Olin paremman puoliskon kanssa jossain hänen kaverinsa valmistujaisbileissä tässä illalla...
Tuohan nimen omaan oli teiniperseilyä, jos juhlijat olivat 19-vuotiaita eli vielä teini-ikäisiä. Ehkeivät silti perseilleet pahimmalla mahdollisella tavalla, mutta teineistä kuitenkin oli kyse.
Vaikkei sinullakaan niin kauheasti vielä maileja mittarissa ole, niin ymmärrän yskän. 23-vuotiaan elämänpiiri ja tavat voivat jo olla varsin erilaisia kuin nippa nappa peruskoulu/lukioputkesta päässeiden, joilla ei vielä sen laajempaa tuntumaa ns. aikuisuuteen ole.
23-24-vuotias on stereotyyppisesti "nuori aikuinen", 19-vuotias on stereotyyppisesti "ylioppilas/amisteini". 23-vuotiaalla on jo jokunen vuosi kuitenkin vierähtänyt niistä ajoista, jolloin hän saattoi käydä vielä esimerkiksi nuorisotalolla iltaa istumassa ja lätkimässä biljardia teinien ja lasten seurassa, kuten 19-vuotiaat vielä tekevät.
Yksilötasolla ikäero ei välttämättä vaikuta kauheasti, mutta kun tuonikäisiä on isompi joukko, niin "vanha" ihminen eron jo huomaa.
Kuten arvelitkin, niin esimerkiksi viiden vuoden päästä tätä ikäeroa ei enää tule niin paljon ajatelleeksi, eikä se vaikuta työ- tai koulutusympäristöissäkään niin paljon. Mutta 19-vuotiaat ovat vielä teinejä. Satun välillä näkemään tuonikäisten ja vähän nuorempien menoa (ihan ilman ns. biletystä eli selvin päin) ja jutut ovat näillä 19-vuotiailla senioreillakin kyllä sellaisia, että sitä lähinnä kaipaa äänestysikärajan nostoa takaisin 21 vuoteen.
Vanha kalkkis tietysti avoimesti olenkin, kauheintahan olisi 35 vuoden iässä teeskennellä olevansa "nuori" tai osa nuorisoa saatika yrittää väkinäisesti olla jotenkin ajan hermolla ja nuorisokulttuurin aallonharjalla. Se vielä puuttuisi, että yrittäisin nuorille selittää jotain ns. nuorten omalla kielellä Uma Aaltosen hengessä. Ei, minä olen varhaiskeski-ikäinen setämies ja ylpeä siitä!