Arabimaailmassa kuohuu

  • 108 020
  • 556

teppana

Jäsen
Tämähän se on se mitä keskivertokansalainen matkailussa eniten arvostaa. Kun kertoo sellaiselle vaikka että olin lomalla Australiassa, niin ensimmäinen kysymys heikäläisiltä on oliko siellä kallista.

Nyt täytyy kyllä sanoa että tuli pieni hymähdys. Ei siinä että "bang for buck" lomailussakaan mitään vikaa olisi. Kyllähän sitä kaikissa ostoksissa useimmat katsoo että onko hinta sen ostoksen väärti. Mutta tuo "paljon makso" (tai jotain vastaavaa) on ylivoimaisesti kysytyin kysymys sukulaisten ja tuttavien osalta kun reissuista kysyvät.
 
K

kiwipilot

Tämähän se on se mitä keskivertokansalainen matkailussa eniten arvostaa. Kun kertoo sellaiselle vaikka että olin lomalla Australiassa, niin ensimmäinen kysymys heikäläisiltä on oliko siellä kallista.

Joskus noin. Yleensä ei kuitenkaan kysytä mitään, sillä tuollaiselle perus Turkin kävijälle matka Australiaan tms. ”eksoottiseen” maahan on sen verran käsittämätön juttu, että ei osata/haluta kysyä yhtään mitään.

Omalla kohdalla Turkki on täysin boikotissa: lomailu tuossa Egypti vol. kakkosessa ei kyllä ikinä ole kiinnostanut (pl. ehkä Istanbul) mutta Erdoganin sekoilun jälkeen myös maan laatulentoyhtiö Turkish Airlines on omalla mustalla listalla. Sinänsä harmi, sillä hinta-laatu -suhde on enemmän kuin kohdallaan.
 

teppana

Jäsen
Tyrkyttävät kauppiaat ja "tungettelevat" miehet on omien kokemusten mukaan kaikissa näissä välimeren lomakohteissa. Laitoin lähinnä viivalle noita maita ja omissa papereissa Turkki on näistä ylivoimainen ykkönen. Jos taas kaupunkilomaa havittelee, niin silloin en Turķkiin lähde. Mulle kustannustaso meinaa varsinkin näillä aurinkolomilla, minne menen lepäämään ja nollaamaan kaikki duunijutut. Jos saan hyvän lomakokemuksen pariksi viikkoa alle tonnilla kaikkineen ystävällisten alkuasukkaiden parissa, miksi maksaisin puolitoista tonnia paskemmassa paikassa.

Jokaisella on oma makunsa eikä toinen ole toista huonompi. Lomalla kuitenkin on tärkeintä että itse viihtyy ja tottakai rahakin merkitsee. Isä ja hänen avovaimo olivat kavereidensa kanssa Turkissa joku reipas vuosi sitten ja kehuivat tosi paljon. Oli lämmintä, hyvää ruokaa ja edullista. Huoneistohotelli oli kuulemma erinomainen ja palvelu toimi mallikkaasti. Hintaa oli ehkä puolet siitä mitä olisi tullut esim. Espanjaan. Kyllä ainakin itse ymmärrän miksi tykkäsivät.

Omalla kohdalla Kanarian saaret on sellainen mikä on pannassa. Ja Gambia. Muuten ei taida sellaista ehdotonta ei fiilistä olla mistään paikasta. Kanarialla on jotenkin niin muovista ja siellä on tullut se 5 tai 6 kertaa käytyä. Gambia taas oli niin älyttömän yliampuva paikallisten "oppaiden" osalta että ei enää ikinä. Tiedän että moni kehuu just sitä ystävällistä paikallisväestöä mutta en sitten tiedä kuinka kännissä ne turret siellä on. Ne paikalliset ei nimittäin ole ystävällisiä. Ne on "ystävällisiä". Jos koitat päästä kävellen paikasta A paikkaan B tulee kymmeniä ukkoja hölöttämään ja kysymään samat asiat. Jos et jaksa jäädä juttelemaan vaan sanot ystävällisesti että "I'm busy now, thank you" sieltä tulee vittuilua takas. Varsinkin jos olet nainen. Ihmekään kun se perseenreikämaa ei onnistu nousemaan köyhyydestä kun siellä ei ketään kiinnosta mikään muu kuin toisten hyväksikäyttö.
 
K

kiwipilot

Viestisi alkuosa on kyllä sen luokan paskaa, ettei paremmasta väliä. Mun duunissa on kolme kaveria jotka reissaa vuosittain kuukauden tai kaksi hivenen eksoottisemmissa paikoissa kuin Australia. Muu työporukka kyllä kyselee varsin kiinnostuneina näiden maiden oloista etc. ja onpa omia lomiaankin noiden takia sinne suunnannut. Faktaa vaan on se, että välimeren maat on täältä helppo kohde, lyhyet lennot ja suht edullisia paketteja tarjolla. Lapsiperheillä edellämainitut korostuvat entisestään.

Niin kerroin vain omista kokemuksistani; ei siitä tarvitse alkaa kiroilemaan. Se nyt on vain niin että valtavalle osalle ihmisistä joku Uuden-Seelannin tai Australian reissu ei sano juuri mitään. Mutta kerroppa että olet menossa Alanyaan... Eikä tuossa ole mitään ihmeellistä: tottakai ihmiset innostuvat asioista jotka ovat heille tuttuja. En minäkään jaksella innostua vaikkapa koiraihmisten jutuista.

Itse ollaan tykätty käydä muksujen kanssa vähän pidemmillä reissuilla eikä ongelmia ole koskaan ollut. Kolme lastani (7-,10- ja 12-vuotta) ovat kukin todennäköisesti matkustanut enemmän kuin vaikkapa Sinä vyölaukkuinesi.

Jos et muuten huomannut niin laitoin sanan eksoottinen lainausmerkkeihin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Meinasin itsekin kommentoida tuota viestiä josta keskustelu lähti, että kannattaa mennä Kanarille niin saa suomeksi tilata lihapullia eikä ole kallista.

Näistä keskustelluista maista olen käynyt Egyptissä, Turkissa (Istanbul & Alanya), Dubaissa ja Kiinassa ja olen ihan tyytyväinen että olen, sillä ihan perusteltua olisi nuo kaikki boikottiin laittaa. Dubai oli paikkana hieno ja sitä olin ajatellut, että voisi jossain vaiheessa käydä uudestaankin, mutta tuollaiset pikkulapsien äitien aiheettomat pidätykset pistävät miettimään että haluanko sellaisia persereikiä tukea. Kiinalla on näistä vielä saumansa ja joku Shanghai ei ole poissuljettu tulevaisuudessa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Dubai oli paikkana hieno ja sitä olin ajatellut, että voisi jossain vaiheessa käydä uudestaankin, mutta tuollaiset pikkulapsien äitien aiheettomat pidätykset pistävät miettimään että haluanko sellaisia persereikiä tukea.
Mikä lienee tuossakin keississä totuus?
Huhujen mukaan viiniä oli mennyt vähän enemmänkin kuin lasillinen koneessa. Sitten oli alettu möykkäämään, vittuilemaan ja kuvaamaan turvallisuushenkilöstöä. Monessa muussakin maassa moisesta joutuu vaikeuksiin.
Muutoin olen kyllä näistä muslimimaista samaa mieltä @muaddib in kanssa. Persereikämaita kaikki tyynni, mutta näissä iltapäivälehtien jutuissa kun on aina esillä vain osapuolen totuus. Kyllä ruotsalainen perheenäitikin voi olla kännissä kusipää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikä lienee tuossakin keississä totuus?
Huhujen mukaan viiniä oli mennyt vähän enemmänkin kuin lasillinen koneessa. Sitten oli alettu möykkäämään, vittuilemaan ja kuvaamaan turvallisuushenkilöstöä. Monessa muussakin maassa moisesta joutuu vaikeuksiin.
Minä olen joskus vittuillut lentokenttäväelle, mutta en ole koskaan sen takia joutunut kolmeksi päiväksi kuumaan vankilaan tapahtumaan viattoman lapsen kanssa. Toki tuo niin yllättävältä uutiselta kuulostaa, että pieni takaovi pitää jättää auki että faktat eivät ole sinne päinkään. Kaksinaismoralistisia paskojahan ne ovat, mutta länkkärit on yleensä jätetty rauhaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Dubai oli paikkana hieno ja sitä olin ajatellut, että voisi jossain vaiheessa käydä uudestaankin, mutta tuollaiset pikkulapsien äitien aiheettomat pidätykset pistävät miettimään että haluanko sellaisia persereikiä tukea. Kiinalla on näistä vielä saumansa ja joku Shanghai ei ole poissuljettu tulevaisuudessa.

Mikä siellä Dubaissa oli hienoa? En ole käynyt, enkä tule käymään kuin korkeintaan lentokentällä koneen vaihdon yhteydessä, mutta on jäänyt paikasta todella muovinen ja väkisin väännetty fiilis, eli siis musulmaanien makumaailma rakennuksissa jne.
 
K

kiwipilot

Mikä siellä Dubaissa oli hienoa? En ole käynyt, enkä tule käymään kuin korkeintaan lentokentällä koneen vaihdon yhteydessä, mutta on jäänyt paikasta todella muovinen ja väkisin väännetty fiilis, eli siis musulmaanien makumaailma rakennuksissa jne.

Itse en pitänyt ollenkaan: kallis, täysin överiksi vedetty puuhamaa. Sellainen uskovaisten Vegas. Kävellen ei päässyt minnekään ja metro oli onneton. Onneksi taksit olivat kohtuuhinnoissa, samoin ruoka. Sinänsä olen tyytyväinen että tuli käytyä, koska tuolla reissulla näki kuinka hommat voi vetää kunnolla ylitse vain koska rahaa piisaa. Toiste ei tarvitse mennä. Varmasti hieno ja upea paikka jos tuota ennen on käynyt pelkästään Kanarialla, Turkissa ja/tai jossain Bulgariassa ja haluaa jotain uutta. Qatarin Doha vaikutti huomattavasti mukavammalta vaikka aika samaa huttua lienee lopunperin.
 

Järvenpää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Wild, Suomalaiset NHL:ssä
Mikä siellä Dubaissa oli hienoa? En ole käynyt, enkä tule käymään kuin korkeintaan lentokentällä koneen vaihdon yhteydessä, mutta on jäänyt paikasta todella muovinen ja väkisin väännetty fiilis, eli siis musulmaanien makumaailma rakennuksissa jne.
Mä voin vastata omasta puolestani, koska Dubai on omalla lomakohdelistallani aivan ehdoton suosikki.
Siellä ei sada, siellä on yli 20asteen lämpöjä marras-joulukuun taitteessakin, siellä ei ole ötököitä(joka on viihtymiseni kannalta ensiarvoisen tärkeää), siellä on puhdasta, siellä ei ole känniörvelöitä, sinne on verrattain lyhkänen lentomatka (6h), ihmiset eivät ole röyhkeitä, taskuvarkaita ei tarvi pelätä, eikä oikein parempaa paikkaa ole yhdistää kaupunki- ja rantalomaa.
Tuo Doha vaikuttuttaisi myös mielenkiintoiselta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mikä siellä Dubaissa oli hienoa? En ole käynyt, enkä tule käymään kuin korkeintaan lentokentällä koneen vaihdon yhteydessä, mutta on jäänyt paikasta todella muovinen ja väkisin väännetty fiilis, eli siis musulmaanien makumaailma rakennuksissa jne.
Ymmärrän pointin muovisesta ja vertaukset Vegasiin (josta taas en paikkana välitä juuri muovisuuden takia), mutta tavallaan ne juuri. Paikka on jo niin over-surrealistinen kaikkine palmusaarineen, ilmastoituine bussipysäkeineen, ostoskeskuksissa olevine laskettelukeskuksineen ja jääkiekkokaukaloineen, yövalaistuine golf-kenttineen ja ostareiden jättiakvaarioineen, että se toki vaikutuksen. Toki reissusta oli yksi unohtumaton elämys kun snorkkelointireissulla Punaisella merellä tuli vastaan hai. Bulgariassa en ole käynyt ja Alanyassa sekä Kanarialla olen käynyt vasta lasten kanssa sen jälkeen, joten en tiedä olisiko paikka tuntunut erilaiselta jos olisi ollut niistä kokemusta jo silloin.

Yleensä jos olen jonkun hypetetyn paikan nähnyt (mallia Tokio, Lontoo, Rio, Pariisi, Los Angeles, Peking, Rooma, Kuala Lumpur, Barcelona), niin totean että kokemus oli hieno, mutta ei minun sinne tarvitse uudestaan mennä kun se on nähty, mutta Dubain kohdalla ajattelen toisin. Tuolloin Burj Khalifa oli vasta juuri valmistumassa, palmusaaria (tai mikä World se olikaan) oli rakenteilla lisää, oli puhetta meren pohjaan tehtävästä ostarista jonka katto on lasia jne. Silloin sanottiin, että kaikista maailman nostokurjusta neljäsosa oli Dubaissa eli sinne rakennettiin niin valtavasti uutta. Koska paikka oli niin älytön jo silloin, niin mieleen tuli että miltä se sitten näyttää kun "kaikki on valmista". Toki myös Burj al-arab jäi budjettisyistä kokeilematta.

Afrikasta jäi myös sellainen fiilis, että sinne on uudestaan päästävä.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Tuolloin Burj Khalifa oli vasta juuri valmistumassa, palmusaaria (tai mikä World se olikaan) oli rakenteilla lisää, oli puhetta meren pohjaan tehtävästä ostarista jonka katto on lasia jne. Silloin sanottiin, että kaikista maailman nostokurjusta neljäsosa oli Dubaissa eli sinne rakennettiin niin valtavasti uutta. Koska paikka oli niin älytön jo silloin, niin mieleen tuli että miltä se sitten näyttää kun "kaikki on valmista". Toki myös Burj al-arab jäi budjettisyistä kokeilematta.

Itse en osannut suhtautua siihen kuvailemallasi tavalla joten lopputuloksena oli ähky kaikesta suuresta, kiiltävästä ja mahtavasta. Lisäksi en pitänyt siitä fiiliksestä mikä tulee lukiessa juttuja raiskauksen vuosi vankilaan joutuneista länkkärinaisista. Samoin aamujen loputtomat bussiletkat täynnä käytännössä orjuudessa eläviä pakeja ja intialaisia matkalla noille mainitsemillesi rakennustyömaille olivat aika karua seurattavaa. Mutta kaippa nämä ovat niitä makuasioita. Sinänsä olen tyytyväinen, että Dubai tuli nähtyä, ihan kuriositeettina. Ja eipähän tarvitse enää miettiä lähtisinkö sinne uudestaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itse en osannut suhtautua siihen kuvailemallasi tavalla joten lopputuloksena oli ähky kaikesta suuresta, kiiltävästä ja mahtavasta. Lisäksi en pitänyt siitä fiiliksestä mikä tulee lukiessa juttuja raiskauksen vuosi vankilaan joutuneista länkkärinaisista. Samoin aamujen loputtomat bussiletkat täynnä käytännössä orjuudessa eläviä pakeja ja intialaisia matkalla noille mainitsemillesi rakennustyömaille olivat aika karua seurattavaa. Mutta kaippa nämä ovat niitä makuasioita. Sinänsä olen tyytyväinen, että Dubai tuli nähtyä, ihan kuriositeettina. Ja eipähän tarvitse enää miettiä lähtisinkö sinne uudestaan.
En lukenut juttuja raiskauksista, enkä itseasiassa bussiletkojakaan nähnyt, mutta expanttien oikeudet ovat toki ongelma. Minule se näyttäyityi jopa yllättävän länsimaalaisena paikkana, vähän kuin Kuala Lumpur. Oma käsitykseni oli ja ehkä jossain määrin vieläkin on, että tuolla ei ihmisoikeudet niilläkään joilla ei kansalaisuutta ole olisi ihan yhtä huonolla tolalla kuin esim Saudi-Arabiassa tai Qatarissakaan, mutta kieltämättä nämä Prinsessojen paot ja mainittu lentokenttä-incidentti ovat laittaneet miettimään, että mitä taustalla oikeasti tapahtuu.

Kyseisessä maassa jaettiin kuulemma tuolloin valtion toimesta kansalaisille tuhansia dollareita "kansalaispalkkaa" eli sen sijasta, että siellä maksettaisiin tuloveroja, niin valtio kustantaa kansalaisille joka vuosi jonkunlaisen tuen. Kansalaisiahan ei sitten asukkaista ole kuin se hyvin karkeasti puolet, toisen puolen ollessa oikeudettomia expantteja.
 

Järvenpää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Wild, Suomalaiset NHL:ssä
Samoin aamujen loputtomat bussiletkat täynnä käytännössä orjuudessa eläviä pakeja ja intialaisia matkalla noille mainitsemillesi rakennustyömaille olivat aika karua seurattavaa.
Tämäkin on niin suhteellinen käsite, että dramatisoinnilla tai romantisoinnilla tuosta saa väännettyä kaksi täysin päinvastaista tarinaa.
Lomaillessani Dubaissa ja sieltä hotellilta lentokentälle poislähtiessäni, autonkuljettaja rupesi avautumaan juuri näistä intialaisista ja pakistanilaisista.
Kuski itse kertoi olevansa filippiino, eikä juurikaan pitänyt näistä kummastakaan em. kansalaisuudesta. Tämä johtui siitä, että niillä ei kuulemma ole minkään sortin käytöstapoja, eivätkä vaivaudu opettelemaan edes englantia siellä ollessaan, että pystyisivät paremmin palvelemaan turistia, joka jatkuvasti on kuitenkin yhä suurempi toimeentulon edellytys noissa mestoissa.
Filippiini kuski kertoi, että nämä int. ja pak. työmiehet tulevat suurimmaksi osaksi vuodeksi töihin emiraatteihin, jonka jälkeen elättävät sukuaan vuoden tuolla tienaamillaan rahoilla.
Mä en todellakaan pystynyt säälimään niitä ”orjuutettuja” työmiehiä siellä, koska niillä kuitenkin oli hyvinkin länsimaalaisen työturvallisuuden oloiset oltavat niillä raksoilla kypärineen, valjaineen, huomioliiveineen, ym. ja että kun sen tajuaa, minkämoisista lähtökohdista ne äijät sinne ovat päässeet, niin äkkiseltään voisi olla jopa heidän puolestaan huojentunut, että ovat pässeet semmoiseen paikkaan, missä ei joka päivä tarvitsisi pelätä henkensä puolesta.
Mä sain kuulla niin paljon ennakkoluuloja siitä Dubaista ennen, kuin sinne matkustin, että jollakin tavalla koen tarvetta puolustella sitä semmoisilta väittämiltä, jotka eivät oman kokemuksen kautta pidä ollenkaan paikkaansa.
Ymmärrän kyllä todella hyvin, miksi joku ei sinne halua.
Kaikki on suhteellisen hintavaa ja alkoholia ei saa mistä tahansa. Kaksi merkittävää tekijää monen suomalaisen lomansuunnittelulistassa. No joo. Eipä siellä mitään omaa ikiaikaista kulttuuriakaan ole satoja vuosia vanhoine monumentteineen.

Rööki oli halpaa. Chesterfield 2€(8AED)/aski.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Dubaista on muutaman vuoden kokemus joten voin ehkä jotain kirjoittaa asiasta.

Paikka on erittäin turvallinen, hyvä lapsiperheille ja kouluja löytyy jokaiseen makuun, tulotaso on mainio ja harrastusmahdollisuuksia löytyy joka makuun - jääkiekkoakin voi harrastaa. Kesällä sen sijaan on aivan liian kuumaa ja kun "talvi" vaihtuu kesäksi saattaa kosteus olla melkoinen mutta talvikaudella keli on minusta erittäinkin miellyttävä.

Jokaisessa paikassa on ongelmia mikäli kuluneen sanonnan mukaan ei toimi ns. maan tavalla. Tuollakin sai lukea lehdistä (toki vain esimerkki mutta usein olivat ko. maasta) briteistä jotka olivat sekoilleet kännissä ja tehneet asioita joita ko. paikassa ei tule tehdä. Lain kanssa kun joutuu tekemisiin niin kovin usein tuossa haukkaa hopeata mikäli vastapuolella on emiraatti. UAE koostuu seitsemästä emiraatista joista Dubai on selvästi länsimaalaisin ja näistä seitsemästä Sharjah on "tiukin" eli on esimerkiksi täysin alkoholiton. Myös Abu Dhabi on tiukempi kuin Dubai monessa suhteessa.

Pitää tietenkin paikkansa että Intiasta, Pakistanista, Bangladeshista etc. tulevaa työvoimaa kohdellaan paikoitellen melko säälimättömästi ja useissa tapauksissa esimerkiksi passit takavarikoidaan kun ihminen tulee maahan - sitten palkasta vähennetään "kuluja" ja passin saa takaisin kunnes on "velkansa" maksanut. Joissain tapauksissa palkkaa ei makseta lainkaan ja tiedän ainakin yhden tapauksen jossa työntekijät tekivät istumalakon keskelle moottoritietä eivätkä suostuneet lähtemään ennen kuin palkka maksetaan - tilanne ratkesi siten, että poliisit tulivat paikalle, pidättivät kaikki ja tämän jälkeen koko porukka potkaistiin maasta ulos ja tilalle seuraava ryhmä.

Uskomattominta tässä on se että usein näillä ihmisillä asiat ovat vielä huonommin kotona - ei ole mitään työtä tai mahdollisuutta toimeentuloon ja tämä on sitten lopputulema. Olen myös nähnyt omin silmin yhden näistä asumuksista missä rakennustyöläiset elivät ja voin sanoa että se oli aivan järkyttävä kokemus. Ei missään nimessä kenenkään asumukseksi kelvollinen paikka.

Paikassa on siis eittämättä kolikon kääntöpuoli ja osa näistä negatiivisista asioista on sellaisia joihin ei voi oikein muuten vaikuttaa kuin kohtelemalla ihmisiä tasa-arvoisesti riippumatta siitä mistä he ovat kotoisin tai mitä he tekevät elääkseen. Paikalliset näin eivät useinkaan tee vaan pitävät muualta tullutta työvoimaa alempiarvoisena. Tietenkin jokainen voi vaikkapa valita ettei matkusta ko. maahan. Ymmärrän kyllä toki tämänkin näkökulman - joskin maailmassa on aika monta maata johon ei tarvitse matkustaa vastaavilla perusteilla.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
CNN:lla on laaja raportti ja graafista kuvaa Jemenin sisällissodasta.

Vielä, kun joku osaisi kertoa miksi pitää rähistä. Eikä ole loppumassa mitenkään lähipäivinä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ystäväni oli vuoden komennuksella Dubaissa tuossa pari kolme vuotta sitten. Palkkataso oli hyvä (+10k€), etuudet vielä paremmat ja olisi voinut jatkaa tuolla pidempään. Ei kuulemma miettinyt oikeastaan yhtään, kun ilmoitti, että kiitos, mutta kiitos ei, tämä paikka on nähty. Ehkä tuokin jotain kertoo tai sitten ei.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei kuulemma miettinyt oikeastaan yhtään, kun ilmoitti, että kiitos, mutta kiitos ei, tämä paikka on nähty. Ehkä tuokin jotain kertoo tai sitten ei.

Hain aikoinaan tuonne hommiin, mutta ei osunut. Sillä tavalla se oli mietitty, että vuoden nauraa matkalla pankkiin ja sitten vielä toinen vuosi väkisin puskemalla. Eihän se helppoa tuolla ole vääränvärisellä naamalla, vaikka siitä maksetaankin hyvin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Pieni välikevennys tähän keskusteluun.

Tiedättekö mistä Emirates on lyhenne? Spoiler tag ei näemmä toimi?

No se on English managed, Indian run and thousands expats suffer.

 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hain aikoinaan tuonne hommiin, mutta ei osunut. Sillä tavalla se oli mietitty, että vuoden nauraa matkalla pankkiin ja sitten vielä toinen vuosi väkisin puskemalla. Eihän se helppoa tuolla ole vääränvärisellä naamalla, vaikka siitä maksetaankin hyvin.

Jaa miten niin väärän värisellä naamalla? Valkoinen naama on tuolla se ainoa oikea. "Hauska" yksityiskohta oli, että toimiston vessassa ei ollut lainkaan paperia. Jokaisella oli oma kotoa tuotu rulla laatikossa. En tiedä olisiko respasta löytynyt vierasrulla siltä varalta, että isompi hätä olisi yllättänyt.

Tämä nyt ei varsinaisesti liity arabimaailman kuohumiseen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä nyt ei varsinaisesti liity arabimaailman kuohumiseen.

Liittyy se sen verran, että jos perusasiat ei ole kunnossa, niin mennään lakkoon ja kuohutaan. Ei tietenkään Suomessa niin tehtäisi, mutta monin paikoin.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Tämä ketju on tainnut vähän lähteä sivuraiteelle, mutta on kyllä hyvä muistutus siitä, että jotkut suomalaiset menisivät vaikka orjaplantaasille lomalle jos siellä saa halpoja lihapullia, viinaa ja tupakkaa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tämä ketju on tainnut vähän lähteä sivuraiteelle, mutta on kyllä hyvä muistutus siitä, että jotkut suomalaiset menisivät vaikka orjaplantaasille lomalle jos siellä saa halpoja lihapullia, viinaa ja tupakkaa.

On varmasti huojentavaa tuntea kuuluvansa parempaan ja ennen kaikkea tiedostavampaan kansanosaan.

Sen verran asiaan liittyviäkin uutisia, että Tunisiassa naisten olot paranevat: presidentti on ehdottanut naisille samoja perintöoikeuksia kuin miehille. Nykyisen koraaniin perustuvan lain mukaan naisen osuus on puolet siitä mihin mies olisi oikeutettu. Tosin tämä on vasta ehdotus ja takaporttina presidentti jättää perheille mahdollisuuden noudattaa vanhaa lakia.

Tunisia's president vows to give women equal inheritance rights | Tunisia News | Al Jazeera
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös