvitti myös lukea linkittämäsi uutisen kommentti-osiota, jossa pihtiputaanmummot ja turenginvaarit näyttävät kunnon Kansanradio-lähetyksen tapaan valittavan, kuinka korkeat hinnat hotellissa on.

Joka ei sinällään pidä edes paikkaansa, hinnat ovat aika normi tasoa.

Minulle on muutenkin avautunut (huom! ketjun aihe!), että ihan helveti hyviin hotelleihin pääsee varsin huokealla, kun varaa ajoissa.

Totta tosiaan, ei Hilton mitenkään erityisen kallis ainakaan viime kesänä ollut. Joku tarjouskampanja taisi muutenkin olla. Tarkistin sähköpostistani hinnan (harvoin poistan viestejä joissa on vähänkään sisältöä - minulla on pelkästään Hotmailini inboxissa tällä hetkellä 24854 viestiä, avautui, että niitä on melkoisen paljon), se oli 232 euroa.

Tämä siis kahdelta hengeltä kahdeksi yöksi aamiaisineen. Tuo jaettuna neljällä on siis yhtä kuin 58 euroa per yö per henki, tämä siis Suomen parhaimmaksi valitussa viiden tähden hotellissa keskellä pääkaupunkia ja lähes suoraan sen bussireitin varrella, jolla pääsee Suvilahteen. Minusta tuo on erinomaisen halpa hinta, eivät ne mökinmummot pääse tuolla hinnalla yöpymään edes jossain Pihtiputaan Cumuluksen alakerrassa.

Pyrin reissuja varten (myös festarireissuja) varaamaan muutenkin ns. kohtuuhintaisen, hyvällä hinta-laatusuhteella varustetun hotellin joka on hyvien liikenneyhteyksien päässä. Tämä riippumatta maasta tai kohteesta.

Kolmen tähden hotellit ovat yleensä ihan ok, mutten pane vastaan neljän tähden hotelleillekaan jos hinta on sopiva kuten se monissa maissa on. Ylihintaa en viitsi maksaa, enkä sinänsä halua maksaa ekstraa siitä, että hotellihuoneessa on nätimmät verhot ja respassa kopeamman näköinen virkailija, se ei ole olennaista, mutta kyllä sitä tietystä perustasosta aina maksaa vähän enemmän sen sijaan, että jossain betonibunkkerissa lojuisi tai luteiden syömänä jämähostellissa.

On noita hostellejakin nähty (yksi erinomainenkin, Red Carpet Hostel Wienissä, joka oli hostelli-nimestään huolimatta keskitason hotellin tasoinen), ja heikompia hotelleja, mutta yleensä niihin on päädytty vain siksi, että sijainti on ollut niin olennaisen hyvä eikä jäljellä ole ollut enää kohtuuhintaisia keskitason hotelleja vaan ns. sikakalliita paikkoja, joihin ei kannata rahaa tuhlata. Kuten sanoit, niin jos ajoissa varaa, niin saa yleensä hyvistäkin hotelleista varsin edullisesti.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Mielestäni matkustaessa kannattaa satsata laatuun.

Tämä tosin riippuu hyvin pitkälti kohteesta ja vaihtoehdoista. Lyhyellä kaupunkilomalla on loppujen lopuksi se ja sama onko kyseessä aivan viimeisen päälle oleva mesta vai vain riittävä mesta. Tuossa Puolassa piipahtaessa alla oli viiden tähden hotelli ja loppujen lopuksi tuo ei tuntunut niin tarpeelliselta; aika hotlassa oli kuitenkin hyvin rajallinen ja monia etuja ei lyhyellä breikillä edes osannut kaivata. Mulle olisi hyvin riittänyt tähti tai kaksi vähemmän, kunhan hotla olisi ollut hyvällä sijainnilla ja huone siisti, ilmastoitu ja suhteellisen asiallisella melutasolla varustettu.

Itselleni sopivin hotla löytyi aikanaan kolmen tähden prahalaisesta. Ei löytynyt saunaa, punttisalia tai konferenssihuoneita, huoria ei saanut tuotua sisään ja niin edespäin. Sen sijaan sijainti oli helvetin hyvä, respan väki asiallista ja huone täytti vaatimukset. Mä en näe mitään syytä miksi tuossa olisi pitänyt panostaa yhtään enempää laatuun, laatu kun oli jo tuolla tasolla täysin riittävä.

Samaan hengenvetoon totean, että en ymmärrä "nuukailumatkailua" jos tarkoituksena on nauttia kunnolla. Egyptissä en ole käynyt, mutta voin jotenkin kuvitella millainen mesta tuolla on huono hotelli. Samoin jos noilla suunnilla on tarkoitus viettää aikaa altaalla ja jopa nukkua kunnolla, niin laatuun on panostettava. Nähtävyyksien osalta on aivan sama onko hotlalla monta tähteä, mutta viihtyvyyden ja allasvalikoiman osalta ero on nopeasti huima.

Ja tuo kommenttipalsta on kyllä huikea. Jos mummo tuo lapsenlapset synnyinkaupunkiinsa, niin onko nyt aivan pakko edes miettiä kalleimpia vaihtoehtoja? Ei se tee hotellista yhtään huonompaa, että toisen evakkomummon luona voisi nukkua ilmaiseksi yksiössä. Laatu maksaa ja jos ihmiset eivät koe laatua sen arvoiseksi, mesta menee alta tai muuttaa strategiaansa. Tuo mesta mitä ilmeisimmin koetaan sen arvoiseksi, vaikka sijainnin osalta en välttämättä lähtisikään ihan jokaiselle suosittelemaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tämä tosin riippuu hyvin pitkälti kohteesta ja vaihtoehdoista. Lyhyellä kaupunkilomalla on loppujen lopuksi se ja sama onko kyseessä aivan viimeisen päälle oleva mesta vai vain riittävä mesta...

Totta. Esim. Lontoossa riittää joku hyvä kaupunkihotelli keskusta-alueelta, ei tarvi olla viittä tähteä ja tuhatta puntaa/yö. Tietysti sijainnin pitää olla keskeinen ja tämä riittää.

Sen sijaan noissa rantakohteissa kannattaa satsata laatuun. Huomauttaisin vielä uudestaan, että joku sata euroa lisämaksua koko viikon majoituksesta on ihan naurettava summa, kun sillä saa pari tähteä lisää ja kunnon olosuhteet. Tämä pätee ainakin Egyptissä, Thaimaassa ja Bahamalla.

Kuten muuten viime talvena tännekin kirjoitin, niin jäin Floridaan jumiin uutena vuotena, kun itärannikon kentät suljettiin lumimyrskyn vuoksi. Eka yö kiukkuisen naisihmisen kanssa oli suht paha, kun eka löytämämme majoitus "Ramada Inn" Tampassa paljastui kyllä aika karuksi mestaksi, verrattuna Sheratoniin, jossa olimme viettäneet lomaamme Meksikonlahdella.

No, siinähän oli sitten pakko toimia siten, että seuraavana päivänä marssittiin kadun yli kunnon hotelliin, eli Marriott Watersideen. Siellä lisälomaa neljä päivää. Onneksi jenkeissä on joku sellainen "passengers in distress"-laki, jonka ansiosta saimme huoneen samaan hintaan, kuin liittovaltion virkamiehet virkamatkoillaan, eli joku 200 taalaa/yö.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
joku sata euroa lisämaksua koko viikon majoituksesta on ihan naurettava summa.

Tuo on kyllä tyystin totta. Yötä kohden ero on loppujen lopuksi melko pieni ja viikon reissu lämpimässä yleensä on sitä luokkaa, että se vajaa 15e/päivä ei oikeasti merkkaa mitään. Kyse on suhteellisesti katsoen niin pienistä summista, että tuollaisen takia ei kannata nautinnosta luopua. Tuon vastaavan summan säästää jo ihan sillä, että heittää kuukaudessa reilu kympin sivuun tai varaa matkan tarpeeksi ajoissa, riittävän myöhään tai tarjouksia hyödyntäen.

Jos oikeasti tahtoo lomasta nauttia, niin itse suosittelen kartoittamaan hyvinkin tarkkaan omat halut, toiveet ja mahdollisuudet. Aivan liian usein kuulee itkua siitä, kuinka joku helposti vältettävissä ollut asia kusi. Jos saatana pistät X määrän euroja lomaan, niin kannattaisiko miettiä onko 1,1X liikaa jos se toteuttaa toiveet?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Avautui myös kun luin lehdestä tutkimusta että Norskit käyttävät lomamatkoihin 3 kertaa enemmän rahaa kuin Suomalaiset, Ruotsalaiset kaksi kertaa. Ei siis ole ihme ettei juurikaan ns luxuslomia ole Suomen matkatoimistoilla talvella tarjolla. Oikeasti siis 5 tähden hotelleja joissa palvelu ja ruoka ja fasiliteetit huippuluokkaa. Muutama hassu löytyy mutta suurin osa on ns tuulipukukansan matkoja. Thaimaa, Kanaria, Vietnam ym Naapurimaasta pääsisi sitten lähes samaan hintaan oikeasti eksoottisiin kohteisiin mutta ei täältä.
Ei siis ihme että kun Suomalainen matkatoimisto ottaa eksoottisen huippukohteen valikoimiin, se poistuu seuraavana vuotena koska kaikki matkustavat Kanarialle joulukuussa.
Okei ainahan voisi lentää reittilennoilla, varata itse hotellit, mutta kun joulun aikaan on vain se tasan kaksi viikkoa lomaa, tekevät välilaskut ym väistämättä loven ns lomapäiviin kohteessa. Jolloin suora lento esim karibialle on hintansa arvoinen.

En vain ymmärrä että jos maksaa 2000€ matkasta Meksikoon, niin asuu 2 tähden hotellissa aamiaisella. Kun laittaa 600-700€ lisää niin ollaan jo 4-5 tähden hotellissa all inclusive.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Voi vittu. Nyt se tulee. Antakaa anteeksi.

Up Around the Bend on alkujaan CCR:n kappale, eikä Hanoi Rocksin.

Antakaa mulle edes kymmenen sekuntia etumatkaa.

edit: Asiallinen huomautus!
 
Viimeksi muokattu:

Manazeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Nyt on menossa Pako uusintakatselussa DVD:ltä. Eilen illalla sitten toisen kauden neljännessä jaksossa tuli WTF-hetki. Siinä T-Bag tekeytyy sotaveteraaniksi huoltoasemalla pakoillakseen poliisia. Eräs mies sitten tarjoaa tälle "sotaveteraanille" kyydin ja motellihuoneen. Miehellä on mukana myös hänen 14-vuotias tyttärensä. Avautui, että tätä tytärtä esitti laulaja Demi Lovato.

Ja laulajista vielä sen verran, että Paossa Nikaa näyttelee laulaja Holly Valance. Olen häneen törmännyt viime aikoina aika monessakin TV-sarjassa ja elokuvassa, mm. Entourage ja Taken. Joka kerta kun häneen törmään, ja mietin kukas hyvän näköinen emäntä hän on, avautuu että Holly Valancehan se taas siinä.

Avautui myös, kuinka perseestä tätä on kirjoittaa puhelimella. Kaks kertaa aloitin koko tekstin alusta, mutta siltikään en pystynyt julkaisemaan, joten tarvi tulla tietokoneelle kirjoittamaan. Perkele.
 
Lukaisin eilen kirjastossa sanomalehti Nykypäivän (kok) sekä Demokraatin (sd). Sanoisin että puolueiden sanomalehtien lukeminen - varsinkin eri puolueiden ja rinnakkain - on...avaratava kokemus. Siinä avautuu aika monikin asia.

Samalla todettava että mielenkiintoinen on varmaan maailmankuva sellaisella ihmisellä joka lulee pelkästään puoluelehteä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista hotelleista ollut puhetta. En mä kyllä kaipaa luksusta enkä glamouria Johanna Tukiaisen tyyliin. Tietenkään mihinkään betonibunkkeriin en luteiden syötäväksi halua ja kymppi per päivä on pieni hinta paremmasta...

Naisen kanssa on joskus tullut oltua jossakin liian hyvässä, missä ei ole saanut rahoille vastinetta. "Ei noitakaan nyt noin olis mun takia tarvinnut laittaa."

Yksin reissatessa on välillä kiva olla hosteillessakin kun niissä on paras meininki, eikä silloin tarvitse yksin missään hotellihuoneessa mökötellä. Välillä on jopa niinkin ettei sen porukan takia malttaisi lähteä pois vaikka itse kaupunki jo kyllästyttäis. Ei hostelleihin pelkästään säästön takia mennä, mitä jotkut tuntuu vaan ajattelevan. Eikä se mitään sniiduilua ole jos valitsee sen itselle sopivimman ja kokonaisuutena parhaimman vaihtoehdon. Monesti noista paikoista ne parhaimmat muistotkin syntyvät.

Mulla oli monta vuotta niin etten viitsinyt tai "uskaltanut" mennä noihin paikkoihin. Mulla vissiin oli ennakkoluuloja tai jotain. Nyt niitä reissuja on varmaan joku lähes 50 takana. No joskus kyllä joo vähän mietin jos dormihuoneessa on vain jotain 18v pystytissejä ja itse oon tälläinen 33v kaljaa mielellään kittaava, heh. Mutta paljosta olisin jäänyt paitsi...

Joo miehissä on eroja. Mä en ole tehty sokerista. Reissuissa kuuluukin vähän rähjääntyä.

Rantalomilla en ole koskaan käynyt. Yleensä reissatessa mä monesti käppäilen päivät kaupungilla.

Täällä Suomessa muuten muijan kanssa joskus kierreltiin Sokos hotelleja kun henkilökuntahintaan sai. Ei tullut paljoa per nuppi...
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Avautui, ettei se nyt niin vakavaa ole jos kuulee ääniä. Onpahan seuraa näin vanhoilla päivillä kun viimeiset jotka tahtovat nähdä on verottaja ja haudankaivaja joilla ei ole niilläkään aikaa puhua. Koska kukaan yleensä ei halua kuulla oikeasti kenenkään juttuja, äänet ovat miellyttävä kumppani koska voi sanoa takaisin äänille loukkaamatta ketään.

Avautui, että mielenterveydessä ei ole vikaa jos vasemmassa korvassa kuuluu olematonta pierua, tai että jos oikea korva kuulee olematonta vittuilua.
Mielenterveysongelma on vasta sitten, jos ne kuuluu yhtä aikaa : X
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Avautui, että shakki on vaarallinen laji(?). Yle avasi asian minulle.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Lukaisin eilen kirjastossa sanomalehti Nykypäivän (kok) sekä Demokraatin (sd). Sanoisin että puolueiden sanomalehtien lukeminen - varsinkin eri puolueiden ja rinnakkain - on...avaratava kokemus. Siinä avautuu aika monikin asia.

Samalla todettava että mielenkiintoinen on varmaan maailmankuva sellaisella ihmisellä joka lulee pelkästään puoluelehteä.

Lue seuraavalla kierroksella Kansan Uutiset, Kansan Tahto ja Ilmiantaja. Ei kun siis Tiedonantaja.

Siinä opit, miten marginaalissa olevat kommarit pystyvät jakautumaan keskenään vielä marginaalissakin riitaisiksi pikkuporukoiksi, kun osa on leninistejä, osa maolaisia ja osa muuten vain änkyräkommareita. "Kansan" kannatus ei kuitenkaan saa kummoistakaan kannatusta varsinaiselta kansalta, vaikka kuinka yrittävät tai pikemminkin kuvittelevat.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
En vain ymmärrä että jos maksaa 2000€ matkasta Meksikoon, niin asuu 2 tähden hotellissa aamiaisella. Kun laittaa 600-700€ lisää niin ollaan jo 4-5 tähden hotellissa all inclusive.


Toisaalta all inclusive -paketti pakottaa käyttämään hotellun palveluita, esim. syömään sitä perus hotelliruokaa aamusta iltaan, koska muuten on maksettu turhasta. En oo kuin kerran ollut kauempana lomalla, mutta silloin olin tyytyväinen kun hotellista ei saanut edes aamupalaa - tulipahan käytyä erilaisissa ravintoloissa syömässä erilaisia ruokia kuin kotisuomessa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Toisaalta all inclusive -paketti pakottaa käyttämään hotellun palveluita, esim. syömään sitä perus hotelliruokaa aamusta iltaan, koska muuten on maksettu turhasta. En oo kuin kerran ollut kauempana lomalla, mutta silloin olin tyytyväinen kun hotellista ei saanut edes aamupalaa - tulipahan käytyä erilaisissa ravintoloissa syömässä erilaisia ruokia kuin kotisuomessa.

Aamiainen on kyllä hyvä olla hotellissa. Tuhdilla aamiaisella pärjää pitkälle päivään, ja voi heti aamusta keskittyä kohteisiin ja kiertämiseen ilman, että pitää etsiskellä aamupalaa mistään. Tosimies voi vetää vaikka illalliseen asti aamiaisen sekä muutaman välipalan voimin.

Muut ateriat hotellilla ovatkin turhia, ainakin hintaan sisältyvät ateriat. En ole koskaan ollut all-inclusive-hotellireissulla missään. Joskus lapsena taisi olla puolihoito kun olin perheen mukana 1980-luvulla Rhodoksella, mutta se oli silloin vähän eri aikaa ja muutenkin erilaista, koska pienen lapsen kanssa oli helpompaa vanhemmille ottaa puolihoito.

Sen sinänsä ymmärrän, jos lähtee pikkulapsen kanssa johonkin hevonvittumaahan all-inclusive-paketin kanssa, jos maa on sellainen, että siellä on pakko olla hotellialueella koska sen ulkopuolella on sisällissota menossa tai huumelordit irroittavat pään machetella. Ei sitä missään mustassa ghetossa Etelä-Afrikassa kannata valkoisen turistiperheen harhailla illallispaikkaa etsimässä. Se on sitten eri asia, kannattaako tuommoisiin kohteisiin raahata ne perheen pienemmät.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Avautui, että Aku Ankan taskukirja yli kahdenkymmenen vuoden takaa ennusti Cheekin tulevan stadionkeikan. "Posken stadionkeikalla on jättiyleisö"

Avautui samalla jotta KHL alkaa n. kahden viikon päästä ja Susijengi aloittaa MM-urakkansa jo ensi viikolla.

Kaikkee sitä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aamiainen on kyllä hyvä olla hotellissa. Tuhdilla aamiaisella pärjää pitkälle päivään, ja voi heti aamusta keskittyä kohteisiin ja kiertämiseen ilman, että pitää etsiskellä aamupalaa mistään...
Jos samassa hotellissa on paria yötä pidempään alkaa joka aamu tasan sama aamupala äkkiä tökkimään. Esimerkiksi viikon lomalla usein tuleekin skipattua ainakin muutamana aamuna hotellin ilmainenkin aamupala ja korvattua se jollakin kahvilan tai ravintolan aamiaisella. Erilaisten ruokaelämysten löytäminen on kuitenkin tärkeä osa vieraisiin maihin ja kulttuureihin tutustumisessa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jos samassa hotellissa on paria yötä pidempään alkaa joka aamu tasan sama aamupala äkkiä tökkimään. Esimerkiksi viikon lomalla usein tuleekin skipattua ainakin muutamana aamuna hotellin ilmainenkin aamupala ja korvattua se jollakin kahvilan tai ravintolan aamiaisella. Erilaisten ruokaelämysten löytäminen on kuitenkin tärkeä osa vieraisiin maihin ja kulttuureihin tutustumisessa.

Minä olen aniharvoin viikkoakaan ollut samassa paikassa, mutta yleensä minun metodeihini kuuluu syödä varhain aamulla vankka tai ainakin riittävä aamiainen, lähteä sen jälkeen kiertelemään eri kohteisiin ja syödä sitten seuraavan kerran kunnolla vasta paljon myöhemmin. Joskus vasta illalla.

Ruokaelämykset ovat toki tärkeitä, mutta aamiaiset ovat yleensä sen verran vakiokamaa lähes joka maassa, että en niihin panosta muuten kuin vetämällä ns. tankin täyteen, jotta jaksan rundata kunnes huomaan käsieni vapisevan verensokerin laskiessa ja kellon lyödessä iltakuutta, jonka jälkeen diabetes-tokkurassani ostan metroaseman maanalaiselta kinkki-pikaruokalasta take away -nuudelikanapönikän, jonka syön metroaseman lattialla istuen ja miettien, syönkö sormilla vai niillä pirun puikoilla.

Elävä esimerkki Amsterdamin reissulta, tosin vähän valitettava sellainen, tuohon en missään nimessä pyri.

Kyllä minäkin ruokaelämyksistä pidän ja niistä nautin, mutta jos ei eteen tule järkevää ruokakohdetta päivällä, niin syöminen tuppaa jäämään sivummalle ja joka tapauksessa siirtymään sellaiseen kellonaikaan, että eri kohteet eivät enää ole auki. Yleensä iltakuuden tai seitsemän jälkeen. Lounaan syön jos syön, todennäköisemmin senkin tilalla saattaa olla joku paikallinen kioskiruoka tai nopeampi ruoka. Berliinissä currywurst, Puolassa vaikkapa rinkeli tai pierogeita, tai zurek-lautanen.

Se joskus ulkomailla tai Suomessakin vituttaa, että ravintolassa syöminen kestää niin hemmetin kauan. Ensin odotellaan tarjoilijaa, sitten valitaan ruokaa, sitten odotetaan ruokaa, sitten odotellaan laskua jne jne. Toista tuntia menee vähintäänkin, vaikka söisi vain peruslounasta, illalliset ovat sitten vielä pidempiä. Se syö tehokasta peliaikaa, jonka voisi käydä koluamalla eri kohteita, nähtävyyksiä ja kortteleita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös