vlad kirjoitti:
Vastataan nyt tähänkin viestiin.
Eli olet oikeassa sen suhteen, että yksi poliisipartio kykenee hoitamaan mielenosoituksen johon osallistuu 100 henkeä jos mielenosoitus on rauhallinen (olettamus ASEM-mielenosoituksen suhteen oli toinen joten siksi mellakkapoliiseja oli paikalla paljon enemmän).
En kuitenkaan missään vaiheessa kirjoittanut siten, että ne ASEM-mielenosoittajat (tässä vaiheessa ei ollut kyse mellakasta vaan mielenosoituksesta, mitään mellakaan viittaavaa ei ollut vielä tapahtunut - oli vain olettamus siitä, että mielenosoitus muuttuu mellakaksi) olisi laskettu vapaana riehumaan kaupungille. Poliisilla olisi ollut useita mahdollisuuksia toimia joista seuraavaksi, tärkein prioiteetti olisi kuitenkin ensinnä ollut laskea täysin sivulliset pois paikalta mitä pikimiten ts. heti ja tämän jälkeen siirtyä ratkaisemaan ongelmaa nimeltä "mielenosoitus".
Mielenosoituksen suhteen olisi ollut monta mahdollisuutta toimia, sellaisiakin joissa kaikkia ei olisi tarvinnut viedä putkaan - jopa sellaisia joissa olisi annettu järjestää mielenosoitus mutta tämä ilmeisesti oli liian hankalasti järjestettävissä sen hetkisten resurssien mukaan jossa yhtä mielenosoittajaa kohden oli yksi mellakkapoliisi.
Olisi ollut mahdollista antaa mielenosoittajien järjestää uusitulla reitillä mielenosoituksensa tiukassa valvonnassa ja tämän jälkeen tai tätä ennen poimia joukosta pois pahimmat provosoijat sekä sellaiset joilla oli ase tms. väline matkassa.
Mikäli mielenosoittajalla ei ollut osoittaa paikkaa jonne mennä yöksi, siirrettäisi hänet putkaan odottamaan aamua - turvallisuuden nimissä. Perusolettamus ei kuitenkaan saisi mielestäni olla se, että automaattisesti suurin osa tai kaikki kärrätään useiksi tunneiksi putkaan ja kerätään henkilötietoja epämääräisiin arkistoihin.
Jos joukosta löytyy rikosoikeudellisesti alaikäisiä heidän paikkansa ei ole putkassa vaan kotona joten sellaiset yöllä kotiin maijalla - vasta siinä vaiheessa jos resurssit eivät riitä, on tällaistenkin henkilöiden säilyttäminen yön yli putkassa perusteltua, mutta epäilen, että tuolloin olisivat resurssit riittäneet koska pk-seudulla oli huomattavan paljon poliiseja ASEM-kokouksen tähden, osa varmasti yöaikaan "reservinä".
Alan hivenen epäillä kyllä ammattitaitosi perään koska tuntuu siltä, että kykysi hahmottaa toimia on varsin rajallinen - ei millään pahalla, esittämäsi kysymys reservin säilyttämisestä kuuluu tällaiseen kategoriaan. Tunnut unohtaneen sen, että on muitakin mahdollisuuksia - jos vain halutaan toimia yhteistyössä vastapuolen kanssa. Nyt poliisin ylilyönti kääntyy anarkistien puolelle ja moni rivikansalainenkin pitää poliisin toimia ylimitoitettuna ja tarkoituksenmukaisettomana koska niin moni sivullinen joutui tahtomattaan kärsimään tilanteeasta.
Anarkistien aiheuttamiin vahinkoihin ja niiden korvaamiseen en ota kantaa koska en erityisemmin kannata heitä - se, että en pidä hyväksyttävänä kaikkea poliisin toimintaa ei suinkaan tarkoita sitä, että kannattaisin automaattisesti anarkisteja. Paletilta löytyy niitä harmaan värisävyjä.
vlad.
Kysymys reservin säilyttämisestä oli osoitettu sinulle. Ei ollut tarkoituskaan, että MINÄ VASTAAN ITSELLENI tuohon kysymykseen. Edelleen ihmettelen sitä, että miten voi olla poliisin vastuu, ettei saada yhteyttä anarkisteihin. Muistutan taas, että samana päivänä oli 8 täysin rauhallista mielenosoitusta, jossa poliisi toimi yhteistyössä mielenosoittajien kanssa. Kysymys sinulle Vlad (ei minulle): Onko poliisin vika, jos yksi porukka ei halua tehdä yhteistyötä poliisin kanssa??
Sen sijaan, että epäilet minun ammattitaitoani tai tietojani, sinun kannattaisi tarkistaa omat tietosi. Ne kun tuntuvat olevan varsin rajalliset kyseisistä tapahtumista. Tiedän faktana, että poliisi antoi lukuisia mahdollisuuksia poistua alueelta. On mainittu, että eristetyllä alueella oli lapsia. Tämä pitää paikkansa, sillä lisääntymisoikeus kun valitettavasti on myös anarkisteilla. :)
Tiedän myös sen, että mielenosoittajista paljon medioissa mainittua suurempi osa oli aseistautunut erilaisin lyömäasein. Alueella oli mielenosoittajilla jopa pari koiraa, jotka ovat varsin paskamaisia voimankäyttövälineitä. Poliisi suoritti siviilikiinniottoja paikalla, ja ne kohdistettiin henkilöihin, jotka käyttäytyivät väkivaltaisesti tai olivat aseistettuja.
Voisimme väitellä etiikasta loputtomiin, mutta minun kantani on, että poliisi toimi tällä kerralla aivan oikein. Vaikka medioissa on revitelty kaikenlaisia juttuja, on tiedotusvälineissä toistaiseksi kuultu vain toisen osapuolen mielipide asioiden kulusta. Niitä ei näin ollen kannata pitää totena, etenkin jos ei ole kärkitietoa tapahtumien todellisesta kulusta.
Olen sitä mieltä, että on pienempi paha, jos satakunta hörhöä ei saa pitää mielenosoitusta kuin että aiheutetaan kaupungille ja kiinteistöille mittavat aineelliset vahingot, puhumattakaan henkilöihin kohdistuvista vahingoista. Kyllä poliisi oli todellisessa vaarassa tuolla ja pahemminkin olisi voinut käydä. Edelleen mielenosoituksista on säädetty laissa ja nyt tämä kyseinen mielenosoitus ei ollut lainmukainen. Silloin poliisilla on täysi oikeus lopettaa se.
Kysynkin sinulta Vlad nyt, että haluaisitko sinä maksaa mahdolliset vahingot, joita tuo porukka olisi takuulla irti päästessään aiheuttanut? Minä en halua, ja siksi olen tyytyväinen poliisin toimiin. Kysyn myös, että onko sinusta mielekästä antaa jengille ensin etumatkaa ja lähteä vasta sitten perään ottamaan kiinni, kun voidaan hoitaa asia näinkin?
Olen sitä mieltä, että mielenosoitusoikeus on hyvä asia. On oikein, että saa kertoa mielipiteensä, jos joku asia painaa. Kuitenkaan en hyväksy sitä, että puetaan mielenosoitukseksi rähinöinti ja vahinkojen aiheuttaminen. Aina voidaan saivarrella, että olisi voitu hoitaa asia paremmin, ja että reserviä oli saatavilla. Totean tähän vain sen, että reserviä toki oli jonkin verran, mutta kovin vaikeasti saatavilla. Eivät poliisitkaan pöllähdä toiselta puolelta kaupunkia kovin nopeasti paikalle tarvittaessa. Suurin osa poliiseista oli kuitenkin sidottu ASEM-kokouksen tehtäviin, eivätkä he voi jättää omaa tehtäväänsä suorittamatta paikatakseen toista joukkoa. Liian paljon olisi aiheutunut vahinkoa, jos olisi päästetty porukka irti. Varmasti tilanne olisi jo tähän päivään mennessä rauhoittunut, mutta mielestäni yksikin rikottu ikkuna on liikaa, koska se ei edistä kenenkään asemaa tässä maailmassa.
Toivonkin, että kaikki malttaisivat odottaa myös poliisin ja lainvalvojan selvitystä tapahtumista. Itse olen sitä mieltä, että paikalta ei varmasti kovin montaa viety syyttä putkaan tai poliisivankilaan. Varmasti joukossa on joku vähemmän syyllinen, mutta muistutan, että jotain vikaa on sellaisessakin ihmisessä, joka ei tottele poliisin käskyä. Silloin saattaa joutua kiinniotetuksi ja edessä voi olla putkareissu. Vähemmällä pääsee, jos tottelee ekasta kerrasta. Vaihtoehtoja todellakin poliisi antoi, vaikka media on yrittänyt muuta väittää.