Eihän sitä varmuudella pystykään sanomaan mikä on oikea vastaus, eikä perusflunssan takia edes tarvitse lääkäriin mennä. Jos kuitenkin sen tekee, niin jotainhan lääkäri sieltä heittää, kun on zekannut ja arvioinut potilaan sekä kuunnellut oireet. Sama homma vaikka selkäkivun ym. kanssa. Tosin sellaset nyt vaatii enemmän tutkintaa ja mahdollisia jatkotoimia.
Työterveys on Suomessa yleensä hyvällä mallilla onneksi, kunhan vaan työnantajat hoitavat asian ja tekevät tarvittavat sopparit. Ainakin Terveystalon kanssa homma on aina toiminut oikeinkin hyvin, kun on sitä tarvinnut.
Vantaan sivistystoimen sopimus Terveystalon kanssa on tasoa minimi. Työterveyshoitajia on muutama, lääkäreitä yksi. Hoitajan kanssa pääsee puhelinyhteyteen suht helposti, ja häneltä saa sairauslomaa, jos tarvitsee. Harvemmin tarvitsee, koska meillä on viisi päivää omalla ilmoituksella.
Lääkärille sitten onkin aika vaikeaa päästä. Hänelle saa puhelinajan parin viikon päähän, joskus aikaisemmaksikin, jos hoitaja katsoo tarpeelliseksi. Vastaanotolle pääsee muutaman kuukauden odotusajalla. Sopimukseen kuuluu vuodessa yksi verikoe ja yksi sydänfilmi. Seuraavat sitten terveyskeskuksessa, sitten kun tulokset ovat tulleet ja jos on tarve lääkärille, niin taas yritetään saada aikaa.
Jos tuo viiden päivän poissaolo omalla ilmoituksella säilyy ja ensimmäinen päivä on palkaton, niin olen varma, että viiden päivän poissaolot ja pidemmätkin tulevat lisääntymään. Omasta lähimenneisyydestäni sellainen esimerkki, että onnistuin saamaan puhelinajan työterveyslääkärille torstaille kaksi viikkoa ennen koulun loppumista. Verenpaineet olivat korkealla, 165/105 ja olo oli aivan surkea, voimat poissa. Tärisin ja tutisin ja olin täysin uupunut. Lääkäri olisi kirjoittanut loput kaksi viikkoa sairauslomaa, mutta ehdotin, että yritetään päivä kerrallaan ja jään pois omalla ilmoituksella, jos tarpeen. Lopulta olin vain yhden päivän poissa, itsenäisyyspäivää edeltävän tiistain. Silloin ei ollut normaalia opetusta, vaan pelkästään juhlia ja vastaavaa koulussa. Kahden päivän vapaa keskelle viikkoa auttoi sen verran palautumaan, että selvisin loppuun asti töissä.
Hallituksen kaavailemassa systeemissä olisin takuulla ottanut heti tarjotut kaksi viikkoa sairauslomaa, ei ole mitään järkeä jäädä yksittäisiksi päiviksi pois, vaikka oman kuntonsa arvioimalla niin olisi mahdollista tehdä.