Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 978
  • 15 508

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eduskunnan ja hallituksen PITÄISI pyrkiä toteuttamaan äänestäjien tahtoa, mutta ei se siinä voi aina onnistua.

Tämä on tietyllä tapaa paradoksi. Äänestäjien tahto on tietenkin se, että Suomen talous korjataan, ja todennäköisesti ainoa vaihtoehto korjata sitä, on se että tehdään äänestäjille epämieluisiakin päätöksiä (en tarkoita nyt aktiivimallia).

Suomalaisten heikkous on alistuminen.

Tavallisten suomalaisten heikkous on tietämättömyys politiikasta, ja etenkin suurempien poliittisten päätösten vaikutuksista laajemminkin kuin itseensä. Ei tavallinen kansalainen oikeasti tiedä kuin ihan pintapuolisesti miten joku tärkeä poliittinen päätös vaikuttaa laajemmin, muihinkin kuin häneen itseensä. Eikä se ole mikään ihme, sillä politiikkaahan ei juurikaan syvällisemmin yleisimmissä kouluissa opeteta. En ole itsekkään todellakaan mikään politiikan ekspertti, mutta pyrin ottamaan asioista jokseenkin selvää ennen valitusten oksentamista. Siinä missä poliitikot pyrkii tasapainottelemaan ajatuksissa ja päätöksissä maan edun sekä kansan tahdon välillä, niin tavalliset kansalaiset ajattelee päätökset aika itsekkäästi ''miten se vaikuttaa minuun'', joka on sinänsä ihan ymmärrettävääkin, tosin liiallisissa määrin ilmenevänä todella itsekästä ja lyhytnäköistä.

Jos eduskunta tai hallitus tekee huonoja päätöksiä, niin kansalaisten velvollisuus on nousta näitä päätöksiä vastaan.

Se vaan että tavalliset kansalaiset ei tässä lakon muodossa vastaan nousseet, vaan ylipalkkaiset, omaa etuaan ja järjestönsä etuja ajavat AY-liikkeen pomot. Nauttikaa ihmiset lumisesta kelistä ja toimimattomista palveluista. AY-liikkeen pomotkin kärsii tässä. Eiku nehän saa palkkaa joka tapauksessa, ja ajelevat vaikka helikoptereilla mihin haluavat.. Saivat taas revittyä maukkaat kokousbonukset tavallisten liittolaisten selkänahasta. Seuraavaa lakkoa odotellessa.

Kaikkien työttömien on käytännössä mahdotonta osoittaa tätä "aktiivisuutta", vaikka he haluaisivatkin.

Kaikkien on mahdotonta, siitä olen samaa mieltä, eihän osa-aikaisiakaan duuneja vaan löydy läheskään kaikille. Siinä vaiheessa kun työtön on hakenut myös niitä ns. vähän paskaisempiakin duuneja niin työn kuin palkankin puolesta, eikä töitä saa, niin voi vasta todeta, ettei se pelkkä aktiivisuus riittänyt. Ja voin sanoa, että paljon löytyy niitä, jotka eivät esim. varastotyöntekijän hommiin hae ''ku ei haluta liata käsiä'' (varastotyöt itseasiassa vielä yleensä siistiä sisäduunia), tai ''ei haluta sitä duunia ku se ei ollu se mun unelmaduuni''. Toki ei pidä liikaa yleistää, mutta jokainen ymmärtänee pointin. Suomessa ajatellaan, että on ihan okei olla työttömänä eli valtion ja veronmaksajien elätettävänä, jos sitä itselle mieluisinta työtä ei löydy. Ei nyt ihan niitä paskaisimpiakaan hommia tarvi välttämättä hakea ainakaan lyhytaikaisten työttömien, mutta jossain vaiheessa pitää tulla seki raja vastaan, että hyväksytään myös niitä aloja, jotka eivät ole sitä mieluisinta duunia.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Syy tähän on yksinkertainen: liikaa valtaa on siirtynyt AY-liikkeelle ja AY-liikettä motivoi oman jäsenistön etujen ajaminen, ei yhteishyvä.

Tismalleen näin. Nyt hallituksen pitäisi näyttää ahneelle AY-liikkeelle kaapin paikka, ja pitäytyä aktiivimallissa. Oikeat muokkaukset siihen ja eteenpäin. Hallituksen ei pidä lähteä taipumaan AY-liikkeen edessä, ei siksi että tuo aktiivimalli olisi tuollaisenaan hyvä, vaan periaatteen vuoksi. Sen periaatteen vuoksi, miksi myös valtaosa kansalaisista on lähtehnyt barrikaadeille. AY-liike oli joskus kauan sitten hyödyllinen yhteisen hyvän nimissä, nykyisin he ovat lähinnä jarruna sille yhteiselle hyvälle. Jos hallitus nyt perääntyy tämän lakon myötä tästä aktiivimallista, niin se on vaarallinen merkki siitä, että AY-liikkeellä on jo lakkoineen liian suuri poliittinen valta.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Tämä oli minulle uutta tietoa.

Oliko Kiky-paketissa sovittu ettei ansiosidonnaista leikata tietyn ajan sisällä?

Tämä muuttaa lakon legimiteettiä aika rajusti jos totta.

Kirjoitin tarkoituksella "rikko(nee)", koska tähän ei täyttä varmuutta ole saatu. Hetki sitten MTV3:n aamutelevisiossa oli haastateltavana Virkkunen ja Jaakonsaari. Jaakonsaari sanoi, että kikyssä oli sovittu, ettei työttömyysturvaan tule heikennyksiä. Virkkunen ei tätä asiaa ainakaan tyrmännyt.

Edit. Huvittaa työnantaajien poru siitä, kuinka nyt heille aiheutuu tästä sitä, tätä ja tuota. Että omalla ajalla pitäisi tällaiset poliittiset lakot suorittaa. Kikyn kirsikat (mm. kolme ilmaista työpäivää vuodessa ja laskeneet työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut) kelpaavat kyllä, mutta kun hallitus ei pysy sovitussa, alkaa työntekijän syyllistäminen. Työantaja sai tosiaan kolme ilmaista työpäivää vuotta kohti, joten yhden voi käyttää huoletta vaikka tällaiseen mielenilmaukseen. Työnantajapuoli voisi purkaa kiukkua hallituksen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tismalleen näin. Nyt hallituksen pitäisi näyttää ahneelle AY-liikkeelle kaapin paikka, ja pitäytyä aktiivimallissa. Oikeat muokkaukset siihen ja eteenpäin. Hallituksen ei pidä lähteä taipumaan AY-liikkeen edessä, ei siksi että tuo aktiivimalli olisi tuollaisenaan hyvä, vaan periaatteen vuoksi. Sen periaatteen vuoksi, miksi myös valtaosa kansalaisista on lähtehnyt barrikaadeille. AY-liike oli joskus kauan sitten hyödyllinen yhteisen hyvän nimissä, nykyisin he ovat lähinnä jarruna sille yhteiselle hyvälle. Jos hallitus nyt perääntyy tämän lakon myötä tästä aktiivimallista, niin se on vaarallinen merkki siitä, että AY-liikkeellä on jo lakkoineen liian suuri poliittinen valta.
Yksi loistava veto nykyiseltä hallitukselta olisi poistaa työttömyyskassaan sidottu ansiosidonnainen. Leikataan sitä se 5% (mitä kassa siitä maksaa), mutta ei edellytä tulevaisuudessa kassaan tai liittoon kuulumista. Olisi mahtavaa nähdä miten AY-liike lakkoilisi tuosta, kun tuo heikentäisi heitä mutta parantaisi monen tavallisen kansalaisen asemaa.

Toki työttömyyskassoja ei tarvitse poistaa, vaan niistä saa sitten sen 5% minkä kassa tällä hetkellä maksaa ansiosidonnaisesta. Ei tarvitsisi vielä koskea verovähennyksiin liittomaksujen suhteen.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tuo on vähän hassua, kun Satkun facesivullakin menkataan kiky-sopimuksen rikkomisesta. Eihän tästä nyt kauaa ole, kun Rinteen johdolla huudettiin, että hallitus on kikyn tehnyt, eikä liitoilla ole osaa eikä arpaa. Nyt se suuri saatana eli kiky, onkin yht'äkkiä kuin Kabban kivi, mihin ei saa koskea.

Ja erityisen metkaa on, että meuhkaajien joukossa on noin muutoin kovasti suvaitsevaisia humanisteja, jotka ovat kovasti huolissaan esim. vihapuheesta. Nyt kuitenkin raivotaan luokkapettureista, rikkureista, vaaditaan lakkovahteja muiluttamaan pettureita, ym... Pian varmaan vaaditaan rauhansohloja jakoon työväentaloille... Tuli vaan sellainenkin mieleen, että koskeeko sama raivo myös hymyileviä bussikuskeja? Samaa toki voisi kysyä myös suvaitsevaisilta oikeistoliberaaleilta, jotka tuntuvat käyvän melkoisen kuumana. Saako mamutaustalla vapaudu vankilasta-kortin vai pistetäänkö saippuatehtaalle, kuten muutkin punikit?
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Nyt kun suu vaahdossa meuhkaatte vuokratyön ihanuudesta, muistuttaisin sellaisesta pienestä jutusta, että esimerkiksi pankistahan on ihan turha mennä hakemaan mitään lainaa, kun taskussa on nollatuntisoppari vuokrafirmasta. Kun tuo kulutus tuntuu nykyään perustuvan täysin lainalla elämiseen. Mikä taas takaa sen, että vuokra-asuntojen kysyntä tuskin tulee ainakaan laskemaan.

Ei tässä meuhkata sen ihanuudesta, vaan siitä, että nykyinen järjestelmä käytännössä ajaa PK-sektorin käyttämään vuokratyövoimaa.
 

Masentaja

Jäsen
Eikö kyseessä ole poliittinen mielenilmaus? Silloinhan kenelläkään ei ole velvoitetta osallistua palkattomasti töistä poissaolemiseen? On vaan jotenkin hassua että Teollisuusliitto uhkaili töissäolevia jollain helvetin selvitysvelvollisuuksilla. Mulle päivän palkka on sen verran iso raha, että enpä taida viitsiä olla poiskaan. Eli töissä ollaan. Ei sellasista viimeksi huudeltu. Mä en vaan ymmärrä, että miten mä edesautan työttömien tilannetta olemalla tekemättä itse duunia. Siitä ei ole haittaa kuin minulle, firmalle ja mun asiakkaalle jolla olen hommissa. Kyllä, hallitus on perseestä. Sitä vaan miettii että mitähän päätöksiä kulisseissa taas tehdään samaan aikaan kun tästä mielenilmauksesta kohkataan...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kirjoitin tarkoituksella "rikko(nee)", koska tähän ei täyttä varmuutta ole saatu. Hetki sitten MTV3:n aamutelevisiossa oli haastateltavana Virkkunen ja Jaakonsaari. Jaakonsaari sanoi, että kikyssä oli sovittu, ettei työttömyysturvaan tule heikennyksiä. Virkkunen ei tätä asiaa ainakaan tyrmännyt.
Tämä oli niin kiinnostava angle että aloin itse googlailla.

Juha Sipilän kova ulostulo: SAK ”todella suuri pettymys” – Aktiivimalli-riitelyssä on kyse tästä | Uusi Suomi

Niin ay-puolelta kuin hallituksestakin täsmennetään Uudelle Suomelle, että kiisteltyä kohtaa ei ole suoraan kirjattu kiky-sopimukseen.

Kyse on viittauksesta hallitusohjelman ehdollisiin lisäleikkauksiin. Ne ovat juuri niitä 1,5 miljardin euron leikkauksia, joiden ylle pääministeri Juha Sipilä suurieleisesti esitti vetävänsä ruksit, jos yhteiskuntasopimus – sittemmin kilpailukykysopimus – syntyisi.

Hallitusohjelman liitteestä 2 löytyvä leikkauspaketti sisältää myös 120 miljoonan euron leikkaukset työttömyysturvaan. SAK ja Eloranta katsovat, että kiky-sopimus tarkoittaa, että työttömyysturvaan ei kosketa.

Kilpailukykysopimuksen johdannossa lukee, että ”työmarkkinajärjestöt edellyttävät, että hallitus peruuttaa hallitusohjelmassa mainitut yhteiskuntasopimuksen vaihtoehtona olevat 1,5 miljardin euron lisäleikkaukset ja veronkorotukset”. Hallituksesta vakuutetaan, että leikkauksesta ei ole kyse.

–Ei aktiivimalli ole kiky-sopimuksen vastainen. Kun kiky-sopimus tehtiin, sovittiin kyllä myös siitä, että palataan pöytään miettimään työllisyyden toimenpiteitä yhdessä kolmikantaisesti. Niin tehtiin ja syntyi tämä kymppilista, josta aktiivimalli on yksi osa, sanoo sinisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Simon Elo.

–Se [aktiivimalli] on meidän tulkinnan mukaan kilpailukykysopimuksen vastainen. Maan hallitus lupasi, kun kilpailukykysopimusta valmisteltiin ja sovittiin, vetää säästöjä pois. Ja yhtenä poisvedettynä oli työttömyys, arvioi puolestaan Eloranta A-Studiossa.

120 miljoonan euron leikkaus ei suoraan toteudu aktiivimallissa. Sitä koskevassa hallituksen esityksessä todetaan, että omavastuupäivien lyhentäminen seitsemästä päivästä viiteen lisää ansioturvamenoja noin 37 miljoonalla eurolla. Toisaalta, jos lakimuutoksella ei ole mitään vaikutusta työttömien aktivointiin, ”syntyy uusista omavastuupäivistä [eli 4,65 prosentin leikkauksesta] enimmillään noin 70 miljoonan euron säästö” ansioturvamenoihin, esityksessä arvioidaan.

Mielestäni kiky-sopimuksen syntyminen tarkoitti että tuo 120 miljoonan leikkaus vedettiin pois eikä sitä että työttömyysturva olisi rauhoitettu koko vaaliajan jälkeen.

Jos selväsanainen "työttömyysturvaan ei kosketa" klauusuuli olisi ollut olisi AY-liike voinut liittotasolla katsoa Kikyn kaatuneen ja esim. niissä liitoissa joissa ollaan sovittu työajan lisäämisestä ilmoittaa yksipuolisesti että jaahas meille tuli just 3 uutta lomapaivaa, tässä päivitetty sopimus, nimi alle tai mennään lakkoon. Tuo olisi ollut selvempi tapa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Mä en vaan ymmärrä, että miten mä edesautan työttömien tilannetta olemalla tekemättä itse duunia. Siitä ei ole haittaa kuin minulle, firmalle ja mun asiakkaalle jolla olen hommissa. Kyllä, hallitus on perseestä. Sitä vaan miettii että mitähän päätöksiä kulisseissa taas tehdään samaan aikaan kun tästä mielenilmauksesta kohkataan...

Et mitenkään. Mutta nää kuuluu mm. dösäkuskien vuosittaiseen omalomakalenteriin. Lisäksi noiden liittojen pakko vielä säännöllisin väliajoin järjestää tällaisia tapahtumia saadakseen aktivoitua uhkaavasti vähentyvää idioottilaumaa, jota tämmöinen yhteinen rinkirunkkailu vielä kiinnostaa vuonna 2018.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö kyseessä ole poliittinen mielenilmaus? Silloinhan kenelläkään ei ole velvoitetta osallistua palkattomasti töistä poissaolemiseen? On vaan jotenkin hassua että Teollisuusliitto uhkaili töissäolevia jollain helvetin selvitysvelvollisuuksilla. Mulle päivän palkka on sen verran iso raha, että enpä taida viitsiä olla poiskaan. Eli töissä ollaan.

Jep, ei ole kenelläkään velvotteita olla poissa töistä, vaikka joku Teollisuusliitto siellä patistaisikin ihmisiä lakkoilemaan. Sama täällä, päivän palkka on mulle osa-aikaiselle sen verran iso raha, että en jää pois, ja menen töihin myös ihan periaatteen vuoksi. Minä en AY-liikkeen soiton mukaan tanssi, muut tanssikoot niin paljonku lystää.

Takana vain 2 tuntia yöunta, joten olisihan se ollut helpompi jäädä kotia, mutta näillä mennään. Kofeiinia koneeseen, metallia korvanapeista ja eteenpäin. Klo 17 aikaan maistuu viikonloppu entistä paremmalta.

Hyvää työpäivää kaikille AY-liikkeelle vittuilijoille! Tai muista syistä töihin meneville.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos selväsanainen "työttömyysturvaan ei kosketa" klauusuuli olisi ollut olisi AY-liike voinut liittotasolla katsoa Kikyn kaatuneen ja esim. niissä liitoissa joissa ollaan sovittu työajan lisäämisestä ilmoittaa yksipuolisesti että jaahas meille tuli just 3 uutta lomapaivaa, tässä päivitetty sopimus, nimi alle tai mennään lakkoon. Tuo olisi ollut selvempi tapa.

No ei. Kikyn jälkeen on tehty uudella kierroksella tessejä, eikä niitä voisi laillisesti repiä auki, vaikka kikyä rikottaisiin. Sillähän jatkettiin tuolloin voimassa olleita sopimuksia. Se, mitä partit ovat sopineet samassa yhteydessä hallituksen kanssa on toinen juttu. Työajan lisäämiset jne. ovat tes-kamaa. Toki mm. koko julkinen sektori on tällä hetkellä sopimuksettomassa tilassa, mutta sekin liittyy nyt tähän kierrokseen, ei kikyyn.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Tämä oli niin kiinnostava angle että aloin itse googlailla.

Juha Sipilän kova ulostulo: SAK ”todella suuri pettymys” – Aktiivimalli-riitelyssä on kyse tästä | Uusi Suomi



Mielestäni kiky-sopimuksen syntyminen tarkoitti että tuo 120 miljoonan leikkaus vedettiin pois eikä sitä että työttömyysturva olisi rauhoitettu koko vaaliajan jälkeen.

Jos selväsanainen "työttömyysturvaan ei kosketa" klauusuuli olisi ollut olisi AY-liike voinut liittotasolla katsoa Kikyn kaatuneen ja esim. niissä liitoissa joissa ollaan sovittu työajan lisäämisestä ilmoittaa yksipuolisesti että jaahas meille tuli just 3 uutta lomapaivaa, tässä päivitetty sopimus, nimi alle tai mennään lakkoon. Tuo olisi ollut selvempi tapa.

Kuten @godofthunder in postaamasta muistiosta ilmenee, SAK oli asiasta toisessa käsityksessä lokakuussa 2016. Olisiko hallituksen kannattanut setviä tämä sen sijaan, että nuijii aktiivimallin läpi? SAK:n suhtautuminen ei voinut tulla hallitukselle yllätyksenä. Kyllä hallituskin voi katsella peiliin.

Palkansaajat ovat antaneet aika kivasti siimaa työnantajille. Loppiainen ja helatorstai on muutettu palkattomiksi vapaiksi, eläke- ja työttömyysmaksuja siirrettiin palkansaajille (jo tuo työttömyysmaksujen uusi jyvitys olisi syy olla heikentämättä työttömyysturvaa), lomakorvauksia leikattiin, lomia lyhennettiin, työaikaa lisättiin palkkaa korottamatta...jäikö jotain?
 

ipaz

Jäsen
Edit. Huvittaa työnantaajien poru siitä, kuinka nyt heille aiheutuu tästä sitä, tätä ja tuota. Että omalla ajalla pitäisi tällaiset poliittiset lakot suorittaa. Kikyn kirsikat (mm. kolme ilmaista työpäivää vuodessa ja laskeneet työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut) kelpaavat kyllä, mutta kun hallitus ei pysy sovitussa, alkaa työntekijän syyllistäminen. Työantaja sai tosiaan kolme ilmaista työpäivää vuotta kohti, joten yhden voi käyttää huoletta vaikka tällaiseen mielenilmaukseen. Työnantajapuoli voisi purkaa kiukkua hallituksen suuntaan.

Tarkoitat siis tuota työajan pidennystä. Meille tuli uuden kikyn lisänä myös 6,5 palkallista vapaapäivää vuodessa (vuosivapaapäivä). Tosin arkipyhäkorvaukset menetettiin - jollet ole silloin töissä. Mutta jos ole esim. loppiaisena hommissa, niin saat tuplapalkan. Itse en koe että ainakaan kaupan alalla tässä kikyssä nyt kovinkaan paljon kuokkaan otettiin. Positiivisena muutoksena on ollut myös se, että työnantaja uskaltaa nyt palkata rohkeammin uutta väkeä, eikä yksittäisen tunnollisen työntekijän tarvitse enää venyä ylitöitä kuten vielä pari vuotta sitten jos joku oli saikulla tai muusta syystä pois.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kuten @godofthunder in postaamasta muistiosta ilmenee, SAK oli asiasta toisessa käsityksessä lokakuussa 2016. Olisiko hallituksen kannattanut setviä tämä sen sijaan, että nuijii aktiivimallin läpi? SAK:n suhtautuminen ei voinut tulla hallitukselle yllätyksenä. Kyllä hallituskin voi katsella peiliin.
Toivoisin muuten että ihmiset laittaisivat lainauksiin olennaisen osan johon viitttaavat ja linkit alkuperäiseen aineistoon eivätkä viittaisi yhden kirjoittajan postatauksen josta löytyy linkki blogipostaukseen josta löytyy linkki 48 sivuiseen dokumenttiin. Jos haluat heitellä keppiä niin hanki itsellesi koira; minua tämä noutaminen nyppii.

Wuh.

Anyhuu, se tarkka lainaus tuosta noutamastani dokumentista oli tämä:

"Osana kilpailukykysopimusta hallitus luopui hallitusohjelmassa sovitun lisäleikkauslistan toteuttamisesta. Tällä listalla oli myös ansiosidonnaisen työttömyysturvan 120 miljoona euron lisäleikkaus. SAK:n jäsenliitot olivat siinä käsityksessä hyväksyessään kilpailukykysopimuksen, että työttömyysturvaan ei enää tehdä lisä- leikkauksia."

http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/3254793/Työllisyystyöryhmän+muistio+4.10.2016/abf896ba-f360-42ed-a261-b0f8fe6eee06

Sivu 43.


Sopimusteknisesti on hirveän näppärää "ymmärtää asioita väärin" ja tämän "väärinymmärryksen" takia vastapuolen tulisi tulla paljon enemmän vastaan kuin oikeasti on sovittu. Ikäänkuin se "väärinymmärretty" pykälä taannehtivasti siirretään osaksi aiemmin sovittua ja se on otettava lähtökohdaksi uusissa neuvotteluissa.

Hassu juttu että näitä "väärinymmärryksiä" sattuu siten että "väärinymmärrys" on poikkeuksetta suotuisa väärinymmärtäjälle.

Tänään sitten kostetaan tämä väärinymmärrys työssäkäyville ihmisille kun neuvotteluvastapuoli ei tullut vastaan kun omalle kohdalle sattui harmittava väärinymmärrys.

VMP
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Onhan PAM tuohon liittyen markkinoinut ja siihen liittyen myös eilen muistin viimein irtisanoa itseni kyseisestä lafkasta. Toivottavasti kaltaisiasi olisi enemmän, joskin suoraansanottuna toivon nimenomaan eroavia olevan runsaasti.

Toistaiseksi vielä henkilökohtaisesti koen, että liittoon kuulumisesta on enemmän hyötyä kuin toisin päin. Työtaisteluihin olen valmis, mutta näihin minuun liittymättömiin poliittisiin mielenilmauksiin suhtaudun suurella varauksella. Onneksi tukilakko jäi nyt tällä kertaa toteuttamatta.

Liiton neuvottelema palkka kyllä kelpaa mutta kun pitäisi olla yksi kokonainen päivä lakossa niin ääni muuttuu kellossa. Kaltaistesi käkilintujen vuoksi niitä poliittisia lakkoja juuri tarvitaan. Kannattaisi nyt vaan luottaa liiton toimintaan aiheessa, johon itse et ole perehtynyt.

Palkkaneuvotteluun en ole liittoa tarvinnut, mutta muuten olen toki kiitollinen monesta asiasta, mitä liitto on meille saavuttanut.

Tämän kertaisen poliittisen mielenilmauksen, tai mahdollisen lakon ja liiton neuvotteleman työehtosopimuksen ja palkan suhteen en näe syy-yhteyttä. Olen ensisijaisesti liitossa juuri siksi, että omalta osaltani haluan vaikuttaa siihen, että liitoilla on jatkossakin riittävästi volyymia työehdoista ja olosuhteista neuvottelemiseen. Liitto tekee myös todella arvokasta duunia minun työpaikallani (joka jääköön nyt nimeämättä) mm. työturvallisuuden suhteen. Henkilöstö on erittäin hyvin edustettuna moniin työntekijöitä koskeviin asioihin.

En kuitenkaan periaatteen vuoksi anna liiton sanella mitä politiikkaa vastustan ja mitä kannatan. Se on sitten täysin eri asia, jos minulla olisi valinnan varaa eri liittojen väliltä; eli samalla alalla olisi useita liittoja eri poliittisiin suuntauksiin, joiden väliltä voisi valita (toki tämä olisi melko hankala toteuttaa). Silloin tekisin selkeän poliittisen valinnan ja täten seisoisin sen takana.

Niin, mielenilmaukseen osallistuminen onkin vapaa-ehtoista, lakko onkin sitten jo toinen juttu. Ja pam:n malli näyttää äkkiseltään olevan mielenilmaus. Joten ihan omasta valinnasta kiinni.

Meillä taas on se tilanne, että TES menee umpeen tämän kuun lopussa, ja peliliikkeitä lienee tulossa, ensimmäiset jo ensi viikolla. Ta-liiton toiminnan perusteella saattaa olla tarvetta isommallekin liikehdinnälle. Meillä tosin ulkopuolinenkin työvoima on siirtynyt liiton jäseniksi, ja ovat lakossa mukana.

Kyllä kyllä, mutta kuulin, että myös lakon mahdollisuudella väläyteltiin. En tiedä oliko se edes totta, koska mitään mustaa valkoisella en aiheeseen liittyen löytänyt. Tämä oli enemmänkin toisen, tai kolmannen käden "tietoa" työpaikallani henkilöltä, joka on jossain suhteessa aktiivinen liiton suuntaan.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Toivoisin muuten että ihmiset laittaisivat lainauksiin olennaisen osan johon viitttaavat ja linkit alkuperäiseen aineistoon eivätkä viittaisi yhden kirjoittajan postatauksen josta löytyy linkki blogipostaukseen josta löytyy linkki 48 sivuiseen dokumenttiin. Jos haluat heitellä keppiä niin hanki itsellesi koira; minua tämä noutaminen nyppii.

Joo, rauhotu. En tiennyt, että tohon muistioon on linkki. Enkä viitsinyt toisen nimimerkin tekstiä postailla tänne uudelleen.


Sopimusteknisesti on hirveän näppärää "ymmärtää asioita väärin" ja tämän "väärinymmärryksen" takia vastapuolen tulisi tulla paljon enemmän vastaan kuin oikeasti on sovittu. Ikäänkuin se "väärinymmärretty" pykälä taannehtivasti siirretään osaksi aiemmin sovittua ja se on otettava lähtökohdaksi uusissa neuvotteluissa.

Hassu juttu että näitä "väärinymmärryksiä" sattuu siten että "väärinymmärrys" on poikkeuksetta suotuisa väärinymmärtäjälle.

Tänään sitten kostetaan tämä väärinymmärrys työssäkäyville ihmisille kun neuvotteluvastapuoli ei tullut vastaan kun omalle kohdalle sattui harmittava väärinymmärrys.

VMP

Tämä SAK:n "väärinymmärrys" on tehty yli vuosi ennen lain voimaanastumista. Hallitus olisi voinut tehdä asioita "väärinymmärryksen" oikaisemiseksi. Ehkä tältä kaikelta olisi vältytty. Ehkä olisi saatu jopa toimiva aktiivimalli.

Jännä kuvio sinänsä, että osana kikyä työntekijälle jyvitetään entistä enemmän maksettavaa työttömyyden varalle. Tällä ei kuitenkaan suojattu työttömyysturvaa kikyn ajaksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Se vaan että tavalliset kansalaiset ei tässä lakon muodossa vastaan nousseet, vaan ylipalkkaiset, omaa etuaan ja järjestönsä etuja ajavat AY-liikkeen pomot. Nauttikaa ihmiset lumisesta kelistä ja toimimattomista palveluista. AY-liikkeen pomotkin kärsii tässä. Eiku nehän saa palkkaa joka tapauksessa, ja ajelevat vaikka helikoptereilla mihin haluavat.. Saivat taas revittyä maukkaat kokousbonukset tavallisten liittolaisten selkänahasta. Seuraavaa lakkoa odotellessa.
.

Suomessa on siis vajaa parisataatuhatta AY-pomoa jotka allekirjoittivat kansalaisaloitteen?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Ahkeraa porukkaa kun oikein Jyväskylästäkin ja muualta kaukaa Suomea työttömät ovat joukolla Helsingissä vastustamassa kun joutuu 6h kuussa olla aktiivinen sen rahan eteen minkä naapurin työssäkävijä hänelle kustantaa, joka on itse aktiivinen 150-200h kuussa. Tuonkin ajan kun marssijat hakisivat töitä niin moni niitä myös saisi.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Oikein Jyväskylästäkin ja muualta kaukaa Suomea työttömät ovat joukolla Helsingissä vastustamassa kun joutuu 6h kuussa olla aktiivinen sen rahan eteen minkä naapurin työssäkävijä hänelle kustantaa, joka on itse aktiivinen 150-200h kuussa. Tuonkin ajan kun marssijat hakisivat töitä niin moni niitä myös saisi.

Tämä minua juurikin kyrpii tässä asiassa. Miten nyt riittää niin aikaa ja aktiivisuutta lähteä Helsinkiin asti. Niin kaksinaismoralistista touhua Ay-liikkeeltäkin joka ei ole muusta huolissaan kuin jäsenmäärästään ja vallan hupenemisestaan. Solidaarisuudestahan tässä ei ole kyse edes auttavasti alkuun. Työttömät ovat Ay-liikkeille oikeasti yhtä tyhjän kanssa.

Toki nämä aktiiviset "pätkätyöläiset" muodostavat myös hyvän reservin ja antaa painetta työvoiman tarjonnan puolelta. Sehän tunnetusti pitää palkkoja alhaalla. Ay-liikkeen todellinen agenda voi olla myös tämä.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Ahkeraa porukkaa kun oikein Jyväskylästäkin ja muualta kaukaa Suomea työttömät ovat joukolla Helsingissä vastustamassa kun joutuu 6h kuussa olla aktiivinen sen rahan eteen minkä naapurin työssäkävijä hänelle kustantaa, joka on itse aktiivinen 150-200h kuussa. Tuonkin ajan kun marssijat hakisivat töitä niin moni niitä myös saisi.

Tänään olisi Senaatintorilla tuholaistorjujille ainakin duunia tarjolla. Tori kuhisee parasiitteja, loisia ja yhteiskunnan rakenteita jyrsiviä termiittejä.

Löytyisköhän sieltä joku tähän tehtävään kykenevä? Töitä ei tarvitsisi tehdä tämän päivän jälkeen enää koskaan, vaan tämä sankari voidaan päästää ansaitulle eläkkeelle heti töiden valmistuttua.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ahkeraa porukkaa kun oikein Jyväskylästäkin ja muualta kaukaa Suomea työttömät ovat joukolla Helsingissä vastustamassa kun joutuu 6h kuussa olla aktiivinen sen rahan eteen minkä naapurin työssäkävijä hänelle kustantaa, joka on itse aktiivinen 150-200h kuussa. Tuonkin ajan kun marssijat hakisivat töitä niin moni niitä myös saisi.
Kun on urpo, niin on ja ei siitä varmaan voi miksikään muuttua. Aktiivisuudesta huolimatta työttömältä leikataan ja sinä et edelleenkään ymmärrä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ahkeraa porukkaa kun oikein Jyväskylästäkin ja muualta kaukaa Suomea työttömät ovat joukolla Helsingissä vastustamassa kun joutuu 6h kuussa olla aktiivinen sen rahan eteen minkä naapurin työssäkävijä hänelle kustantaa, joka on itse aktiivinen 150-200h kuussa. Tuonkin ajan kun marssijat hakisivat töitä niin moni niitä myös saisi.

Esimerkiksi niitä Lindströmin alulle panemia työpaikkoja, joissa vaatimuslista on kattava mutta työ palkaton?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Välillä sitä toivoo, että näille ihmisiä parasiiteiksi leimaavista ja kokonaisuuden hahmottamiseen täysin kykynemättömistä kohtaisi jokin työuran lopettava onnettomuus ja heidät siivottaisiin työttömäksi vailla toivoa eläkkeestä. Siellä olisi sitten mukava huutaa parasiittia ja tuholaistorjujaa paikalle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Välillä sitä toivoo, että näille ihmisiä parasiiteiksi leimaavista ja kokonaisuuden hahmottamiseen täysin kykynemättömistä kohtaisi jokin työuran lopettava onnettomuus ja heidät siivottaisiin työttömäksi vailla toivoa eläkkeestä. Siellä olisi sitten mukava huutaa parasiittia ja tuholaistorjujaa paikalle.
Sairaseläkkeelle varmaan pääsisivät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös