Meillä Ronaldon ja Kahnin tilalla oli Zico, Maradona, Rummenigge ja Dino Zoff...
Me oltiin broidin kanssa mm. Michael tai Brian Laudrup, Salvatore Schillachi, Marco van Basten tai Roberto Baggio ja maalissa broidin ollessa Walter Zenga ja minun ollessani Bodo Illgner tai tietenkin Peter Schmeichel vuodesta 1991 lähtien.
Ja tossulätkää pelattiin pari-kolme vuotta myöhemmin joko kahdestaan isoveljeni kanssa tai kolmistaan niin että faijakin oli mukana lämimässä. Puukehikko verkkoineen oli maalina, tennispalloa käytettiin ja aika usein minä olin maalissa vaikka etenkin yksin tykkäsin älyttömästi myös lämiä sitä tennaria tai muovikiekkoakin maaliin. Oikeaa kiekkoa ei tullut käytettyä edes ilman veskaria lätkiessä, sillä pelipaikkana oli kodin pihatie ja taustalla oli puinen autotallin ovi jota ei saanut turmella.
Kuten muutkin ovat mainineet, asfaltilta hakattiin ja mailan lapa kului äkkiä korkeussuunnassa n. kolmesenttiseksi suikaleeksi. Köpiksessä asuttiin ja Malmön tai Helsingborgin puolelle mentiin silloin 1990-luvun ihan alussa ostamaan Stadiumista uusia mailoja faijan kanssa.
Oi niitä aikoja ja muistoja. Tosiaan veskarina tykkäsin olla, broidin vanhalla Karhun pesäpalloräpylällä otti hyviä koppeja ja itsetehty kilpi oli aivan mahtipeli. Kohon lätkähanskaan jumalattomalla teippauksella hyvä pala vaneria ja kilpikäsikin oli rautaa. Se kilpi muuten tuli pojankoltiaisina tehtyä sahaamalla se hieman luvattomasti meidän kodin "myynnissä"-kyltistä, puhelinnumero kyltissä sisälsi sopivasti numerosarjan 33 ja Patrick Royn oltua kova sana piti se numero saada siihen kilven keskelle. Kiinteistövälittäjä kävi joskus viikon päästä kilven käyttöönotosta kyselemässä, että onkos pojat kylttiä nähnyt kun ei ole enää tienposkessa. Ei oltu nähty, ja oven mennessä välittäjän perässä kiinni naurettiin naamat punaisena lattialla ja katseltiin eteisen nurkassa lojunutta käsintehtyä Patrick Roy-kilpeä #33.
Kaikesta on se n. 20 vuotta tai vähän yli aikaa, mutta muistot elävät hienoina ja tuntuu että eilen vasta broidin ja faijan kanssa lämittiin loppuunkulutetuilla Titanin ASD-mailoilla ja Kohon Revolutioneilla siellä Köpiksen Hellerupin pihatiellä. Ulkojäille ei siellä ollut paljon asiaa, luistelemaan pääsi halliin ja paljon käytiinkin mutta Suomeen palatessamme sitten taas täysipainoisesi ulkojääharrastuksen pariin. Tossupelit tennarilla oli taaksejäänyttä aikaa.