Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 401 509
  • 15 505
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos työntekijänä tienaa ihan saatanasti tekemättä mitään, niin toki yrittäjäkin voi ruveta työntekijäksi, mikäli on vain sen verran ammattitaitoinen että työpaikka löytyy.
Tätähän paljon tapahtuukin eikä vähäisin syy ole se, että Suomessa yrittämisestä on tehty näin haastavaa. Työntekijän kanssa samoille ansioille päästäkseen yrittäjältä vaaditaan valtavan paljon enemmän aikaa ja eforttia, kun taas toisen palveluksessa riittää sovittuun aikaan työpaikalle ilmestyminen ja oman duuninsa tekeminen. Loppu on omaa vapaa-aikaa ilman huolta huomisesta, lomat pyörii ja sairauslomat ovat palkallisia, ja pitkä lista niin edelleen...

Työnantajien näkökulmasta yrittäjistä työntekijöiksi palaavat ovat erittäin haluttuja duunareita työmarkkinoilla. He ovat ammattitaitoisia ja heiltä löytyy realismia työnantajan kustannuksista, velvoitteista ja vastuista sekä yleisesti yrittäjyyteen littyvistä haasteista. Toisessa ääripäässä ovat julkiselta- ja varsinkin kuntasektorilta yksityisen palvelukseen siirtyvät työntekijät sekä tessinlukijat, jotka eivät suostu käymään paskallakaan soittamatta ensin liittoon.

Miksi muuten yrittäjä on ylipäänsä ottanut työntekijäkseen "ruikuttajan"? Eikö riitä osaaminen edes siihen, että ottaa tekijän, eikä ruikuttajaa? Ai niin, hän sai ruikuttajan siksi, kun ei halua maksaa palkkaa :D Sun firmas ei selviäisi vuottakaan...
Ei ruikuttajaa palkatessa työnantaja mitään säästä. Ruikuttajille joutuu maksamaan aivan samaa palkaa kuin muillekin, siitähän ammattiliitot pitävät huolen. Ruikuttajat harvemmin ruikuttavat työhaastatteluissaan tai edes koeajallaan eikä jatkossa tapahtuva ruikuttaminen ole yleensä riittävän pätevä syy työsuhteen lopettamiseen, jos ruikuttaja muuten on ammatillisesti edes rimaahipovan kelvollinen.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Työnantajien näkökulmasta yrittäjistä työntekijöiksi palaavat ovat erittäin haluttuja duunareita työmarkkinoilla. He ovat ammattitaitoisia ja heiltä löytyy realismia työnantajan kustannuksista, velvoitteista ja vastuista sekä yleisesti yrittäjyyteen littyvistä haasteista. Toisessa ääripäässä ovat julkiselta- ja varsinkin kuntasektorilta yksityisen palvelukseen siirtyvät työntekijät sekä tessinlukijat, jotka eivät suostu käymään paskallakaan soittamatta ensin liittoon.

Niin totta kuin vain voi olla. Omalla työuralla tullut kohdattua molempia sortteja valitettavasti jälkimmäinen pystyy saastuttamaan yrityksen ilmapiiriä sen verran tehokkaasti että tätä ensimmäistä sorttia olevatkin ottavat ja lähtevät.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..
Ja en kerro esimerkkejä veronkierrosta sen enempää,eiköhän kaikki kikat nuo tiedä.
....
Eli ensin väität, että yrittäjät tekevät verovähennyksiä vähän joka asiasta, kuten perheen naftoista, mutta et suostu kertomaan miten tuo noin yleisesti hoidetaan. Niputat nämä verovähennykset ja heti perään kutsut tätä veronkierroksi.

Oletko sitä mieltä, että yrittäjän ei kuuluisi saada tehdä verovähennyksiä lainkaan vai onko ne kaikki veronkiertoa?
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ok. Koville tuntuu ottavan.
Kaikkiin minun esille tuomiin asioihin löytyy kyllä ihan mustaa valkoisella kun olisi vähän malttia.
Ja en kerro esimerkkejä veronkierrosta sen enempää,eiköhän kaikki kikat nuo tiedä.

AY-liikkeet ovat ainoa syy mikä erottaa meidät alemman tulotason maista,tuloerot ovat edelleen pyrkimyksistä riippumatta maailman pienimmät.
Ilman vahvoja ammattiliittoja normiduunarit saisivat tehdä jo kahta työtä Amerikan malliin,reaganismi ei toiminut 20v. sitten eikä toimi nyt.

Minä kyllä haluaisin kuulla nuo kikat. Olen yrittäjä mutta mulla ei ole firman autoa eikä mökkiä eikä bensoja. Työsuhde puhelin on (joka on verotettavaa etua, näkyy palkkakuitissa) ja työhuonevähennystä saan muutaman satasen vuodessa, kun teen paljon hommia kotoa. Joskus on wc-paperi ollut loppu kotoa, niin olen työpaikalta näpistänyt pari rullaa mukaani kun en ole jaksanut kaupassa käydä. Selvästikin olen idiootti kun veronkiertotaitoni on näin heikolla tasolla, joten mielelläni kuulisin kyllä lisää vinkkejä.

Toisin kuin 80-luvulla niin nykyään kaikki laskut ja kuitit menee verkkoon, joten kaikenlainen pimittely on merkittävästi vaikeampaa. Toki en sano etteikö sitä tapahtuisi, mutta omassa tuttavapiirissäni nämä kähmintää harrastaneet yrittelijät ovat aina ajaneet firmansa konkkaan parissa vuodessa.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Työnantajien näkökulmasta yrittäjistä työntekijöiksi palaavat ovat erittäin haluttuja duunareita työmarkkinoilla...
No eikös asiat ole sitten hyvin? Ihmettelen että miksi täytyy pitää jotain ihme ruikutusta jatkuvasti, jos kerran on jo valmiiksi oma firma ja jos se ei (pahan maailman ja julman ay-liikkeen takia) menestykään, voi aina mennä huippuhommiin huippuliksalle, joissa ei tarvitse edes tehdä mitään? Sehän on perhana vieköön suurinta rikkautta, kun jatkuvasti vaihtoehtoja ja vielä varaa valitakin niistä! Ei muuta kuin odottelemaan headhuntereiden yhteydenottoa ja valitset sitten kermat kakun päältä ja menet siitä isopalkkaisiin hommiin istumaan jalat pöydällä :D
Ei ruikuttajaa palkatessa työnantaja mitään säästä. Ruikuttajille joutuu maksamaan aivan samaa palkaa kuin muillekin, siitähän ammattiliitot pitävät huolen. Ruikuttajat harvemmin ruikuttavat työhaastatteluissaan tai edes koeajallaan eikä jatkossa tapahtuva ruikuttaminen ole yleensä riittävän pätevä syy työsuhteen lopettamiseen, jos ruikuttaja muuten on ammatillisesti edes rimaahipovan kelvollinen.
Mutta miksi palkata ruikuttaja? Vai onko se sittenkin niin, että se oma ammattitaito ei olekaan paras mahdollinen ja siinä sitten palkataan joku taivaanrannan maalari, jonka sattuu halvalla saamaan? Olen minäkin työntekijöitä palkannut, mutta yhtäkään ruikuttajaa en ainakaan tunnusta palkanneeni. Enkä muista sellaisia työelämässä nähneenikään, mutta kai sellaisia ruikuttajia sitten jossain on olemassa, kun te niistä niin kovasti paasaatte.

Jos oma ammattitaito ei riitä palkkaamaan kuin niitä huonoja työnhakijoita, niin sen voi myös ulkoistaa. Maksaahan se, mutta on sittenkin varmasti parempi maksaa hieman siitä, että ammattilaiset hoitavat haastattelut ja muut asiaan kuuluvat testit, jos kerran itse on niin avuton ettei tiedä millaista ukkoa hommiinsa hakee.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Aika erikoista, kun perheessämme on ollut kuljetusyritys siitä lähtien, kun isäni on ollut parikymppinen. Toisin sanoen D-kortti on löytynyt viimeiset 35 vuotta, mutta kertaakaan ei ole henkilöautoon lipsahtanut firman kortilla. Kuinka helppoa se olisikaan ollut tankata pirssi samalla, kun tankkaa rekkaa, mutta ei. Sitten joku pallisteri huutelee, että kaikki yrittäjäthän kusettavat verottajaa ja pistävät henkilökohtaiset naftat firman laskuun.

Suomalainen ay-jyrsijä on niin kallis, ettei pienyrittäjän kannata sellaista palkata. Yhden auton kuljetusliikkeessä omistajakuljettajan kannattaa ajaa yksin, koska palkkakuljettaja vain syö firman tulosta. Olisikohan silloin jotain pielessä?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
No eikös asiat ole sitten hyvin? Ihmettelen että miksi täytyy pitää jotain ihme ruikutusta jatkuvasti
Olikos se jotain ruikuttamista, jos mää vastasin vain sinun viestiisi kommentoimalla ihan yleisellä tasolla yrittäjien siirtymistä työntekijäksi ja työnantajien suhtautumista heihin. Jos et huomannut, että en puhunut itsestäni tai omista toimieni liittymisestä aiheeseen hevonvitun humppaa, niin huomautan nyt, etten puhunut itsestäni tai omista toimieni liittymisestä aiheeseen hevonvitun humppaa.

Ja jos et myöskään huomannut, etten puhunut pahasta maailmasta, ay-liikkeen julmuudesta tai isopalkkaisista huippuhommista jalat pöydällä hevonvitun humppaa, niin huomautan myös siitä nyt, etten puhunut pahasta maailmasta, ay-liikkeen julmuudesta tai isopalkkaisista huippuhommista jalat pöydällä hevonvitun humppaa.

Jostain syystä kuitenkin nännättelet täällä ikään kuin olisin.

Enkä muista sellaisia työelämässä nähneenikään, mutta kai sellaisia ruikuttajia sitten jossain on olemassa, kun te niistä niin kovasti paasaatte.
Minä vain lainasin termiä sinulta vastatessani kysmykseesi "Miksi muuten yrittäjä on ylipäänsä ottanut työntekijäkseen "ruikuttajan"?".
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yhden auton kuljetusliikkeessä omistajakuljettajan kannattaa ajaa yksin, koska palkkakuljettaja vain syö firman tulosta. Olisikohan silloin jotain pielessä?
Taksat ovat pielessä, jos tehty työ syö firman tulosta. Tietysti löytyy yrittäjiä, jotka maksavat ihan olematonta palkkaa, mutta niissä kuskit vaihtuvat taajaan ja omistajat saavatkin sitten tehdä sen lain salliman 48 viikkotuntia ihan itse. Kuljetusyrittäjällä nuo tunnit muuten sisältää kaikki tehdyt työt eli ajamiset, paperityöt, huollot yms.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Taksat ovat pielessä, jos tehty työ syö firman tulosta.

Niin, valitettavasti se on kotimaisen kuljetusalan nykypäivää. Kuljettaja maksaa sivukuluineen lähemmäs 70 000 euroa vuodessa, polttoaine karkeasti 30% liikevaihdosta ja muut kulut päälle. Omistajakuljettaja, kun ajaa yksikseen sopivaan tahtiin, niin tienaa ihan riittävästi.

omistajat saavatkin sitten tehdä sen lain salliman 48 viikkotuntia ihan itse.

Kaikista paras vaihtoehto, niin ei tarvitse katsella saati työllistää noita velttoja AKT-perseitä. 48 tuntia, uskotko, että moneltakin yrittäjältä on lukujärjestystä kyselty?
 
Viimeksi muokattu:

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, valitettavasti se on kotimaisen kuljetusalan nykypäivää. Kuljettaja maksaa sivukuluineen lähemmäs 70 000 euroa vuodessa, polttoaine karkeasti 30% liikevaihdosta ja muut kulut päälle. Omistajakuljettaja, kun ajaa yksikseen sopivaan tahtiin, niin tienaa ihan riittävästi.



Kaikista paras vaihtoehto, niin ei tarvitse katsella saati työllistää noita velttoja AKT-perseitä. 48 tuntia, uskotko, että moneltakin yrittäjältä on lukujärjestystä kyselty?
Tuskin tuotakaan lakia pystyy valvomaan, mutta noin se kuitenkin on. Se, että kuskille on maksettava palkkaa, ei tee kuskista AKT-persettä. Pienen kuljetusyrityksen toimintaedellytyksiä parantaa huimasti työnantajan ja työntekijän/-tekijöiden välinen luottamus ja jousto.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Tuskin tuotakaan lakia pystyy valvomaan, mutta noin se kuitenkin on.

Kyllä, mutta kuten kirjoitin, ei kukaan pysty sitä valvomaan.

Se, että kuskille on maksettava palkkaa, ei tee kuskista AKT-persettä.

Ei, omakohtainen kokemus tällaisesta työkaverina on mielipiteeni taustalla. Tyyppi tekee kaikkensa, ettei kukaan tällä työmaalla koskaan liity kyseiseen liittoon. Koska hän on ainoa tuntemani AKT:n jäsen, niin voin todeta, että 100% tuntemistani AKT-aktiiveista on mulkkuja. Varmasti poikkeuksiakin on, mutta en ole vielä tavannut.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olikos se jotain ruikuttamista, jos mää vastasin vain sinun viestiisi kommentoimalla ihan yleisellä tasolla yrittäjien siirtymistä työntekijäksi ja työnantajien suhtautumista heihin. Jos et huomannut, että en puhunut itsestäni tai omista toimieni liittymisestä aiheeseen hevonvitun humppaa, niin huomautan nyt, etten puhunut itsestäni tai omista toimieni liittymisestä aiheeseen hevonvitun humppaa.
Jos et huomannut, niin en kylläkään väittänyt hevovitun humppaa sinun ruikuttaneen yhtään mitään. Minä ihan yleisellä tasolla sanoin että ihme ruikutusta tässä täytyy näiltä huippuosaajilta kuunnella, vaikka heillä on sinun mukaasi portit auki joka paikkaan, vetämään isolla rahalla lonkkaa ja hevonvitun humppaa. Joten jos et huomannut etten väittänyt sinun ruikuttaneen hevonvitun humppaa, niin huomautan nyt tässä etten väittänyt sinun ruikuttaneen hevonvitun humppaa.
Minä vain lainasin termiä sinulta vastatessani kysmykseesi "Miksi muuten yrittäjä on ylipäänsä ottanut työntekijäkseen "ruikuttajan"?".
Sinä et ole kyllä tässäkään oikeassa. Väität minun ottaneen esiin termin "ruikuttaja"/"ruikuttaminen". Mikäli perehtyisit asiaan sen vaatimalla vakavuudella, huomaisit että kyseiset termit toi keskusteluun eräs toinen nimimerkki, jolle vastasin hänen omilla termeillään. Sinulle en vastannut, mutta sinä tulit pistämään lusikkasi soppaan ja nyt väität virheellisesti minun ottaneen käyttöön tuon loukkaavan termin. Jos et huomannut etten ole, hevonvitun humppa sentään, ottanut tuota termiä käyttöön, niin huomautan nyt tässä sinulle, että minä en ottanut tuota termiä käyttöön, hevonvitun humppaa.

Termin otti käyttöön kirjoittaja, joka muuten näytti joutuneen jäähylle ja ihan ansaitusti. Moisen termin käyttö on toki loukkaavaa ja lapsellista ja siitä ansaitseekin joutua hetkeksi viilentämään tunteitaan. Mutta toki vastaan keskusteluun provokaattorin valitsemalla tyylillä, mikäli tarve vaatii, vaikken alatyylin ja roskaväen ilmaisuista kovasti välitäkään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Taksat ovat pielessä, jos tehty työ syö firman tulosta. Tietysti löytyy yrittäjiä, jotka maksavat ihan olematonta palkkaa, mutta niissä kuskit vaihtuvat taajaan ja omistajat saavatkin sitten tehdä sen lain salliman 48 viikkotuntia ihan itse. Kuljetusyrittäjällä nuo tunnit muuten sisältää kaikki tehdyt työt eli ajamiset, paperityöt, huollot yms.
Olisi mielenkiintoista kuulla, että minkälaisella piirturilla kuljetusyrittäjien tekemät paperityöt mitataan ja todistetaan...
 

Tuamas

Jäsen
Olisi mielenkiintoista kuulla, että minkälaisella piirturilla kuljetusyrittäjien tekemät paperityöt mitataan ja todistetaan...

Jos tuota noudatettaisiin ja valvottaisiin, Suomessa ~90 % pienistä kuljetusliikkeistä voisi lyödä lapun luukulle.

Olen alaa seurannut tässä lähivuodet ja tavallinen tavarankuljetus maantiellä on kilpailtu täysin kannattamattomaksi.

Yksinyrittäjä yhdellä autolla vielä jotenkin pärjää, mutta täysihintainen kuski ja toinen auto sitten muuttaa homman usein sellaiseksi, että yrittäjä tienaa vähemmän kuin ajamalla yksin yhdellä autolla.

Ala on täysin sairas ja siinä ei ihan hirveästi avita pääosin neuvotteluhaluton AKT.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Olisi mielenkiintoista kuulla, että minkälaisella piirturilla kuljetusyrittäjien tekemät paperityöt mitataan ja todistetaan...
Aluehallintovirasto ratsaa parhaansa mukaan sekä vihjeiden että satunnaisotannan perusteella. Valitettava tosiasia vaan on resurssien puute. On se julkinen sektori niin paha asia, ettei tarkastustyöhön määrärahoja juurikaan liikene.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuljetusalan ovat tappaneet käsittääkseni kotimainen piirun tarkka lainsäädäntö ja markkinoille päästetyt ulkomaiset yritykset, jotka voivat viitata kintaalla koko lainsäädännölle. Sitä en tiedä miten AKT:n neuvottelut voisivat tätä asiaa parantaa, ellei tietysti nyt tässäkin puhuta palkkojen alennuksista. Olen itsekin seurannut alaa suht läheltä viime vuosina ja en kyllä itse lähtisi tuohon leikkiin mukaan oikeastaan mistään syystä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jos tuota noudatettaisiin ja valvottaisiin, Suomessa ~90 % pienistä kuljetusliikkeistä voisi lyödä lapun luukulle.

Olen alaa seurannut tässä lähivuodet ja tavallinen tavarankuljetus maantiellä on kilpailtu täysin kannattamattomaksi.

Yksinyrittäjä yhdellä autolla vielä jotenkin pärjää, mutta täysihintainen kuski ja toinen auto sitten muuttaa homman usein sellaiseksi, että yrittäjä tienaa vähemmän kuin ajamalla yksin yhdellä autolla.

Ala on täysin sairas ja siinä ei ihan hirveästi avita pääosin neuvotteluhaluton AKT.

Ala on ainakin kovin kilpailtu, uusina toimijoina Holship ja Freeco joista ainakin Freeco käyttää pääasiassa virolaisia kuskeja. En tiedä minkä sopimuksen alaisia he ovat mutta ainakin se antaa arkeen haastetta kun pitäisi kommunikoida ummikon vironvenäläisen kuljettajan kanssa joka tietää ainoastaan sen kuinka monta lavametriä kuljetukseen on varattu. Meiltä lähtee tavaraa ympäri eurooppaa, lähinnä pohjoismaihin useita rekkakuormia viikossa. Sitten soitellaan ajojärjestäjälle ja ihmetellään mitä pitikään kyytiin lastata. Vielä kun opettelisivat peruuttamaan autoillaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aluehallintovirasto ratsaa parhaansa mukaan sekä vihjeiden että satunnaisotannan perusteella. Valitettava tosiasia vaan on resurssien puute. On se julkinen sektori niin paha asia, ettei tarkastustyöhön määrärahoja juurikaan liikene.
Totta. kun julkinen sektori olisi ohuempi, niin verotuskin voisi olla kevyempää ja työllistäminen sitä kautta kannattavampaa. Tämän myötä ei olisi nykyisenlaista tarvetta sille, että kannattavus tulee vain tekemällä itse. Kun työllisyysaste kasvaisi, niin se parantaisi myös työntekijöiden asemaa työmarkkinoilla ja siten huonojen työnantajien toimintamahdollisuudet heikkenisivät. Selvästi olit miettinyt asiaa!

Mitä taas Avin ratsioihin tulee, niin koko ajatuksesta tulee ihan mieleen Studion Julmahuvin virallinen valvoja, joka vahtii että varmasti nukutaan:
STUDIO JULMAHUVI 1 - YouTube
"tää tuoli on ihan lämmin, tässä on varmasti paperitöitä tehty, tässä paperilla on uusi sana"
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisi mielenkiintoista kuulla, että minkälaisella piirturilla kuljetusyrittäjien tekemät paperityöt mitataan ja todistetaan...
Tätä olen tiedustellut yhdeltä asian puolesta äänestäneeltä euroedustajalta, mutta otti sen viittuiluna. Perusteluna asian puoltamiselle hänellä oli, että yrittäjät joutuvat palkkaamaan lisää kuljettajia, kun eivät itse saa tehdä paljoakaan töitä.

Ei, omakohtainen kokemus tällaisesta työkaverina on mielipiteeni taustalla. Tyyppi tekee kaikkensa, ettei kukaan tällä työmaalla koskaan liity kyseiseen liittoon. Koska hän on ainoa tuntemani AKT:n jäsen, niin voin todeta, että 100% tuntemistani AKT-aktiiveista on mulkkuja. Varmasti poikkeuksiakin on, mutta en ole vielä tavannut.
Nätti yleistys kovin pienen otannan perusteella. Itse olen tavannut pari isäntää, jotka eivät ole mulkkuja, mutta sen perusteella en luokittele kaikkia isäntiä mukaviksi.

Jos tuota noudatettaisiin ja valvottaisiin, Suomessa ~90 % pienistä kuljetusliikkeistä voisi lyödä lapun luukulle.

Olen alaa seurannut tässä lähivuodet ja tavallinen tavarankuljetus maantiellä on kilpailtu täysin kannattamattomaksi.

Yksinyrittäjä yhdellä autolla vielä jotenkin pärjää, mutta täysihintainen kuski ja toinen auto sitten muuttaa homman usein sellaiseksi, että yrittäjä tienaa vähemmän kuin ajamalla yksin yhdellä autolla.

Ala on täysin sairas ja siinä ei ihan hirveästi avita pääosin neuvotteluhaluton AKT.
En ihan saa kiinni siitä logiikasta, että AKT pystyisi vaikuttamaan taksoihin, joita isot yritykset painavat alas. Jos esimerkiksi irtoperän vedosta maksetaan yrittäjälle 0,9-1,1 euroa kilometriltä, niin en oikein näe, mitä AKT:n pitäisi asian eteen tehdä, sinun näkemyksen mukaan tietysti sallia tuntipalkan lasku johonkin 8 euron luokkaan. Josko suuntaisit tässä asiassa antipatiasi kuljetusten tilaajien suuntaan, niin kohde olisi hieman oikeampi ja voisi oikeasti vaikuttaa alan sairaaseen tilaan.
 

Tuamas

Jäsen
En ihan saa kiinni siitä logiikasta, että AKT pystyisi vaikuttamaan taksoihin, joita isot yritykset painavat alas. Jos esimerkiksi irtoperän vedosta maksetaan yrittäjälle 0,9-1,1 euroa kilometriltä, niin en oikein näe, mitä AKT:n pitäisi asian eteen tehdä, sinun näkemyksen mukaan tietysti sallia tuntipalkan lasku johonkin 8 euron luokkaan. Josko suuntaisit tässä asiassa antipatiasi kuljetusten tilaajien suuntaan, niin kohde olisi hieman oikeampi ja voisi oikeasti vaikuttaa alan sairaaseen tilaan.

AKT ei vaikuta taksoihin, mutta AKT vaikuttaa olennaisesti siihen kuinka kustannustehokkaasti työt voidaan hoitaa toimimalla melkoisena tulppana mm. paikallisessa sopimisessa.

Sinun näkemyksen mukaan tietysti kuljetusyrittäjien kalusto tulisi sosilisoida työntekijöille.

Alan ongelma ovat liian pienet toteuttavat yritykset, jolloin tilaajat pääsevät puristamaan hinnat niin alas, että reittejä ei ole mahdollista ajaa kannattavasti.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oliko tälle lähdettä?

Nuo uutiset mitkä lehdissä on. Työntekijäpuoli sanoo että näin on tapahtunut, ja yllättäen työnantajapuoli sanoo että ei. Usko nyt sit jompaa kumpaa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös