Siis jos viittaat tähän minun mainitsemaani tapaukseen, mistä olet saanut selville tai päätellyt työntekijä- ja työnantajaliittojen osallisuuden ja yrittäjän oikeusavun hakemisen? Sellaisista en ole maininnut sanallakaan ja tämä koko kuvio ei todellakaan mennyt kuvailemallasi tavalla. Tarkat yksityiskohdat jätin kertomatta, koska en ollut itse tässä asianosainen ja niitä on monestakin syystä turha pyöritellä julkisella keskustelufoorumilla. Totesin vain, että hankala irtisanomistilanne on yksinkertaisenakin todella raskas ja erittäin kallis yksityisyrittäjälle, sillä se on sitä myös kaikille yrityksille. Työntekijän riitauttaessa irtisanomisensa on pieni yritys helposti ongelmissa, vaikka oikeus päätyisikin työnantajan puolelle.Vähän samanlaisena näen tämän tapauksen, jossa (tarkemmin määrittelemätön) "liitto" on ahdistellut viatonta taksiyrittäjää, joka on joutunut omasta pussistaan maksamaan oikeusapua, kun tosiasiassa hänen olisi kannattanut kuulua taksiliittoon, joka tarjoaa tällaista apua jäsenilleen. Paradoksaalisesti taksiliiton nimi on taksiliitto, vaikka se onkin työnantajajärjestö.
Yhtä lailla voitaisiin sanoa, ettei se irtisanomisen helpottaminenkaan haittaa, kunhan työntekijä "viitsii laittaa tarpeeksi rahaa säästöön" elääkseen työttömyysjakson yli ja "viitsii nähdä vähän vaivaa" uuden työpaikan hankkimisessa ja muuttamiseen toiselle paikkakunnalle työn perässä. Olen ollut itse mukana irtosanomisprosessissa yrityksessä ja se ei ole todellakaan ollut mitään vähällä vaivalla tehtävää parin paperin tulostamista ja allekirjoitusta. Työtä tarvittiin aivan helkkaristi monelta puolelta, jos homman haluaa tehdä pilkulleen nykylainsäädännön puitteissa minimoiden riskit jälkiseuraumuksiin.