Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 717 969
  • 33 934
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Hannu Karposta tehty joku dokumentaarinen elokuva. Pakko katella. Mun nuoruuden idoli. Aivan huikea äjjjjä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Minulle on töissä avautunut se että jos huomaa jotain epäkohtia, ongelmia tai jos jokin asia on epäselvä niin kannattaa ne ottaa vain rohkeasti puheeksi. En kovin paljoa ainakaan työpaikalla valita töistä mutta huomioita ja kysymyksiä esitän melko usein.

Olen nämä asiat tajunnut sen kuuluisan kantapään kautta. Jostain asiasta en olekaan kuitenkaan sanonut mitään ja sitten vähän ajan päästä joku kiroaa sitä kuinka sekin unohtui tai ei nyt tällä kertaa hoksannut sitäkään.

Esimerkkejä: Lastauslaituri oli täynnä jo muovilaatikoita. Mielessäni kävi että pitäisi noista varmaan huomauttaa. En kuitenkaan sanonut mitään tarpeeksi ajoissa ainakaan ja hetken päästä emäntä kiroaa kun ei muistanut sanoa tukun kuskille että vie nuo laatikot vihdoin mennessään.

Toinen esimerkki ja tässä taas kyseenalaistin onneksi oman toimintani mikä oli oikea ratkaisu. Olin torstaina pakkaamassa jakoon jo viikonlopuksi edellispäivänä käsiteltyä vihersalaattia. Mietin ennen jakoa että säilyykö nämä ja onneksi kysyin asiasta.

Sillä sain tietää että useimmin näihin kyseisiin jakoihin ei pistetä vihersalaattia just huonon säilyvyyden takia vaan vaikkapa etikkaisia säilykkeitä. Jos olisin toiminut vain kyseenalaistamatta toimintaani niin olisin saanut tehdä varmaan uudet salaatit ja purkaa nuo vihersalaatit pois kipoista.

Ja tuolla siis muutamat annokset jaetaan viikonlopuksi asiakkaille jo torstaina. Tuossakin voi koko ruoan säilyvyyden noin pitkän ajan kyseenalaistaa mutta se on jo kokonaan oma asiansa.

Joskus voi tulla esitettyä turhia kysymyksiä ja huomioita mutta heti jos hoksaa jotain ja alkaa fundeeramaan jotain työhön liittyvää niin kannattaa siitä sanoa ääneen. Olen jopa saanut kehuja edelliseltä emännältä siitä että esitän hyviä huomioita ja senkin takia ei päällepäin näy että olen mielenterveyskuntoutuja.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskus voi tulla esitettyä turhia kysymyksiä ja huomioita mutta heti jos hoksaa jotain ja alkaa fundeeramaan jotain työhön liittyvää niin kannattaa siitä sanoa ääneen.
Ehdottomasti näin. Jos jotain asiaa ei osaa tehdä/ei tiedä miten toimia aina kannattaa kysyä miten toimia. Jos opettelee ensin tekemään asiat väärin on siitä paljon vaikeampi päästä eroon, kuin kysyä ja opetella tekemään asia heti oikein. Etenkin jos on uusi työntekijä tai uusi asia opeteltavana. Kyllä itse ainakin esimiehenä arvostan toimintatapaa, jossa tullaan kysymään miten tehdä kuin että tehdään väärin kysymättä mitään.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
En oo ikinä oikein hoksannu mitä Uunon sukunimi tarkoittaa. Se on vaan aina ollu tollanen kivasti soljuva Turhapuro.

Siinähän on siis Turha ja Puro
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Roomassa oli keisari nimeltä Irina. Keisarinnaksi voisi myös sanoa, mutta hän käytti muotoa basileus ainakin muutaman kerran allekirjoittaessaan määräyksiä ja lyötiin rahaakin ihan basileus nimellä varustettuna. Keisarinna olisi ollut basilissa. Niin ja b lausutaan ihan v-kirjaimena, eli Irina oli vasilevi.
Basileus-nimestä on suomessa johdettu esimerkiksi Pasi, jonka ymmärtää, mutta myös Leo, Leevi ja ilmeisesti jopa Ville. Nimien tutkiminen on hauskaa puuhaa.

Kakkahädälle ei ole sanaa englanninkielessä. Vai onko? Toki voi sanoa että I need to poo, mutta eihän se ole sama asia, minun täytyy kakata. Poo urge, shit drive?
Myöskään vitutukselle ei ole sanaa. Joo, onhan ne pissed off ja angry ja vaikka mitä, mutta sellainen suomalainen sielua jäytävä vitutus. Miten sanot sen englanniksi?

Toisin päin kun miettii, niin suomesta puuttuu lyhyt vastine sanalle bleed. Joo, vuotaa verta, mutta miten sanoisit sen ytimekkäämmin? No, verehtiä. Alice Cooper, Only Women Bleed. Vain naiset verehtivät.

CMX kun joskus teki Vainajala-levyään, jolla oli amerikkalainen tuottaja, törmäsi lievähköön kielimuuriin. A.W.Yrjänä teki biiseistä raakakäännökset, että tuottaja-Billyllä olisi edes jokin mielikuva siitä mistä biisit kertoo. Ongelmia tuli sanojen sovittamisesta kontekstiin ja säkeistön mittaan. Vihtoa-sanakin kuulemma kääntyi ”to strike oneself with a bunch of birch branches and leaves to enhance blood circulation while in sauna”.
 

hege

Jäsen
Nyt pitää vanhaan juttuu palata, eli laivat tosiaan tehdään laivaraudasta jonka kauppanimi on kevytmetalli ja sen takia ne kelluu niin hyvin. Arkimedeen laki ei päde kuin puulaivoilla, koska muinaisen Kreikan aikana ei laivarautaa ollut keksitty.
 
K

Kiekkokatsoja

Toisten asioihin/ongelmiin ei saisi sekaantua.
Vaikka kuinka olisi auttamisenhalua, näkemystä tai kokemusta, niin pitäisi antaa olla.
Virhe johon syyllistyn aina toisinaan.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Toisten asioihin/ongelmiin ei saisi sekaantua.
Vaikka kuinka olisi auttamisenhalua, näkemystä tai kokemusta, niin pitäisi antaa olla.
Virhe johon syyllistyn aina toisinaan.
Kyllä nyt ainakin ystävää/läheistä voi aina tarpeen mukaan auttaa ja neuvoa vaikeuksien keskellä tiettyyn pisteeseen asti. Toki jokainen on lopulta vastuussa omasta elämästään ja kukaan ei voi tehdä päätöksiä kenenkään puolesta.

Tuntemattomien ihmisten elämästä ja niihin liittyvistä mahdollisista ongelmista pidän kyllä itsekin näppini erossa parhaani mukaan. Mulla on omat rajatut piirini ja ihmiset joiden vuoksi tekisin melkein mitä vain.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mies tuli juuri ylös parin ystävän kanssa ja on nyt vessassa. Kohta hän varmaan tulee tänne joten sanon teille ja Ysäri-kanavalle hyvää yötä. Huomiseen... Nyt varaan aikani miehelleni.
OIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOIOI!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mies tuli juuri ylös parin ystävän kanssa ja on nyt vessassa. Kohta hän varmaan tulee tänne joten sanon teille ja Ysäri-kanavalle hyvää yötä. Huomiseen... Nyt varaan aikani miehelleni.

Tästä jäi jotain kiehtovaa selkiytymättä. Eli raporttia aamulla, kiitos.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jaahas taas raportoidaan saamisesta etukäteen. Lukijat saavat lähinnä kädeltään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tästä jäi jotain kiehtovaa selkiytymättä. Eli raporttia aamulla, kiitos.
Pojat, pojat... Mitäs teillä on aina mielessä...
Mies ihmetteli että olenko vielä hereillä, pörrötti vähän hiuksiani ja totesi että kiva päivä oli ja hyvin meni. Vaihdettiin muutama sana päivän kulusta. Mies toivotti hyvää yötä ja painoi päänsä tyynyyn ja nukahti nopeasti. Minulla nukahtaminen kesti vähän kauemmin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Pojat, pojat... Mitäs teillä on aina mielessä...
Mies ihmetteli että olenko vielä hereillä, pörrötti vähän hiuksiani ja totesi että kiva päivä oli ja hyvin meni. Vaihdettiin muutama sana päivän kulusta. Mies toivotti hyvää yötä ja painoi päänsä tyynyyn ja nukahti nopeasti. Minulla nukahtaminen kesti vähän kauemmin.
Boooooriiiing... Keksi ees jotain!
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Yhdysvalloilla ei ole virallista kieltä. Maassa puhutaan 322 kieltä ja viralliset asiakirjat on mahdollista saada kaikilla niillä. Jossain päin Yhdysvaltoja on mahdollista suorittaa kuljettajatutkinnon teoriakoe 32 kielellä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Yhdysvalloilla ei ole virallista kieltä. Maassa puhutaan 322 kieltä ja viralliset asiakirjat on mahdollista saada kaikilla niillä. Jossain päin Yhdysvaltoja on mahdollista suorittaa kuljettajatutkinnon teoriakoe 32 kielellä.
Olihan siellä 1800-luvulla presidentti joka puhui äidinkielenään hollantia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös