Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 266
  • 15 508

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
"en pitäisi tätä pipoa todisteena mistään kansanmurhan puolustamisesta" on uhriutumista pääluottamusmiehen puolesta kun kukaan ei ole lähimainkaan väittänyt pipon olevan kansanmurhan puolustamista. Olkiukkoilua myös.
Asia kunnossa. Meillä on hieman eri käsitys, mitä uhriutuminen tarkoittaa, mutta kukin tavallaan.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Terveydenhuollon kriisi on nykyisen hallituksen syytä ja nyt näköjään myös työllisyyskehitys - on meillä perkeleen tehokas hallitus, kun täällä käyttäjien kommentteja lukee. Kaikkeen se on jo ehtinyt.
Ei kai täällä kukaan ole näin väittänyt, kyllä se kriisi on luotu jo pitkän ajan kuluessa. Viime hallituksen aikana monet päivystykset olivat täysin katkeamispisteessä ja hätähuutoja kuului kentältä tiuhaan. Tilanteen "korjaamiseksi" oltiin sitten värkkäämässä pakkolakeja, ettei Marinin hallituskaan ollut kyllä halukas tekemään mitään muuta, kuin lisää raippaa antamaan sille sektorille. Sen kyllä uskon, että tämän hallituksen aikana terveydenhoito tulee jatkamaan syöksyään entistä huonompaan jamaan.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä, että politiikkatoimien vaikutuksien arvioinnin kunnioittaminen on tärkeää. Ja samalla kyseenalaistan sen, kuinka tarkasti työmarkkinapolitiikan osalta hallituksen toimien puolustajat ovat perehtyneet vm:n vaikutusarviointeihin. Jos lukee oikeistoon kallellaan olevien kirjoituksia, voisi luulla paikallisen sopimisen lainsäädännön muuttamisella, irtisanomissuojan heikentämisellä ja työrauhalainsäädännön muuttamisella olevan merkittäviä työllisyysvaikutuksia. Kuitenkin vm taisi laskea näille yhteensä jotain 200-300 työllisen positiivisen vaikutuksen eli kyseessä on vaikutuksiltaan mitättömät asiat kansantaloudellisesti ja samalla ne ovat tulehtuneen työmarkkinatilanteen osalta keskiössä. Noin yleisellä tasolla on pölhöä politiikkaa lietsoa eripuraa ja vastakkainasettelua työmarkkinoille sellaisilla toimilla, jotka ovat kansantaloudellisesti ja työllisyyspoliittisesti marginaalisia.

Tässä keskustelussa on se ongelma (tahallinen tai tahaton, vaikea sanoa), että vasemmalla laidalla väitetään, että se, ettei jollekin toimelle voida laskea suoria työllisyysvaikutuksia todistaisi sen, ettei sellaisia vaikutuksia ole. Otetaanpa nyt esimerkiksi paikallinen sopiminen. Kuvitellaan, että meillä 50 työntekijän metallialan yritys, jonka tilauskirja näyttää huolestuttavan tyhjältä, koska ajat ovat heikot.

Nykytilanteessa omistajalla on kolme mahdollisuutta:

1. Pitää jengi töissä ja ottaa tappiot omaan piikkiinsä (voihan sen kesämökin aina myydä pois)

2. Lomauttaa jengin määräajaksi

3. Irtisanoa osan työntekijöistä tuotannollis-taloudellisin perustein

Jos paikallinen sopiminen olisi mahdollista, voisi näiden 50 kaverin kanssa istua pöytään ja sopia, että lomautusten/irtisanomisten sijasta leikataan liksaa kymmenen prosenttia määräajaksi tai pidetään kaksi viikkoa lomista nyt ja tehdään varsinaisella lomakaudella, jolloin töitä saattaisi taas olla sitten normaalisti duunia.

Lienee sanomattakin selvää, että kun x kappaletta työnantajia ei turvaudu vaihtoehtoon 3, vaan pystyy sopimaan duunareiden kanssa, miten päästään pahimman yli, on se kaikkien osapuolien etu. Mielestäni se, että työntekijöitä ei irtisanota, mikä muuten olisi tapahtunut, on positiivinen työllisyysvaikutus. Se ei luo uusia työpaikkoja, mutta pelastaa olemassaolevia. Mielestäni se on aivan yhtä tärkeää, mutta ei näy VM:n laskelmissa, jotka kartoittavat uusia työllistyjiä.

