Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 595 631
  • 16 211

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ei vittu sentään, tässä on nyt niin vahvaa vasemmisto/ay-huttua että pahaa tekee.

Käyppäs huviksesi tutustumassa yrityksen verotukseen, yhteisöveroon, yrittäjän verotukseen yms. niin saat kerralla kaikki selväksi.

Älä usko kaikkea mitä esson baarissa tai firman tupakkapaikalla kuulet vaan oikeasti tutustu asiaan.

Oy-pohjainen yrittäjä maksaa ensiksi kaikki sinun kaltaisesi ruikuttajien palkat ja palkan sivukulut, kaikki yrityksen muut kustannukset ja sitten yhteisöveron siitä mitä jäi viivan alle, ja sen jälkeen vielä pääomaverot mahdollisista osingoista. Kannattaa tutustua omaan palkkakuittiin ja katsoa monetko verot itse maksat ja verrata henkilöön joka vittu maksaa sinun palkkasi. Ja sinä ruikutat täällä yrittäjistä. Virta päälle!

"kun Suomesta lähti kuppa niin tilalle tuli kateus" ((C) Hannu Karpo -imitaatio Huuliveikoissa joskus 90-luvulla)
Olen tutustunut/tiedän kyllä. Turhaa näistä on kiistellä,Yrittäjän mielestä kohtuullinen korvaus ei ole ikinä sama kuin palkansaajan tahi verottajan.
Siksi te olette yrittäjiä,yritätte hyötyä mahdollisimman isolla katteella hyödykkeistä A vähentämällä kulut B\C.
Verotus on kovaa,duunareille ja yrittäjille,yhtenäistä on tämä,erinäistä on verotuksen lopullinen nettoprosentti +/- vähennykset.
Ei voi työntekijä voi vähentää Audia verotuksessa,eikä työhuonetta eikä koko perheen naftoja,eikä ipadeja,eikä eläkkeitä,eikä mökkiä joka on yrityksen edustustila jne.
Ottaapa koville myöntää tosiasiat/maan tavat.
Pienyrittäjiä lukuunottamatta yrittäjälle täällä on kyllä pedattu kaikki valmiiksi,pienyrittäjiä käy sääliksi mutta homma on mitä on täällä.
Jos ei miellytä niin kannattaa lopettaa koko homma tai muuttaa Viroon.

E.
Lisätään vielä että globalisaation/kokkaripopparin myötä Suomessa on noussut tämä ihmeellinen "täällä tienataan liikaa"-liike jonka johdossa on pelkästään ihmisiä joilla on oma lehmä ojassa.
Hyvin usein jää huomioitta kuinka kallista eläminen nykysuomessa on,siitäkin iso osa menee näiden samojen valittajien taskuun. Tässä on tosin osallisena myöskin ay-liikkeet.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Olen tutustunut/tiedän kyllä.

Et varmasti ole jos heität tuollaista paskaa.

Siksi te olette yrittäjiä,yritätte hyötyä mahdollisimman isolla katteella hyödykkeistä A vähentämällä kulut B\C.

En ole yrittäjä itse, ihan palkkaduunissa.

En tiedä oletko päässyt vielä peruskoulusta läpi mutta jos sitä vielä tavoittelet niin ihan vinkkinä että 1) yrittäjät pyrkivät maksoimaan katteensa noin yleisesti ja 2) tuotteen A kate tulee siitä kun myyntihinnasta vähennetään kulut B/C.

Verotus on kovaa,duunareille ja yrittäjille,yhtenäistä on tämä,erinäistä on verotuksen lopullinen nettoprosentti +/- vähennykset.

Eli pitäisikö yrittäjän maksaa kaiken riskinoton jälkeen jäädystä tulosta saman verran kuin sinun? Käy kysymyssä luottamusmieheltä jos nyt ei irtoa.

Ei voi työntekijä voi vähentää Audia verotuksessa,eikä työhuonetta eikä koko perheen naftoja,eikä ipadeja,eikä eläkkeitä,eikä mökkiä joka on yrityksen edustustila jne.
Ottaapa koville myöntää tosiasiat/maan tavat.
Pienyrittäjiä lukuunottamatta yrittäjälle täällä on kyllä pedattu kaikki valmiiksi,pienyrittäjiä käy sääliksi mutta homma on mitä on täällä.
Jos ei miellytä niin kannattaa lopettaa koko homma tai muuttaa Viroon.

Ihan oikeasti, turha väittää mitään skeidaa siitä että olisit tutustunut asiaan, koko tekstisi on suoraan kuin jostain pahimman ay-politrukin päiväkäskystä.

Sinun kaltaisesti puusilmien takia niin moni yrittäjä siirtyy Viroon missä ei tarvitse kuunnella vastaavaa ay-horinaa jossa ei ole mitään perää.

Kerro minulle miten yrittäjä vähentää Audin verotuksessa, miten vähennetään työhuone (vinkki palkansaajatkin voivat sen vähentää), miten perheen naftat vähennetään, miten eläkkeet vähennetään, miten mökki vähennetään? Nyt konkretiaa kiitos.

Btw, jos yrittäjiä ei miellytä niin ne lopettavat tai muuttavat Viroon ja silloin sinä olet kortistossa peukalo perseessä, voittaako yhteiskunta tässä?
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Et varmasti ole jos heität tuollaista paskaa.



En ole yrittäjä itse, ihan palkkaduunissa.

En tiedä oletko päässyt vielä peruskoulusta läpi mutta jos sitä vielä tavoittelet niin ihan vinkkinä että 1) yrittäjät pyrkivät maksoimaan katteensa noin yleisesti ja 2) tuotteen A kate tulee siitä kun myyntihinnasta vähennetään kulut B/C.



Eli pitäisikö yrittäjän maksaa kaiken riskinoton jälkeen jäädystä tulosta saman verran kuin sinun? Käy kysymyssä luottamusmieheltä jos nyt ei irtoa.



Ihan oikeasti, turha väittää mitään skeidaa siitä että olisit tutustunut asiaan, koko tekstisi on suoraan kuin jostain pahimman ay-politrukin päiväkäskystä.

Sinun kaltaisesti puusilmien takia niin moni yrittäjä siirtyy Viroon missä ei tarvitse kuunnella vastaavaa ay-horinaa jossa ei ole mitään perää.

Kerro minulle miten yrittäjä vähentää Audin verotuksessa, miten vähennetään työhuone (vinkki palkansaajatkin voivat sen vähentää), miten perheen naftat vähennetään, miten eläkkeet vähennetään, miten mökki vähennetään? Nyt konkretiaa kiitos.

Btw, jos yrittäjiä ei miellytä niin ne lopettavat tai muuttavat Viroon ja silloin sinä olet kortistossa peukalo perseessä, voittaako yhteiskunta tässä?
Ok. Koville tuntuu ottavan.
Kaikkiin minun esille tuomiin asioihin löytyy kyllä ihan mustaa valkoisella kun olisi vähän malttia.
Ja en kerro esimerkkejä veronkierrosta sen enempää,eiköhän kaikki kikat nuo tiedä.

AY-liikkeet ovat ainoa syy mikä erottaa meidät alemman tulotason maista,tuloerot ovat edelleen pyrkimyksistä riippumatta maailman pienimmät.
Ilman vahvoja ammattiliittoja normiduunarit saisivat tehdä jo kahta työtä Amerikan malliin,reaganismi ei toiminut 20v. sitten eikä toimi nyt.
 
Viimeksi muokattu:

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos yrittäjänä on niin helvetin helppoa niin kukaan ei estä sellaiseksi ryhtymistä.
Jos työntekijänä tienaa ihan saatanasti tekemättä mitään, niin toki yrittäjäkin voi ruveta työntekijäksi, mikäli on vain sen verran ammattitaitoinen että työpaikka löytyy.
Oy-pohjainen yrittäjä maksaa ensiksi kaikki sinun kaltaisesi ruikuttajien palkat ja palkan sivukulut...
Kirjoituksesi on kyllä niin täynnä yltiö-aggressiivista ja selvästi jostain syystä kovin katkeraa tekstiä, etten tosiaan ymmärrä miksi edes vaivaudun vastaamaan sinulle, mutta kysyn nyt sen verran tähän kohtaan viitaten, että eikö yrittäjän sitten kuulu mielestäsi maksaa palkkaa työntekijälleen? Tai "ruikuttajalle" kuten sinä työntekijää nimität? Miksi muuten yrittäjä on ylipäänsä ottanut työntekijäkseen "ruikuttajan"? Eikö riitä osaaminen edes siihen, että ottaa tekijän, eikä ruikuttajaa? Ai niin, hän sai ruikuttajan siksi, kun ei halua maksaa palkkaa :D Sun firmas ei selviäisi vuottakaan...
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos työntekijänä tienaa ihan saatanasti tekemättä mitään, niin toki yrittäjäkin voi ruveta työntekijäksi, mikäli on vain sen verran ammattitaitoinen että työpaikka löytyy.
Tätähän paljon tapahtuukin eikä vähäisin syy ole se, että Suomessa yrittämisestä on tehty näin haastavaa. Työntekijän kanssa samoille ansioille päästäkseen yrittäjältä vaaditaan valtavan paljon enemmän aikaa ja eforttia, kun taas toisen palveluksessa riittää sovittuun aikaan työpaikalle ilmestyminen ja oman duuninsa tekeminen. Loppu on omaa vapaa-aikaa ilman huolta huomisesta, lomat pyörii ja sairauslomat ovat palkallisia, ja pitkä lista niin edelleen...

Työnantajien näkökulmasta yrittäjistä työntekijöiksi palaavat ovat erittäin haluttuja duunareita työmarkkinoilla. He ovat ammattitaitoisia ja heiltä löytyy realismia työnantajan kustannuksista, velvoitteista ja vastuista sekä yleisesti yrittäjyyteen littyvistä haasteista. Toisessa ääripäässä ovat julkiselta- ja varsinkin kuntasektorilta yksityisen palvelukseen siirtyvät työntekijät sekä tessinlukijat, jotka eivät suostu käymään paskallakaan soittamatta ensin liittoon.

Miksi muuten yrittäjä on ylipäänsä ottanut työntekijäkseen "ruikuttajan"? Eikö riitä osaaminen edes siihen, että ottaa tekijän, eikä ruikuttajaa? Ai niin, hän sai ruikuttajan siksi, kun ei halua maksaa palkkaa :D Sun firmas ei selviäisi vuottakaan...
Ei ruikuttajaa palkatessa työnantaja mitään säästä. Ruikuttajille joutuu maksamaan aivan samaa palkaa kuin muillekin, siitähän ammattiliitot pitävät huolen. Ruikuttajat harvemmin ruikuttavat työhaastatteluissaan tai edes koeajallaan eikä jatkossa tapahtuva ruikuttaminen ole yleensä riittävän pätevä syy työsuhteen lopettamiseen, jos ruikuttaja muuten on ammatillisesti edes rimaahipovan kelvollinen.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Työnantajien näkökulmasta yrittäjistä työntekijöiksi palaavat ovat erittäin haluttuja duunareita työmarkkinoilla. He ovat ammattitaitoisia ja heiltä löytyy realismia työnantajan kustannuksista, velvoitteista ja vastuista sekä yleisesti yrittäjyyteen littyvistä haasteista. Toisessa ääripäässä ovat julkiselta- ja varsinkin kuntasektorilta yksityisen palvelukseen siirtyvät työntekijät sekä tessinlukijat, jotka eivät suostu käymään paskallakaan soittamatta ensin liittoon.

Niin totta kuin vain voi olla. Omalla työuralla tullut kohdattua molempia sortteja valitettavasti jälkimmäinen pystyy saastuttamaan yrityksen ilmapiiriä sen verran tehokkaasti että tätä ensimmäistä sorttia olevatkin ottavat ja lähtevät.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
..
Ja en kerro esimerkkejä veronkierrosta sen enempää,eiköhän kaikki kikat nuo tiedä.
....
Eli ensin väität, että yrittäjät tekevät verovähennyksiä vähän joka asiasta, kuten perheen naftoista, mutta et suostu kertomaan miten tuo noin yleisesti hoidetaan. Niputat nämä verovähennykset ja heti perään kutsut tätä veronkierroksi.

Oletko sitä mieltä, että yrittäjän ei kuuluisi saada tehdä verovähennyksiä lainkaan vai onko ne kaikki veronkiertoa?
 

Sohjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ok. Koville tuntuu ottavan.
Kaikkiin minun esille tuomiin asioihin löytyy kyllä ihan mustaa valkoisella kun olisi vähän malttia.
Ja en kerro esimerkkejä veronkierrosta sen enempää,eiköhän kaikki kikat nuo tiedä.

AY-liikkeet ovat ainoa syy mikä erottaa meidät alemman tulotason maista,tuloerot ovat edelleen pyrkimyksistä riippumatta maailman pienimmät.
Ilman vahvoja ammattiliittoja normiduunarit saisivat tehdä jo kahta työtä Amerikan malliin,reaganismi ei toiminut 20v. sitten eikä toimi nyt.

Minä kyllä haluaisin kuulla nuo kikat. Olen yrittäjä mutta mulla ei ole firman autoa eikä mökkiä eikä bensoja. Työsuhde puhelin on (joka on verotettavaa etua, näkyy palkkakuitissa) ja työhuonevähennystä saan muutaman satasen vuodessa, kun teen paljon hommia kotoa. Joskus on wc-paperi ollut loppu kotoa, niin olen työpaikalta näpistänyt pari rullaa mukaani kun en ole jaksanut kaupassa käydä. Selvästikin olen idiootti kun veronkiertotaitoni on näin heikolla tasolla, joten mielelläni kuulisin kyllä lisää vinkkejä.

Toisin kuin 80-luvulla niin nykyään kaikki laskut ja kuitit menee verkkoon, joten kaikenlainen pimittely on merkittävästi vaikeampaa. Toki en sano etteikö sitä tapahtuisi, mutta omassa tuttavapiirissäni nämä kähmintää harrastaneet yrittelijät ovat aina ajaneet firmansa konkkaan parissa vuodessa.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Työnantajien näkökulmasta yrittäjistä työntekijöiksi palaavat ovat erittäin haluttuja duunareita työmarkkinoilla...
No eikös asiat ole sitten hyvin? Ihmettelen että miksi täytyy pitää jotain ihme ruikutusta jatkuvasti, jos kerran on jo valmiiksi oma firma ja jos se ei (pahan maailman ja julman ay-liikkeen takia) menestykään, voi aina mennä huippuhommiin huippuliksalle, joissa ei tarvitse edes tehdä mitään? Sehän on perhana vieköön suurinta rikkautta, kun jatkuvasti vaihtoehtoja ja vielä varaa valitakin niistä! Ei muuta kuin odottelemaan headhuntereiden yhteydenottoa ja valitset sitten kermat kakun päältä ja menet siitä isopalkkaisiin hommiin istumaan jalat pöydällä :D
Ei ruikuttajaa palkatessa työnantaja mitään säästä. Ruikuttajille joutuu maksamaan aivan samaa palkaa kuin muillekin, siitähän ammattiliitot pitävät huolen. Ruikuttajat harvemmin ruikuttavat työhaastatteluissaan tai edes koeajallaan eikä jatkossa tapahtuva ruikuttaminen ole yleensä riittävän pätevä syy työsuhteen lopettamiseen, jos ruikuttaja muuten on ammatillisesti edes rimaahipovan kelvollinen.
Mutta miksi palkata ruikuttaja? Vai onko se sittenkin niin, että se oma ammattitaito ei olekaan paras mahdollinen ja siinä sitten palkataan joku taivaanrannan maalari, jonka sattuu halvalla saamaan? Olen minäkin työntekijöitä palkannut, mutta yhtäkään ruikuttajaa en ainakaan tunnusta palkanneeni. Enkä muista sellaisia työelämässä nähneenikään, mutta kai sellaisia ruikuttajia sitten jossain on olemassa, kun te niistä niin kovasti paasaatte.

Jos oma ammattitaito ei riitä palkkaamaan kuin niitä huonoja työnhakijoita, niin sen voi myös ulkoistaa. Maksaahan se, mutta on sittenkin varmasti parempi maksaa hieman siitä, että ammattilaiset hoitavat haastattelut ja muut asiaan kuuluvat testit, jos kerran itse on niin avuton ettei tiedä millaista ukkoa hommiinsa hakee.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Aika erikoista, kun perheessämme on ollut kuljetusyritys siitä lähtien, kun isäni on ollut parikymppinen. Toisin sanoen D-kortti on löytynyt viimeiset 35 vuotta, mutta kertaakaan ei ole henkilöautoon lipsahtanut firman kortilla. Kuinka helppoa se olisikaan ollut tankata pirssi samalla, kun tankkaa rekkaa, mutta ei. Sitten joku pallisteri huutelee, että kaikki yrittäjäthän kusettavat verottajaa ja pistävät henkilökohtaiset naftat firman laskuun.

Suomalainen ay-jyrsijä on niin kallis, ettei pienyrittäjän kannata sellaista palkata. Yhden auton kuljetusliikkeessä omistajakuljettajan kannattaa ajaa yksin, koska palkkakuljettaja vain syö firman tulosta. Olisikohan silloin jotain pielessä?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
No eikös asiat ole sitten hyvin? Ihmettelen että miksi täytyy pitää jotain ihme ruikutusta jatkuvasti
Olikos se jotain ruikuttamista, jos mää vastasin vain sinun viestiisi kommentoimalla ihan yleisellä tasolla yrittäjien siirtymistä työntekijäksi ja työnantajien suhtautumista heihin. Jos et huomannut, että en puhunut itsestäni tai omista toimieni liittymisestä aiheeseen hevonvitun humppaa, niin huomautan nyt, etten puhunut itsestäni tai omista toimieni liittymisestä aiheeseen hevonvitun humppaa.

Ja jos et myöskään huomannut, etten puhunut pahasta maailmasta, ay-liikkeen julmuudesta tai isopalkkaisista huippuhommista jalat pöydällä hevonvitun humppaa, niin huomautan myös siitä nyt, etten puhunut pahasta maailmasta, ay-liikkeen julmuudesta tai isopalkkaisista huippuhommista jalat pöydällä hevonvitun humppaa.

Jostain syystä kuitenkin nännättelet täällä ikään kuin olisin.

Enkä muista sellaisia työelämässä nähneenikään, mutta kai sellaisia ruikuttajia sitten jossain on olemassa, kun te niistä niin kovasti paasaatte.
Minä vain lainasin termiä sinulta vastatessani kysmykseesi "Miksi muuten yrittäjä on ylipäänsä ottanut työntekijäkseen "ruikuttajan"?".
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yhden auton kuljetusliikkeessä omistajakuljettajan kannattaa ajaa yksin, koska palkkakuljettaja vain syö firman tulosta. Olisikohan silloin jotain pielessä?
Taksat ovat pielessä, jos tehty työ syö firman tulosta. Tietysti löytyy yrittäjiä, jotka maksavat ihan olematonta palkkaa, mutta niissä kuskit vaihtuvat taajaan ja omistajat saavatkin sitten tehdä sen lain salliman 48 viikkotuntia ihan itse. Kuljetusyrittäjällä nuo tunnit muuten sisältää kaikki tehdyt työt eli ajamiset, paperityöt, huollot yms.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Taksat ovat pielessä, jos tehty työ syö firman tulosta.

Niin, valitettavasti se on kotimaisen kuljetusalan nykypäivää. Kuljettaja maksaa sivukuluineen lähemmäs 70 000 euroa vuodessa, polttoaine karkeasti 30% liikevaihdosta ja muut kulut päälle. Omistajakuljettaja, kun ajaa yksikseen sopivaan tahtiin, niin tienaa ihan riittävästi.

omistajat saavatkin sitten tehdä sen lain salliman 48 viikkotuntia ihan itse.

Kaikista paras vaihtoehto, niin ei tarvitse katsella saati työllistää noita velttoja AKT-perseitä. 48 tuntia, uskotko, että moneltakin yrittäjältä on lukujärjestystä kyselty?
 
Viimeksi muokattu:

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, valitettavasti se on kotimaisen kuljetusalan nykypäivää. Kuljettaja maksaa sivukuluineen lähemmäs 70 000 euroa vuodessa, polttoaine karkeasti 30% liikevaihdosta ja muut kulut päälle. Omistajakuljettaja, kun ajaa yksikseen sopivaan tahtiin, niin tienaa ihan riittävästi.



Kaikista paras vaihtoehto, niin ei tarvitse katsella saati työllistää noita velttoja AKT-perseitä. 48 tuntia, uskotko, että moneltakin yrittäjältä on lukujärjestystä kyselty?
Tuskin tuotakaan lakia pystyy valvomaan, mutta noin se kuitenkin on. Se, että kuskille on maksettava palkkaa, ei tee kuskista AKT-persettä. Pienen kuljetusyrityksen toimintaedellytyksiä parantaa huimasti työnantajan ja työntekijän/-tekijöiden välinen luottamus ja jousto.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Tuskin tuotakaan lakia pystyy valvomaan, mutta noin se kuitenkin on.

Kyllä, mutta kuten kirjoitin, ei kukaan pysty sitä valvomaan.

Se, että kuskille on maksettava palkkaa, ei tee kuskista AKT-persettä.

Ei, omakohtainen kokemus tällaisesta työkaverina on mielipiteeni taustalla. Tyyppi tekee kaikkensa, ettei kukaan tällä työmaalla koskaan liity kyseiseen liittoon. Koska hän on ainoa tuntemani AKT:n jäsen, niin voin todeta, että 100% tuntemistani AKT-aktiiveista on mulkkuja. Varmasti poikkeuksiakin on, mutta en ole vielä tavannut.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olikos se jotain ruikuttamista, jos mää vastasin vain sinun viestiisi kommentoimalla ihan yleisellä tasolla yrittäjien siirtymistä työntekijäksi ja työnantajien suhtautumista heihin. Jos et huomannut, että en puhunut itsestäni tai omista toimieni liittymisestä aiheeseen hevonvitun humppaa, niin huomautan nyt, etten puhunut itsestäni tai omista toimieni liittymisestä aiheeseen hevonvitun humppaa.
Jos et huomannut, niin en kylläkään väittänyt hevovitun humppaa sinun ruikuttaneen yhtään mitään. Minä ihan yleisellä tasolla sanoin että ihme ruikutusta tässä täytyy näiltä huippuosaajilta kuunnella, vaikka heillä on sinun mukaasi portit auki joka paikkaan, vetämään isolla rahalla lonkkaa ja hevonvitun humppaa. Joten jos et huomannut etten väittänyt sinun ruikuttaneen hevonvitun humppaa, niin huomautan nyt tässä etten väittänyt sinun ruikuttaneen hevonvitun humppaa.
Minä vain lainasin termiä sinulta vastatessani kysmykseesi "Miksi muuten yrittäjä on ylipäänsä ottanut työntekijäkseen "ruikuttajan"?".
Sinä et ole kyllä tässäkään oikeassa. Väität minun ottaneen esiin termin "ruikuttaja"/"ruikuttaminen". Mikäli perehtyisit asiaan sen vaatimalla vakavuudella, huomaisit että kyseiset termit toi keskusteluun eräs toinen nimimerkki, jolle vastasin hänen omilla termeillään. Sinulle en vastannut, mutta sinä tulit pistämään lusikkasi soppaan ja nyt väität virheellisesti minun ottaneen käyttöön tuon loukkaavan termin. Jos et huomannut etten ole, hevonvitun humppa sentään, ottanut tuota termiä käyttöön, niin huomautan nyt tässä sinulle, että minä en ottanut tuota termiä käyttöön, hevonvitun humppaa.

Termin otti käyttöön kirjoittaja, joka muuten näytti joutuneen jäähylle ja ihan ansaitusti. Moisen termin käyttö on toki loukkaavaa ja lapsellista ja siitä ansaitseekin joutua hetkeksi viilentämään tunteitaan. Mutta toki vastaan keskusteluun provokaattorin valitsemalla tyylillä, mikäli tarve vaatii, vaikken alatyylin ja roskaväen ilmaisuista kovasti välitäkään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Taksat ovat pielessä, jos tehty työ syö firman tulosta. Tietysti löytyy yrittäjiä, jotka maksavat ihan olematonta palkkaa, mutta niissä kuskit vaihtuvat taajaan ja omistajat saavatkin sitten tehdä sen lain salliman 48 viikkotuntia ihan itse. Kuljetusyrittäjällä nuo tunnit muuten sisältää kaikki tehdyt työt eli ajamiset, paperityöt, huollot yms.
Olisi mielenkiintoista kuulla, että minkälaisella piirturilla kuljetusyrittäjien tekemät paperityöt mitataan ja todistetaan...
 

Tuamas

Jäsen
Olisi mielenkiintoista kuulla, että minkälaisella piirturilla kuljetusyrittäjien tekemät paperityöt mitataan ja todistetaan...

Jos tuota noudatettaisiin ja valvottaisiin, Suomessa ~90 % pienistä kuljetusliikkeistä voisi lyödä lapun luukulle.

Olen alaa seurannut tässä lähivuodet ja tavallinen tavarankuljetus maantiellä on kilpailtu täysin kannattamattomaksi.

Yksinyrittäjä yhdellä autolla vielä jotenkin pärjää, mutta täysihintainen kuski ja toinen auto sitten muuttaa homman usein sellaiseksi, että yrittäjä tienaa vähemmän kuin ajamalla yksin yhdellä autolla.

Ala on täysin sairas ja siinä ei ihan hirveästi avita pääosin neuvotteluhaluton AKT.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Olisi mielenkiintoista kuulla, että minkälaisella piirturilla kuljetusyrittäjien tekemät paperityöt mitataan ja todistetaan...
Aluehallintovirasto ratsaa parhaansa mukaan sekä vihjeiden että satunnaisotannan perusteella. Valitettava tosiasia vaan on resurssien puute. On se julkinen sektori niin paha asia, ettei tarkastustyöhön määrärahoja juurikaan liikene.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kuljetusalan ovat tappaneet käsittääkseni kotimainen piirun tarkka lainsäädäntö ja markkinoille päästetyt ulkomaiset yritykset, jotka voivat viitata kintaalla koko lainsäädännölle. Sitä en tiedä miten AKT:n neuvottelut voisivat tätä asiaa parantaa, ellei tietysti nyt tässäkin puhuta palkkojen alennuksista. Olen itsekin seurannut alaa suht läheltä viime vuosina ja en kyllä itse lähtisi tuohon leikkiin mukaan oikeastaan mistään syystä.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Jos tuota noudatettaisiin ja valvottaisiin, Suomessa ~90 % pienistä kuljetusliikkeistä voisi lyödä lapun luukulle.

Olen alaa seurannut tässä lähivuodet ja tavallinen tavarankuljetus maantiellä on kilpailtu täysin kannattamattomaksi.

Yksinyrittäjä yhdellä autolla vielä jotenkin pärjää, mutta täysihintainen kuski ja toinen auto sitten muuttaa homman usein sellaiseksi, että yrittäjä tienaa vähemmän kuin ajamalla yksin yhdellä autolla.

Ala on täysin sairas ja siinä ei ihan hirveästi avita pääosin neuvotteluhaluton AKT.

Ala on ainakin kovin kilpailtu, uusina toimijoina Holship ja Freeco joista ainakin Freeco käyttää pääasiassa virolaisia kuskeja. En tiedä minkä sopimuksen alaisia he ovat mutta ainakin se antaa arkeen haastetta kun pitäisi kommunikoida ummikon vironvenäläisen kuljettajan kanssa joka tietää ainoastaan sen kuinka monta lavametriä kuljetukseen on varattu. Meiltä lähtee tavaraa ympäri eurooppaa, lähinnä pohjoismaihin useita rekkakuormia viikossa. Sitten soitellaan ajojärjestäjälle ja ihmetellään mitä pitikään kyytiin lastata. Vielä kun opettelisivat peruuttamaan autoillaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Aluehallintovirasto ratsaa parhaansa mukaan sekä vihjeiden että satunnaisotannan perusteella. Valitettava tosiasia vaan on resurssien puute. On se julkinen sektori niin paha asia, ettei tarkastustyöhön määrärahoja juurikaan liikene.
Totta. kun julkinen sektori olisi ohuempi, niin verotuskin voisi olla kevyempää ja työllistäminen sitä kautta kannattavampaa. Tämän myötä ei olisi nykyisenlaista tarvetta sille, että kannattavus tulee vain tekemällä itse. Kun työllisyysaste kasvaisi, niin se parantaisi myös työntekijöiden asemaa työmarkkinoilla ja siten huonojen työnantajien toimintamahdollisuudet heikkenisivät. Selvästi olit miettinyt asiaa!

Mitä taas Avin ratsioihin tulee, niin koko ajatuksesta tulee ihan mieleen Studion Julmahuvin virallinen valvoja, joka vahtii että varmasti nukutaan:
STUDIO JULMAHUVI 1 - YouTube
"tää tuoli on ihan lämmin, tässä on varmasti paperitöitä tehty, tässä paperilla on uusi sana"
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisi mielenkiintoista kuulla, että minkälaisella piirturilla kuljetusyrittäjien tekemät paperityöt mitataan ja todistetaan...
Tätä olen tiedustellut yhdeltä asian puolesta äänestäneeltä euroedustajalta, mutta otti sen viittuiluna. Perusteluna asian puoltamiselle hänellä oli, että yrittäjät joutuvat palkkaamaan lisää kuljettajia, kun eivät itse saa tehdä paljoakaan töitä.

Ei, omakohtainen kokemus tällaisesta työkaverina on mielipiteeni taustalla. Tyyppi tekee kaikkensa, ettei kukaan tällä työmaalla koskaan liity kyseiseen liittoon. Koska hän on ainoa tuntemani AKT:n jäsen, niin voin todeta, että 100% tuntemistani AKT-aktiiveista on mulkkuja. Varmasti poikkeuksiakin on, mutta en ole vielä tavannut.
Nätti yleistys kovin pienen otannan perusteella. Itse olen tavannut pari isäntää, jotka eivät ole mulkkuja, mutta sen perusteella en luokittele kaikkia isäntiä mukaviksi.

Jos tuota noudatettaisiin ja valvottaisiin, Suomessa ~90 % pienistä kuljetusliikkeistä voisi lyödä lapun luukulle.

Olen alaa seurannut tässä lähivuodet ja tavallinen tavarankuljetus maantiellä on kilpailtu täysin kannattamattomaksi.

Yksinyrittäjä yhdellä autolla vielä jotenkin pärjää, mutta täysihintainen kuski ja toinen auto sitten muuttaa homman usein sellaiseksi, että yrittäjä tienaa vähemmän kuin ajamalla yksin yhdellä autolla.

Ala on täysin sairas ja siinä ei ihan hirveästi avita pääosin neuvotteluhaluton AKT.
En ihan saa kiinni siitä logiikasta, että AKT pystyisi vaikuttamaan taksoihin, joita isot yritykset painavat alas. Jos esimerkiksi irtoperän vedosta maksetaan yrittäjälle 0,9-1,1 euroa kilometriltä, niin en oikein näe, mitä AKT:n pitäisi asian eteen tehdä, sinun näkemyksen mukaan tietysti sallia tuntipalkan lasku johonkin 8 euron luokkaan. Josko suuntaisit tässä asiassa antipatiasi kuljetusten tilaajien suuntaan, niin kohde olisi hieman oikeampi ja voisi oikeasti vaikuttaa alan sairaaseen tilaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös