FreezingHell kirjoitti:
Totta. En niin kauheesti lähtenytkään moralisoimaan, ainakaan ekassa viestissäni. Se on vaan niin loistavaa, kun aina kun joku kehuu paperimiesten etuja (saattaa olla jopa kateellinen), niin jos paikalla paperityöläisten tuttuja/sukulaisia niin tämä vuorotyökortti vedetään aina esiin. Toki sillä voidaankin selittää osa palkasta. Toinen syy on se että mitään muitakaan perusteita ei keksitä. Tuleehan siitä kuluja toki jos joku kämmää eli ei kauheita herneitä.
Paperimies tuottaa epäilemättä enemmän, mutta poliisityön rajahyöty on tarpeeksi alas mentäessä isompi. Muutenhan tänne syntyisi anarkia. Eli poliisi on tärkeämpi kuin paperimies, koska ilman niitä ei selvittäisi.
Niin ja oma mielipiteeni on, että koska järjestelmän nimi on markkinatalous, niin valtio tekee säännöt, jonka jälkeen ihmiset maksimoivat hyötyään. Sääntöjen tekeminen vaan on melko hankalaa, koska aina löytyy se halvempi valtio, joka antaa verohyötyjä yms.
Prkl kun en nähnyt Jaakko Laakson haastattelua. Se olis ollu melkosta viihdettä. Mies on mun idoli, jatkaa sisukkaasti omalla linjallaan.
niin vastattakoon vielä, että ei, kukaan sukulaisistani ei työskentele enää paperiteollisuudessa, selluteollisuudessa yksi ja itse tällä vanhusalalla. Kyllä oma yölisäni vaan minulle kelpaa kun se on 40% perustuntipalkasta. Lauantailisääkin tulee 2 euroa tunnilta ja sunnuntaista tietysti tuplapalkka.
Jos tekisin saman tuntimäärän kuin paperialalla niin pääsisin muutaman satasen päähän kesätyöläisen tilistä. Onhan se peruspalkkakin paperialalla suurempi, juuri tästä tuottavuudesta johtuen. Kuitenkin jos lisät otettaisiin pois, niin en tekisi sekuntiakaan tätä omaa hommaani. Mikäli paperimieheltä pudotetaan lisät pois niin alkaa sekin varmaan olemana jo lähemmäs 20-30% palkasta. Eikös se ole äkkiä tonnin paikkeilla? Tuskin painaisi sitä hommaa sillä palkalla?
Juu-u... Silti en ole kateellinen paperialalle, miksikö? Kun on sitä nähnyt niin tajuaa... Tietysti hyvä asia on se, että pomojen motivointi vaikeuksissa pyörivät pojjaat saavat lähteä siinä missä duunarinkin pojjaat (jotkut aivan yhtä väsyneitä). Koko paska pulju on mennyt jo silloin vituiksi kun ruvettiin tätä koko prkleen Lotilaa ylöslaittamaan.
Kaiken maailman tekosyyt keksitään, että ohi ei pääse kukaan muu, kuin firman jonkun portaan työntekijän sukulainen. Mielestäni ammattitaitoa nimenomaan tulisi korostaa. Muistutan kuitenkin, että suurin osa työntekijöistä ovat todella ammattitaitoista porukkaa. Niska limassa painetaan hommia ja pomo käy välillä kysymässä, että "mikä nappi tämä on ja miksi tämä on tässä ja miksi kaiteet ovat keltaiset? Ne ovat väärän keltaiset! Maalatkaa uudestaan."
Ei kaikki pomot mulkkuja ole, päinvastoin. Sanotaanko, että lähes 80-90% pomoista on ihan reiluja, mutta kun nämä mulkut on aina äänessä.
Itse asiassa minun ei pitäisi ollenkaan puolustella UPM:läisiä, mutta minun päähäni ei vaan aina mahdu tämä alasäpäin potkiminen. Eivät siellä enää 2000-luvulla mitään ruokatunteja pidetä vuorotöissä ja muutkin vanhan ajan järjettömyydet on aikaa sitten myyty työnantajalle. Juhannus ja joulu nyt sattuivat olemaan ainoat varmat yhteiset vapaa-ajat muun maan kanssa ja jotenkin se vain on joskus kivaa olla perheenkin kanssa. Ts. 4vuoro systeemissä ehtiikin olemaan jo joka 4. vuosi Joulun kotona, vähänks siistii. "ihan kuin viime jouluna meidän Oskari oli niin kovin paljon pienempi"