Asia, joka ”avautui” minulle

• 6 918 292
  • 34 640

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Pelle Hermannia näytellyt Veijo Pasanen oli Speden serkku.

Ihan uusi tieto minulle ja tuli kyllä tietenkin yllätyksenäkin. Aikoinaan sekä Spede että Pelle Hermanni kuuluneet meikäläisen suuriinkin suosikkeihin mutta enpä ole tiennyt tai osannut arvatakaan samasta sukunimestä huolimatta näiden sukulaisuusyhteyttä.

Enkä ollut tiennyt aiemmin sitäkään että Kiti Kokkonen on Ere Kokkosen tytär. Nyt paljastuu kovalla tahdilla näitä sukulaisuussuhteita.

Aiemmin olen kironnut sitä kun avaimia alkanut olemaan niin paljon minulla avainnipussa ja alkuaikoina tämä tuotti päänvaivaakin kun yritti väärällä avaimella avata jotain ovea.

Sittemmin olen tajunnut että moni avainhan on onneksi eri näköisensä. Esimerkiksi asunnon avain on nykyään helppo tunnistaa kotitalon avaimesta sillä että sen pää on ohuempi. Tämä asia siis avautunut minulle ja vielä saan venutella niiden värillisten avaimien tunnistus läpysköjen kanssa vaikka eivät nekään kyllä varmaan paljoa maksaisi.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Mustikkakausi avautui minulla. Kävin tänään läheisellä suolla keräämässä pari litraa mustikoita. Naapurin isäntä (rahapulassa?) harventanut suolla vähän männikköä ja samalla tallonut traktorilla isot alueet hyvää mareikkoa. No kyllä tuolla mustikkaa piisaa kunhan jaksaa kerätä.

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tuli tuosta Pelle Hermanni -leffasta mieleen, että toivottavasti käsikirjoituksessa ei ole tilannetta jossa Hermanni lähtisi minkäänlaista rokotusta ottamaan, se on mellakka kuvauspaikoilla kun porukkaa tulee pesistreeneihin.

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Mustikkakausi avautui minulla. Kävin tänään läheisellä suolla keräämässä pari litraa mustikoita. Naapurin isäntä (rahapulassa?) harventanut suolla vähän männikköä ja samalla tallonut traktorilla isot alueet hyvää mareikkoa. No kyllä tuolla mustikkaa piisaa kunhan jaksaa kerätä.
En tiedä mistä johtuu, mutta aina hakkuutyömaan nähtyäni mietin, että siinä saatiin rahat uuteen Volvoon ja pattayan matkaan.

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Viime yö oltiin retkeilemässä Lappeenrantalaisessa saaressa. Avautui itselleni, että tänä suvena ei todennäköisesti kuivuuden takia saa pakastinta täytettyä mustikalla ja kantarellillä. Aivan rusinoita olivat marjat tuolla.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
En tiedä mistä johtuu, mutta aina hakkuutyömaan nähtyäni mietin, että siinä saatiin rahat uuteen Volvoon ja pattayan matkaan.
Minulle äiti on "opettanut" että kun näkyy hakkuita niin se kertoo siitä että isännältä on rahat loppu. Ja kyllä sitä kuulee muutenkin täällä maalla... Vitsillähän sitä heitetään puoliksi tosissaan.

Avautui itselleni, että tänä suvena ei todennäköisesti kuivuuden takia saa pakastinta täytettyä mustikalla ja kantarellillä. Aivan rusinoita olivat marjat tuolla.
Itselläni on mustikkapaikka suolla ja siellä on ihan muuta kuin rusinoita. Kyllä sieltä omaan pakkaseen saa tarpeeksi ja vielä varmaan minulle tehdyt mustikkatilaukset täytettyä. On siellä sen verran paljon mareikkoja (hakkuista huolimatta). Äitini (taas kerran vetoan häneen) meinasi että saarissa voisi olla hyvät mareikot kun on vettä ympärillä mutta hän ei ollut siis ihan oikeassa.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Festivaali Aitoon kirkastusjuhlat.

Olen kuvitellut, että nimi tulee jostain pontikkaperinteistä, mutta taustalla onkin joku hihhulipäivä kirkastussunnuntai.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Meidän pihassa on nyt paljon haarapääskyjä. Onkohan ne pesinyt jossain täällä? Muina kesinä ei ole näkynyt pihassa pääskysiä...

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Meidän pihassa on nyt paljon haarapääskyjä. Onkohan ne pesinyt jossain täällä? Muina kesinä ei ole näkynyt pihassa pääskysiä...
Enpä ole nähnyt haarapääskyä vuosiin, kun en ole asunut semmoisessa miljöössä, nk. kulttuuriympäristössä, jossa ne yleensä pesivät.
Btw - haarapääsky on yksi Suomen luonnon uhanalaisista lajeista, että mukava kuulla (lukea) tämmöistäkin.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Leikitteks te kans välillä syrjäytynyttä. Istutte yksin baarissa, vaikka 20 frendiä odottaa ulkona. No hitto hirveä krapula tai ei enää.

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Musiikkivaikuttaja Tommi Liimatainen on samanikäinen kuin minä, olemme syntyneet vuonna 1977. Tommin pitkäaikainen tyttöystävä Katri täyttää tänä vuonna 76 vuotta.

Dannylla ja tyttöystävällään Helmillä on ikäeroa 58 vuotta.

Danny ja Katri Helena olisivat voineet seurustella keskenään jo 50-luvulla (mutta tekivät sen vasta 70-luvulla, varmaan osoittaakseen etteivät ole pedareita).

Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden ensimmäiset rullaportaat oli Valtakulmassa eli Osuusliikkeen tavaratalossa (Aleksin ja Rauhankadun kulma). Kuten äitini sanoi.... Hän oli täälläpäin aikoinaan keskikoulussa (joskus 60-luvulla) luokkaretkellä ja savolaiselle likalle rullaportaat oli ihme. En tiedä miksi hän (äitini) sanoi että ne olisi olleet ekat rullaportaat Lahdessa, ehkä joku heitä opastanut oli sanonut niin. No se oli kuitenkin totuus...

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli tuosta Pelle Hermanni -leffasta mieleen, että toivottavasti käsikirjoituksessa ei ole tilannetta jossa Hermanni lähtisi minkäänlaista rokotusta ottamaan, se on mellakka kuvauspaikoilla kun porukkaa tulee pesistreeneihin.

Melkein kannattaisi ottaa leffan sponsoriksi Tikkurila, tai siis kysyä sponsoriksi, ja juoneksi kuivuvan maalin tarkkailu. Muuten mielensäpahoittajat on varmasti paikalla.

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Melkein kannattaisi ottaa leffan sponsoriksi Tikkurila, tai siis kysyä sponsoriksi, ja juoneksi kuivuvan maalin tarkkailu. Muuten mielensäpahoittajat on varmasti paikalla.
Sen maalin värin valinnan kanssa kannattaa olla tosi varovainen, liian tumma sävy saattaa suututtaa. Loiri kertoi jossain haastattelussa Uuno Turhapuron menneisyydestä, miten Uuno on se näköinen kun on, oli ajatellut Uunon olevan deekikselle ajautunut sirkuspelle, on vielä vähän meikinrippeitä naamassa. Olisiko tässä juoni Pelle Hermanni -leffaan, miten Hermannista tulikin Uuno.

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK

Mielestäni sarjan sielu oli kuitenkin kepakko, joten toivottavasti sen alkuperäinen ääninäyttelijä on tallella.

Aina on tietysti mahdollista, että elokuvan draamaa lähdetäänkin rakentamaan siitä, että Hermanni hukkaa kepakon ja pitkään etsittyään sen traaginen kohtalo paljastuu K-marketin eineshyllyllä. Sitä kohtausta ei yksikään keski-ikäinen tulisi katsomaan silmät kuivina.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Kale

Adonis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oma perhe
@Kaukalo n suku on varmaan Pohjanmaalta kotoisin. Sen verran vahvaa edustamista Pekalta ja Turhalta ollut tällä palstalla. Pekka esim. on verrannut homoja pölynimuriin ja Turha avannut aikoinaan ketjun "Mihin eläimiin olet sekaantunut?". Sittemmin molemmat ilmeisesti muuttaneet Helsinkiin, mutta juuret näkyy ja kuuluu edelleen.

Nick Neim

Jäsen
@Kaukalo n suku on varmaan Pohjanmaalta kotoisin. Sen verran vahvaa edustamista Pekalta ja Turhalta ollut tällä palstalla. Pekka esim. on verrannut homoja pölynimuriin ja Turha avannut aikoinaan ketjun "Mihin eläimiin olet sekaantunut?". Sittemmin molemmat ilmeisesti muuttaneet Helsinkiin, mutta juuret näkyy ja kuuluu edelleen.
Sen tosin olen kuullut, että veljessarjan kolmas, eli Turva onkin sitten parhaimmasta päästä (pun intended), monellakin tapaa. Saas nähdä, onko ilmestymässä tännekin palstalle.

K

Kiekkokatsoja

Samanarvoisuus on muuttanut muotoaan paljon.
Ennen vanhaan se oli vertauskuvallisesti sitä että:
-Jokainen maksoi saman verran tikkareista, ja ne jaettiin tasan kaikkien maksajien kesken. Tietysti harrastettiin myös hyväntekeväisyyttä, ja tikkareita jaettiin maksukyvyttömille.
Nykyään se on enemmänkin sitä että:
-Maksusumma voi vaihdella, ja myös se että miten tikkarit jaetaan. Esimerkkinä eu politiikka/talous, ja eri maat. Päästöt, metsien suojelu, hiilineutraalisuus, hiilinielut. Kansakuntana ihmisryhmät/tai vähemmistöt.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
"Yhdysvalloissa on laitonta valmistaa leluja, jotka näyttävät aseilta, mutta päinvastainen toiminta eli lelujen näköisten aseiden valmistaminen ei ole laissa suoraan kielletty."

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kirjoitin viime viikolla näistä työmatkani varrella olevasta kolmesta mainostaulusta HPK:n osiossa olevaan johonkin ketjuunkin. En muista nyt kyseisen ketjun nimeä mutta kun siellä käytiin hieman keskustelua aiheesta koska yksi tauluista siis on HPK:n seuraavan kotiottelun mainostaulu. Kaksi muuta taulua on Hämeenlinnan kaupunginteatterin mainostauluja.

Olen ihmetellyt kun joskus näitä tauluja on työmatkani varrella, siis siinä samassa kohtaa kolme ja joskus vain kaksi. Että mihin se yksi taulu aina välillä katoaa. Taisin tästäkin ohimennen mainita tuolla HPK-osion keskustelussa.

Nyt pari päivää sitten katsoin tauluja tarkemmin ja tajusin että ei näitä mainostauluja ole kuin kaksi. Toinen on tämä HPK:n mainostaulu ja toinen kaupunginteatterin mainostaulu. Tässä teatterin mainostaulussa vaan mainostetaan eri puolilla eri näytelmiä.

En ollut aiemmin huomannut ja hahmottanut tätä että kolmen mainostaulun sijaan siinä itse asiassa onkin vain kaksi mainostaulua. Ja se selittää myös sen miksi se yksi taulu mukamas välillä on poissa, siis silloin kun ei katso niitä tauluja tulomatkalla niin tarkkaan.

Tämä asia avautui ja olin nolona. Tunsin itseni hetken jopa tyhmäksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy