Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 421 558
  • 15 517

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Uskoisin Ilkka Oksalan perseessä ainakin olevan nuolemista. Korvauksesta en ole varma, mutta varmasti neuvoteltavissa paikallisesti.

Kiitos tarjouksesta, mutta ihan tuollaista hommaa en ole vailla. Jos tuo on sulle tuttua hommaa niin voit mun puolesta jatkaa siinä tehtävässä. Bussikuskin hommatkaan ei niin ole välttämättä oma juttu, mutta tuolta teollisuusliiton aloista luulisi löytyvän jotain sopivaa hommaa yhdeksi päiväksi.
 

Kuumakalle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko,UJK,Wild
Tässä lakossa ja mielenilmauksessahan parasta on se, että EK, Kokoomus ja muut uusliberaalit vinkuu jo nyt. :D

SAK:n kannalta siis onnistunut lakko jo nyt
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Kiitos tarjouksesta, mutta ihan tuollaista hommaa en ole vailla. Jos tuo on sulle tuttua hommaa niin voit mun puolesta jatkaa siinä tehtävässä. Bussikuskin hommatkaan ei niin ole välttämättä oma juttu, mutta tuolta teollisuusliiton aloista luulisi löytyvän jotain sopivaa hommaa yhdeksi päiväksi.
En valitettavasti pysty tarjoamaan mitään, ehdotin vain, kun teksti kuulosti siltä, että olisit kovin innoissasi. Bussia nyt ajaa tuosta noin vaan kuka vaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tässä lakossa ja mielenilmauksessahan parasta on se, että EK, Kokoomus ja muut uusliberaalit vinkuu jo nyt. :D

SAK:n kannalta siis onnistunut lakko jo nyt
No onhan se vähän ikävää kun perjantaina ei pääse luennoille kun julkinen liikenne ei oikein toimi silloin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tässä lakossa ja mielenilmauksessahan parasta on se, että EK, Kokoomus ja muut uusliberaalit vinkuu jo nyt. :D

SAK:n kannalta siis onnistunut lakko jo nyt

Lakkoiluoikeus pitää tietenkin olla. Ihmetyttää tosin, miksi tätä aktiivimallia vastaan ei lakkoiltu silloin kun siihen voitiin vaikuttaa?

Ja jos on tarkoitus vain vittuilla (rivien välistä luettuna), niin vielä vähemmän ymmärrän. Hlökohtaisesti tuo vaikuttaa etten pääse toimistolle (teen etänä) ja yksi työreissu jää tekemättä. Plussana se että lähden sitten aiemmin landelle, ruuhkia toki saattaa olla.

En itse ole kovin innostunut tästä aktviivimallista, mutta onhan tuo järjentöntä liioittelua. Ja kun tehdään vittuilun ja tulevien eduskuntavaalien takia, niin...
 
Eikös tuossa aktiivimallin vastaisessa mielenosoituksessa ole kyse siitä, että hallitus ei suostu kirjaamaan teksteihin niitä "jos ei ole työvoimapalveluita tarjottavana, niin ei silloin tuetkaan tipu"? Toissijaisesti vissiin sitten siitä, että kikyn tultua ei alettaisi tämmöistä tekemään?

Itselleni on jäänyt sellainen kuva, että aktiivimalli olisi huonosti kirjoitettu ja se kerää vastustusta eniten. Itse kannatan aktiivimallia, mutta minusta on typerää tehdä tukien leikkausautomaattia. Leikkaisivat vain suoraan tukia, kerran se on selkeästi tavoitteena. Samalla joutaisivat laskemaan tuloveroa, jolloin olisi aktiivimallia kerrakseen ja voisi maistua työn perässä muuttaminenkin. Ei toki nyt noin yksinkertaista, mutta isoina vetoina pähkäiltynä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Osassa tehtaissa tuotanto on turvattu, eli lähinnä päivävuorolaiset osallistuvat mielenilmaukseen. Eipä tarvitse ajaa ihan kaikkia tehtaita alas päivän takia.
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nyt vaan hallitus pysyy päätöksensä takana, niin hyvä tulee. Toki tuota aktiivimallia voisi vähän muuttaa, mutta ajatus on loistava. Esimerkiksi yllä oleva kirjaus jossain muodossa sekä vapaaehtoistyön tulisi olla riittävä.

Vähän vastaantulemista, mutta sitten kakkosvaiheessa pientä kiristystä taas. Kuukaudessa tulisi laittaa 3-4 työhakemusta suunnittellun (?) yhden sijasta.

Tämä kuitenkin osuu kaikkiin työttömiin - niihin, jotka oikeasti haluavat työllistyä ja niihin, jotka nauttivat toisen siivellä elämisestä. Jälkimmäisiin pitäisi keskittyä, mutta se lienee mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Antti Rinne tuntee olevansa yhä enemmän hukassa: vaikka äijällä olisi kartta ja kompassikin kädessä, niin ei ainoatakaan selkeää rastia, reittiä merkattuna, mies keksii demarien suunnan aamulla tuulta haistelemalla, tyynenä päivänä ei tee mitään. Presidenttipelin vakuuttavuus meni päin helvettiä, onneksi uudella puheenjohtaja Elorannalla on myös ns. näytön paikka. Kaveria autetaan, demarisolidaarisuutta. Suhteellisuudentaju ja kansantuote, paskan marjat: Me Poijat, Mahtimiehet Näytetähän, Särietähän portahat ensin! Jos ei se auta, niin vedetään koko tupa matalaksi, mutta me olemme niin kovia poikia, nottei paljon tunnu.
Kuulun liittoon, lakkoilen. Mutta nyreänä. Oikeastaan vittuuntuneena, koen tämän suhteettoman typeränä elehtimisenä.

Lisäyskysymys: en jaksa kookeltaa, Haataisen kampanja taisi maksaa kuusisataa tuhatta, sillä saatiin feministinen ulkopolitiikka mainittua. Maksoiko SDP vai liitot?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselleni on jäänyt sellainen kuva, että aktiivimalli olisi huonosti kirjoitettu ja se kerää vastustusta eniten. Itse kannatan aktiivimallia, mutta minusta on typerää tehdä tukien leikkausautomaattia. Leikkaisivat vain suoraan tukia, kerran se on selkeästi tavoitteena. Samalla joutaisivat laskemaan tuloveroa, jolloin olisi aktiivimallia kerrakseen ja voisi maistua työn perässä muuttaminenkin. Ei toki nyt noin yksinkertaista, mutta isoina vetoina pähkäiltynä.

Juuri tuo että tuo on melko huonosti käsikirjoitettu, näkisin näin työttömänä että hyvä jos vähän potkitaan perseelle, mutta ei sen pidä niin mennä että potkitaan kaikkia perseille vaikka hakisi aktiivisesti töitä ja saattaisi jotain toimintaa tehdä mutta sitä ei hyväksytä tuohon. Eikä edes kaikki osa-aikaiset työtkään tuohon kelpaa, esim. jos ajat taksia tai olet puhelinmyyjä niin silti ei välttämättä yllä aktiivimallin vaatimuksiin vaikka tekisit sitä 20h kuukaudessa.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että poliittiseen mielenilmaukseen osallistuminen pitää olla 100% vapaaehtoista, eikä ammattiyhdistys voi velvoittaa jäseniään osallistumaan lakkoon. Kyse kun ei ole varsinaisesta työtaistelusta.

Itse olen PAM:n jäsen ja kauhulla odottelen PAM:n ilmoitusta tukilakon järjestämisestä perjantaille. Ajattelin soittaa ammattiosaston jehulle, joka on myös pääluottamusmiehemme, etten vastusta aktiivimallia kokonaisuudessaan (suoraan sanottuna en ole aiheeseen täydellisen kattavasti tutustunut, enkä täten muodostanut kantaa aiheeseen liittyen, koska aihe ei varsinaisesti minua kosketa), enkä täten koe velvollisuudekseni osallistua poliittiseen mielenilmaukseen, mikäli PAM päättää lyhyellä varoitusajalla vielä toimia. En kyllä usko, että näin käy.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä lakossa ja mielenilmauksessahan parasta on se, että EK, Kokoomus ja muut uusliberaalit vinkuu jo nyt. :D

SAK:n kannalta siis onnistunut lakko jo nyt
Onko tässä lakimuutksessakin samalla logiikalla parasta se, että sluibailijat vinkuvat jo nyt?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että poliittiseen mielenilmaukseen osallistuminen pitää olla 100% vapaaehtoista, eikä ammattiyhdistys voi velvoittaa jäseniään osallistumaan lakkoon. Kyse kun ei ole varsinaisesta työtaistelusta.

Itse olen PAM:n jäsen ja kauhulla odottelen PAM:n ilmoitusta tukilakon järjestämisestä perjantaille. Ajattelin soittaa ammattiosaston jehulle, joka on myös pääluottamusmiehemme, etten vastusta aktiivimallia kokonaisuudessaan (suoraan sanottuna en ole aiheeseen täydellisen kattavasti tutustunut, enkä täten muodostanut kantaa aiheeseen liittyen, koska aihe ei varsinaisesti minua kosketa), enkä täten koe velvollisuudekseni osallistua poliittiseen mielenilmaukseen, mikäli PAM päättää lyhyellä varoitusajalla vielä toimia. En kyllä usko, että näin käy.

Onhan PAM tuohon liittyen markkinoinut ja siihen liittyen myös eilen muistin viimein irtisanoa itseni kyseisestä lafkasta. Toivottavasti kaltaisiasi olisi enemmän, joskin suoraansanottuna toivon nimenomaan eroavia olevan runsaasti.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että poliittiseen mielenilmaukseen osallistuminen pitää olla 100% vapaaehtoista, eikä ammattiyhdistys voi velvoittaa jäseniään osallistumaan lakkoon. Kyse kun ei ole varsinaisesta työtaistelusta.

Itse olen PAM:n jäsen ja kauhulla odottelen PAM:n ilmoitusta tukilakon järjestämisestä perjantaille. Ajattelin soittaa ammattiosaston jehulle, joka on myös pääluottamusmiehemme, etten vastusta aktiivimallia kokonaisuudessaan (suoraan sanottuna en ole aiheeseen täydellisen kattavasti tutustunut, enkä täten muodostanut kantaa aiheeseen liittyen, koska aihe ei varsinaisesti minua kosketa), enkä täten koe velvollisuudekseni osallistua poliittiseen mielenilmaukseen, mikäli PAM päättää lyhyellä varoitusajalla vielä toimia. En kyllä usko, että näin käy.

Liiton neuvottelema palkka kyllä kelpaa mutta kun pitäisi olla yksi kokonainen päivä lakossa niin ääni muuttuu kellossa. Kaltaistesi käkilintujen vuoksi niitä poliittisia lakkoja juuri tarvitaan. Kannattaisi nyt vaan luottaa liiton toimintaan aiheessa, johon itse et ole perehtynyt.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että poliittiseen mielenilmaukseen osallistuminen pitää olla 100% vapaaehtoista, eikä ammattiyhdistys voi velvoittaa jäseniään osallistumaan lakkoon. Kyse kun ei ole varsinaisesta työtaistelusta.

Niin, mielenilmaukseen osallistuminen onkin vapaa-ehtoista, lakko onkin sitten jo toinen juttu. Ja pam:n malli näyttää äkkiseltään olevan mielenilmaus. Joten ihan omasta valinnasta kiinni.

Meillä taas on se tilanne, että TES menee umpeen tämän kuun lopussa, ja peliliikkeitä lienee tulossa, ensimmäiset jo ensi viikolla. Ta-liiton toiminnan perusteella saattaa olla tarvetta isommallekin liikehdinnälle. Meillä tosin ulkopuolinenkin työvoima on siirtynyt liiton jäseniksi, ja ovat lakossa mukana.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Liiton neuvottelema palkka kyllä kelpaa mutta kun pitäisi olla yksi kokonainen päivä lakossa niin ääni muuttuu kellossa. Kaltaistesi käkilintujen vuoksi niitä poliittisia lakkoja juuri tarvitaan. Kannattaisi nyt vaan luottaa liiton toimintaan aiheessa, johon itse et ole perehtynyt.
Mitä jos saa TES:iä korkeampaa palkkaa? Saako silloin valittaa lakosta? Vai onko seuraavaksi muut TES:n asiat "jotka kelpaavat, eli pitää olla hiljaa"? Tuo "liittojen neuvottelemat edut kelpaa" on muuten täysin samantason argumentti kuin "ole onnellinen että sinulla on edes työpaikka".
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Liiton neuvottelema palkka kyllä kelpaa mutta kun pitäisi olla yksi kokonainen päivä lakossa niin ääni muuttuu kellossa. Kaltaistesi käkilintujen vuoksi niitä poliittisia lakkoja juuri tarvitaan. Kannattaisi nyt vaan luottaa liiton toimintaan aiheessa, johon itse et ole perehtynyt.
Lakko on poliittinen mielenilmaus tässä tapauksessa. Onko siis mielestäsi niin, että kaikkien jäsenten pitää tukea polibyroon poliittisia mielipiteitä? Saunan taakse koko porukka jos minulta kysytään. Suomessa on eduskunta mikä säätää lait ja kommareilla ei pitäisi olla mitään veto-oikeutta sen päätöksiin. Ei sikäli, että olisin tästä laista sitä mieltä, että se jotenkin hyvä olisi, mutta pitää katsoa ketä äänestää.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä jos saa TES:iä korkeampaa palkkaa? Saako silloin valittaa lakosta? Vai onko seuraavaksi muut TES:n asiat "jotka kelpaavat, eli pitää olla hiljaa"? Tuo "liittojen neuvottelemat edut kelpaa" on muuten täysin samantason argumentti kuin "ole onnellinen että sinulla on edes työpaikka".

Varsinkin kun liiton toiminta käytännössä monella alalla estää neuvottelemasta itselle parempaa palkkaa. Liitot ovat lähinnä este työmarkkinoiden toiminnalle.
 

Jeffrey

Jäsen
Onhan tämä täysi sketsi. Järjestö joka itse kiertää verot, laittaa kansan kyykkyyn sen takia miten niitä yhteisiä verovaroja käytetään. Mun mielestä jos et itse osallistu talkoisiin, et silloin myöskään arvostele talkoiden lopputulosta.

Kaikenlisäksi tämä mielenilmaus kohdistuu lähinnä heikkoihin, sairaisiin ja matalapalkka-aloilla työskenteleviin. Minun on torstaina helppo ottaa läppäri kotiin ja puuhailla siellä perjantai omia juttujani. Mutta miten lapset, vanhukset ja matalapalkka-aloilla työskentelevät?

Tällä ilmauksella aiheutetaan satojen miljoonien tappiot yrityksille, julkisyhteisöille ja yksityisille henkilöille. Samalla kuitenkin SAK itse kieltäytyy veroja maksamasta.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Mitä jos saa TES:iä korkeampaa palkkaa? Saako silloin valittaa lakosta? Vai onko seuraavaksi muut TES:n asiat "jotka kelpaavat, eli pitää olla hiljaa"? Tuo "liittojen neuvottelemat edut kelpaa" on muuten täysin samantason argumentti kuin "ole onnellinen että sinulla on edes työpaikka".
Tämänkaltaista kommenttia kuulee, kun suuri kuva työmarkkinoista jää hämärän peittoon. Tottakai saa vaikka yleensä työnantajat suojautuvat valittamiselta juuri palkan määrällä. Työmarkkinoiden toimivuus kun on muutakin kuin palkkatasosta neuvotteleminen.
Lakko on poliittinen mielenilmaus tässä tapauksessa. Onko siis mielestäsi niin, että kaikkien jäsenten pitää tukea polibyroon poliittisia mielipiteitä? Saunan taakse koko porukka jos minulta kysytään. Suomessa on eduskunta mikä säätää lait ja kommareilla ei pitäisi olla mitään veto-oikeutta sen päätöksiin. Ei sikäli, että olisin tästä laista sitä mieltä, että se jotenkin hyvä olisi, mutta pitää katsoa ketä äänestää.
Eli ainoastaan hallitus saa käyttää valtaa ja opposition täytyy olla hiljaa. Hallituksen vastuulla on tehdä politiikkaa, jotta poliittisia lakkoja ei synny. Kalliiksi käy yhteiskunnalle hallituksen mielivaltainen sanelupolitiikka. Kommareista tosin ei ole kuulunut mitään sitten 60 -luvun. Sipilän hallitusta sen syntyaikana varoitettiin useaan otteeseen eri tahoilta puuttumasta työmarkkinoihin. Ei sitten uskonut. Yksittäinen jäsen voi olla edustaa erilaista poliittiista suuntausta mutta en mä näe yhteyttä siihen, etteikö liitto voi antaa tukensa oppositiolle. Tuskin liitto kollekiaalisti myöskään ajattelee lahtarimaisesti saunantakaista maisemaa.
 

Tuamas

Jäsen
Miten poliittisten lakkojen laillisuus muualla Euroopassa?

Jostain olin lukevinani, että Suomi on ainoa/ainoita maita, jossa poliittiset lakot ovat laillisia.

Nähdäkseni tämä mielenilmaus on taas osoitus tarpeesta muuttaa lakkoiluoikeutta määrittämällä
poliittiset lakot laittomiksi sekä määrittämällä laittomista lakoista maksettavat sakkomaksut lähemmäs aiheutetun vahingon määrää.

Ruotsissa ja Norjassa AY-liike on jo ymmärtänyt yhteistyön arvon, tulokset näkyvät hienosti liitteenä olevassa taulukossa sekä maiden työllisyys- ja työttömyysasteissa.
 

Liitteet

  • DU2pGcSWsAA1fdf.jpg
    DU2pGcSWsAA1fdf.jpg
    110,8 KB · kertaa luettu: 325
  • 2018015703100.jpg
    2018015703100.jpg
    83,4 KB · kertaa luettu: 283
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös