Individual
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Post-rock/ Post-punk
Lokin päällä lokki on kyllä jännä biisi. Kuulin sen nyt eka kertaa ikinä lauantaina. Noh, pitää kuunnella vielä studioversiona.
Lautalahan nähtiin muuten siellä 20 wee keikalla Tavastialla – ehkäpä sellainen klubikeikka sitten sopii hänen arvomaailmaansa paremmin, kun taas tämmöinen suuremman luokan stadionkonsertti on kaupallista hapatusta tai jotakin.Mandy, Parta-Sami ja Tuukka tosiaan lavalle tulivat, Anttia eivät vieläkään saaneet.
Ihme heijastuksia näet. Voin helposti todeta esimerkiksi että Rolling Stones on kaupallisesti helvetin menestynyt ja monilla muillakin tavoilla merkittävä
Mikä tarve sinulla on keksiä ajatuksia minun päähäni? Rollarit oli ihan sekunnissa ensimmäinen mieleen tullut esimerkki. Tai missään en ole sanonut Apulannan olevan tusinatavaraa.Rollarit kaivoit sieltä sitten tähän keskusteluun pitkän pohdinnan jälkeen. Ja Suomessa Apulanta siis kaupallisesti erittäin menestynyt, mutta muuten tusinatavaraa? Löytyisikö kotimaan musiikkikentästä jotain esimerkkiä merkittävästä yhtyeestä, joka ei kuitenkaan olisi kaupallisesti tehnyt dineroa?
Edelleen ulkopuolisena keskusteluunne osallistuen, ainakaan Hanoi Rocksissa ei mitkään isot rahat pyörineet, vaikka maailmaa kiersivät ja mainetta tuli. Olen noista asioista puhunut useamman kerran jo edesmenneen Vesterisen Sepon kanssa. Välillä oli täysi työ saada laskut maksettua ja siihen päälle kaikki päihteistä johtuneet hölmöilyt, niin sitä koko showta oli kuulemma välillä helvetin vaikea saada pidettyä kasassa. Ilman Vesterisen kaltaista manageria se koko touhu olisi kaatunut jo paljon aikaisemmin tai olisi kai se voinut pienimuotoisempana jonkin aikaa pyöriä jossain baarien nurkissa.Löytyisikö kotimaan musiikkikentästä jotain esimerkkiä merkittävästä yhtyeestä, joka ei kuitenkaan olisi kaupallisesti tehnyt dineroa?
Niin tosiaan oli. Sellainen korjaus tosin että 20-vuotiskeikka oli Circuksessa. Silloin tosin setti oli rakennettu eri tavalla ja alkuunhan juuri tuo alkuperäinen kokoonpano veti muutaman biisin. Silloin lavalla kävivät kaikki kiertuekitaristitkin. Stadionkeikka olisi vähän mennyt pilalle, jos sinne olisi marssitettu kaikkia mahdollisia tyyppejä. Hienoa oli saada muutaman biisin ajaksi lavalle Tuukka ja Parta-Sami sekä Mandy sanoittamansa kappaleen ajaksi.Lautalahan nähtiin muuten siellä 20 wee keikalla Tavastialla – ehkäpä sellainen klubikeikka sitten sopii hänen arvomaailmaansa paremmin, kun taas tämmöinen suuremman luokan stadionkonsertti on kaupallista hapatusta tai jotakin.
Ei Apulannalta omasta mielestäni soittotaitoa kyllä puutu. Varsinkin nyt kun remmissä on mukana lisäkitaristia ja kiipparia niin ei se mun korvaan ainakaan paskalta kuulostanut.
Toikin on vähän sellainen kikkailuosaston juttu, että onko joku hyvä kitaristi vai ei. Kyllä mielestäni Apulannan kaltaiseen musiikkiin Tonin kitaransoitto on hyvää. En koe että Pahempi toistaan alkuriffi tai Käännä se pois -soolo kuulostaisi sen paremmalta vaikka Kirk Hammettin käsistä.
Usein vaan hyväksi kitaristiksi mielletään ihan armoton vinguttaja. Rumpalista en osaa oikein sanoa muuta kuin että en ole koskaan ajattelut edes että Sipe ei osaisi soittaa rumpuja, kun hyvältä se paukutus on näissä kappaleissa kuulostanut. Tai että hän ei johonkin monimutkaisempaan pystyisi.
Tuukasta nyt se näkyy maallikollekin, ettei ole mikään maan lahjakkain basson läpsyttelijä.
Jep ja Apulannan biisithän noudattaa aika lailla samaa kaavaa, joka tekee siitä soitannollisesti Tonille helpompaa. Aika monen biisin riffi esimerkiksi näpytellään sieltä 9-12 fretien väliseltä alueelta vapaata E ja A -kieltä samalla hyödyntäen. Ehkä tälle on joku ammattimaisempikin termi, mutta kitaraa joskus edes vähän soittaneet varmasti ymmärtävät mitä tarkoitan. Etenkin AKKM oikeastaan perustuu täysin tähän kaavaan.No tälläiseen musaan varmaan soittotaito on riittävä. Jos puhutaan huipusta soittajasta, niin en kyllä Tonia sellaisena näkisi. Ja huipun kitaristi ei tarvitse olla mikään kikkelitiluttaja, mutta ei Toni nyt mikään rytmikitaristien rytmikitaristikaan ole.
Rumpuja joskus soittaneena sanon, että Sipe on ihan ok, eli ei mitään vikaa, mutta ei mitään ihmeellistäkään tarjolla kuten ei koko Apulannan musiikissa näin soitannollisesti katsoen siis.
Jep ja Apulannan biisithän noudattaa aika lailla samaa kaavaa, joka tekee siitä soitannollisesti Tonille helpompaa. Aika monen biisin riffi esimerkiksi näpytellään sieltä 9-12 fretien väliseltä alueelta vapaata E ja A -kieltä samalla hyödyntäen. Ehkä tälle on joku ammattimaisempikin termi, mutta kitaraa joskus edes vähän soittaneet varmasti ymmärtävät mitä tarkoitan. Etenkin AKKM oikeastaan perustuu täysin tähän kaavaan.
Itsekin aika kauan kitaraa huvikseni soitelleena mieluusti kuulisin kyllä, että kuka on mainitsemasi kova komppikitaristi? Soolottelijoita tulee äkkiseltään mieleen useampikin, jotka pyyhkii näillä Toneilla lattiaa moneen otteeseen.
Pätevä kaveri, mutta tällä planeetalla on ollut vain yksi Malcolm Young.Mennään toki ihan eri genreen, mutta otetaanpa vaikka Anthraxin Scott Ian. Siinä on mies jolta tuli kasarilla 5/5 riffiä toisensa jälkeen.
Pätevä kaveri, mutta tällä planeetalla on ollut vain yksi Malcolm Young.
Nämä perkeleet muuten meinas joskus kotisivuillaan, että Evijärven Nuorisoseura on paskin keikkapaikka. Saavat maksaa vielä kalliisti.
Ai niinpä muuten olikin, kiitos korjauksesta! En tiedä, miten koko tuo Circus paikkana olikin pyyhkiytynyt kokonaan mielestäni.Niin tosiaan oli. Sellainen korjaus tosin että 20-vuotiskeikka oli Circuksessa. Silloin tosin setti oli rakennettu eri tavalla ja alkuunhan juuri tuo alkuperäinen kokoonpano veti muutaman biisin. Silloin lavalla kävivät kaikki kiertuekitaristitkin. Stadionkeikka olisi vähän mennyt pilalle, jos sinne olisi marssitettu kaikkia mahdollisia tyyppejä. Hienoa oli saada muutaman biisin ajaksi lavalle Tuukka ja Parta-Sami sekä Mandy sanoittamansa kappaleen ajaksi.
Ensimmäinen virke pitää varmasti paikkansa sen takia, että Apulannan musiikki on pitkälti yhtä kuin Toni Wirtanen. Ja kun Wirtasen musiikillinen kiinnostus näyttää selvästi siirtyneen punkista nu-metalliin, se on ollut myös Apulannan musiikillinen kehitys. Jos Wirtanen ei olisi jostain kumman syystä saanut toteuttaa Apiksessa musiikillisia ambitioitaan niin tottakai bändi olisi kuopattu aikoja sitten.Olisihan Apulanta kuopattu jo kauan sitten jos olisi jatkanut sillä kolmen ensimmäisen albumin kolmen soinnun räkäpunk-linjalla. Ja nyt en tarkoita, että yhtye ei saisi muuttua, mutta onhan tuossa laskelmoidusti menty iskelmän ja valtavirran suuntaan ja käyty heittämässä vielä suosion tehostamiseksi Vain Elämää-reissut.
Niin, en kyllä itse mitenkään näe Apiksen jätkien soittotaitoa "hämmästyttävän vähäisenä". Se on ihan riittävällä tasolla heidän musiikkiin suhteutettuna. Apiksessa ei ole koskaan ollutkaan olennaista soittotaito vaan tunne, asenne ja erityisesti melodiat sekä tarttuvat riffit. Ei näihin suurta soittotaitoa tarvita. Maailma on täynnä teknisesti hyviä soittajia, jotka eivät pysty kuitenkaan loihtimaan samanlaisia tarttuvia riffejä kuin Wirtanen ja/tai välittämään samaa asennetta ja tunnetta, kuin Apis etenkin uran alkuaikoina. Musiikillista lahjakkuutta on monenlaista.Yhtyeessä on hämmästyttävän vähän soittotaitoa, mutta lukematon määrä löytyy hittejä ja vaikea verrata oikein mihinkään muuhun bändiin. Kovan uran ovat tehneet ja siitä hattu päästä.
Niin, en kyllä itse mitenkään näe Apiksen jätkien soittotaitoa "hämmästyttävän vähäisenä". Se on ihan riittävällä tasolla heidän musiikkiin suhteutettuna. Apiksessa ei ole koskaan ollutkaan olennaista soittotaito vaan tunne, asenne ja erityisesti melodiat sekä tarttuvat riffit. Ei näihin suurta soittotaitoa tarvita. Maailma on täynnä teknisesti hyviä soittajia, jotka eivät pysty kuitenkaan loihtimaan samanlaisia tarttuvia riffejä kuin Wirtanen ja/tai välittämään samaa asennetta ja tunnetta, kuin Apis etenkin uran alkuaikoina. Musiikillista lahjakkuutta on monenlaista.
Väittäisin, että tässä uudessa tyylisuunnassa on ollut paljon vaikutusta Villellä ja Rikulla. Kaksi kaveria jotka ovat vuosia viihtyneet dj-kopissa tuovat varmasti näkemystä tekemiseenEnsimmäinen virke pitää varmasti paikkansa sen takia, että Apulannan musiikki on pitkälti yhtä kuin Toni Wirtanen. Ja kun Wirtasen musiikillinen kiinnostus näyttää selvästi siirtyneen punkista nu-metalliin, se on ollut myös Apulannan musiikillinen kehitys. Jos Wirtanen ei olisi jostain kumman syystä saanut toteuttaa Apiksessa musiikillisia ambitioitaan niin tottakai bändi olisi kuopattu aikoja sitten.
Molemmathan vaikuttivat vuosituhannen vaihteessa myös Bomfunkissa. Riku taisi silloin Gizmon lähtiessä tulla tilalle ja Ville oli livekokoonpanossa jo sitä ennenkin.Väittäisin, että tässä uudessa tyylisuunnassa on ollut paljon vaikutusta Villellä ja Rikulla. Kaksi kaveria jotka ovat vuosia viihtyneet dj-kopissa tuovat varmasti näkemystä tekemiseen
Väittäisin, että tässä uudessa tyylisuunnassa on ollut paljon vaikutusta Villellä ja Rikulla. Kaksi kaveria jotka ovat vuosia viihtyneet dj-kopissa tuovat varmasti näkemystä tekemiseen