K
Kiekkokatsoja
Yritystoiminta perustuu turhan usein huijaamiseen. Kolme lähiajan esimerkki.
-Tilasin puhelimeeni liittymän. Kun tuli vahvistus, olikin liittymän summa korkeampi, kuin sovittu. Peruin liittymän ja vaihdoin operaattoria.
-Tilasin tuotteen toiselta operaattorilta. Vahvistus tuli, ja kokonaishinta oli vajaan satasen suurempi, kuin puhelimassa oli sovittu. Perun tilauksen.
-Käytin autoa huollossa, tutussa autoketjussa. Tilausvaiheessa kysyin hintaa. Ihmettelin työn kestoajan määrää. Sain siitä puolituntia pois. Kun ajoin auton korjaamolta pois, se hajosi sadanmetrin ajon jälkeen. Menin takaisin. He tekivät saman työn uudelleen. Katsoin kelloa, ja aikaa kului yli puolet vähemmän siitä, mitä laskussa maksoin. Jäljelle jäi mielikuva, että rikkoontuiko jotain muuta samalla. Ja mielikuva, että hajoaako sama uudelleen silloin, kun olen kaukana.
Eli huijausta on helpolla. Meidän rooli on ottaa palveluja ja tuotteita niiltä, jotka huijaavat vähiten.
-Tilasin puhelimeeni liittymän. Kun tuli vahvistus, olikin liittymän summa korkeampi, kuin sovittu. Peruin liittymän ja vaihdoin operaattoria.
-Tilasin tuotteen toiselta operaattorilta. Vahvistus tuli, ja kokonaishinta oli vajaan satasen suurempi, kuin puhelimassa oli sovittu. Perun tilauksen.
-Käytin autoa huollossa, tutussa autoketjussa. Tilausvaiheessa kysyin hintaa. Ihmettelin työn kestoajan määrää. Sain siitä puolituntia pois. Kun ajoin auton korjaamolta pois, se hajosi sadanmetrin ajon jälkeen. Menin takaisin. He tekivät saman työn uudelleen. Katsoin kelloa, ja aikaa kului yli puolet vähemmän siitä, mitä laskussa maksoin. Jäljelle jäi mielikuva, että rikkoontuiko jotain muuta samalla. Ja mielikuva, että hajoaako sama uudelleen silloin, kun olen kaukana.
Eli huijausta on helpolla. Meidän rooli on ottaa palveluja ja tuotteita niiltä, jotka huijaavat vähiten.