Faktaa esittää tämän asian tueksi? Aika radikaali luku, tuolla tahdillahan pankkikonttorien pitäisi kadota jossain 15-20 vuodessa, mihin en millään jaksa uskoa.
Tuo 10% on päivittäispalveluista, toisin sanoen perinteisistä kassapalveluista. Näihin kuuluu muun muassa laskujen maksut, käteisen nostot ja talletukset. Nimimerkillä YT-uhka päällä ja lähteenä myös uhan alla oleva esimies. Pahoittelut jos tarkka luku on muutaman prosenttiyksikön enemmän tai vähemmän, tuo on nyt vain puheissa liikkunut. Kokonaan kassapalveluita tarjoavat konttorit eivät tule katoamaan ainakaan vielä aikoihin, mutta nykyinen tahti on tuota luokkaa.
Tosin vaikka konttorit itsessään eivät katoaisi, luonne muuttuu aivan varmasti. Moni suurempi pankki on jo lopettanut kassapalvelut tietyistä konttoreista ja konttoreita on yhdistetty, lopetettu ja muutettu. Niin Nordealla, Sampolla kuin muillakin vastaavilla. Suuntauksena on tulevaisuus, jossa raha nostetaan seinästä, ostot maksetaan kortilla, laskut verkkopankissa ja tiliotteet tai -tiedot löytyy kännykästä, verkosta tai automaatista. Konttorissa sitten hoidetaan monimutkaisemmat asiat.
Muistelisin sinun sanoneen Pakilan olleen "omia" alueita, villinä muistikuvana joku epäonnistunut lentopallosyöttö.
Alueen paikallislehden uutisen mukaan muun muassa Pakilan Nordeassa Otto hoitaa käteisnostot ja laskut hoidetaan tiskin sijaan maksupalvelun, automaatin ja verkkopankin välityksellä. Kaikki nuo vaihtoehdot vähentävät henkilökunnan tarvetta ja ohjaavat ihmisiä kohti "asiakaspalvelutonta" vaihtoehtoa.
Tiivistetysti: Muilla vaihtoehdoilla (kortit, verkkopankki, mobiilipalvelut, jne.) vähennetään ihmisten tarvetta käydä konttorissa. Mitä vähemmän ihmisiä konttorissa käy, sitä vähemmän henkilökunnalle on tarvetta.