Jotenkin haluaisin uskoa, että vasemmistopoliitikotkin oikeasti tämän ymmärtävät (no, ehkä ei Mäkynen), mutta eivät halua sitä ääneen myöntää koska heidän intressissään on puolustaa vasemmiston suurimman vaalirahoittajan etuja.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Lienee sanomattakin selvää, että kun x kappaletta työnantajia ei turvaudu vaihtoehtoon 3, vaan pystyy sopimaan duunareiden kanssa, miten päästään pahimman yli, on se kaikkien osapuolien etu. Mielestäni se, että työntekijöitä ei irtisanota, mikä muuten olisi tapahtunut, on positiivinen työllisyysvaikutus. Se ei luo uusia työpaikkoja, mutta pelastaa olemassaolevia. Mielestäni se on aivan yhtä tärkeää, mutta ei näy VM:n laskelmissa, jotka kartoittavat uusia työllistyjiä.

Jotenkin haluaisin uskoa, että vasemmistopoliitikotkin oikeasti tämän ymmärtävät (no, ehkä ei Mäkynen), mutta eivät halua sitä ääneen myöntää koska heidän intressissään on puolustaa vasemmiston suurimman vaalirahoittajan etuja.
Siis nimenomaan valtiovarainministeriön laskelmissa arvioidaan toimien nettovaikutusta työllisyyteen eli ei vain uusia työllistyjiä. Esimerkiksi irtisanomissuojan heikentämisen osalta vm toteaa, että se lisää rekrytointeja eli uusia työllistyjiä, mutta lisää myös irtisanomisia eli työssä olevista työttömäksi siirtyviä ja tutkimusdatan perusteella näiden erotus on suunnilleen nolla eli uudistus olisi työllisyysvaikutuksiltaan neutraali.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä keskustelussa on se ongelma (tahallinen tai tahaton, vaikea sanoa), että vasemmalla laidalla väitetään, että se, ettei jollekin toimelle voida laskea suoria työllisyysvaikutuksia todistaisi sen, ettei sellaisia vaikutuksia ole. Otetaanpa nyt esimerkiksi paikallinen sopiminen. Kuvitellaan, että meillä 50 työntekijän metallialan yritys, jonka tilauskirja näyttää huolestuttavan tyhjältä, koska ajat ovat heikot.

Nykytilanteessa omistajalla on kolme mahdollisuutta:

1. Pitää jengi töissä ja ottaa tappiot omaan piikkiinsä (voihan sen kesämökin aina myydä pois)

2. Lomauttaa jengin määräajaksi

3. Irtisanoa osan työntekijöistä tuotannollis-taloudellisin perustein

Jos paikallinen sopiminen olisi mahdollista, voisi näiden 50 kaverin kanssa istua pöytään ja sopia, että lomautusten/irtisanomisten sijasta leikataan liksaa kymmenen prosenttia määräajaksi tai pidetään kaksi viikkoa lomista nyt ja tehdään varsinaisella lomakaudella, jolloin töitä saattaisi taas olla sitten normaalisti duunia.
Voihan näin jo nytkin tehdä.

Ei sitä lakiin tarvi kirjoittaa. Paitsi jos haluaa pakottaa.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Muistan oikein hyvin 90-luvun laman. Istuin lokakuussa vuonna 1991 Ford Escortissa kuuntelemassa uutisia, joissa kerrottiin Suomen Pankin vastoin kaikkia vakuutteluja devalvoineen markan 12 prosenttia. Ei riittänyt , seuraavana vuonna piti laittaa markka kellumaan. Kaikki kulissit kaatuivat rytinällä. Syöksykierre oli julkisuudessa paha ja vielä hirveämpi se oli kuliseissa, joissa hallituspuolueiden politiikot, Ahon ja Viinasen johdolla joutuivat varautumaan todellisiin poikkeustoimiin. Todellinen pelko oli, että Suomen lainahanat sulkeutuvat ja joudutaan syöksykierteestä täydelliseen pudotukseen. Tähän varautumiseen liittyvät toimet olisivat olleet aivan eri kalibeeria, kuin ne leikkaukset, joita ammattiyhdistysliike ja vasemmisto-oppositio vastusti mielenosoituksilla ja erittäin kärjekkäällä kielenkäytöllä. Jos some olisi ollut käytössä, niin voi pojat mitä siellä ay-aktiivit ja vasemmistopolittikot olisivatkaan melskanneet X-palvelu punaisena. Viinasen (ja Ahon) vastuu ja stressitaso olivat hirveitä, vastuuta tästä hirveydestä ei otettu ammattiyhdistysliikkeessä, eikä oppositiossa.

Tätä taustaa vasten on hyvin vaikea nähdä ammattiyhdistysliikkeen ja vasemmistopuolueiden kykenevän hankalan taloustilanteen vaatimiin toimiin, toimiin joissa ei ole yhteisestä kassasta lisää jaettavaa, tai joissa ei saavutetut edut kasva. Nyt meillä ei ole (vielä) ollut sitä kertarysähdystä, mutta Suomen talous on ollut haastavassa tilanteessa vuodesta 2008 lähtien. Viisitoista vuotta on ollut eri puolueilla, eri työmarkkinaosapuolilla ollut aikaa tehdä ne toimet, joilla Suomi pysyisi muiden Pohjoismaiden, no jos ei mukana, mutta edes jonkinlaisella näköetäisyydellä. Ei olla saatu tehtyä oikein mitään ja jäämme jälkeen kaikilla mittareilla. Kulman suoristaminen olisi ollut helpompaa, jos se olisi aloitettu ajoissa, nyt toimet ovat kovempia, koska oikaisukulma on kovempi.

Olisihan se kivaa, että kaikkea kivaa yhdessä maailman kivoimmassa yhteiskunnassa, jaettaisiin yhtä kivasti kuin ennenkin. Mutta kun sitä jaettavaa ei yksinkertaisesti ole niin kuin ennen. Kansalaisilta unohtuu ihan yksinkertaiset tosiasiat; jotta voidaan jakaa karkkia, karkkia pitää sitä ennen tehdä. Ei karkkipäivät voi olla joku olemassaoleva luonnonlaki, ne pitää ansaita, siis ansaita työllä. Tällä hetkellä niitä ei kyetä ansaitsemaan.

Ongelma ei ole Suomessa niinkään työn saatavuus vaan osaavan ja tehokkaan työvoiman löytäminen. Osaajista kyllä kilpaillaan myös palkoilla. Täten esim. paikallinen sopiminen ei voi isossa kuvassa heikentää osaavien työntekijöiden ansioita, vaan päinvastoin. Ammattiyhdistysten ja vasemmistopuolueiden kannattaisi huolehtia työntekijöiden osaamisen vahvistamisesta ja siitä, että osaavia nuoria tulee työelämään. Tämä on iso yhteiskunnallinen haaste, kun nuoret voivat pahoin, koulupudokkuus kasvaa ja ammatillisen opetuksen tasonlaskusta puhutaan siellä ja täällä. Osaamisvaje pahenee, julkiset sosiaali- ja terveysmenot kasvavat vanhusväestön lisäksi nuorilla ja se SAK:n jäsen ihmettelee, kun palkankorotusten hyödyt katoavat kiristyvään verotukseen. Tilannetta tulee heikentämään entisestään Viron talouskasvu, joka lopettaa vähitellen työssäkäynnin Suomessa ja kääntää jopa virolaisia palaamaan takaisin Suomenlahden eteläpuolelle. Tasavero, toistaiseksi huokeammat hinnat ja esim. terveyspalvelujen (omalääkäri) parempi saatavuus houkuttelevat muuttovirtaa Viron suuntaan.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Siis nimenomaan valtiovarainministeriön laskelmissa arvioidaan toimien nettovaikutusta työllisyyteen eli ei vain uusia työllistyjiä. Esimerkiksi irtisanomissuojan heikentämisen osalta vm toteaa, että se lisää rekrytointeja eli uusia työllistyjiä, mutta lisää myös irtisanomisia eli työssä olevista työttömäksi siirtyviä ja tutkimusdatan perusteella näiden erotus on suunnilleen nolla eli uudistus olisi työllisyysvaikutuksiltaan neutraali.

Tästä juuri yritin kirjoittaa; VM:n laskelmat koskevat vain uusia työllistyjiä, eivät pelastuvia työpaikkoja, vaikka jälkimmäiset ovat aivan yhtä arvokkaita.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voihan näin jo nytkin tehdä.

Ei sitä lakiin tarvi kirjoittaa. Paitsi jos haluaa pakottaa.

Ei voi, paitsi joillakin harvoilla aloilla, jossa TES:een on saatu tällaisia jouston mahdollisuuksia. Eikä erityisesti voi liittoihin kuulumattomien työnantajien yrityksissä. Tästähän tässä koko uudistuksessa on kyse.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Tilannetta tulee heikentämään entisestään Viron talouskasvu, joka lopettaa vähitellen työssäkäynnin Suomessa ja kääntää jopa virolaisia palaamaan takaisin Suomenlahden eteläpuolelle. Tasavero, toistaiseksi huokeammat hinnat ja esim. terveyspalvelujen (omalääkäri) parempi saatavuus houkuttelevat muuttovirtaa Viron suuntaan.
Toki ei Virossakaan nyt vahvasti mene. Eli ei sielläkään niitä työpaikkoja nyt pilvinpimein ole.

Viron talouden taantuma syveni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä (heinä-, elo-, syyskuussa), jolloin maan bruttokansantuote (BKT) laski 3,9 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan neljännekseen verrattuna.

 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei voi, paitsi joillakin harvoilla aloilla, jossa TES:een on saatu tällaisia jouston mahdollisuuksia. Eikä erityisesti voi liittoihin kuulumattomien työnantajien yrityksissä. Tästähän tässä koko uudistuksessa on kyse.
Uskotko jos sanon että työnantajalla on mahdollisuus päättää sun lomat ja mahdolliset pekkaset? Sekä jopa kellonajat milloin tulet ja olet töissä. Kyllä, niitä saa ja voi jo nyt neuvotella. Ei niitä tarvi lakiin kirjoittaa. Ellei halua pakottaa.
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Toki ei Virossakaan nyt vahvasti mene. Eli ei sielläkään niitä työpaikkoja nyt pilvinpimein ole.

Viron talouden taantuma syveni vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä (heinä-, elo-, syyskuussa), jolloin maan bruttokansantuote (BKT) laski 3,9 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan neljännekseen verrattuna.

Toki kansainvälisen talouden suhdanteet heijastuvat Suomea nopeammin Viron kaltaisessa vapaassa markkinataloudessa. Mutta ne nousut ovat myös olleet nopeita, Viron kohdalla kasvu on ollut huikeaa, eikä Virolla ole taakkana järkyttävää valtionvelkaa. Suomessa taas pelkät korkokulut (yllätys yllätys) realisoituvat isoina menoerinä valtion budjetissa. Viro taitaa olla koko EU:n vähävelkaisin maa, reilusti alle 20% bkt:sta, kun Suomessa ollaan jo reilusti yli 70%:n bkt:sta. Viron koulutustaso on ohittanut Suomen, joten osaamisenkaan näköpiiristä ei ole nähtävissä tulevaisuudessa, että Suomen ja Viron talouskehitysten isot suunnat muuttuisivat mihinkään.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Osa työttömistä työllistyy avoinna oleviin työpaikkoihin. Lisäksi työvoimapula takaa edun työntekijöille palkkakehityksessä. Laboren johtaja Mika Mairanta totesi viime joulukuussa, että alavireisestä suhdanteesta huolimatta Laboren Suomessa vallitsevat yhä työntekijän markkinat. Moni yritys haluaisi rekrytoida enemmän osaajia kuin heitä on tarjolla.
Tämä on totta.

Ikävä kyllä harva tuolla työttömissä työnhakijoissa on sellainen, joka toisi apua työvoimapulaan.

Lisäksi avointen työpaikkojen määrä ei ole todellinen. Yhtä teollisuuden paikkaa saattaa olla täyttämässä usea rekrytalo sekä konsulltifirma. Eli yksi paikka voi helposti markkinoilla näyttäytyä viitenä avoimena paikkana.

Osaajista kilpaillaan, mutta se ei varsinaisesti lisää työpaikkoja eikä talouskasvua. Pitäisi oikeasti löytää keinoja työllistää niitä ihan tavallisia osaajia, joista sitten kehittyy huippuja ajan mittaan. Yritykset hakevat valmista, joita ei vain ole.

Lisäksi on paljon tehtäviä, joita "seppo" tai "pirkko" on hoitanut 30 vuotta + monta muuta tehtävää samalla. Nyt sitten etsitään uutta "pirkkoseppoa" tilalle seuraavaksi 30 vuodeksi, jota vaan ei ole. Tähän pitäisi palkata tilalle 3 ihmistä ja yks kaks liiketoiminta ei olekaan kannattavaa... Rakenteelliset ongelmat yrityksissäkin on todella syvässä ja sinne on muodostunut paljon koulutusvelkaa.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Toki kansainvälisen talouden suhdanteet heijastuvat Suomea nopeammin Viron kaltaisessa vapaassa markkinataloudessa. Mutta ne nousut ovat myös olleet nopeita, Viron kohdalla kasvu on ollut huikeaa, eikä Virolla ole taakkana järkyttävää valtionvelkaa. Suomessa taas pelkät korkokulut (yllätys yllätys) realisoituvat isoina menoerinä valtion budjetissa. Viro taitaa olla koko EU:n vähävelkaisin maa, reilusti alle 20% bkt:sta, kun Suomessa ollaan jo reilusti yli 70%:n bkt:sta. Viron koulutustaso on ohittanut Suomen, joten osaamisenkaan näköpiiristä ei ole nähtävissä tulevaisuudessa, että Suomen ja Viron talouskehitysten isot suunnat muuttuisivat mihinkään.

Olisiko näihin jotain linkkejä tilastoihin?

Että silleen...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä on totta.

Ikävä kyllä harva tuolla työttömissä työnhakijoissa on sellainen, joka toisi apua työvoimapulaan.

Lisäksi avointen työpaikkojen määrä ei ole todellinen. Yhtä teollisuuden paikkaa saattaa olla täyttämässä usea rekrytalo sekä konsulltifirma. Eli yksi paikka voi helposti markkinoilla näyttäytyä viitenä avoimena paikkana.

Osaajista kilpaillaan, mutta se ei varsinaisesti lisää työpaikkoja eikä talouskasvua. Pitäisi oikeasti löytää keinoja työllistää niitä ihan tavallisia osaajia, joista sitten kehittyy huippuja ajan mittaan. Yritykset hakevat valmista, joita ei vain ole.

Lisäksi on paljon tehtäviä, joita "seppo" tai "pirkko" on hoitanut 30 vuotta + monta muuta tehtävää samalla. Nyt sitten etsitään uutta "pirkkoseppoa" tilalle seuraavaksi 30 vuodeksi, jota vaan ei ole. Tähän pitäisi palkata tilalle 3 ihmistä ja yks kaks liiketoiminta ei olekaan kannattavaa... Rakenteelliset ongelmat yrityksissäkin on todella syvässä ja sinne on muodostunut paljon koulutusvelkaa.

Yllä olevaan liittyy yksi ongelmamme. Suomessa maksetaan työttömyyskorvauksia suhteessa työttömyyteen käytettäviin julkisen puolen kuluihin aivan liikaa. Pääpaino uudistuksessa tulisi olla koulutuksessa uuteen ammattiin ja sellaisissa palveluissa, joita ihminen tarvitsee työllistyäkseen. Ulkomuistista olemme Pohjoismaissa se maa, joka maksaa suhteessa vähiten työllistämisestä ja eniten korvauksina työttömyydestä.

Orpon hallitus on karsimassa tukia, jotka voisivat auttaa alanvaihdossa. Jos muutoksia ei tule esityksiin, hallitus tekee todennäköisesti esteitä omien tavoitteidensa toteuttamisessa.

Mikään uusi asia aikuiskoulutustuen poistaminen ei ole. Elokuussa 2020 valtiovarainministeriö ehdotti aikuiskoulutustuen lakkauttamista yhtenä vaihtoehtona osana työllisuusesitystään. Tuolloin Orpo ja Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen vastustivat poistamista.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siis nimenomaan valtiovarainministeriön laskelmissa arvioidaan toimien nettovaikutusta työllisyyteen eli ei vain uusia työllistyjiä. Esimerkiksi irtisanomissuojan heikentämisen osalta vm toteaa, että se lisää rekrytointeja eli uusia työllistyjiä, mutta lisää myös irtisanomisia eli työssä olevista työttömäksi siirtyviä ja tutkimusdatan perusteella näiden erotus on suunnilleen nolla eli uudistus olisi työllisyysvaikutuksiltaan neutraali.
Mutta firma A saattaa pärjätä paremmin, kehittyä, kasvaa ja luoda uusia työpaikkoja sen sijaan että joutuisi kitumaan, lomauttamaan tai menemään konkurssiin.
Tai sitten omistaja nauraa matkalla pankkiin.
Luultavasti todellisuus on sieltä välistä, mutta uskon siihen, että menestyvä yritys luo lisää työpaikkoja.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Suomen Yrittäjien Pentikäinen mukaan ei ole oikeuskäytäntöä siitä, voiko työnantaja keskeyttää palkanmaksun vai ei. Samaa sanoi eilen työelämänprofessori Koskinen.

Myös Suomen Yrittäjien jäsenet ovat kyselleet liitostaan laintulkintaa siitä, voidaanko palkanmaksu lopettaa heti.

Miten liitto vastaa jäsenilleen?

– EK:n liittojen linja on hyvin perusteltavissa, mutta asia on juridisesti tulkinnanvarainen – eikä tästä ole aikaisempaa oikeuskäytäntöä, Pentikäinen sanoo.

Palkanmaksuvelvollisuuden katkaiseminen on mahdollista siinä tilanteessa, että työnteko tosiasiallisesti estyy lakon vuoksi. Mutta kyllä siinä työnantaja ottaa riskin, että asia riitautuu – eikä lopputulos ole varma.

 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Olisiko näihin jotain linkkejä tilastoihin?

Että silleen...

No onhan tästä puhuttu siellä ja täällä, sekä Viron koulutuksen noususta, että Suomen koulutustason laskusta. Enkä tarkoita vain Pisa tuloksia.


 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
No onhan tästä puhuttu siellä ja täällä, sekä Viron koulutuksen noususta, että Suomen koulutustason laskusta. Enkä tarkoita vain Pisa tuloksia.


Tähän voi kyllä auttaa Suomen osalta se, että M-hallitus lisäsi korkeakoulujen aloituspaikkoja. Virossa myös korostuu ammattikorkeiden ja yliopistojen yhteispeli, toivottavasti Suomessakin tähän jatkossa panostetaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän voi kyllä auttaa Suomen osalta se, että M-hallitus lisäsi korkeakoulujen aloituspaikkoja.
Tai sitten kasvava oppilasmäärä vaan heikentää oppimistuloksia. Tai sitten oppilasmäärä ei vaikuta oppimistuloksiin.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Uskotko jos sanon että työnantajalla on mahdollisuus päättää sun lomat ja mahdolliset pekkaset? Sekä jopa kellonajat milloin tulet ja olet töissä. Kyllä, niitä saa ja voi jo nyt neuvotella. Ei niitä tarvi lakiin kirjoittaa. Ellei halua pakottaa.

Itse asiassa nykyisellään kesäloma on sijoitettava välille 2.5. - 30.9. Tuona aikana työnantaja saa sen toki päättää, mutta puhuinkin tilanteesta, jossa esimerkiksi juuri nyt (maaliskuussa) voitaisiin pidellä niitä lomia jos se kaikille sopii ja tehdä duunia kesällä. Olennaisempi asia oli kuitenkin mahdollinen palkkajousto ja se on mahdollista erittäin harvoilla aloilla ja harvoissa tapauksissa.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tähän voi kyllä auttaa Suomen osalta se, että M-hallitus lisäsi korkeakoulujen aloituspaikkoja. Virossa myös korostuu ammattikorkeiden ja yliopistojen yhteispeli, toivottavasti Suomessakin tähän jatkossa panostetaan.

Voisi auttaa jos opiskelijoiden mukana olisi tullut lisää rahoitusta. Näin ei käynyt. Lopputulos on se, että yliopistot kouluttavat samalla (ja usein pienemmällä) resurssilla enemmän ja enemmän opiskelijoita. Ei tarvitse olla fakiiri nähdäkseen, että siinä korkeakoulujen tarjoaman koulutuksen laatu kärsii. Näin ollen tuo Marinin hallituksen "koulutussatsaus" oli lähinnä vahingollinen. Jos arvelet, että tämä on ideologista puhetta, kysäise ihan keneltä tahansa korkeakoulujen opettajalta ja saat saman vastauksen.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pentikäinen on SY:hyn kuuluvia yrityksiä kehoittanut välttämään että keskeyttävät palkanmaksun työntekijöille, eli pelätään että tulee työoikeudessa lunta tupaan. Jos todetaan laittomiksi niin saa nähdä mikä on sitten sakko ja seuraamus EK:lle, tuossahan järjestö kehoittaa pahimmassa tapauksessa laittomuuksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös