Postilaisilla on hyvä syy, tästä se ensilukemalla puuttuu, mutta eihän kaikki ole tiedossa vielä.
Ammattiyhdistyksillä saattaa kerrankin olla etenkin kiky-asiassa jäsenistönsä tahto. Minulle esim. tuli kahdesta eri liitosta kysely (siltä jonka tessiä minuun sovelletaan, ja siltä jonka jäsen olen) ja molemmissa kysyttiin, että mitä odotan seuraavalta tessiltä ja mitkä asiat ovat minulle tärkeitä. Valintoja oli kourallinen (alle 10, en muista tarkkaan) molemmissa ja yksi siellä oli yksilöitynä kikyn osalta 24h lisätyö. Arvaan, että nyt kaikki liitot toteuttavat jäsenistönsä tahtoa noissa asioissa.
Jaa miksikö nostin tämän asian esille? Kertaakaan aiemmin mikään ay-liike ei ole kysynyt, että mitkä asiat ovat työntekijänä minulle tärkeitä. En ole kuullut, että keneltäkään tutultakaan olisi kyselty. Varmasti keskusteluja käydään kahvipöydissä ja tuttujen kesken, mutta kuuluuko siinä rivijäsenten ääni? Ei minusta ja kertaalleen haastoin luottamusmiestä, että millä mandaatilla nyt neuvotellaan ja mistäkin asiasta, niin vastauksena oli notta on äänestetty luottamusmieheksi. Kun tarkensin, että miten hän osaa valita taistelunsa, sekä vaatimuksensa/myönnytyksensä, ja että menevät kuten jäsenet haluaa, niin eipä osannut oikein mitään sanoa.