Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 404 352
  • 15 508

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Turhaa kai tässä on noin pienestä nyanssista jankata. Sovintoesityksen hylkäsi PAU, koska Medialiitto ei tarttunut ratkaisuehdotukseen (voinee jopa sanoa, että hylkäsi sen), jolla olisi saatu pois se kynnyskysymys, mikä oli PAU:n ja Paltan välisen sopimuksen edessä. Wristlock tuon hyvin tiivisti edellä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
@MacRef Se hylkääjä oli Medialiitto. Ja ymmärrän heitä oikein hyvin, he eivät ole tässä osapuoli, eivätkä halua muiden TESsejä noudattaa omille jäsenilleen. Tykillä tässä kuitenkin kärpäsiä listitään. PAU hylkäsi toki, kun kävi ilmi ettei Medialiitto hyväksy. PAUn ehtona oli hyväksymiselle että Medialiitto myös hyväksyy @DAF

Mutta varsinainen kysymys, miksi tähän soppaan näppikseni tungen: täällä(kin) on sanottu vaihtoehdoksi, että Posti purkaisi jakelijoiden siirron toisen liiton alle. Okei, mutta heillä on nyt tällä hetkellä voimassa oleva TES. Ja nämä siirrot eivät ole ilmeisesti mahdollisia kuin TESsin päättyessä. Niin miten peruminen on mahdollista? Vai olenko ihan kujalla? @Cobol saattaisi tietää. Vaikka olen noiden kanssa ollut entisessä duunissa kohtuullisen paljon tekemisissä, niin näin deltaljeihin tahi sotkuihin en ole perehtynyt.

Noin muuten oli huvittava aamulla huomata duunimatkalla kun bongasin yhden HSL:n dösän. Siellä oli kyydissä kaksi ihmistä. Hyvin meni perille ettei mikään liiku.
No kun palkat on erikseen luvattu säilyttää tämän sopimuskauden, niin eikö riittäisi sopimus, että siirtyvät sopimuksen loppuessa takaisin?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
No kun palkat on erikseen luvattu säilyttää tämän sopimuskauden, niin eikö riittäisi sopimus, että siirtyvät sopimuksen loppuessa takaisin?
Niinpä. Mutta tämä ei sitten ilmeisesti jollekin osapuolelle sovi. Medialiittohan tosiaan sopi että palkat pysyy, mutta taitaa tää vaihto olla se kanto kaskessa. Onneksi ei tarvitse olla osapuolena tuossa sopassa.

Posti ja hallitus, Rinne ja Paatero etunenässä, ovat tän sopan keittäneet. Kun eivät noudattaneet omia neuvojaan, niin nyt ois syytä sitten ratkaistakin ihan omin käsin tehty sotku.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Posti ja hallitus, Rinne ja Paatero etunenässä, ovat tän sopan keittäneet. Kun eivät noudattaneet omia neuvojaan, niin nyt ois syytä sitten ratkaistakin ihan omin käsin tehty sotku.
Juuri näin. Vaikka ymmärrän lakon syyt, niin onhan tämä sotku mennyt ihan liian pitkälle, kun ottaa huomioon, kuinka pientä joykkoa tämä ongelmakohta koskee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Iltapaskojen lähteet kertovat, että sopu on syntynyt. Julkistetaan tänään tai huomenna. Posti peruu 700 hengen siirtämisen toisen tessin alle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Saattaa olla hyvinkin niin, että Paateron syöttämät tiedot perinteisen postinjakelun tappioista ja Postin johdon halu maalata logistiikka alaksi, jolla tappioita paikataan, on puhdasta valehtelua. Näin, jos MOT:n tiedot mm. tilinpäätösten osalta ovat faktaa. Kannattaa katsoa ohjelma ja siitä muutama nosto tässä
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
En ole Hjalliksen suurin fani, mutta joskus se osuu oikeaan:
 

teppana

Jäsen
En ole Hjalliksen suurin fani, mutta joskus se osuu oikeaan:

Tässä täytyy kyllä olla samaa mieltä. Aivan uskomatonta toimintaa yhteisöltä joka myös puhuu vahvasti yhteisöllisyyden puolesta. Veroja pitäisi kaikkien maksaa, paitsi heidän. AY-liikkeet on paikallaan aina välillä enkä missään nimessä sano, että työntekijöiden järjestäytyminen on pahasta. Mutta nykyisellään kyseessä on putsausta vaativa järjestelmä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Suomalaista korruptiota puhtaimmillaan. Alkuajatus hyvä ja ehkä vilpitönkin, mutta aikojen saatossa muuttunut "maan rahanpumppaus-tavaksi". Jotenkinhan tuo pitäisi räjäyttää koko kuvio, mutta en tiedä miten olisi järkevää.

Liittojen sijoitustoiminta sinänsä olisi ihan OK, mutta kun tähän liittyy vahvasti tämä asumistuen korotusautomaatti, jonka avulla veronmaksajien rahaa pumpataan yhä enemmän omistajille, liitoille etunenässä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Me saadaan liiton kautta aivan naurettavan halvalla hinnalla vuokrata liiton omistamia kämppiä ympäri Suomea. Helsingistä ja Lapin lomakohteista yms. hyvillä sijainneilla.

On tuokin toiminta ainakin minun mielestäni tavallaan aika kyseenalaista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Me saadaan liiton kautta aivan naurettavan halvalla hinnalla vuokrata liiton omistamia kämppiä ympäri Suomea. Helsingistä ja Lapin lomakohteista yms. hyvillä sijainneilla.

On tuokin toiminta ainakin minun mielestäni tavallaan aika kyseenalaista.
Minusta tämä taas ihan ok. Jos nyt siis oletetaan, että näitä sijoituskohteita ei ole verovaroista suoraan koijattu. Liitoilla varmaan vähän eri hintoja,meillä noin puoleen hintaan tuntuu olevan hinnat. Onhan näitä vastaavia työnantajilla ja muillakin järjestöillä.
 

teppana

Jäsen
Me saadaan liiton kautta aivan naurettavan halvalla hinnalla vuokrata liiton omistamia kämppiä ympäri Suomea. Helsingistä ja Lapin lomakohteista yms. hyvillä sijainneilla.

On tuokin toiminta ainakin minun mielestäni tavallaan aika kyseenalaista.

No ei se sinänsä väärin ole. Me kuulutaan avovaimon kanssa järjestöön jonka jäsenmaksuilla saa esim, lentolipuista tosi ihmeellisen hyvää korvausta. Pointtina on se, että se järjestö ei tarjoa näitä etuja jäsenille verottomana organisaationa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mielestäni kaikkein tärkein olisi poistaa työnantajan velvollisuus tilittää maksu liittoon kuulumisesta. Ei muuta kuin maksut jokaiselle itse maksettavaksi, alkaisi tippua porukkaa kuin kärpäsiä.
Tuohan ei ole velvollisuus, vaan sopimus, eihän tuota laissa määrätä. Onko se liian vaikeaa sitten e-laskuna maksaa, jos itse pitäisi? Maksua todennäköisesti muutettaisiin sitten niin, että kk-maksu määräytyisi esim. edellisen vuoden tulojen mukaan.

Monilla aloilla ihmisten kannattaa liittoon kuulua, jos meinaavat eduistaan kiinni pitää. Koulutettu asiantuntijaporukka sitten erikseen.
 

teppana

Jäsen
Tuohan ei ole velvollisuus, vaan sopimus, eihän tuota laissa määrätä. Onko se liian vaikeaa sitten e-laskuna maksaa, jos itse pitäisi? Maksua todennäköisesti muutettaisiin sitten niin, että kk-maksu määräytyisi esim. edellisen vuoden tulojen mukaan.

Monilla aloilla ihmisten kannattaa liittoon kuulua, jos meinaavat eduistaan kiinni pitää. Koulutettu asiantuntijaporukka sitten erikseen.

No ei luulisi olevan, jostain kumman syystä tätä muutosta ay-liikkeet vastustavat henkeen ja vereen. Ilmeisesti jokaisen muun järjestön maksun pystyy ihminen itse maksamaan mutta työmarkkinajärjestöihin kuuluminen on ehdottomasti otettava tilistä ennen kun työntekijä sitä pääsee käyttämään. Mistähän johtuu, mene ja tiedä.

Mitä tulee koulutettuun asiantuntijaporukkaan, ainakin omalla kohdalla tekniikan akateemisiin kuuluu kyllä käytännössä jokainen jonka tunnen ja puolison kohdalla lääkäriliittoon kuuluminen on melkeinpä toiminnan edellytys. Ei ammattijärjestöihin kuuluminen vaadi duunarihommia. Mutta jostain syystä duunareilta vaaditaan maksu järjestöihin suoraan tilistä. Eikö tämä nyt kuulosta vähän hassulta?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
No ei luulisi olevan, jostain kumman syystä tätä muutosta ay-liikkeet vastustavat henkeen ja vereen. Ilmeisesti jokaisen muun järjestön maksun pystyy ihminen itse maksamaan mutta työmarkkinajärjestöihin kuuluminen on ehdottomasti otettava tilistä ennen kun työntekijä sitä pääsee käyttämään. Mistähän johtuu, mene ja tiedä.

Mitä tulee koulutettuun asiantuntijaporukkaan, ainakin omalla kohdalla tekniikan akateemisiin kuuluu kyllä käytännössä jokainen jonka tunnen ja puolison kohdalla lääkäriliittoon kuuluminen on melkeinpä toiminnan edellytys. Ei ammattijärjestöihin kuuluminen vaadi duunarihommia. Mutta jostain syystä duunareilta vaaditaan maksu järjestöihin suoraan tilistä. Eikä tämä nyt kuulosta vähän hassulta?
No se on prossaperusteinen maksu, ja ainakin sellaisena ehdottomasti mukavampu, että menee palkasta. Eihän veroja ja muita veroluonteisiakaan itse tilitetä. Kyllä mä sen ymmärrän, että varmaan osa vastoin omaa etuaan jättää sitten maksamatta, kun muka itse maksaen kirpaisee enemmän.

Joo, tarkoitin lähinnä, että monilla aloilla noilla asiantuntijoilla sellainen asema työmarkkinoilla, että voivat itsekin sopia ehdoistaan. Työnantajat kilpailee heistä. Pätee tämäkin myös moniin "pikkupajojen" noheviin duunareihin, joiden taidot se pomo näkee päivittäin. Itsekin kuulun liittoon jo sen takia, että julkisella opetusalalla ei voi itse mitään edes teoriassa neuvotella. Ainoa mahdollisuus olla osa liiton taustavoimaa. Samat edut toki kaikille muillekin tulee, mutta on järjestäytymisasteella joku merkitys.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En ole Hjalliksen suurin fani, mutta joskus se osuu oikeaan:
Kojamohan ei itsessään nauti minkäänlaisesta erityisestä veroedusta, vaan se maksaa yhteisöveroa korkeimman mahdollisen veroprosentin mukaan. Viime vuonna Kojamo tilitti suomalaisen hyvinvointivaltion rahoittamiseksi liki 30 miljoonaa euroa veroina. Kojamon omistajiin kuuluu toki sellaisia Verottajan yleishyodyllisiksi toimijoiksi määriteltyjä yhteisöjä, joiden ei tarvitse maksaa sijoitustuotoistaan veroa, mutta tuo nyt pätee varmaan jokaiseen muuhunkin merkittävään pörssiyhtiöön. Tässä mielessä Harkimon kirjoitus on ääripopulistinen ja -tarkoitushakuinen.

Tämähän ei ole ensimmäinen kerta, kun Harkimo vaatii nimenomaan ammattiliittojen sisjoitustuottojen verovapauden poistamista. Koskahan Harkimo laajentaisi tuon näkökulmansa koskemaan kaikkia yleishyödyllisiksi määriteltyjä yhteisöjä? Vai onko sittenkin niin, että suomenruotsalaisten säätiöiden verovapaus on sittenkin sitä parempaa rälssiä, johon ei pidä puuttua?
 

teppana

Jäsen
No se on prossaperusteinen maksu, ja ainakin sellaisena ehdottomasti mukavampu, että menee palkasta. Eihän veroja ja muita veroluonteisiakaan itse tilitetä. Kyllä mä sen ymmärrän, että varmaan osa vastoin omaa etuaan jättää sitten maksamatta, kun muka itse maksaen kirpaisee enemmän.

Joo, tarkoitin lähinnä, että monilla aloilla noilla asiantuntijoilla sellainen asema työmarkkinoilla, että voivat itsekin sopia ehdoistaan. Työnantajat kilpailee heistä. Pätee tämäkin myös moniin "pikkupajojen" noheviin duunareihin, joiden taidot se pomo näkee päivittäin. Itsekin kuulun liittoon jo sen takia, että julkisella opetusalalla ei voi itse mitään edes teoriassa neuvotella. Ainoa mahdollisuus olla osa liiton taustavoimaa. Samat edut toki kaikille muillekin tulee, mutta on järjestäytymisasteella joku merkitys.

Mukavampihan se olisi jos kaikki laskut menisi suoraan palkasta. Jos siihen päälle vielä saisi suoraveloituksen tankkauksesta ja maitaokaupasta niin ei tarvitsisi kuin mukavia ostoksia maksella. Pointtinä tässä on se, että veroluonteista maksua ei voida periä ilman vahvaa perustetta. Onko työmarkkinajärjestöihin kuuluminen sitten sellainen peruste? Jos kyseessä on yksiselitteisesti työntekijän hyvinvointia lisäävä maksu, luulisi kaikkien mielellään sen maksavan. Ay-liikkeissä kuitenkin on suhmurointia siinä määrin, että mielummin itse antaisin jokaiselle järjestöön kuuluvalle maksuvelvoitteen ihan kuten se annetaan jokaiseen muuhunkin järjestöön kuulumiselle. Tämän ei pitäisi olla radikaali mielipide.

Ilman muuta olen samaa mieltä siitä, että vahvat työmarkkinajärjestöt tarvitaan. Minulla ei ole periaattellista vastustusta kolmikantaa tai ay-liikkeitä kohtaan. Mutta, minulla on nykyisellään ongelmia ymmärtää miksi esim. liiton jäsenyysmaksut on mahdollista laittaa työnantajan tilitettäväksi. Mikä on se aito argumentti sille, että järjestöjäsenyys pitää laittaa työnantajan tilitykseen? Miksi sitä ei makseta itse, kuten kirjaimellisesti kaikki muutkin maksut tässä maailmassa? Se, että se on mukavampi kun se menee firman kautta ei oikein kelpaa argumentiksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämähän ei ole ensimmäinen kerta, kun Harkimo vaatii nimenomaan ammattiliittojen sisjoitustuottojen verovapauden poistamista. Koskahan Harkimo laajentaisi tuon näkökulmansa koskemaan kaikkia yleishyödyllisiksi määriteltyjä yhteisöjä?
Tämähän ei ole ensimmäinen kerta kun sinä tätä ääneen ihmettelet eikä tämä myöskään ole ensimmäinen kerta kun sinulle on kerrottu, että Harkimo on ehdottanut ehdotustaan koskemaan muitakin vastaavia tahoja mm EK:ta:

Tämä tuskin myös on viimeinen kerta kun Harkimo asiaa ehdottaa ja tuskin myöskään viimeinen kerta kun nimimerkki. erku on hämmästynyt kuin Juha Mieto, että koskeeko ehdotus muitakin ”yleishyödyllisiä” tahoja.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Mukavampihan se olisi jos kaikki laskut menisi suoraan palkasta. Jos siihen päälle vielä saisi suoraveloituksen tankkauksesta ja maitaokaupasta niin ei tarvitsisi kuin mukavia ostoksia maksella. Pointtinä tässä on se, että veroluonteista maksua ei voida periä ilman vahvaa perustetta. Onko työmarkkinajärjestöihin kuuluminen sitten sellainen peruste? Jos kyseessä on yksiselitteisesti työntekijän hyvinvointia lisäävä maksu, luulisi kaikkien mielellään sen maksavan. Ay-liikkeissä kuitenkin on suhmurointia siinä määrin, että mielummin itse antaisin jokaiselle järjestöön kuuluvalle maksuvelvoitteen ihan kuten se annetaan jokaiseen muuhunkin järjestöön kuulumiselle. Tämän ei pitäisi olla radikaali mielipide.

Ilman muuta olen samaa mieltä siitä, että vahvat työmarkkinajärjestöt tarvitaan. Minulla ei ole periaattellista vastustusta kolmikantaa tai ay-liikkeitä kohtaan. Mutta, minulla on nykyisellään ongelmia ymmärtää miksi esim. liiton jäsenyysmaksut on mahdollista laittaa työnantajan tilitettäväksi. Mikä on se aito argumentti sille, että järjestöjäsenyys pitää laittaa työnantajan tilitykseen? Miksi sitä ei makseta itse, kuten kirjaimellisesti kaikki muutkin maksut tässä maailmassa? Se, että se on mukavampi kun se menee firman kautta ei oikein kelpaa argumentiksi.
Kuten sanoin, varmasti liitot pelkää tuotakin, että tyhmimmät tajuaa vasta tuolloin, ettei oo pakko maksaa ja eroavat;)

Tuo prossaperusteisuus on yksi ihan validi argumentti. Pitäs maksajan ite laskea tai ilmottaa aina palkka liitolle. Mutta tuonhan voisi tosiaan muuttaa niin, että tulis tasamaksu kuukausittain.

Mä en jaksa toisaalta ymmärtää myöskään, mikä siinä niin kauheaa on. Taloudellisesti ja vaivannäöllisesti ihan kärpäsen pieru työnantajalle. Jos nyt ajatellaan, että samassa veneessä ollaan, niin ihan turhaa vittuilua ja vastakkainasettelua tuosta niin kauheasti nillittää.

Ei tää mulle mikään kynnysjuttu ole silti,ihan sama miten päin jatkossa.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ylen A-studiossa todistettiin livenä taas se miksi Kokoomus ja EK on pidettävä kaukana ministeripaikoilta. Uskomatonta paskaa tulikin katsottua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mä en jaksa toisaalta ymmärtää myöskään, mikä siinä niin kauheaa on. Taloudellisesti ja vaivannäöllisesti ihan kärpäsen pieru työnantajalle.

Viimeksi olimme muistaakseni lopulta samaa mieltä, että ay-liikkeen tulisi lopettaa poliittiset lakot maksuperinnän jatkamisen mahdollistamiseksi. Nyt peritään maksut, jotta ay-liike voi halutessaan laittaa poliittisen lakon pystyyn. Minusta poliittisten lakkojen lopettaminen olisi edelleen ehdoton vaatimus maksuperinnän jatkamiselle.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Missasin jotain. Mitä tarkoittaa tämä ay-jäsenmaksun prosenttihomma? Eikö kaikissa liitoissa ole kiinteä jäsenmaksu palkan koosta riippumatta?
Ei ole. Joissakin suuruus on tietty prosenttiosuus kk-palkasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös