Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 434 895
  • 15 528

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lisäksi jos ja kun työllisyys paranee kokonaisuudessaan, parantuu myös alimman desiilin duunien kysyntä, jolloin myös alimpien desiilien tekijöiden tilanne lopulta paranee.

Joopa joo. On se taloustiede semmoista.

Vieläkin vuonna 2018 yksinhuoltajat vetävät Amerikoissa kahta duunia, jos ovat onnekkaita.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Miksi Amerikat?

Miksei Sveitsi?

Niin no eikös USA ollut siellä viiden kärjessä työmarkkinoiden joustavuutta mittaavassa listassa, jonka linkitit. Jos mahdollisimman joustavat työmarkkinat olisivat työntekijöiden etu, niin kai USA:ssa matalapalkkatyöntekijöiden aseman voisi kuvitella olevan parempi kuin näissä perkeleen jäykissä sknadinaavisissa maissa? Sellainen näppituntuma minulla kuitenkin on, että raksamies tai kaupan kassa on Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa keskimäärin onnellisempi kuin USA:ssa, Qatarissa tai Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa, jotka loistavat työmarkkinoiden joustavuudellaan.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aloitetaan nyt vaikka näillä toimenpiteillä:

-työehtosopimusten yleissitovuus pois
-"poliittiset" kiusantekolakot laittomiksi
-laittomista lakoista täysimääräinen vahingonkorvausvelvollisuus
-takaisinottovelvollisuus pois
-luottamusmiehen erityinen irtisanomissuoja pois
-AY-jäsenmaksujen verovähennysoikeus pois
-AY-liikkeiden verovapaus pois



Ei se voi olla niin vaikeaa.
 

Gunde S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
SDP järjestelee näitä lakkoja. Jos me vielä valitaan nämä paskahousut hallitukseen, niin mennään aivan varmasti konkurssiin koko Suomi Oy Ab. Rinne pääministerinä olisi jotain helvettiin rinnastettavaa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
SDP järjestelee näitä lakkoja. Jos me vielä valitaan nämä paskahousut hallitukseen, niin mennään aivan varmasti konkurssiin koko Suomi Oy Ab. Rinne pääministerinä olisi jotain helvettiin rinnastettavaa.
No ei ne varmaan suoranaisesti järjestele, mutta onhan tuossa se symbioosi olemassa. SDP:n ollessa oppositiossa ay:llä on vapaammat kädet, kun konfliktit saavat yleensä aikaan tyytymättömyyttä hallitukseen. SDP:n ollessa hallituksessa tätä ei niin haluta, ja myös keskusteluyhteys hallitukseen on luontaisesti parempi. Varmasti tietysti osa SDP:n jäsenistä on näitä järjestelemässä, kun kuuluvat samalla ay-järjestöihin.

Itse kaipaisin nyt enemmän yhteistyötä, kuin tätä jatkuvaa vastapuolen demonisoimista. Hyviä avauksia tullut nyt niin Keskustan Kaikkoselta kuin Akavan Fjäderiltäkin. Kaikkosen osalta tosin vähän myöhään. Tuskin ay tai vasemmisto innostuu enää neuvotteluihin vaalikevään häämöttäessä, tällainen avaus olisi pitänyt tehdä vakavasti jo vaalikauden alkupuolella, niin olisi voinut johonkin johtaakin.

Hallitus valitsi tietoisesti linjan, jossa asioista päätetään kylmästi itse. Ehkä viisaastikin, jotta asioita saadaan päätettyä, mutta silloin on varauduttava myös vastarintaan. Ja vaikka kuinka kiukuttaisi,niin myös vastustus kuuluu demokratiaan. Minusta tosin poliittiset lakot pitäisi olla työehtosopimuksen voimassa ollessa kielletty. Sinällään hallituksen lakiesitysten vastustaminen ei kuitenkaan ole mitään demokratian halveksuntaa, se on demokratiaa.

Nyt on vaarana joutua vähän USA:sta tuttuun tilanteeseen, jossa hallinnon linja ja toimet ovat täysin vastakkaisia riippuen valtapuolueesta. Emme varmaan toivo tempoilevaa hallituspolitiikkaa, jossa kukin hallitus kumoaa kilpaa edellisen päätöksiä. Näin siinä kuitenkin tulee käymään, ellei yhteisymmärrystä ala löytyä. Tämä vaikuttaa talouteen monella tavalla kieleisesti, jos pelisäännöt toiminnalle eivät ole selvät yhtä vaalikautta pidemmälle.

Jahas, peli jatkuu;)
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ei vaan voi olla olla olemassa työntekijöiden sanelemaa työllisyyspolitiikkaa, joka toimii nykyisessä reaalimaailmassa. Jonkun on ensin tarjottava se duuni, että siitä voidaan lakkoilla ja protestoida. Missä vaiheessa työn tekemisestä on tullut joku ihmisoikeus, ja työn tarjoaja on aina itse saatana? Tää maa on aivan käsittämätön resurssikaivo liittojen ja tasapäistämispaskan kanssa, ihan sieltä mukahyvästä koululaitoksesta lähtien.
Ei tää vaan nyt tuota kenellekkään mitään. Silti kaikille pitää antaa rahaa vaikkei tehdä mitään. Jännä juttu jos joutuu vähän velaksi elämään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä vaiheessa työn tekemisestä on tullut joku ihmisoikeus,
En tiedä milloin on astunut voimaan, mutta Suomen perustuslaissa on jo pitkään määrätty että "jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta."
 
Aloitetaan nyt vaikka näillä toimenpiteillä:

-luottamusmiehen erityinen irtisanomissuoja pois

Vaikka noin muuten olen samoilla linjoilla, niin tämä on yksi perusasia, jonka en toivo koskaan poistuvan. Työntekijät ovat yleensä kuitenkin lakki kourassa ja "altavastaajana" neuvottelemassa asioista työnantajan kanssa. Ei tarvita myöskään tilannetta, jossa viestinviejä ammutaan esimerkiksi seuraavalle viestinviejälle. Ja vaikka kuinka tuudittuu ettei näin tapahtuisi, niin kyllä tapahtuu. Työnantajat ovat myös ihmisiä ja ne ihmiset ottavat henkilökohtaisesti, kun joku laittaa hanttiin tai ei ole samaa mieltä. On aivan selvää, että luottamusmies pitää suojata.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Perusasia on edelleen se, että työnantajille työllistäminen olisi helpompaa, jos riskiä työntekijän palkkaamisesta madallettaisiin. Miksi ay-liike ja vasemmisto vastustaa tätä? Koska se murentaisi ay-liikkeen valtaa ja otetta työmarkkinoista ja hallituksista. Poliittiset lakot ovat yksi keino estää hallitusta toteuttamasta talous- ja työllisyyspolitiikkaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minä pidän Juhana Vartiaisen tapaan erikoisena vaatimuksia, että joillakin etujärjestöillä pitäisi olla parempi neuvotteluyhteys hallitukseen. Miten se eroaa siitä kun Ikean Kamprad halusi neuvottella valtion kanssa omat veroprosenttinsa (ja onnistui), vain koska hän pystyi kiristämään sen vallallaan? Jos kritisoi jälkimmäistä niin kaksinaismoralistista vaatia ensimmäistä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Minä pidän Juhana Vartiaisen tapaan erikoisena vaatimuksia, että joillakin etujärjestöillä pitäisi olla parempi neuvotteluyhteys hallitukseen. Miten se eroaa siitä kun Ikean Kamprad halusi neuvottella valtion kanssa omat veroprosenttinsa (ja onnistui), vain koska hän pystyi kiristämään sen vallallaan? Jos kritisoi jälkimmäistä niin kaksinaismoralistista vaatia ensimmäistä.

Jep. Ek:n ja Suomen yrittäjien neuvotteluyhteydet hallituksen kanssa tuntuvat olevan huomattavasti paremmalla tolalla muihin nähden. Voi tietenkin osin selittyä henkilövalinnoilla ja palkinnoksi saaduilla työsuhteilla. Tähän olisi hyvä puuttua ja lopettaa näiden puuhapetterien käyttäminen poliittisina neuvonantajina ja asiantuntijoina.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä pidän Juhana Vartiaisen tapaan erikoisena vaatimuksia, että joillakin etujärjestöillä pitäisi olla parempi neuvotteluyhteys hallitukseen. Miten se eroaa siitä kun Ikean Kamprad halusi neuvottella valtion kanssa omat veroprosenttinsa (ja onnistui), vain koska hän pystyi kiristämään sen vallallaan? Jos kritisoi jälkimmäistä niin kaksinaismoralistista vaatia ensimmäistä.
En tiedä viittasitko edes minun kirjoittamaani, mutta ainakin itse vain totesin olemassa olevan faktan, enkä tarkoittanut sitä minään vaatimuksena. Se on reaalimaailmassa ihan väistämätöntä, että eri järjestöillä on erilainen suhde eri puolueisiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jep. Ek:n ja Suomen yrittäjien neuvotteluyhteydet hallituksen kanssa tuntuvat olevan huomattavasti paremmalla tolalla muihin nähden. Voi tietenkin osin selittyä henkilövalinnoilla ja palkinnoksi saaduilla työsuhteilla. Tähän olisi hyvä puuttua ja lopettaa näiden puuhapetterien käyttäminen poliittisina neuvonantajina ja asiantuntijoina.
Olen samaa mieltä että lobbareiden käyttäminen neuvonantajina ja lobbareina tulisi lopettaa, edustavat nämä sitten AY:tä, EK:ta, yksityistä terveydenhuoltoa tai muita. En vastustaisi pidempiä karenssejakaan siirtymisissä yksityiselle.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
En tiedä milloin on astunut voimaan, mutta Suomen perustuslaissa on jo pitkään määrätty että "jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta."
En tiedä miten ko. kohta liittyy lainaamaasi, voitko selventää? Kenelle perustuslaki määrää tuon toimeentulon tarjoamisen? Valtio tietysti hoitaa taikaseinästä kaikille massia vaikka kukaan ei tekisi mitään, koska näin se nyt vaan menee.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka noin muuten olen samoilla linjoilla, niin tämä on yksi perusasia, jonka en toivo koskaan poistuvan. Työntekijät ovat yleensä kuitenkin lakki kourassa ja "altavastaajana" neuvottelemassa asioista työnantajan kanssa. Ei tarvita myöskään tilannetta, jossa viestinviejä ammutaan esimerkiksi seuraavalle viestinviejälle. Ja vaikka kuinka tuudittuu ettei näin tapahtuisi, niin kyllä tapahtuu. Työnantajat ovat myös ihmisiä ja ne ihmiset ottavat henkilökohtaisesti, kun joku laittaa hanttiin tai ei ole samaa mieltä. On aivan selvää, että luottamusmies pitää suojata.

Ymmärrän pointtisi.
Toisaalta olen myös törmännyt sellaiseen tapaukseen, jossa se epäkelpo työntekijä oli nimenomaan luottis. Miten tällaisessa tapauksessa sitten kannattaisi menetellä?
 
Ymmärrän pointtisi.
Toisaalta olen myös törmännyt sellaiseen tapaukseen, jossa se epäkelpo työntekijä oli nimenomaan luottis. Miten tällaisessa tapauksessa sitten kannattaisi menetellä?

Tuo on ongelma. Se ongelma ei ratkea yksinkantaan purkamalla luottamusmiehen työsuojaa yleisesti. Siitä seuraa tukku toisenlaisia ongelmia. Olen kuitenkin ollut siinä uskomuksessa, että myös luottamusmiehen pystyy irtisanomaan vaan se tie on paljon pitempi ja vaatii erittäin järjestelmälliset sekä perusteelliset toimenpiteet. Liekköhän näitä kuinka paljon, missä luottamusmies on todellinen mätämuna?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuo on ongelma. Se ongelma ei ratkea yksinkantaan purkamalla luottamusmiehen työsuojaa yleisesti. Siitä seuraa tukku toisenlaisia ongelmia. Olen kuitenkin ollut siinä uskomuksessa, että myös luottamusmiehen pystyy irtisanomaan vaan se tie on paljon pitempi ja vaatii erittäin järjestelmälliset sekä perusteelliset toimenpiteet. Liekköhän näitä kuinka paljon, missä luottamusmies on todellinen mätämuna?
Samaa mieltä. Totta kai luottamusmies voi olla epäkelpo, mutta paljon suurempana epäkohtana minäkin näkisin, että "hankalasta"(usein yhtä kuin luottamustoimensa hyvin hoitavasta) luottamusmiehestä olisi helppo hankkiutua eroon. Enkä nyt puhu mistään lakkoja masinoivasta ay-jäärästä, vaan työntekijöiden oikeuksista asiallisesti huolta pitävästä henkilöstä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eiköhän se että luottamusmiehissä olisi mätiä omenoita ole niin marginaalinen ongelma, ettei sen tai minkään muun varjolla ole tarvetta heidän suojaansa puuttua.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Eiköhän että luottamusmiehissä olisi mätiä omenoita ole niin marginaalinen ongelma, ettei sen tai minkään muun varjolla ole tarvetta heidän suojaan puuttua.

Kyllä.

Vaikka kannatan irtisanomissuojan alentamista, olisi luottamusmiehen irtisanomissuojan alentaminen suuri virhe, jolle ei löydy kestäviä perusteita.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä milloin on astunut voimaan, mutta Suomen perustuslaissa on jo pitkään määrätty että "jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla. Julkisen vallan on huolehdittava työvoiman suojelusta."

Tarkoittaakos tämä nyt sitä, että mun perustuslaillista oikeutta rikotaan, kun mä haluaisin olla eduskunnan puhemies, mutta mä en ole? Se on mun valitsema työ, jolla mä haluan hankkia toimeentuloni.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei jumalauta...nyt jotain rotia tähän väärinymmärtämiseen.

Meinaakko että ihan oikeasti ymmärsin väärin...?

Enemmänkin kyseessä oli piikki lainatun kirjoittajaan kommenttiin, joka itsessään vaikutti väärin ymmärtämiseltä.

Onhan vartiontialallakin mahdollisuus tehdä töitä koko ajan. Ammattiliittohan se koko ajan lakkoilee, ja estää jäseniltään sen perustuslaillisen oikeuden ansaita tuloja.

edit. vartiointiala siis mukaan siksi, että ainoa jolta TES vielä uupuu...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös