Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 715 585
  • 33 934

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Tämä on ikuisuusvääntö, mutta jotkutkan taivuttavat tuon muotoon Murton. Se kuulostaa väärältä.
Mikä siis avautui, no varmaan se, että ihminen saa päättää äidinkielen asioista samalla tavalla kuin sukupuolestakin. Eli se on sitä mitä ihminen itse sanoo.
En tiedä mikä on Wilman kanta Murtoon.
Tuosta viimeisestä, kun kysyit "mikä kanta?" tuli myös mieleen kun sanojen taivutuksia mietitään, meidän OmaKanta -palvelu. Katsotaanko niitä tuloksia Omakannasta, Omasta Kannasta, vai Omakantasta? Itse olen kuullut puhekielestä noita kahta ensimmäistä, mutta jos palvelun nimi on OmaKanta, periaattessa tuo kolmaskin vaihtoehto pitäisi olla hyväksyttävä. Varmaan hankalaa suomea huonosti osaavalle, että jonkun palvelun nimen kantasana (pun intended) muuttuu siinä taivutettaessa, OmaKannasta, OmaKannan...


Huvittavaa muuten, että ruotsiksi palvelu on MittKanta ja englanniksi MyKanta.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Luin juttua Robbe Heleniuksen doping-kärystä ja siinä mainittiin testaajaorganisaatio Vada. Olin hämmentynyt, koska olin aina luullut sen olevan WADA. Sitten googlasin molemmat ja avautui, että on olemassa sekä The Voluntary Anti-Doping Association (VADA), että The World Anti-Doping Agency (WADA).
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Jo kaksi kertaa lyhyen ajan sisällä olen saanut raavittua pienet voitot Veikkauksen peleistä (Viking Lotto sekä Euro Jackpot). Ei mitään maata mullistavia voittoja, mutta sellaiset, jotka ovat pienuudestaan huolimatta helpottaneet elämääni.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
S-ryhmä jatkaa "koffialeaan". Tornion Hillatus sour ale oli 1,97€. Ostin kainosti vain kaksi. Seuraavana päivänä kaikki myyty. Harmitti.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Avautui joku aika takaisin, miksi jääkiekkoilija Axel Holmströmin nimi tuntui minusta jotenkin tutulta jostakin muualta.

Tajusin, että siinä sekoittui kaksi nimeä Suomen rikoshistoriaan liittyen eli Axel Skogman ja Runar Holmström.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Avautui joku aika takaisin, miksi jääkiekkoilija Axel Holmströmin nimi tuntui minusta jotenkin tutulta jostakin muualta.

Tajusin, että siinä sekoittui kaksi nimeä Suomen rikoshistoriaan liittyen eli Axel Skogman ja Runar Holmström.

Onko Axel Holmström siis suorastaan rikollisen hyvä pelaaja?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Joku toimittaja voisi kysyä, että onko hän enemmän polkupyörä- vai mopomies?

Suosittelisin myös ottamaan dna-näytteen ihan varmuuden vuoksi.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
En ole vuosikausiin kotona juuri musiikkia kuunnellut kun ei se miltään oikein kuulosta läppärin kaiuttimista. Hankin nyt tuollaisen soundbarin ja subbarin ja kylläpäs kuulostaakin musiikki hyvältä kun basso jytisee kunnolla. Voi ehkä jatkossa kuunnella musaa enemmänkin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
En ole vuosikausiin kotona juuri musiikkia kuunnellut kun ei se miltään oikein kuulosta läppärin kaiuttimista. Hankin nyt tuollaisen soundbarin ja subbarin ja kylläpäs kuulostaakin musiikki hyvältä kun basso jytisee kunnolla. Voi ehkä jatkossa kuunnella musaa enemmänkin.
Etenkin yöaikaan se kuulostaa vielä paremmalta.
 
Suosikkijoukkue
Hammer of the Gods. NHLssä suomalaiset.
Tuli viime yönä jo kokeiltua. Hain tuon postista shelliltä firman virkistyspäivän jälkeen kännissä vähän ennen puolta yötä ja pitihän sitä heti testata. Ei ole vielä tullut valituksia.

Seinänaapurit kuuntelee tänään Motörheadia.
Ne vaan eivät sitä vielä tiedä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Silloin on volume kohdillaan, kun naapuri saa sanoista selvää
Ja jos hän hakkaa seiniä tai ovea, se vain tarkoittaa sitä, että hän omaa samanlaisen musiikkimaun ja haluaa kiittää sinua hienosta valinnasta. Kaikilla ei tietenkään ole synnynnäistä rytmitajua, joten on hyvin mahdollista, että lyöntien tahdit eroavat merkittävästi kuuntelemasi biisin kompista, mutta siitä ei kannata kantaa huolta. Ihminen ei ole koskaan liian vanha oppimaan jotain uutta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Prisma ei ole koskaan ollut mikään musiikkidiggarin ykkösvalinta ja nykyään tuo asia on aivan päivänselvä. Muistaakseni joskus 15 vuotta sitten heillä oli sentään kohtalainen valikoima erilaisia levyjä myynnissä (toki ei lähelläkään sitä määrää, mitä Anttila pystyi parhaimmillaan tarjoamaan), mutta nykyään tilanne on ihan toista ääripäätä. Vain muutama hassu levy myynnissä ja nekin on jotain Abba, Suvi Teräsniskaa sekä jumalaton määrä Vain elämää -levyjä eri kausilta.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Prisma ei ole koskaan ollut mikään musiikkidiggarin ykkösvalinta ja nykyään tuo asia on aivan päivänselvä. Muistaakseni joskus 15 vuotta sitten heillä oli sentään kohtalainen valikoima erilaisia levyjä myynnissä (toki ei lähelläkään sitä määrää, mitä Anttila pystyi parhaimmillaan tarjoamaan), mutta nykyään tilanne on ihan toista ääripäätä. Vain muutama hassu levy myynnissä ja nekin on jotain Abba, Suvi Teräsniskaa sekä jumalaton määrä Vain elämää -levyjä eri kausilta.
Ostaako joku vielä levyjä? Ja siis niitä semmosia CD-levyjä nimenomaan? Oon ymmärtänyt että LP-levyjä keräillään yhä, ja aina välillä kuulee että joku bändi tai artisti on saanut päähänsä julkaista uusimpia biisejään tämmösillä LP-levy-systeemeilläkin, mutta tehdäänkö enää edes mitään fyysisiä CD-levyjä? Spotifystähän noita kuunnellaan nykyään me kosmopoliitit tekniikan ihmelapset, sinne pelmahtaa uudet biisit aina sitä mukaa kun joku niitä valmiiksi saa. Jotkut taitaa sinne julkaista sitten toisinaan joku 10 biisiä kerrallaankin, ja kutsua sitä levyksi tai albumikokonaisuudeksi tai joksikin, mutta ei kai niistäkään enää mitään pyöreitä, kiiltäviä muovinpalasia missään sorvata?

Minä muistan vielä lapsena, kun jossain elektroniikkakaupassa oli ripusteltu CD-levyjä roikkumaan kaupan ikkunaan narusta, ja hehkutettiin että nyt täältä saa niitä uusia mahtavia CD-levyjä, tulkaa kaikki katsomaan! Silloinkin varmaan jotkut sitten parin vuoden päästä ihmettelivät että miksei T-kaupasta saa enää hyviä C-kasettaja, on vain jotain Tauno Paloa tai Preussin sinfoniaorkesteria, missä on nykyaikaiset, modernit bändit kuten vaikkapa se yksi porilainen rokkiporukka, mikä se olikaan, Dinko tai jotain.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä muistan vielä lapsena, kun jossain elektroniikkakaupassa oli ripusteltu CD-levyjä roikkumaan kaupan ikkunaan narusta, ja hehkutettiin että nyt täältä saa niitä uusia mahtavia CD-levyjä, tulkaa kaikki katsomaan! Silloinkin varmaan jotkut sitten parin vuoden päästä ihmettelivät että miksei T-kaupasta saa enää hyviä C-kasettaja, on vain jotain Tauno Paloa tai Preussin sinfoniaorkesteria, missä on nykyaikaiset, modernit bändit kuten vaikkapa se yksi porilainen rokkiporukka, mikä se olikaan, Dinko tai jotain.
Maailma oli silloin vielä mallillaan, kun perheen autossa oli kasettisoitin ja sinne sai tyrkätä matkan ajaksi Taxi by Night-kokoelmakasetin ja lapset saivat kosketuksen iskelmäkulttuuriin ja elämän tosiasioihin.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ostaako joku vielä levyjä? Ja siis niitä semmosia CD-levyjä nimenomaan? Oon ymmärtänyt että LP-levyjä keräillään yhä, ja aina välillä kuulee että joku bändi tai artisti on saanut päähänsä julkaista uusimpia biisejään tämmösillä LP-levy-systeemeilläkin, mutta tehdäänkö enää edes mitään fyysisiä CD-levyjä?
Minä ainakin ostan ja päätellen siitä määrästä asiakkaita, mitä yleensä esim. Hakaniemen Levykauppa Äxässä on ollut siellä käydessäni, en ole yksin. LP-levyt eivät vaan iske, koska ensinnäkin minulta uupuu levysoitin ja toiseksi noiden levyjen kestävyys ei ole samaa luokkaa kuin cd-levyillä.
Fyysinen levy on aina parempi kuin joku pelkkänä datana olemassa oleva "albumi". Sama koskee kirjoja. Fyysisen kirjan lukeminen itse on ainoa vaihtoehto minulle, ei mikään e-kirja tai äänikirja.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Ostaako joku vielä levyjä? Ja siis niitä semmosia CD-levyjä nimenomaan? Oon ymmärtänyt että LP-levyjä keräillään yhä, ja aina välillä kuulee että joku bändi tai artisti on saanut päähänsä julkaista uusimpia biisejään tämmösillä LP-levy-systeemeilläkin, mutta tehdäänkö enää edes mitään fyysisiä CD-levyjä? Spotifystähän noita kuunnellaan nykyään me kosmopoliitit tekniikan ihmelapset, sinne pelmahtaa uudet biisit aina sitä mukaa kun joku niitä valmiiksi saa. Jotkut taitaa sinne julkaista sitten toisinaan joku 10 biisiä kerrallaankin, ja kutsua sitä levyksi tai albumikokonaisuudeksi tai joksikin, mutta ei kai niistäkään enää mitään pyöreitä, kiiltäviä muovinpalasia missään sorvata?

Minä muistan vielä lapsena, kun jossain elektroniikkakaupassa oli ripusteltu CD-levyjä roikkumaan kaupan ikkunaan narusta, ja hehkutettiin että nyt täältä saa niitä uusia mahtavia CD-levyjä, tulkaa kaikki katsomaan! Silloinkin varmaan jotkut sitten parin vuoden päästä ihmettelivät että miksei T-kaupasta saa enää hyviä C-kasettaja, on vain jotain Tauno Paloa tai Preussin sinfoniaorkesteria, missä on nykyaikaiset, modernit bändit kuten vaikkapa se yksi porilainen rokkiporukka, mikä se olikaan, Dinko tai jotain.
Sinulle ja muille kosmopoliiteille tiedoksi: vinyylien myynnit ovat ainakin Yhdysvalloissa oikein kovassakin nousussa (myös CD-levyjen myynnit ovat kevyessä kasvussa). Kai trendi on sama täällä härmässäkin, ainakin jollain asteella.
Monet bändit muuten julkaisevat uutta musiikkiaan edelleen jopa C-kaseteilla.

Siis ihan näin vakavasti puhuen.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ei ole CD-levyn voittanutta. Se kansilehtisen tuoksu ja nippelitiedon määrä.

Myös vinyyli on huikeus ja C-kasetti rokkaa.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole CD-levyn voittanutta. Se kansilehtisen tuoksu ja nippelitiedon määrä.

Myös vinyyli on huikeus ja C-kasetti rokkaa.
Tuleeko nykypäivänä vielä jotain tietoa noissa kansilehdyköissä? Aiemminhan kerrottiin mitä plektroja Dave Murray käyttää ja muuta hyödyllistä tietoa laulujen sanojen lisäksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös