Samoin aamujen loputtomat bussiletkat täynnä käytännössä orjuudessa eläviä pakeja ja intialaisia matkalla noille mainitsemillesi rakennustyömaille olivat aika karua seurattavaa.
Tämäkin on niin suhteellinen käsite, että dramatisoinnilla tai romantisoinnilla tuosta saa väännettyä kaksi täysin päinvastaista tarinaa.
Lomaillessani Dubaissa ja sieltä hotellilta lentokentälle poislähtiessäni, autonkuljettaja rupesi avautumaan juuri näistä intialaisista ja pakistanilaisista.
Kuski itse kertoi olevansa filippiino, eikä juurikaan pitänyt näistä kummastakaan em. kansalaisuudesta. Tämä johtui siitä, että niillä ei kuulemma ole minkään sortin käytöstapoja, eivätkä vaivaudu opettelemaan edes englantia siellä ollessaan, että pystyisivät paremmin palvelemaan turistia, joka jatkuvasti on kuitenkin yhä suurempi toimeentulon edellytys noissa mestoissa.
Filippiini kuski kertoi, että nämä int. ja pak. työmiehet tulevat suurimmaksi osaksi vuodeksi töihin emiraatteihin, jonka jälkeen elättävät sukuaan vuoden tuolla tienaamillaan rahoilla.
Mä en todellakaan pystynyt säälimään niitä ”orjuutettuja” työmiehiä siellä, koska niillä kuitenkin oli hyvinkin länsimaalaisen työturvallisuuden oloiset oltavat niillä raksoilla kypärineen, valjaineen, huomioliiveineen, ym. ja että kun sen tajuaa, minkämoisista lähtökohdista ne äijät sinne ovat päässeet, niin äkkiseltään voisi olla jopa heidän puolestaan huojentunut, että ovat pässeet semmoiseen paikkaan, missä ei joka päivä tarvitsisi pelätä henkensä puolesta.
Mä sain kuulla niin paljon ennakkoluuloja siitä Dubaista ennen, kuin sinne matkustin, että jollakin tavalla koen tarvetta puolustella sitä semmoisilta väittämiltä, jotka eivät oman kokemuksen kautta pidä ollenkaan paikkaansa.
Ymmärrän kyllä todella hyvin, miksi joku ei sinne halua.
Kaikki on suhteellisen hintavaa ja alkoholia ei saa mistä tahansa. Kaksi merkittävää tekijää monen suomalaisen lomansuunnittelulistassa. No joo. Eipä siellä mitään omaa ikiaikaista kulttuuriakaan ole satoja vuosia vanhoine monumentteineen.
Rööki oli halpaa. Chesterfield 2€(8AED)/aski.