Varmaankin urheilussa hommat menee puuhamiehille ihan sen takia ettei suurimmasta osasta hommista makseta lainkaan, pienestä osasta maksetaan ns. päivärahat ja sitten on ne muutama kovapalkkainen ammattilainen. Joilla on toki oltava myös intohimoa tekemiseen kun tuskin olisivat muuten jaksaneet itsestään tehdä kovapalkkaista ammattilaista.Asia joka avautui minulle viimein. Suurimmat asiantuntijat eri aloilla ei ole alan ammattilaiset, vaan alan harrastelijat joilla intohimon määrä ylittää näiden alalle kouluttautuneiden tiedon määrän monessa kohdin.
Minulta esim. Suomen junnujen tennismaajoukkueen koutsi kysyi aikoinaan että mihin turnaukseen Eurooppaan kannattaa lähettää junnut pelaamaan. Koska olin perehtynyt hyvin tarkasti turnauksien tasoon ym nippelitietoon pelkällä uteliaisuudella.
Tiedän monta ammatikseen tenniksen parissa työskentelevää joiden tiedonmäärä lopulta melko valju ja ymmärrys ylipäänsä junnujen tekniikkaseikoistakin yllättävän vaihteleva tai ymmärtämätön.
Ja ammattibiologit eivät suinkaan ole välttämättä eniten eläimistä ja luonnosta tietäviä. Suurimmat tietäjät löytyy eri eläinryhmien alan harrastajien keskuudesta. Se on osoitettu eri yhteyksissä.
Jne jne..
Tuo biologivertaus on mielestäsi hauska kun samaa joskus laitoksella naureskeltiin kun sukulaisten kanssa seurustellessa on tullut tapauksia joissa joku saa kuulla että opiskelet/työskentelet biologian laitoksella, että mikäs se semmoinen vihreä pikkulintu on mikä sanoo triptiutiu? Siihen on hyvä vastata että ei mitään arvausta, kysyppä vaikka kaliumpumpusta tai geenireseptorien yhteydestä syöpäherkkyyteen. Itse touhuan peräti makroeliöiden kanssa mutta yleistietämys jostain sirputtajasta tai pörriäisestä menee tasolla Ötökkä sp. koska oma erikoistumiseni olisi ainoastaan kärsinyt niiden opiskelemisesta. Jos haluat yleistietäjää, keskustele ekologille.