Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 479 220
  • 15 537

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
No, päällekäynti on rikosasia joten eiköhän tuosta tule tuomio vähintään lievästä pahoinpitelystä jos tosiaan on käyty päälle,. Jos ei tule niin työntekijäpuolen väitteet ovat paskapuhetta.

Sitä minä en ymmärrä miksi luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu olivat ylipäänsä änkeämässä työnjohdolliseen palaveriin. Lehtitietojen mukaan ei ollut kyse kurinpidollisesta asiasta.
 

Tuamas

Jäsen
Nuo uutiset mitkä lehdissä on. Työntekijäpuoli sanoo että näin on tapahtunut, ja yllättäen työnantajapuoli sanoo että ei. Usko nyt sit jompaa kumpaa

Aa, siitä on työntekijäpuoli antanut kahta erilaista lausuntoa.

Toisessa mainitaan vain ettei päästetty paikalle ja toisessa, että ”poistettiin paikalta voimakeinoin”.

Toivottavasti asia selvitetään kunnolla.

Hiukan haisee riidan haastamiselta, että luottamusmiehet änkeävät tuollaiseen palaveriin mukaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Luottamusmieheen joka ei ollut paikalla käytiin siis kiinni. Sounds legit.

Miten muuten järjestäytymisaste lasketaan? Lasketaanko kuormaa ajavat isännnät liittoon kuulumattomiksi vai ei?
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
AKT ei vaikuta taksoihin, mutta AKT vaikuttaa olennaisesti siihen kuinka kustannustehokkaasti työt voidaan hoitaa toimimalla melkoisena tulppana mm. paikallisessa sopimisessa.

Sinun näkemyksen mukaan tietysti kuljetusyrittäjien kalusto tulisi sosilisoida työntekijöille.

Alan ongelma ovat liian pienet toteuttavat yritykset, jolloin tilaajat pääsevät puristamaan hinnat niin alas, että reittejä ei ole mahdollista ajaa kannattavasti.
Jaa mää vai kommunisti? Pienissä firmoissa toteutetaan aika hyvin paikallista sopimista ja kuskit osallistuu siihen mielellän, kun asiat todellakin sovitaan eikä sanella. Sinä varmasti olet sanelun kannalla, mutta se ei ole toimivan liiketoiminnan kannalta hyvä perusta. Miksi muuten olet sitä mieltä, että esim. rekkakuskit tienaavat liikaa ja näin aiheuttavat isoa ahdinkoa yrittäjille? Tiedätkö kuskin tuntipalkan ilman googlaamista? Ja vielä yhtenä kysymyksenä: Mikä olisi sinusta kustannustehokkuutta lisäävä palkkataso kokonaisuutena?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaa mää vai kommunisti? Pienissä firmoissa toteutetaan aika hyvin paikallista sopimista ja kuskit osallistuu siihen mielellän, kun asiat todellakin sovitaan eikä sanella. Sinä varmasti olet sanelun kannalla, mutta se ei ole toimivan liiketoiminnan kannalta hyvä perusta. Miksi muuten olet sitä mieltä, että esim. rekkakuskit tienaavat liikaa ja näin aiheuttavat isoa ahdinkoa yrittäjille? Tiedätkö kuskin tuntipalkan ilman googlaamista? Ja vielä yhtenä kysymyksenä: Mikä olisi sinusta kustannustehokkuutta lisäävä palkkataso kokonaisuutena?

Peruspalkka on harvoin ongelma, erilaiset edut ja lisät saattavat olla. Aikanaan ammattiyhdistys tuli tarpeeseen, se taisteli oikeasti tärkeistä asioista, nykyää kyse on useimmin ihan jostain muusta. AKT käyttää vahvaa asemaansa härskisti hyväkseen, määräämällä tämän päivän kaltaisia laittomia työnseisauksia. TES neuvotteluissa on aina lähtökohtana lisäetujen saaminen, vaikka alan tulokehitys ei niitä sallisi.
 

Tuamas

Jäsen
Jaa mää vai kommunisti? Pienissä firmoissa toteutetaan aika hyvin paikallista sopimista ja kuskit osallistuu siihen mielellän, kun asiat todellakin sovitaan eikä sanella. Sinä varmasti olet sanelun kannalla, mutta se ei ole toimivan liiketoiminnan kannalta hyvä perusta. Miksi muuten olet sitä mieltä, että esim. rekkakuskit tienaavat liikaa ja näin aiheuttavat isoa ahdinkoa yrittäjille? Tiedätkö kuskin tuntipalkan ilman googlaamista? Ja vielä yhtenä kysymyksenä: Mikä olisi sinusta kustannustehokkuutta lisäävä palkkataso kokonaisuutena?

Se oli samanlainen olkiukko kuin sinun heittämäsi, hain vielä saman muotoilunkin jotta huomaisit.

Pienissä firmoissa paikallinen sopiminen usein epävirallisesti toimii, koska työntekijät eivät usein ole liitossa ja AKT ei pääse torppaamaan kaikkea.

Mielestäni on melko rumaa lähteä jatkuvasti laittamaan sanoja suuhuni, pitääkö tähän nyt ottaa vielä sinulle ”joko olet lopettanut vaimosi hakkaamisen”?

Paikallisen sopimisen mallit jotka AKT on käytännössä blokannut ja joista puhuin koskivat tilanteita joissa kuskeille olisi maksettu yli TESsin bonuksia peruspalkan päälle.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Peruspalkka on harvoin ongelma, erilaiset edut ja lisät saattavat olla. Aikanaan ammattiyhdistys tuli tarpeeseen, se taisteli oikeasti tärkeistä asioista, nykyää kyse on useimmin ihan jostain muusta. AKT käyttää vahvaa asemaansa härskisti hyväkseen, määräämällä tämän päivän kaltaisia laittomia työnseisauksia. TES neuvotteluissa on aina lähtökohtana lisäetujen saaminen, vaikka alan tulokehitys ei niitä sallisi.
Onneksi kuljetuspuolelle on solmittu jo sopimus niin ei tarvitse siihen tuhlata energiaa, kun keskitytään tulevissa neuvotteluissa työntekijäliittojen moittimiseen. Suomessa vain pieni osa kuljetusyrittäjistä maksaa palkan TES:n mukaan, eli ei ne edut ja lisät kaikille kuskeille realisoidu.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Melkoisen suhteettomalta tuntuu, jos tuollaisen kinastelun takia koko yhtiön bussiliikenne seisoo. Suhteetonta ja idioottimaista. Taustalla varmaan joku pidempään ja pysyvästi jäytävä henkilöstökitka, joka purkautuu typerästi.

Täällä aiemmassa keskustelussa on kyllä erehdytty pahasti, kun on sanottu, että liian kova kilpailu on pilannut kuljetusalan. Ei voi olla. Kilpailu on kaikkien etu. Perustelut Matti Apuselta, jos ette muuten ymmärrä. Kilpailu tervehdyttää, ei pilaa. Piste.
 

ipaz

Jäsen
Melkoisen suhteettomalta tuntuu, jos tuollaisen kinastelun takia koko yhtiön bussiliikenne seisoo. Suhteetonta ja idioottimaista. Taustalla varmaan joku pidempään ja pysyvästi jäytävä henkilöstökitka, joka purkautuu typerästi.

Juu tämä. Jos kyse on todellakin vain siitä, että pääluottamusmiestä ei päästetty mukaan normaaliin kehityskeskusteluun, niin lakko on totaalisen kohtuuton. Itse kuitenkin epäilen että asia ei ole näin yksinkertainen, vaan takana on todellakin jotain isompaa eripuraa joka nyt eskaloitui työntekijöiden (tai pääluottamusmiehen) taholta.

Ilmeisesti lakko on laiton jos/koska siitä ei ole työnantajaa informoitu lain mukaisessa aikataulussa. Olen itse sitä mieltä, että Suomessa nuo lakkusakot pitäisi saada nostettua reilusti korkeammiksi. Se että lakkoa ei voi järjestää tuosta vaan, vahvistaa keskustelukulttuuria osapuolien välillä. Eli heti ensimmäisestä herneenpalkon nenään vedosta ei seisauteta koko tuotantoa, vaan ollaan valmiita neuvottelemaan entistä valmiimpana.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Melkoisen suhteettomalta tuntuu, jos tuollaisen kinastelun takia koko yhtiön bussiliikenne seisoo. Suhteetonta ja idioottimaista. Taustalla varmaan joku pidempään ja pysyvästi jäytävä henkilöstökitka, joka purkautuu typerästi.

Ilmeisesti kahdella järjestöänkyrällä ollut pidempään ongelmia oman säännöllisen työaikansa noudattamisen kanssa, josta sitten homma lähtenyt leviämään käsiin.

Tuntuu aika kohtuuttomalta, että muutamien ihmisten henkilökemioiden takia pistetään monta tuhatta ihmistä kärsimään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Täällä aiemmassa keskustelussa on kyllä erehdytty pahasti, kun on sanottu, että liian kova kilpailu on pilannut kuljetusalan. Ei voi olla. Kilpailu on kaikkien etu. Perustelut Matti Apuselta, jos ette muuten ymmärrä. Kilpailu tervehdyttää, ei pilaa. Piste.
Niin kyllä hinnat pysyvät alhaalla ilman kilpailua. Perustelut voi kysyä vaikka S-liikeeltä tai Keskolta, kumpikin sen ymmärtää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ilmeisesti lakko on laiton jos/koska siitä ei ole työnantajaa informoitu lain mukaisessa aikataulussa.

Voi olla laiton tai voi olla olematta laiton (työkkäri aikanaan päättää jos työnantaja päättää asian sinne viedä), mutta tämä ei asiassa ole merkityksellinen vaan se, kohdistuuko lakko/työnseisaus työehtosopimukseen työrauhavelvoitteen ollessa voimassa. Olisin taipuvainen sanomaan, ettei välttämättä tässä tapauksessa kohdistu. Tällä ei ole mitään merkitystä sen suhteen, pitääkö tointa sitten kohtuullisena tai ei.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tuosta IS:n jutusta:

"Miksi Jokikokko koki, että hänet olisi tarvittu mukaan palautekeskusteluun?

– Kuljettaja on ulkomaalaistaustainen mies. Hänen kielitaitonsa ei ole paras mahdollinen. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä kaikkea vielä Suomen laista niin, että heille ei tehdä vääryyttä. Siellä oli kaksi esimiestä yhtä työntekijää vastaan. Se voi olla aika ikävä tilanne työntekijän näkökulmasta.

Jokikokko sanoo, että hän ja kuljettaja eivät voineet etukäteen tietää, että kyseessä ei ollut kurinpidollinen keskustelu.

Jos asiasta pitää keskustella, onhan se kurinpidollista. Tuskin hirveää haloota olisi tullut, jos kyseessä olisi ollut positiivinen keskustelu."

Ööö...esim ohjeistaakseen työntekijää? Jos kurkkujen lavaaja laittaisi purkit viiden kurkkupurkin riviin ja työnjohtaja ohjeistaisi että nämä pitää laittaa kuuden riviin niin tämä on siis tämän Jokikokon mukaan "kurinpidollinen toimi"?

Ajatella - en ennen tätä aamua tajunnutkaan että olen antanut satoja ellei tuhansia suullisia varoituksia urani eri vaiheessa työntekijöilleni.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Ilmeisesti tätäkään asiaa ei sitten pystytty hoitamaan millään muulla tavalla kuin siten, että osa pääkaupungin bussikuskeista laittaa perseet penkkiin. Tai tässä tapauksessa nousevat penkiltä. Epäselvä, kahta tietoa tarjoava tilanne, jossa on mahdollisesti kohdeltu henkilöä epäasiallisesti, niin itse tarjoaisin siihen keinoksi tilanteen rauhoittamista, mahdollisten toimenpiteiden jäädyttämistä suuntaan ja toiseen (potkut, työnseisaus) ja tilanteen käsittelyä ilman tunnekuohuja. Mutta ei.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pääluottamusmies STT:lle: Nyt puhuu bussiyhtiö Nobinan keskustelusta ulos heitetty pääluottamusmies: ”Ei minun tarvitse sietää huutamista ja tönimistä”

Bussikonserni Nobinan pääluottamusmies Markus Jokikokko kertoo nyt STT:lle, miten esimiehet kutsuivat kuljettajan yhtäkkiä työhuoneeseen keskustelemaan Köysikujan varikolla tiistaina.
Pääluottamusmiehen mukaan aikaa keskusteluun ei ollut etukäteen varattu.

– Kuljettajalle pitäisi etukäteen ilmoittaa, mistä keskustelussa on kysymys. Sitä ei tehty. Kuljettaja pyysi, voinko lähteä tukihenkilöksi keskusteluun. Totta kai suostuin, ja lähdimme peräkanaa esimiesten huoneeseen. Minut torpattiin ovella. Liikennepäällikkö sanoi, että minulla ei ole sinne mitään asiaa. Hän alkoi töniä ja tuuppi minut pois.

Jokikokko kertoo kuulleensa ohimennen, että esimiesten ja työntekijän keskustelussa oli kyse asiakaspalautteesta.

– Liikennepäällikkö löi oven kiinni, ja kuljettaja joutui menemään yksin keskusteluun.

”Kaksi esimiestä yhtä työntekijää vastaan”

Miksi Jokikokko koki, että hänet olisi tarvittu mukaan palautekeskusteluun?

– Kuljettaja on ulkomaalaistaustainen mies. Hänen kielitaitonsa ei ole paras mahdollinen. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä kaikkea vielä Suomen laista niin, että heille ei tehdä vääryyttä. Siellä oli kaksi esimiestä yhtä työntekijää vastaan. Se voi olla aika ikävä tilanne työntekijän näkökulmasta.

Jokikokko sanoo, että hän ja kuljettaja eivät voineet etukäteen tietää, että kyseessä ei ollut kurinpidollinen keskustelu.

– Jos asiasta pitää keskustella, onhan se kurinpidollista. Tuskin hirveää haloota olisi tullut, jos kyseessä olisi ollut positiivinen keskustelu.

”Toimitusjohtajan propagandaa”

Nobinan toimitusjohtajan Tom Wardin mukaan tilanteessa ei käytetty mitään fyysistä väkivaltaa eikä riitatilannetta ole päällä. Jokikokko kuitenkin syyttää toimitusjohtajaa valehtelusta.

– Tämä on toimitusjohtajan propagandaa: hän ei ollut paikalla siellä, ja tietysti hän kuuntelee työntekijöidensä juttuja. En ole tänä aikana puhunut toimitusjohtajan kanssa.

Jokikokko aikoo tehdä rikosilmoituksen häneen kohdistuneesta kohtelusta.

– Minulla pitää olla oikeus tehdä työni ilman uhkaa. Ei työnantaja saa käydä käsiksi työpaikalla ja estää työtehtävieni tekemistä. Ei minun tarvitse sietää huutamista ja tönimistä. Asiat pitäisi pystyä hoitamaan asiallisesti keskustelupohjalta.

Sanoisin että lakko on aiheellinen.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Juu tämä. Jos kyse on todellakin vain siitä, että pääluottamusmiestä ei päästetty mukaan normaaliin kehityskeskusteluun, niin lakko on totaalisen kohtuuton. Itse kuitenkin epäilen että asia ei ole näin yksinkertainen, vaan takana on todellakin jotain isompaa eripuraa joka nyt eskaloitui työntekijöiden (tai pääluottamusmiehen) taholta.

siellä on taustalla paljon muutakin, ja nimenomaan liittyy henkilökunnan kohteluun sekä sanelupolitiikkaan. Tuo tilanne on ollut päällä jo pitemmän aikaa, ja ilmeisesti nyt alkaa sitten porukka kyllästyä tuohon touhuun. Eikä ole ainoa noista, missä on noita samoja ongelmia. Tuolla paikallinen sopiminen tarkoittaa sitä, että tt:den ehdotuksia ei edes kuunnella, ja muuten sanellaan. Hienoa toimintaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tätä tuossa kuukausi sitten jo ounastelinkin. Eli paperilla tes-neuvottelut täysin jumissa. Syyskuun lopulla/marraskuun alussa alkanee työsulku, kun työrauha päättyy.

Linkki uutiseen löytyy täältä.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Niin kyllä hinnat pysyvät alhaalla ilman kilpailua. Perustelut voi kysyä vaikka S-liikeeltä tai Keskolta, kumpikin sen ymmärtää.

Kyllä. Ja ammattitaitoisen kassatyöntekijän asema paranee kilpailun myötä, kun työnantajat kilpailevat hänen työpanoksestaan. Hyvässä kilpailutilanteessa hänen työehtonsa paranevat. Lisätietoja ja tilastot saa tarvittaessa Elinkeinoelämän Keskusliitosta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä. Ja ammattitaitoisen kassatyöntekijän asema paranee kilpailun myötä, kun työnantajat kilpailevat hänen työpanoksestaan. Hyvässä kilpailutilanteessa hänen työehtonsa paranevat. Lisätietoja ja tilastot saa tarvittaessa Elinkeinoelämän Keskusliitosta.
Huippuluokan kassatyöntekijä on hieman paradoksi. Vähän kuin suomi-sarjan supertähti. Jos joku on poikkeuksellisen lahjakas kassatehtävissä niin järjestelmän tulee kannustaa häntä siirtymään tuottavampiin hommiin. Viivankoodin vetämisessä ei niin suurta lisäarvoa synny keskiverron ja huipun välillä että siitä asiakkaat olisivat valmiita maksamaan extraa ja se on kuitenkin loppujenlopuksi ainoa kestävä perustelu korkeammalle palkkapyynnölle
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Ilmeisesti lakko on laiton jos/koska siitä ei ole työnantajaa informoitu lain mukaisessa aikataulussa.
Lähes poikkeuksetta työnantajat pyrkivät väittämään lakkoja laittomiksi. Tehokas keino saada suuri yleisö työnantajien puolelle. Direktio-oikeidesta pidetään kiinni vaikka väkivaltaisin menetelmin.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Huippuluokan kassatyöntekijä on hieman paradoksi. Vähän kuin suomi-sarjan supertähti. Jos joku on poikkeuksellisen lahjakas kassatehtävissä niin järjestelmän tulee kannustaa häntä siirtymään tuottavampiin hommiin. Viivankoodin vetämisessä ei niin suurta lisäarvoa synny keskiverron ja huipun välillä että siitä asiakkaat olisivat valmiita maksamaan extraa ja se on kuitenkin loppujenlopuksi ainoa kestävä perustelu korkeammalle palkkapyynnölle

Apua. Tässähän alkaa rapistua usko siihen, että kova kilpailu koituu kaikkien, myös työntekijöiden, hyväksi.

Matti Apunen sanoi taannoin jälkiviisaissa, että junaliikenteen kilpailutus on myös konduntöörien etu, sillä operaattorien kilpailu hyvistä työntekijöistä mahdollistaa konduktöörille valintatilanteen. Voi valita parhaat edut.

Nyt bussiliikenteessä tämä jo vissiin näkyy..
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pääluottamusmies STT:lle: Nyt puhuu bussiyhtiö Nobinan keskustelusta ulos heitetty pääluottamusmies: ”Ei minun tarvitse sietää huutamista ja tönimistä”

Bussikonserni Nobinan pääluottamusmies Markus Jokikokko kertoo nyt STT:lle, miten esimiehet kutsuivat kuljettajan yhtäkkiä työhuoneeseen keskustelemaan Köysikujan varikolla tiistaina.
Pääluottamusmiehen mukaan aikaa keskusteluun ei ollut etukäteen varattu.

– Kuljettajalle pitäisi etukäteen ilmoittaa, mistä keskustelussa on kysymys. Sitä ei tehty. Kuljettaja pyysi, voinko lähteä tukihenkilöksi keskusteluun. Totta kai suostuin, ja lähdimme peräkanaa esimiesten huoneeseen. Minut torpattiin ovella. Liikennepäällikkö sanoi, että minulla ei ole sinne mitään asiaa. Hän alkoi töniä ja tuuppi minut pois.

Jokikokko kertoo kuulleensa ohimennen, että esimiesten ja työntekijän keskustelussa oli kyse asiakaspalautteesta.

– Liikennepäällikkö löi oven kiinni, ja kuljettaja joutui menemään yksin keskusteluun.

”Kaksi esimiestä yhtä työntekijää vastaan”

Miksi Jokikokko koki, että hänet olisi tarvittu mukaan palautekeskusteluun?

– Kuljettaja on ulkomaalaistaustainen mies. Hänen kielitaitonsa ei ole paras mahdollinen. Kaikki eivät välttämättä ymmärrä kaikkea vielä Suomen laista niin, että heille ei tehdä vääryyttä. Siellä oli kaksi esimiestä yhtä työntekijää vastaan. Se voi olla aika ikävä tilanne työntekijän näkökulmasta.

Jokikokko sanoo, että hän ja kuljettaja eivät voineet etukäteen tietää, että kyseessä ei ollut kurinpidollinen keskustelu.

– Jos asiasta pitää keskustella, onhan se kurinpidollista. Tuskin hirveää haloota olisi tullut, jos kyseessä olisi ollut positiivinen keskustelu.

”Toimitusjohtajan propagandaa”

Nobinan toimitusjohtajan Tom Wardin mukaan tilanteessa ei käytetty mitään fyysistä väkivaltaa eikä riitatilannetta ole päällä. Jokikokko kuitenkin syyttää toimitusjohtajaa valehtelusta.

– Tämä on toimitusjohtajan propagandaa: hän ei ollut paikalla siellä, ja tietysti hän kuuntelee työntekijöidensä juttuja. En ole tänä aikana puhunut toimitusjohtajan kanssa.

Jokikokko aikoo tehdä rikosilmoituksen häneen kohdistuneesta kohtelusta.

– Minulla pitää olla oikeus tehdä työni ilman uhkaa. Ei työnantaja saa käydä käsiksi työpaikalla ja estää työtehtävieni tekemistä. Ei minun tarvitse sietää huutamista ja tönimistä. Asiat pitäisi pystyä hoitamaan asiallisesti keskustelupohjalta.

Sanoisin että lakko on aiheellinen.

Eli ammattiyhdistyksellä ei ole muuta keinoa selvittää asiaa kuin pysäyttää bussit? Tilanteessa on siis loukattu luottamusmiehen tunteita ja tämä oikeuttaa kiusantekoon... Kauas on ay-liike ajautunut juuriltaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös