Daespoo kirjoitti:
Minä en ollut paikalla, etkä ollut sinäkään. Minulla ei ole poliisin toiminnan kanssa ongelmia, sinulla on.
Ja edelleen: minulla ei ole ongelmaa poliisin toiminnan kanssa, MIKÄLI se on ollut perusteltua ja lainmukaista.
Ja missä sanoin että journalisti oli uhkana yleiselle turvallisuudelle, pistä nyt suora lainaus jostain minun viestistäni. Luetaan niitä viestejä!
Suoraa lainausta minulla ei ole antaa, kyse on mielestäni aivan loogisesta päättelyketjusta: jos poliisin journalistille antama poistumiskäsky kerran on aiheellinen, pitää sen minun järkeni mukaan myös olla laillinen. Ja kun poliisilaki nimen omaan sanoo, ettei kenenkään oikeuksiin tule puuttua enempää kuin on tarpeen, pitää tuollaisen käskyn takana olla melko pätevät perusteet. Erityisesti siksi, että kohteena oli se tiedotusvälineen edustaja. Yksi vaihtoehto perusteeksi olisi se, että kyseinen henkilö on aiheuttanut vaaraa yleiselle turvallisuudelle.
Ei herranjumala, ei voi olla näin vaikeaa! SINÄ sanoit että journalisti olisi pitänyt jättää rauhaan mellakan keskellä koska hänellä oli pressikortti. Kysyin että mitä jos anarkistit olisivat vetäneet pressikorttinsa esiin, mitä sitten? SINÄ aloit jossittelemaan jollain vitun ääliömäisellä "kiinalaisilla akrobaateilla" tjsp. jolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Huoh.
Jos anarkistit olisivat kaikki vetäneet pressikortin esiin, olisi heidät toki pitänyt tarkastaa, ottaa heidän tietonsa ylös ja niin poies päin.
Minä luulin, että tuo, kyllä, täysin idioottimainen vastaukseni olisi avannut sen, miten järkevänä minä sinun kysymystäsi yleensä pidin. Syyt suhtautumiseeni ovat seuraavat:
1) Tapahtuiko Kiasman aukiolla niin, että mellakoimaan valmistautuva ryhmä veti pressikorttinsa esiin, ja vaati vapaata liikkumisoikeutta? Jos ei, miten kysymyksesi oli asiaan kuuluva?
2) Onko tällaista joskus tapahtunut? Onko poliisin tiedustelu joskus saanut tietoja, joiden perusteella voidaan olettaa näin joskus tapahtuvan? Jos ei, miten kysymyksesi oli asiaan kuuluva?
3) Onko tällainen vaihtoehto, mikäli ylipäänsä realistinen, oikeasti niin iso ongelma, että pressikortin merkitys voidaan täysin mitätöidä (kuten sinun suhtautumisesi asiaan tuntuu olevan, voin toki olla väärässäkin), ilman että tällaisen ratkaisun perimmäisiä seurauksia vaivaudutaan edes miettimään? Jos ei, miten kysymyksesi oli asiaan kuuluva?
Jälleen kerran, mieti nyt vähän. Iso joukko putkin varustauteita hörhöjä ja journalisti jossain siellä keskellä. Poliisilla ei ole mitään keinoa mennä sinne keskelle kyselemään kortteja.
Minä olen siinä käsityksessä, että kyseinen journalisti on nimen omaan ilmoittanut olevansa työtehtäväänsä suorittamassa, joten kyllä siellä jonkinlainen kontakti on poliisin edustajan kanssa ollut. Mikäli taas on niin, että toimittaja on vasta aamulla putkasta päästyään muistanut asiasta mainita, ei asiassa pitäisi olla mitään epäselvää. Tosin veikkanpa, että tällaisessa tilanteessa JSN ja varsinkin Suomen Kuvalehti olisivat kovin haluttomia asiasta meteliä nostamaan.
En tiedä mistä kuvat oli otettu mutta katolta tai helikopterista ne eivät olleet. Ja hyvin näkyi tapahtumat.
OK. Se ei nyt kuitenkaan poista periaatteellista kysymystä, joka itselläni pointtina on.