Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 405 330
  • 15 508

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Kirjoittelempa aikani kuluksi tapauksesta, jossa ammattiyhdistys (AKT) vaikeutti huomattavasti jäsenensä (kaverin jota liiton kuuluisi puolustaa?), työssäkäyntiä ja elämää.

Elettiin vuotta 1985, olin n.100 auton yhtiössä töissä. Työkaverinani oli mukava heppu, joka asui oman ajoreittinsä varrella, talleilta n.40km. Kaverilla oli tapana- ja työnantajan lupa, mennä illalla ajokillaan kotiin, jatkaen aamulla matkaa reittiään pitkin. Sattuipa kovien pakkasten aikaan, että luottamusmies kyseli, saako kaveri korvausta, kun 2-3 h lämmittää omalla sähkollään firman kalustoa? Kaveri siihen, "se on aika pieni kulu, kun ei tarvitse kulkea omalla autolla 80km päivässä töihin ja kotiin, puhumattakaan ajan säästöstä".

Luottamusmies oli sitämieltä, että törkeästi käyttää työnantaja hyväkseen kaveria, kaveri koitti vielä rauhoitella luottamushäiskää, mutta ei auttanut. Luottamusmies nosti asiasta metelin, aina liittoa myöden. Ei siinä auttanut työnantajan muuta kun todeta, että auto tuodan tästedespäin talleille yöksi ja kaveri kulkekoot omalla autollaan työmatkat.

Olis tuo kaveri varmaan syylistynyt pahoinpitelyyn, jos olisi löytänyt sillä viikolla luottamusmiehen. Oli pikkusen vittuuntunut ja lopettipa liiton maksujenkin maksamisen. Muunmuassa näin, nämä ammattiyhdistykset auttavat omiaan, kun pitää vaatia, vaatia ja vaatia, vaikka jäsen ei haluaisikaan itseään autettavan.
 

scholl

Jäsen
Bondarev kirjoitti:
Tarkoittanet koneenhoitajaa? Kuulisin kyllä erittäin mielenkiinnolla, mihin perustat tuon näkemyksen?

Valitettavasti en lähde trolliin mukaan. Eli en lähde parjaamaan tässä matalapalkkaporukkaa. Jokainen varmaan yrittää tehdä duuninsa hyvin niin, että seuraavalla sukupolvella on paremmat oltavat. Mutta en myöskään ole heille kateellinen.

Totta on se, etten ole tehnyt mitään tieteellistä tutkimusta eli mutu-tuntumalla mennään, mutta ihan takavuosina uutisissa esille olleet palkat kyllä ovat koulutukseen nähden yläkantissa. Ne ovat selkeästi korkeammat kuin muualla teollisuudessa ja jos koulutusaikaa vertaa esim. opettajakoulutukseen niin huomaa, että jokin on kyllä pielessä.
 

komisario

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ray Bourque, Man Utd
Olkku kirjoitti:
Luottamusmies oli sitämieltä, että törkeästi käyttää työnantaja hyväkseen kaveria, kaveri koitti vielä rauhoitella luottamushäiskää, mutta ei auttanut. Luottamusmies nosti asiasta metelin, aina liittoa myöden. Ei siinä auttanut työnantajan muuta kun todeta, että auto tuodan tästedespäin talleille yöksi ja kaveri kulkekoot omalla autollaan työmatkat.
Olisikohan luottamusmies ollut kateellinen kun työtoveri sai ihan pomon luvalla käyttää firman autoa työmatkoihin ja säästi siinä selvää rahaa, aikaa ja käytäntö muutenkin helpotti kyseisen kaverin elämää. Ei varmaan olisi ensimmäinen kerta kun Suomessa naapurikateuden vuoksi kustaan toisen muroihin.
 
Viimeksi muokattu:

Pasanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
E kirjoitti:
Ainakin Suomessa rikosilmoituksen jättäminen on tehty todella helpoksi.
...Esimies sanoi, että mikäli teet tuon vuoron, rikkomus ei ole sinun vaan yrityksen, joten he jättävät vuoron mieluummin teettämättä kuin antavat sen sinulle. Sinäänsä hauskaa on vielä se, että seuraavana viikonloppuna sain la 8-18 tekemäni ylipitkän vuoron jälkeen sain tehdä vielä 20.00-04.00 kestävän vuoron, koska ensimmäinen vuoro ei sisällä yötunteja.
Mutta jos esim. työsuhde puretaan jotenkin epämääräisesti ja tekisi mieli lähteä käräjöimään niin siitä vaan sitten siviilikannetta vetämään jotain UPM:ää vastaan. Palkkaat ekana vaikka samanlaisen lakimiesarmeijan kuin vastustajalla on, sitä ei muuten mikään kotivakuutus korvaa. Ja jos satut voittamaan niin voi olla että vastapuoli määrätään korvaamaan kulusi. Ay-liigan etuihin kuuluu ko palvelu.
Ja esimiehesi oli harvinaisen hereillä, eikö sinun mielestä työaikalaki ole noudattamisen arvoinen? Valitsetko muutenkin lait mitkä sinulle sopivat ja noudatat niitä?
Mahdollisuutena on myös että esimies halusi antaa tuon rahakkaan vuoron veljenpojalleen mutta ei halunnut vaikuttaa sukulaisen suosijalta vaan sepitti pikku stoorin...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
E kirjoitti:
Esimies sanoi, että mikäli teet tuon vuoron, rikkomus ei ole sinun vaan yrityksen, joten he jättävät vuoron mieluummin teettämättä kuin antavat sen sinulle.

Minusta siinä, että yritys ei teetä työntekijöillä laittomia vuoroja, ei ole mitään valittamisen aihetta. Ja jos työaikalainsäädäntö ei noin yleisesti ottaen nappaa, niin aina voit yrittää saada eduskuntaan ehdokasta, joka ajaisi lakiin muutosta. Toinen vaihtoehto on muuttaa vaikka Aasiaan, Afrikkaan tai Etelä-Amerikkaan, joissa tuollaisista pikkuseikoista ei olla niin turhan tarkkoja.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Snakster kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on muuttaa vaikka Aasiaan, Afrikkaan tai Etelä-Amerikkaan, joissa tuollaisista pikkuseikoista ei olla niin turhan tarkkoja.
Tätähän ne työnantajat nyt tekevät, eli lähtevät vittuun täältä. Kaikki siis hyvin. Case closed.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
AnaMasa kirjoitti:
Tätähän ne työnantajat nyt tekevät, eli lähtevät vittuun täältä. Kaikki siis hyvin. Case closed.

Tarkoitatko, että täältä vittuun lähteminen pitäisi estää purkamalla duunarin selustaa turvaavaa lainsäädäntöä?
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Snakster kirjoitti:
Tarkoitatko, että täältä vittuun lähteminen pitäisi estää purkamalla duunarin selustaa turvaavaa lainsäädäntöä?
Ei kaikkien yritysten lähtöä pysty estämään mikään, mutta hidastamiseen on keinoja. Verotuksen keventämisen ohella myös lainsäädäntöä on muutettava, vai onko muita keinoja?
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
AnaMasa kirjoitti:
Ei kaikkien yritysten lähtöä pysty estämään mikään, mutta hidastamiseen on keinoja. Verotuksen keventämisen ohella myös lainsäädäntöä on muutettava, vai onko muita keinoja?

Miksi väistämätöntä pitäisi hidastaa? Tietyn lajin työt vähenevät kaikkialla maapallolla. Käynnissä on ihan samanlainen muutos kuin 60-luvulla maatalousvetoisen yhteiskunnan hävitessä. On ihan yhtä järkevää hukata energiaa teollisuustyön suojelemiseen kuin olisi 60-luvulla ollut järkeä yrittää estää maatalouden työpaikkojen häviämistä. On vain keksittävä mitä tilalle. Ei se kaikki työ Intiaan ja Kiinaan mene, ei edes kaikki valmistus. Ja kun Intia, Kiina ja Venäjä vaurastuvat on meillä markkinoita minne myydä tuotteitamme (jotka todennäköisesti valmistamme siellä, mutta suunnittelemme täällä).

Suomi on ihan kelvollisessa asemassa tällä hetkellä. Työvoima on suhteellisen halpaa, koulutustaso korkea, korkean kasvun Venäjä ja itäinen Keski-Eurooppa lähellä. Ammattiyhdistysliike Länsi-Eurooppalaisittain vastuuntuntoinen, sekopää-antiglobalisaatiopoppoo aisoissa (vrt. Ranska), eläkepommi hallinnassa ja ainakin toistaiseksi julkinen talous hyvässä kuosissa. Pienellä viilauksella Suomella ei ole mitään hätää.
 

snumi

Jäsen
FreezingHell kirjoitti:
Eniten tässä huolettaa se, että mitä muuta työtä Suomeen jää kuin papit, opettajat, lääkärit ja hautausurakoitsijat. Kaikki muuhan voidaan tehdä Kiinassa halvemmalla...

Tuo on erittäin mielenkiintoinen kysymys. Veikkaan, että sellainen työ jää joka pitää tehdä paikallisesti, esim lähihoitaja, siivooja, taksikuski, poliisi, palomies, myyntimies, postinkantaja, sähkömies, rakennusala (nämäkin työt voi silti tehdä edullisemmin ahkera nuori Virosta/Puolasta). Muualle siirtyy tehokkaamman/taloudellisemman toiminnan takia ne toiminnot, jotka eivät ole riippuvaisia sijainnista. Ennenkaikkea teollinen tuotanto. Kuka vaan missä tahansa päin maailmaa osaa seurata prosesseja tai liittää liukuhihnalla kännykänosia toisiinsa. Ei siihen tarvita ammattikorkeakoulututkintoa. Sen takia se työ menee sinne missä siitä ei tarvitse maksaa liikaa. Tarkoitan nimenomaan bruttopalkkaa sivukuluineen. Joka on ainakin 2x enemmän kuin käteen tuleva palkka paperiliiton jäsenellä. Syyllinen siihen on verottaja. Suomalainen työ muuten pelastuisi, jos se vapautettaisiin noista sivukuluista ja tuloverosta. Kyllä se hieman valtion tuloja veisi, mutta niin vie sekin, että duunipaikat muuttavat ulkomaille. "Hyvinvointivaltion turvaajat" eivät tätä minusta ota laskelmissaan huomioon.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
scholl kirjoitti:
Siis ymmärsinkö nyt oikein, että joku on loisimassa kotona, vaikkei ole itse sairas. Täytyy myöntää, että suomalainen yhteiskunta on mennyt jo niin hunningolle, että hyvää päivää. Itse kyllä pyrkisin keinolla millä hyvänsä sellaisista työntekijöistä eroon.

Niin itsekään en ymmärrä sitä, miksi ne lomat pitää olla putkeen. Työssä jaksaminen on huomattavan paljon parempaa, jos aina silloin tällöin tekee jonkun reissun tai ottaa muuten vain relasti. Ei kukaan jaksa painaa täysillä duunia koko ajan muuten. Aivot leikkaavat varmasti kiinni.

Minulla ainakin työnantajani luottaa omaan arviooni lapseni kotihoidon tarpeesta. Tuosta asiasta ei ole kertaakaan tullut edes keskustelua. Suurin huoli esimiehilläni on ollut minun kotiasioiden hoitumisesta. Luottamus on erittäin tärkeätä puolin jos toisinkin. Toki olen aina "tulipalon" sattuessa tavoitettavissa virka-aikana aina, sekä etätyön mahdollisuus on myös olemassa.

Eräs hauska asia noista lomista tuli mieleen, kun oli keskustelua ylityö-vapaiden pitämisestä. Meille taisi tulla EMEA-HQ:sta määräys tuossa pari vuotta sitten, että överit pidetään vapaana. Naurettiin kundien kanssa silloin, että miten ja milloin pidän ne 258 tuntia vapaana, jotka edellisenä kuukautena sain ylitöistä/hälyistä? HR sanoi, että tarkoitus on, että tunti silloin, tunti tällöin. Oma esinaiseni sanoi, että huilaa silloin kun siltä tuntuu. Otin tunnit silloin silkkana rahana. Laskutus-aste on se, joka merkitsee loppupelissä.

Lomat sovimme keskenämme duuni-porukalla. Aina pitää olla joku, joka osaa sen tietyn asian. Kertaakaan 7 vuoden aikana tuossa työpaikassa ei ole managementin tarvinnut lomiin takertua. Normaalisti lomien valintavuoro kiertää ja silloin tällöin saa itse valita milloin lomansa pitää. Minulle tosin on aivan sama milloin vapaalla olen.

T. Iloinen ja tyytyväinen duunari

-duud-
 

snumi

Jäsen
tulipalot ja ylityöt

Minulle tuli se "tulipalo" duunissa kohdalle samaan aikaan kun oma lapsi syntyi. Eli vaimo laittoi viestin, että lapsivedet tuli ja lähtee taksilla synnyttämään. Minun oli pakko duunissa tulipaloa sammuttaa, oli sen verran isosta casesta kysymys. Kun ajoin sitten synnytyssairaalaan, kännykkä soi sairaalaan parkkipaikalla, että "ehtiikös isä kiireiltään synnytykseen". "Tulossa ollaan", ihan keskellä työpäivää, vaikka oli aika paha juttu kesken duunissa. Lapsi syntyi terveenä ja duuniongelma ratkesi parin viikon sisällä, ei siinä mitään. Vaati tosin että menin paikanpäälle paimentamaan insinöörejä ulkomaille. Jotenkin vaan syöpyi mieleen tuo, että joskus duunissa on tärkeä tilanne samaan aikaan kuin perheessäkin. Molemmat ovat varmasti tärkeitä. Jos työnantaja laittaisi tulipalon etusijalle, en olisi samaa mieltä. Duuni on kuitenkin duunia ja elämä elämää. Ylityötunteja synnytykseen lähtiessä oli varmaan kuukauden työpäivien verran sisällä, eli mielestäni en lusmuillut kun olin siellä synnytyksessä pari tuntia paikalla.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
AnaMasa kirjoitti:
Ei kaikkien yritysten lähtöä pysty estämään mikään, mutta hidastamiseen on keinoja. Verotuksen keventämisen ohella myös lainsäädäntöä on muutettava, vai onko muita keinoja?

Lainsäädännöllisesti Suomen työoikeus on täysin linjassa länsimaiden kanssa tai jos ihan tarkkoja ollaan niiden tason alapuolella. Tiettyjen alojen työehtosopimuksissa työsuhteiden ehdoista on sovittu sekä ehtoja kirentäen että niitä löysäten. Malliesimerkkinä viimeisestä on metalliliiton suorastaan poikkeuksellinen into paikalliseen sopimiseen, erityisesti työaikakysymyksissä. Vertailulla muihin länsimaihin ei ole relevanssia silloin kun tuotantoa siirretään sinne missä on kulutus tai sitä siirrettäessä Aasiaan. Emme pysty kuuna päivänä kilpailemaan lainsäädännössä näiden maiden kanssa. Tämän faktan hyväksymisestä seuraa se, että täällä tulee jatkossa keskittyä tuotantoketjun koulutusta vaativien töiden handlaamiseen. Palvelusektorin kasvun lisäksi trendinä tulee olemaan kaikenlaisen suunnittelu-, tuotekehitys jne työn kasvava merkitys.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
kausi kirjoitti:
..Aasiaan. Emme pysty kuuna päivänä kilpailemaan lainsäädännössä näiden maiden kanssa. Tämän faktan hyväksymisestä seuraa se, että täällä tulee jatkossa keskittyä tuotantoketjun koulutusta vaativien töiden handlaamiseen. Palvelusektorin kasvun lisäksi trendinä tulee olemaan kaikenlaisen suunnittelu-, tuotekehitys jne työn kasvava merkitys.
Juuri näin ja koska tuo murros ei tapahdu päivässä, niin näen työpaikkojen karkaamisen hidastamisessa järkeä. Porukka saisi henkseleiden katkeamista odotellessa laitettua vyön kiinni, jolloin mahdollisimman harva yllätettäisiin housut kintuissa.

Se on selvää, että aina tulee löytymään paikka, missä tuotantokustannukset ovat Suomea alhaisemmat. Enkä missään nimessä haikaile kiinalaista palkkausta tai työlainsäädäntöä (mitä se sitten ikinä onkaan?) tänne. Täällä on kuitenkin läjäpäin yrityksiä, jotka tuntevat enemmän tai vähemmän pyytetöntä sosiaalista vastuuta ympäristöstään ja miettivät muitakin tapoja tehostaa toimintaansa, kuin tuotannon välitöntä siirtämistä halvempaan maahan. Näille yrityksille saattaapi olla merkitystä, että onko työ muualla kymmenen, viisi tai vaikkapa kaksi kertaa halvempaa.
 

Dee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
snumi kirjoitti:
Eli vaimo laittoi viestin, että lapsivedet tuli ja lähtee taksilla synnyttämään. Minun oli pakko duunissa tulipaloa sammuttaa, oli sen verran isosta casesta kysymys.
Kas kun ei tullut lentomäki telkkarista? Jos olisin vaimosi laittaisin sinut pihalle. Jos olisin työnantajasi laittaisin tuollaiset arvot omaavan kaverin pihalle, varsinkin jos toimit esimiesasemassa.
snumi kirjoitti:
Ylityötunteja synnytykseen lähtiessä oli varmaan kuukauden työpäivien verran sisällä, eli mielestäni en lusmuillut kun olin siellä synnytyksessä pari tuntia paikalla.
Miten kukaan voi edes tosissaan tuollaisia pohtia?
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Snakster kirjoitti:
Minusta siinä, että yritys ei teetä työntekijöillä laittomia vuoroja, ei ole mitään valittamisen aihetta. Ja jos työaikalainsäädäntö ei noin yleisesti ottaen nappaa, niin aina voit yrittää saada eduskuntaan ehdokasta, joka ajaisi lakiin muutosta. Toinen vaihtoehto on muuttaa vaikka Aasiaan, Afrikkaan tai Etelä-Amerikkaan, joissa tuollaisista pikkuseikoista ei olla niin turhan tarkkoja.

Niin. Kysehän ei ollut tässä siitä, että minua olisi pakotettu tekemään "laitonta" vuoroa vasten tahtoani. Olisin itse sen halunnut tehdä. Ja tämä vuoro olisi ollut sairaana olevan kolleegan tuurausta, joten tämä ei olisi ollut kuin yksittäinen tapaus, joka oli erikseen sovittu. Joustavuus on mielestäni sitä, että tilapäisesti voidaan sopia, että työvuoro hoidetaan.

Totta kai ylipäänsä lait on tehty noudatettaviksi (en itse asiassa tiedä, lukeeko tuo laissa vai tessissä), mutta mielestäni tällaiset säädökset ovat tilapäisen joustamattomuutensa vuoksi monesti kestämättömiä. Vastaavaa rikkomusta voisi rikkomuksen törkeydeltä verrata vaikka siihen, että moottoritiellä ajaa autollaan 121km/h, yksikään liikennepoliisi ei siitä lähde edes huomauttamaan.
 

JimmyMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Pasanen kirjoitti:
Oletan että jos laissa on tuollainen niin työnantajalle maksetaan jotain kompensaatiota siitä että minä olen pois, ja työnantaja on velvollinen maksamaan minulle palkkaa poissaoloajaltani. Eli jos nyt painaisin töitä, työnantajani saisi työpanokseni ja tämän päälle Kelan korvauksen. Sama juttu jos omalla saikulla painaa töitä. Mielestäni en väärinkäytä mitään pykälää.

Yrityksen ei ole pakko maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta.

Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta:

"Tilapäinen hoitovapaa on tarkoitettu alle 10-vuotiaan äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseen tai hoitoon. Työntekijällä on oikeus jäädä tilapäiselle hoitovapaalle enintään neljän työpäivän ajaksi. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain toinen vanhemmista kerrallaan. Työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta, ellei toisin ole sovittu."

Toisin tuo voidaan sopia esim. työehtosopimuksessa.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
E kirjoitti:
Ainakaan omaan moraalikäsitykseeni ei mahdu se, että ilman ammattiliittojen valtavaa vaikutusta koko yhteiskuntaan työntekijä menettää kaikki oikeutensa. On hyvä, että meillä on tietyt työntekoon liittyvät lait, mutta niiden rikkomisen sanktiot pitäisi olla poliisin tehtävissä jakaa, ei AY-liikkeen. Jos joku rikkoo lakia minua vastaan, minun vastuullani on oman oikeuskäsitykseni mukaan asian tuominen poliisin tietoisuuteen. Ainakin Suomessa rikosilmoituksen jättäminen on tehty todella helpoksi.

Vähän niinkuin pankitkin "saneeraavat" nykyään, mikäli eroat itse, saat parin kolmen kk:n palkan kaiken muun päälle. Mutta mikäli sinut joudutaan irtisanomaan, eli et suostu, niin et saa mitään.

Edelleenkin toivon, että asia olisi näin. Poliisilla vaan loppuisi ekalla viikolla resurssit näitä hommia setviessään, joten tämä ei toimi. Eikä varmaan poliisiakaan sen suuremmin kiinnosta, vai meneekö mustamaija pomolle vähän juttelemaan, että nyt jätkä otat tän kaverin takaisin. Ei, valitettavasti tällainen ajatus on kaikessa ihanuudessaan ja oikeudenmukaisuudessaan täysin mahdoton.

E kirjoitti:
Esimerkkinä juuri tällaiset tilanteet, joissa olin itse erittäin epätasaisilla työajoilla tekemässä kesätöitä. Itselläni oli työvuoro, joka loppui klo 04.00 la-aamuyöstä. Minulle tarjottiin vuoroa, joka olisi alkanut la-aamupäivänä klo 10.00. Ei olisi mennyt ylitöiksi, koska kuukausitunnit eivät olisi ylittyneet (eivät tässä työssä koskaan oikeastaan menneet yli 160 tunnin), olisin erittäin mielelläni tehnyt tuon 8 tunnin vuoron vapaapäivän sijaan. En kuitenkaan liittoon kuulumattomanakaan ihmisenä saanut sitä tehdä, koska minulle ei olisi kertynyt 8 tuntia lepoaikaa yötunteja sisältäneen vuoron jälkeen. Luottamusmies kuulemma tarkistelee työtunteja myös liittoon kuulumattomilta ja tekee ilmoituksen kaikista rikkomuksista liittoon. Esimies sanoi, että mikäli teet tuon vuoron, rikkomus ei ole sinun vaan yrityksen, joten he jättävät vuoron mieluummin teettämättä kuin antavat sen sinulle. Sinäänsä hauskaa on vielä se, että seuraavana viikonloppuna sain la 8-18 tekemäni ylipitkän vuoron jälkeen sain tehdä vielä 20.00-04.00 kestävän vuoron, koska ensimmäinen vuoro ei sisällä yötunteja.

Mietitkö, että miksi asia on näin? Ihan oikeasti, miksi on säädetty, että pitää olla kunnon lepotauot? Kerro minulle miksi sinun mielestäsi on näin säädetty?
 

snumi

Jäsen
masaman kirjoitti:
Miksi on säädetty, että pitää olla kunnon lepotauot? Kerro minulle miksi sinun mielestäsi on näin säädetty?

Hölmöltä tuo vaikuttaa.

Ehkä liitto tai byrokraatti yrittää säädellä LIIKAA???

Se varsinainen syy lienee kuitenkin AHNEUS, eli yritetään varata vain liittoon kuuluvalle ne tunnit, jotka tuottavat rahaa. Naurattaa, mutta mitä muutakaan liitolta voi odottaa.

No mutta jokainen tietää mikä on ahneen loppu, se on paskainen.
 
Viimeksi muokattu:

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
snumi kirjoitti:
Hölmöltä tuo vaikuttaa.

Ehkä liitto tai byrokraatti yrittää säädellä LIIKAA???

Se varsinainen syy lienee kuitenkin AHNEUS, eli yritetään varata vain liittoon kuuluvalle ne tunnit, jotka tuottavat rahaa. Naurattaa, mutta mitä muutakaan liitolta voi odottaa.

No mutta jokainen tietää mikä on ahneen loppu, se on paskainen.

lue nyt hyvänen aika ainakin ajatuksella tuo lainaamani kohta ennen kuin tällaista heittelet... Sinäkin voisit pohtia miksi tunteja on rajoitettu...
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Työaika-kysymys lienee myös yksi tulevaisuuden keskeisiä kiistakysymyksiä: vauhdissa pysyäksemme 8 tunnin työpäivä ei todennäköisesti riitä. Edelliseen työpaikkaani tuli tiimi intialaisia SAP-konsultteja opettelemaan sinne siirrettävää hommaa. Juttelin tiiminvetäjän kanssa ja tuli puhe työpäivien pituudesta niin mies aivan itsestäänselvyytenä kommentoi, että sellaista 14-17 tunnin päivää he yleensä tekevät, joskin laskuttavat asiakasta vain kahdeksasta. Työn hinta heillä taisi olla se noin 20 kertaa pienempi kuin suomalaisilla asiantuntijoilla. Täällä on puhuttu siitä, että suunnittelu tai tuotekehittely olisivat tulevaisuuden ratkaisuja, mutta väitän kyllä että ei täällä tarvita kuin se tiukin asiakasrajapinta plus palvelu-alat sekä se osa tuotannosta, mitä ei voida siirtää. Tämän jäljelle jäävän työn hintaa todennäköisesti pyritään tai joudutaan merkittävästi alentamaan, ja kun lisätään tähän tulevat eläke-iän nostot ja eläkkeiden tulo omista säästöistä riippuvaisemmiksi, niin ollaan saavutettu reaalisosialistinen ihanne: ihminen puhtaana tuotantotekijänä. Homo Economicus. Kun työkyky lähtee niin voidaan lempata koko yhteiskunnasta tai sitten kantaa saappaat edellä hautuumaalle. Tämä pohjimmiltaan tuoton maksimoinniksi sijoituksille - kun kapitalismista tulee rengin sijasta isäntä niin jälki näyttää aika karulta. Pääomalla ei ole isänmaata tai mitään eettisiä velvoitteita: tuoton laskeminen on matematiikkaa.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
mjr kirjoitti:
Täällä on puhuttu siitä, että suunnittelu tai tuotekehittely olisivat tulevaisuuden ratkaisuja, mutta väitän kyllä että ei täällä tarvita kuin se tiukin asiakasrajapinta plus palvelu-alat sekä se osa tuotannosta, mitä ei voida siirtää. Tämän jäljelle jäävän työn hintaa todennäköisesti pyritään tai joudutaan merkittävästi alentamaan
Itse en tähän oikein usko. Suomalainen insinööri (joita kai suunnittelijat ja R&D-ihmiset pääosin ovat) on koko maailmankin mittakaavassa suhteellisen halpa ja hyvä. Esimerkiksi Pekingissä, Shanghaissa tai Suzhoussa insinöörin palkka on jo suurempi kuin Suomessa, eikä ole mitään merkkejä siitä, etteikö se siellä ja muissa kasvukeskuksissa edelleen nousisi.

Kiina toki satsaa rajusti yliopistotasoiseen koulutukseen, mutta suhteessa väestöön kestää aika kauan ennen kuin he ovat siinä lähelläkään Suomea. Intian satsauksista en tiedä, mutta tuskinpa sielläkään montaa vuotta kestää, että ainakin suurempien keskusten palkat ovat Suomen tasolla. Suomessa taas ei ole merkkejä merkittävästä insinöörien palkkojen noususta, joten suunnittelu ja R&D jää elämään tänne ainakin muutamaksi vuodeksi. Sen pidemmästä ajasta ei oikein voi sanoa. Sen myötä Suomeen jää jonkin verran myös tuotannollisia työpaikkoja, koska R&Dtä on helpompi tehdä, jos lähellä on jonkin verran (kompleksista) tuotannollista toimintaa. Kaikki peruskama tullaan kuitenkin tekemään jossain muualla.

Olen kyllä Saulin kanssa samoilla linjoilla siinä, että osaamista pitäisi hyödyntää voimakkaammin esim. palveluliiketoimintaa kehittämällä, koska tuotannollista toimintaa ei täällä tule suuressa mittakaavassa olemaan ilman suuria rakennemuutoksia tai seuraavaa nokiaa. Toinen, vähemmän koulutetun kansanosan, toimeentulo voisi tulla esimerkiksi matkailusta. Sitähän täällä on hyödynnetty äärimmäisen vähän, vaikka useat tahot väittävät Suomea eksoottiseksi maaksi. Nyt olisi aika valittamisen sijasta ihan oikeasti alkaa miettiä, mitä täällä voi tehdä sellaista, mitä muualla ei voi.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Master God kirjoitti:
Kiina toki satsaa rajusti yliopistotasoiseen koulutukseen, mutta suhteessa väestöön kestää aika kauan ennen kuin he ovat siinä lähelläkään Suomea.

Minä en kyllä usko, että suomalainen insinööri voisi tulevaisuudessa mitenkään kilpailla kiinalaisten kanssa. Jo nyt on Suomessa valitettu insinöörikoulutuksen ja valmistuvien insinöörien heikkoa tasoa ja kun suo pienenkin ajatuksen sille, millainen (lahjakkuus)potentiaali suurissa kansoissa on, niin eiköhän ole aika selvää, ettemme silläkään saralla pysty kilpailemaan halvempien maiden kanssa.

Tässä kysymyksessä kun ei ratkaise pelkkä koulutus, vaan pitäisi olla myös lahjakkuutta. Tavallinen rivi-insinööri on vain rivi-insinööri ja vaikka halpamaiden insinöörit ymmärtäisivät pyytää saman palkan kuin suomalaisetkin, niin siitäkin huolimatta työnantajat saisivat samalla rahalla enemmän potentiaalia.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
masaman kirjoitti:
Mietitkö, että miksi asia on näin? Ihan oikeasti, miksi on säädetty, että pitää olla kunnon lepotauot? Kerro minulle miksi sinun mielestäsi on näin säädetty?

Sillä ei ole mielestäni mitään väliä, miksi näin on säädetty. Perkele, jos jätkä haluaa tehdä duunia (eikä ole rekkakuski tms, jonka huolimattomasti tai väsyneenä tehdystä työstä voi olla välitön hengenvaara ulkopuolisille), miksi hänen ei anneta tehdä duunia. Kummassakin tapauksessa - menin töihin tai en - olisin kuitenkin herännyt noin yhdeksän pintaan aamulla. Ei se lepäämisestä ollut tässä tilanteessa kiinni. Ylimitoitettu suojelu ja holhoaminen on juuri niitä asioita, joihin Suomessa tuhlataan turhaan resursseja.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
E kirjoitti:
Sillä ei ole mielestäni mitään väliä, miksi näin on säädetty. Perkele, jos jätkä haluaa tehdä duunia

Entä jos ei halua, mutta työnantaja käskee lain sallimissa rajoissa? Miten luulet ihmisten noin yleisesti selviävän tuollaisista putkista? Ja mitä luulet tapahtuvan, jos tuollaisesta tulee hyväksyttyä? Niin, siinähän käy sillä tavoin, että fyysistä työtä saavat terveet, riittävän suurikokoiset ja nuoret, kun taas heikommassa kunnossa olevat jäävät työtä vaille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös