Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 123
  • 15 508

Lynx_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko siis sittenkin niin, että pitkät poliittiset lakot on taloudellisista tuhoista huolimatta kaikin puolin ok, koska osa nuorista aikuisista muuttaa pois Suomesta?
En sanonut niin. En minä vain viesteissäni kutsuisi toisia itsekeskeisiksi, jos paljon puhuttuihin yhteisiin talkoisiin ei ihan kaikkien tarvitsekaan osallistua.

Molemmissa tapauksissa tähän on täysin laillinen mahdollisuus. Eri asia sitten onko se yhteiskunnan kannalta järkevää. Enkä tässä nyt vertaa k.o. asioita toisiinsa, lakot aiheuttavat suuremmat vahingot, se on selvää.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Suomen verotus vaatisi täysremontin ja sen jatkeena toki julkinen sektori. Itse uskon siihen, että asioita järkevämmin tekemällä meillä olisi mahdollisuus laskea verotusta yksilötasolla huomattavasti siten, että se olisi pois lähinnä turhasta byrokratiasta.
Turhaa byrokratiaa on. Samaan aikaan vaikuttaisi olevan niin, että byrokratian karsimisen nimissä ollaan päädytty tilanteeseen, jossa lääkärit käyttävät yhä suuremman osan ajastaan tietoteknisiin kirjauksiin potilastyön kustannuksella tai käräjätuomarit käyttävät työaikaansa istuntojen järjestämiseen liittyviin toimistotyörutiineihin, kun sihteeriresurssia on karsittu. Eli joskus voi olla niin, että se turhalta vaikuttava byrokraatikko onkin se, joka mahdollistaa julkisen sektorin avainhenkilöstön tehokkaan työskentelyn.

Esimerkiksi poliisihallinnossa on nyt tilanne, jossa matkustusasiakirjan saamiseksi vaadittavien sormenjäljen ja allekirjoituksen antamiseen voi seuraava vapaa aika kasvukeskuksissa olla touko- tai kesäkuussa. On selvää, ettei lupasihteeri ratkaise yhtään rikosta eivätkä valvo kaduilla järjestystä ja siten eivät ole poliisivoimien ydinhenkilökuntaa. Silti on omaan makuuni surkea tilanne, jos kansalaisten liikkumisen vapaus rajoittuu siitä syystä, että poliisin lupahallinnon asiakaspalvelu on aliresurssoitu.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Tämä teksi ei ota kantaa uudistusten tarpeellisuuteen, vaan hallituksen kyvyttömyyteen tehdä uudistuksia.

Onhan tää nyt ihan ilmeistä, että EK on suuryritysten tuella velvoittanut Orpon ottamaan ay-liikkeestä selkävoiton. Kun kerran tilaisuus aukesi, niin ihan sama mitä se maksaa yrityksille. Kun yritysten vastavoimalta viedään työkalut edistää omia tavoitteita, voidaan muita muutoksia tehdä jatkossa helpommin. Mikään normaali hallitus ei ajaisi itseään tilanteeseen, jossa se astuisi näin pahasti kansalaisyhteiskunnan varpaille ja aiheuttaisi kohtuullisen pienen uudistuksen ajamisen nimissä näin isoja taloudellisia vahinkoja. Uudistus valmistelussa huomioidaan eri intressiryhmät ja haetaan niiden välillä kompromisseja. Nyt hallitus on tiennyt jo hallitusohjelmaa kirjoittaessaan, että tulevat aiheuttamaan kriisin. Se ei ole hyvää hallintoa.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Työläiset ottaisivat tuotantovälineet haltuunsa, eikä sosiaalitukia enää tarvittaisi, koska tuotanto jakautuisi tasaisesti ihmisten tarpeen mukaan sen sijaan että voitot kasautuisivat harvalukuiselle omistavalle luokalle. Kun nyt kerran jossittelemaan ryhdyttiin.

Tätähän kokeiltiin viime milleniumin puolella semmoisessa Neuvostoliitto -nimisessä valtiossa. Sillä oli maailman suurimmat luonnonrikkaudet käsissään ja työläiset ottivat vallan, pahat riistäjät ajettiin ulos (hautuumaalle). Mitään ei voinut mennä pieleen, eihän?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Siis jos minun vanhempani ovat maksaneet paljon veroja niin minun ei tarvitse niitä maksaa vaan voin käydä käyttämässä yhteiskunnan ihan huoletta koko elämäni eikä kenelläkään ole siihen sanottavaa? Onhan se nyt muiden vuoro kuitenkin.
Jännä miten nämä talousnerot eivät sitten kuitenkaan ymmärrä edes verotuksen perusperiaatteita.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siis jos minun vanhempani ovat maksaneet paljon veroja niin minun ei tarvitse niitä maksaa vaan voin käydä käyttämässä yhteiskunnan ihan huoletta koko elämäni eikä kenelläkään ole siihen sanottavaa? Onhan se nyt muiden vuoro kuitenkin.

Niin, tilanne on siis se, että minun lapseni (2 kpl) ovat käyneet kouluja Suomessa noin 15 vuotta keskimääräiseen 7000 euron vuosihintaan ja samaan aikaan olen maksanut veroja (siis suoria, en edes viitsi ajatella välillisiä veroja) reilut 30 000 euroa vuodessa enkä ole nauttinut muita yhteiskunnan palveluita (no, ok poliisi on joskus minua sakottanut ja armeija puolustaa turvallisuuttani ja olen jonkin euron saanut lääkärikäynneistä kelakorvauksia). Olen siis koulukulujen ja muiden saamieni etuuksien jälkeen maksanut varmasti nettona yli 10 000 valtiolle. Selittäisikö joku, missä on syntynyt se moraalinen velka, jonka perusteella lapseni eivät voi niin halutessaan muuttaa duuniin ulkomaille?

Tässä hetkellä vasemmisto ajaa tätä maata sen verran tehokkaasti alas, että jos minulta kysyvät neuvoa, suosittelen pakkaamaan laukut heti. Kuunnellessa Li Anderssonia ja Tuppuraista eilen kävi melko lailla selväksi, ettei tällä maalla taida olla tulevaisuutta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Niin, tilanne on siis se, että minun lapseni (2 kpl) ovat käyneet kouluja Suomessa noin 15 vuotta keskimääräiseen 7000 euron vuosihintaan ja samaan aikaan olen maksanut veroja (siis suoria, en edes viitsi ajatella välillisiä veroja) reilut 30 000 euroa vuodessa enkä ole nauttinut muita yhteiskunnan palveluita (no, ok poliisi on joskus minua sakottanut ja armeija puolustaa turvallisuuttani ja olen jonkin euron saanut lääkärikäynneistä kelakorvauksia). Olen siis koulukulujen ja muiden saamieni etuuksien jälkeen maksanut varmasti nettona yli 10 000 valtiolle. Selittäisikö joku, missä on syntynyt se moraalinen velka, jonka perusteella lapseni eivät voi niin halutessaan muuttaa duuniin ulkomaille?
Niin, eli jos vanhempani ovat maksaneet paljon veroja voin ryhtyä sossupummiksi. Mukava tietää jos vanhempien tienestit tarkoittavat sitä, että itse voi kuluttaa valtion varoja ilman huolta.

Meneekö tämä sitten myös niinpäin että jos vanhempani ovat olleet köyhiä niin minulla on vähemmän oikeuksia muuttaa ulkomaille? Pitää ruveta käymään verotoimistolla tutkimassa heidän maksamiaan veroja niin voin tutkia mihin olen oikeutettu, onneksi eivät sentään ole valtiolla tai kunnalla olleet töissä, sehän menisi aivan sekavaksi.


(En siis ole sanomassa että kenelläkään ei olisi oikeutta tai velvollisuutta osallistua verojen maksuun, mutta vanhempien maksamien verojen vetäminen mukaan on niin vitun typerä argumentti että pitää sitä vähän tökkiä)
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, tilanne on siis se, että minun lapseni (2 kpl) ovat käyneet kouluja Suomessa noin 15 vuotta keskimääräiseen 7000 euron vuosihintaan ja samaan aikaan olen maksanut veroja (siis suoria, en edes viitsi ajatella välillisiä veroja) reilut 30 000 euroa vuodessa enkä ole nauttinut muita yhteiskunnan palveluita (no, ok poliisi on joskus minua sakottanut ja armeija puolustaa turvallisuuttani ja olen jonkin euron saanut lääkärikäynneistä kelakorvauksia). Olen siis koulukulujen ja muiden saamieni etuuksien jälkeen maksanut varmasti nettona yli 10 000 valtiolle. Selittäisikö joku, missä on syntynyt se moraalinen velka, jonka perusteella lapseni eivät voi niin halutessaan muuttaa duuniin ulkomaille?

Tässä hetkellä vasemmisto ajaa tätä maata sen verran tehokkaasti alas, että jos minulta kysyvät neuvoa, suosittelen pakkaamaan laukut heti. Kuunnellessa Li Anderssonia ja Tuppuraista eilen kävi melko lailla selväksi, ettei tällä maalla taida olla tulevaisuutta.
Ei heillä mitään moraalista velkaa ole. Toisaalta kummastelen sitä moraalista velkaa, millä lapsia vaadittaisiin huolehtimaan yhä enemmän vanhemmistaan. Rakkaudesta ihminen tekee sen, mitä tekee jos tekee. Ei lapsilta voi vaatia jotakin vastinetta aikoinaan saamasta hoivasta. Eivät lapset tänne pyytäneet syntyä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Niin, tilanne on siis se, että minun lapseni (2 kpl) ovat käyneet kouluja Suomessa noin 15 vuotta keskimääräiseen 7000 euron vuosihintaan ja samaan aikaan olen maksanut veroja (siis suoria, en edes viitsi ajatella välillisiä veroja) reilut 30 000 euroa vuodessa enkä ole nauttinut muita yhteiskunnan palveluita (no, ok poliisi on joskus minua sakottanut ja armeija puolustaa turvallisuuttani ja olen jonkin euron saanut lääkärikäynneistä kelakorvauksia). Olen siis koulukulujen ja muiden saamieni etuuksien jälkeen maksanut varmasti nettona yli 10 000 valtiolle. Selittäisikö joku, missä on syntynyt se moraalinen velka, jonka perusteella lapseni eivät voi niin halutessaan muuttaa duuniin ulkomaille?

Tässä hetkellä vasemmisto ajaa tätä maata sen verran tehokkaasti alas, että jos minulta kysyvät neuvoa, suosittelen pakkaamaan laukut heti. Kuunnellessa Li Anderssonia ja Tuppuraista eilen kävi melko lailla selväksi, ettei tällä maalla taida olla tulevaisuutta.
Ei ole tuollaista moraalista velkaa. Jos lapsesi kokevat tuon houkuttelevana, niin totta kai kannattaakin lähteä ja avartaa maailmaansa

Kyse oli siitä, ettei verotuksessa ole mitään rajaa, jonka jälkeen "oma siivu" on maksettu. Jokainen uusi euro tuloa verotetaan aina ihan normaalisti ja näin se pitää mennäkin. Ihan sama paljon olet maksanut, uusista tuloista maksetaan taas, saati että lasten siivu olisi hoidettu. Käytät kuitenkin verorahoilla rakennettua infraa koko ajan sinäkin ja käytät eri palvelujakin(verottaja, rakennusvalvonta,jne).

Kyllä ihmisverkostot pitänee jatkossakin ihmiset Suomessa enimmäkseen, vaikka ulkomaille muuttokin yleistynyt. Moni lähtijä myös palaa aikanaan. Eikä heillä suurempaa syytä ole karata, kun ei verotus ole kiristynyt hyvätuloisilla erityisemmin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
(En siis ole sanomassa että kenelläkään ei olisi oikeutta tai velvollisuutta osallistua verojen maksuun, mutta vanhempien maksamien verojen vetäminen mukaan on niin vitun typerä argumentti että pitää sitä vähän tökkiä)

Eli on typerää ilmoittaa kyllä ihan maksaneensa lastensa koulutuksen ja vielä hieman korkoja päälle, mutta ei ole typerää ilmoittaa, että on moraalitonta lähteä ulkomaille kun on saanut verorahoilla maksetun koulutuksen Suomessa?

Viittasin tuohon @Hamu esiintuomaan tilanteeseen, johon joku reagoi julistamlla, että ulkomaille muuttaminen on moraalitonta jos on koulut käyty Suomessa. Minulla ei sinänsä ole tarvetta retostella veronmaksullani, joka kuitenkin on varsin vaatimatonta verrattuna vaikka niihin Supercellin janttereihin. Maksan veroja ihan mielelläni jos rahat käytetään fiksusti yhteiskuntaa hyödyttäviin asioihin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eli on typerää ilmoittaa kyllä ihan maksaneensa lastensa koulutuksen ja vielä hieman korkoja päälle, mutta ei ole typerää ilmoittaa, että on moraalitonta lähteä ulkomaille kun on saanut verorahoilla maksetun koulutuksen Suomessa?

Viittasin tuohon @Hamu esiintuomaan tilanteeseen, johon joku reagoi julistamlla, että ulkomaille muuttaminen on moraalitonta jos on koulut käyty Suomessa. Minulla ei sinänsä ole tarvetta retostella veronmaksullani, joka kuitenkin on varsin vaatimatonta verrattuna vaikka niihin Supercellin janttereihin. Maksan veroja ihan mielelläni jos rahat käytetään fiksusti yhteiskuntaa hyödyttäviin asioihin.
Onhan se hienoa että maksaa veroja jne. mutta en minä kyllä ymmärrä miten olet päässyt eroon lapsilisistä, heidän terveydenhuollostaan jne. kun et kerran mitään yhteiskunnan palveluja käytä ikinä tai maksat lääkkeet ilman mitään kelakorvausta. Yleensä kun mietitään asiaa, niin ensin maksetaan oma koulutus alta pois, mutta kai sekin onnistui sinulta ilman tuettua asumista tai minkäänlaisia tukia/lainoja kun kerran töitä tulee tehtyä. Tai ehkä kävit koulusi jossain yksityisesti niin ei tarvinnut valtion mitään maksella sinun kouluistasi.

En ota kantaa moraaliin, mutta jos alkaa oikeuttamaan toimia sillä että "isi maksoi" tulee harvinaisen kultalusikka perseessä syntynyt kuva ihmisestä. Tai jos alkaa neuvomaan lapsiaan painumaan vittuun Suomesta kun täällä joutuu maksamaan vähän veroja niin on mielestäni turha esiintyä erityisen isänmaallisena ihmisenä.
 

Jeffrey

Jäsen
Turhaa byrokratiaa on. Samaan aikaan vaikuttaisi olevan niin, että byrokratian karsimisen nimissä ollaan päädytty tilanteeseen, jossa lääkärit käyttävät yhä suuremman osan ajastaan tietoteknisiin kirjauksiin potilastyön kustannuksella tai käräjätuomarit käyttävät työaikaansa istuntojen järjestämiseen liittyviin toimistotyörutiineihin, kun sihteeriresurssia on karsittu. Eli joskus voi olla niin, että se turhalta vaikuttava byrokraatikko onkin se, joka mahdollistaa julkisen sektorin avainhenkilöstön tehokkaan työskentelyn.

Esimerkiksi poliisihallinnossa on nyt tilanne, jossa matkustusasiakirjan saamiseksi vaadittavien sormenjäljen ja allekirjoituksen antamiseen voi seuraava vapaa aika kasvukeskuksissa olla touko- tai kesäkuussa. On selvää, ettei lupasihteeri ratkaise yhtään rikosta eivätkä valvo kaduilla järjestystä ja siten eivät ole poliisivoimien ydinhenkilökuntaa. Silti on omaan makuuni surkea tilanne, jos kansalaisten liikkumisen vapaus rajoittuu siitä syystä, että poliisin lupahallinnon asiakaspalvelu on aliresurssoitu.

Ei se ole byrokratian karsimista, jos sihteereitä ei ole - se on työn organisoimista. Se on byrokratiaa jos lääkärin tulee dokumentoida koko potilaskäynti. Osaltaan se on kuitenkin potilaiden puolesta hyvä asia ja todennäköisesti lisää potilasturvallisuutta ja vähentää potilaskertomuksissa olevia mahdollisia virheitä.

Tässä nyt täytyy ymmärtää mikä on iso ja mikä on pieni asia, ja mitä ylipäänsä on byrokratia ja miten sitä tulisi karsia. Kuten todettu, ei se sihteerin poistaminen ole byrokratian karsimista. Se sen sijaan on, jos tarpeeton lääkärikäynti karsitaan kokonaan pois jollain muulla keinolla. Tähän onneksi ovat yksityiset työntantajat jo reagoineet esimerkiksi nostamalla sairausloman omailmoitus aikaa.

Tässä tulee se varsinkin verottajan mahdollisesti kansaneläkelaitoksen ja muiden toimijoiden tarpeettoman byrokratian karsiminen. Esimerkiksi meidän verotuslaitos on niin suuri laitos, koska meidän verolaki on hyvin monimutkainen. Tätä monimutkaisuutta, eli niitä byrokratian protokollia ja säätelyitä vähentämällä me voisimme varmasti vähentää verottajan työkuormaa ja sitä myöten kustannuksia. Uskon myös, että tällä tavoin me kykenisimme suoraviivaistamaan verotustamme ja sitä kautta myös alennettua "yleistä" veroprosenttia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei se ole byrokratian karsimista, jos sihteereitä ei ole - se on työn organisoimista. Se on byrokratiaa jos lääkärin tulee dokumentoida koko potilaskäynti. Osaltaan se on kuitenkin potilaiden puolesta hyvä asia ja todennäköisesti lisää potilasturvallisuutta ja vähentää potilaskertomuksissa olevia mahdollisia virheitä.
Sehän se olisikin kiva byrokratiaa vähentävä muutos jos ei lääkäreiltä enää vaadittaisi potilaskäyntien dokumentointia. Olisi kätevästi sitten ihmisillä omat kansiot mukana joissa olisi omia muistelmia siitä mitä vikaa nyt kropassa olikaan ja koitettu ehkä kirjan tai jonkun muun avulla muistella niitä lääketieteellisiä termejä. Varmasti tekisi myös riitatilanteet erittäin helpoiksi kun joku alkaisi valittamaan huonosta hoidosta ja lääkäri ei silloin olisikaan kirjoittanut ylös mitä oikeastaan tapahtui kyseisellä käynnillä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sehän se olisikin kiva byrokratiaa vähentävä muutos jos ei lääkäreiltä enää vaadittaisi potilaskäyntien dokumentointia. Olisi kätevästi sitten ihmisillä omat kansiot mukana joissa olisi omia muistelmia siitä mitä vikaa nyt kropassa olikaan ja koitettu ehkä kirjan tai jonkun muun avulla muistella niitä lääketieteellisiä termejä. Varmasti tekisi myös riitatilanteet erittäin helpoiksi kun joku alkaisi valittamaan huonosta hoidosta ja lääkäri ei silloin olisikaan kirjoittanut ylös mitä oikeastaan tapahtui kyseisellä käynnillä.
Saisimme myös uusia diagnooseja. Naapurin vanha rouva aikoinaan selitti meille, että hänellä oli pörssi tulehtunut. Lääkäri arvatenkin oli puhunut bursasta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Osittain samaa mieltä kanssasi. Suomessa on pätevä valtakunnansovittelija, jonka tehtävänä on edistää sopua eri osapuolten välillä. Tämä tuntuu unohtuvan. Nyt on kyseessä valtataistelu eri osapuolten välillä. Onko Orpon hallituksen tarkoitus ajaa vain toisen osapuolen asiaa.

En ole eri mieltä siitä, että presidenttiä ei pidä tähän järjestelmän, demokratian ja hänen itsensäkään vuoksi sotkea, mutta niin hyvä kuin nykyinen valtakunnansovittelija onkin (on jäänyt muuten julkisesti huomiotta, että hän on tehnyt todella hyvää tulosta vrt. jotkin edeltäjänsä), valtakunnansovittelijan tehtävä on rajattu työriitalaissa nimenomaan työriitojen sovitteluun, eikä esimerkiksi päällä olevassa tilanteessa sellaista ole. Hänellä tai sivutoimisilla sovittelijoilla ei ole toimivaltaa tällaisessa.
 

Wristlock

Jäsen
Herranjumala. Ei Orpon hallitus aloita tyhjän päältä, vaan se perii edeltävien hallitusten velat sekä päätösten seuraukset. Kuten myös perii ikärakenteen, heikentenyyn talouden jne. Orpon hallitus nimenomaan tekee niitä leikkauksia ja sopeutuksia, koska tämä peritty toimintaympäristö on paska.
Juu ei aloita tyhjän päältä, mutta vaatii aikamoiset värilasit (sinimustat, hih!) saadakseen Orpon hallituksen toimintaympäristöstä yhtä vaikean saati vaikeamman kuin edellisen hallituksen (korona, sota, energiakriisi, talousdyykkaus vientimaissa, inflaatio jne. yms.).
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Saa nähdä, lakon pitkittyessä, miten paljon yhteisrintamasta lipsumista tulee tapahtumaan.
Kyllä, ja toivottavasti lipsuu ja huolella. Siinä kun alkaa tulot vähenemään, eikä ole välttämättä ole kummoistakaan säästöä, ja vaarana vielä pysyvä työpaikan menetys, niin ehkä se pitkittynyt lakko ei tunnukaan niin hyvältä idealta.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No yhtälailla yhdessä jutussa mainitaan kun Kotkan satamaan ei nyt tule junan junaa.
Noh jokapäivä tuossa on ollut kulussa Vainikkala-Kotka lannoitejunapari aamuisin ja iltaisin North Railin toimesta, yleensä vielä kun parhaimmillaan 60 vaunua. Että mikä oikeasti totuus tuossa..

VR ajaa nyt lähinnä vain Yaraa ja jotain Talvivaaran tavaraa(jotain sieltä Harjavaltaankin)
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä, ja toivottavasti lipsuu ja huolella. Siinä kun alkaa tulot vähenemään, eikä ole välttämättä ole kummoistakaan säästöä, ja vaarana vielä pysyvä työpaikan menetys, niin ehkä se pitkittynyt lakko ei tunnukaan niin hyvältä idealta.
Saa nähdä, mikä sitten tulee tässä skenaariossa olemaan lakkovahtien reaktio.




Ei kenties ihan tätä, mutta huomioiden AY-väen ärhäkkyyden, rikkurit tuskin pelkkiä ystävällisiä tervehdyksiä saavat.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Wristlock

Jäsen
Saa nähdä, lakon pitkittyessä, miten paljon yhteisrintamasta lipsumista tulee tapahtumaan.
Taisit saada tuon klikkiotsikon perusteella väärän kuvan koko asiasta. Ja se toki näillä Iltapuluilla hyvin usein tarkoituksenakin. Ei siellä mitään ole "rikkuroitu" vaan tehty AKT:n luvalla valikoituja "ahtauksia".
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Saa nähdä, mikä sitten tulee tässä skenaariossa olemaan lakkovahtien reaktio.




Ei kenties ihan tätä, mutta huomioiden AY-väen ärhäkkyyden, rikkurit tuskin pelkkiä ystävällisiä tervehdyksiä saavat.


Ei varmasti, ja jos/kun siellä on hieman iäkkäämpää työikäistä, joilla voi olla rahatilanne sen verran hyvä, ettei ole sen kanssa selkä seinää vasten, niin tamppaavat kyllä liivit päällä portinedustaa vaikka kuinka pitkään. Ja rikkurit saavat sitten vihat niskaan, mutta silti toivon että mahdollisimman moni uskaltaa olla rikkuri, jos mahdollista on. Ei tämä voi näin jatkua, että ammattiyhdistykset täällä tuollaisessa asemassa on. Hyvin epäterve tilanne, sanoisin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän se olisikin kiva byrokratiaa vähentävä muutos jos ei lääkäreiltä enää vaadittaisi potilaskäyntien dokumentointia. Olisi kätevästi sitten ihmisillä omat kansiot mukana joissa olisi omia muistelmia siitä mitä vikaa nyt kropassa olikaan ja koitettu ehkä kirjan tai jonkun muun avulla muistella niitä lääketieteellisiä termejä. Varmasti tekisi myös riitatilanteet erittäin helpoiksi kun joku alkaisi valittamaan huonosta hoidosta ja lääkäri ei silloin olisikaan kirjoittanut ylös mitä oikeastaan tapahtui kyseisellä käynnillä.

Byrokratiaahan voidaan karsia (ja on onneksi osin karsittukin) vähentämällä Kelan vaatiman paperityön määrää. Tästä on puhunut esim. terveydenhuollon professori Kristiina Patja:

Ihan ensin pitäisi katsoa suurennuslasilla kaikkea sitä, mikä on turhaa työtä, Patja sanoo. Tällä hän tarkoittaa hukkatyötä, joka ei tuota terveyttä.
Ja sitä on paljon.
Yksi suurimmista ongelmista on väärinkäytetty työaika, Patja sanoo.
”Ensimmäisenä pitäisi pysähtyä pohtimaan, onko työtehtävä tärkeä lainkaan.”
Patjasta on ongelmallista, että lääkärit tehtailevat lausuntoja toisensa perään, vaikka saman ajan voisi käyttää potilaan kanssa.
”Esimerkiksi kardiologi joutuu kirjoittamaan Kela-lausuntoja potilaan tarvitsemaan verenohennuslääkkeeseen, vaikka hän on juuri arvioinut, että tämä tarvitsee lääkkeen ja laatinut reseptin. Sen pitäisi riittää.”
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tässä tietysti merkittävin tekijä on se verogiljotiini, ja se ettei sen kovuutta opiskellessa ja vähemmän tienatessa ymmärretä.
Mikä ihmeen verogiljotiini?

Olen valmistunut opettaja, joka on määräaikaisessa työsuhteessa. Ei verogiljotiini ole minun tuloillani näkynyt, näkyykö se muilla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös