Animal kirjoitti:Itse olen päässyt/joutunut vastaavan koiran noudettavaksi (tosin suojapuku päällä) ja voin sanoa, että saksanpaimenkoira vie varsin kevyesti 95 -kiloista kaveria. Miten se sitten veisikään 45 kiloista kiljupöhnäistä "mielenosoittajaa", jolla on huppari päällä? No tuskin kukaan näistä puupäistä edes tajusi, kuinka lähellä pysyvät fyysiset vammat olivat.
Toisaalta saksanpaimenkoira ei välttämättä ole tehokkain koirarotu kyseiseen tehtävää - parempiakin löytyy.
Minulle eräs kokenut vääpeli on opettanut tekniikoita joilla saksanpaimenkoiran saa tehtyä hyvinkin helposti vaarattomaksi - rotuna kun kyseisellä koiralla on heikkoutensa kyseisessä tehtävässä. Nämä tekniikat eivät ehkäpä kuitenkaan ole kyseisten mellakoitsijoiden tiedossa...
Toisaalta saksanpaimenkoira tottelee metalliputkeakin aika tehokkaasti jos sitä putkea osaa käyttää oikein - tekniikoita on tähänkin hommaan olemassa.
Toisaalta etunsa "sakemannilla" on näihin hommiin vrt. vaikkapa dobermanni tai kaukasialainen, helpompi koulutettava ja hallittava, etenkin vrt. kaukasialainen.
Mutta oma näkemykseni edelleen on se ettei poliisin missään nimessä pidä provosoida vaan ennemminkin ohjailla ja toimia maltillisesti, vasta siinä vaiheessa ryhdytään voimatoimiin kun/jos vastustaja tekee aloitteen (tarkoitan nyt mellakatilanteita - muissa tilanteissa on omat toimintamallinsa sitten). En todellakaan halua Suomesta mitään "poliisivaltion" esiastetakaan jossa mielenosoittamiseen liittyy liiallisia uhkatekijöitä ja vain väärä "aatteellinen" suuntaus voi johtaa voimatoimiin poliisin taholta.
vlad.