scholl kirjoitti:
No minä voin sanoa niille sen, että heidän työnsä on sellaista, mistä selviytyisi jokainen Korkeasaaren simpansseista ja ehkäpä joka toinen keskivertoperheen labradorinnoutajasta.
Normaaliduunari on rutiiniotus, joka ei ajattele ollenkaan. He ovat hyvinpitkälti verrattavissa teollisuushalliin tai raaka-aineisiin. Tottakai pitää huolehtia siitä, että sellainen duunari tulee toimeen, mutta eihän heitä voi millään tavalla verrata yrityksen johtoon. Siis herregud mitä fidelcastro propagandaa A-studiosta taas tuli ja sai veret kiehumaan.
Ei kyllä pitäisi provosoitua tuon tason kirjoituksesta, mutta koetan vastata nätisti.
Väitän, että minulla on kompetenssia kirjoittaa tästä asiasta, koska olen itsekin tehnyt huomattavassa määrin duunarihommia työkseni, mutta toisaalta koulutukseni on jotain ihan muuta ja kolmanneksi nykyisen työni vuoksi seuraan läheltä ns. duunarialoja. No, se siitä, hieman taustoitusta vain.
Uskallanpa väittää, ettei schollilla itsellään ole oikein tietoa siitä, mistä puhuu. Hänen ylimielinen, suorastaan halventava suhtautumisensa, tiettyihin ihmisiin on toki lapsellista ja siihen pitäisi suhtautua siihen kuuluvalla tavalla, mutta muutama sananen on paikallaan.
Minua oikeasti huvittaa usein ihmiset, jotka mouhoavat, miten duunari on tyhmä, mutta mikäli kyseiset ihmiset itse laitettaisiin tekemään käden taitoja tai/ja vähän fyysisyyttäkin vaativia töitä, ei siitä tulisi useinkaan mitään. Pitää ottaa huomioon, että ammattilaisen tekemä työ näyttää aina helpolta. Esimerkiksi muurari vaan mättää tiiliä toisen selkään vähän laastia väliin heittäen, mutta jokainen voi mennä itse kokeilemaan, lyökö leiville... Ei lyö. Tulisi vinoa, suttuisen näköistä ja ennen kaikkea, urakkavauhdissa pysyminen ei todellakaan onnistuisi. Ja kannattaisi joskus jututtaa näitä ihmisiä. Kovin usein sieltä löytyy sellaista elämänviisautta, mitä ei kirjoista lukemalla saa.
Jatkakaa. Ammattiyhdistysliikkeeseen suhtaudun kyllä tietyiltä osin kovin kriittisesti, mutta se on jo toinen tarina.