Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 403 734
  • 15 508

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Teollisuusliitossa on karkeasti 226 000 ihmistä jotka ottavat tälläisissä tapauksissa oikeuden kolhia kotimaan taloutta vaikka lakeja täällä määrää demokraattisesti valittu hallitus. Demokratia on yksi Suomen hyvinvoinnin perusasioita ja ellei sitä kunnioita ei ole mitään syytä arvostaa juuri sitä kansanosaa joka katsoo olevansa demokratian yläpuolella.
Jokainen voi itse vaikuttaa arvoonsa ilman että siellä on joku menneisyyden jäänne punaisesta maailmasta takana.

Jätetään henkilökohtaiset loukkaukset pois. Asiat riitelee eikä ihmiset. Hyvä kun otit esille tuon demokratian ja lait. Suomessa lakiin kuuluu poliittinen lakko. Eli mitään lakiahan tässä ei rikota. Poliittinen mielenilmaus/lakko kuuluu myös demokratiaan. Se on yksi demokratian peruspilareista.

Siinä olet oikeassa että jokainen vaikuttaa omaan arvoonsa, minun arvoihin kuuluu solidaarisuus ja se että heikompia puolustetaan ja kaveria ei jätetä. Sitä en häpeä, en vaikka tällä hetkellä työskentelenkin ns.valkokauluksena.

Ja se punaisuus ei ole menneisyyden jäänne, erittäin todennäköisesti se on ensi toukokuusta (oliko ne vaalit silloin?) Suomessa myös tulevaisuus.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Lakeja ei onneksi määrää eikä niitä säädä hallitus vaan eduskunta.

Totta, ihan oikea korjaus. Tosin yleensä enemmistöhallituksella mennään ja silloin lopulle eduskunnalle jää aika vähän pelinappuloita. Korjaan alkuperäiseen viestiini.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Teollisuusliitossa on karkeasti 226 000 ihmistä jotka ottavat tälläisissä tapauksissa oikeuden kolhia kotimaan taloutta vaikka lakeja täällä määrää demokraattisesti valittu eduskunta.
Jännä juttu, että täysin eduskunnan säätämän lain puitteissa toimivat työntekijät, mielestäsi "ottavat oikeuden".
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Jännä juttu, että täysin eduskunnan säätämän lain puitteissa toimivat työntekijät, mielestäsi "ottavat oikeuden".
Niinpä nämä poliittiset lakot pitäisi kieltää ei se ole ay-liikkeen tehtävä.
Politiikka on politiikkaa eikä se ole ay-liikkeen hommia ja varsinkin kun nämä liikkeet tukevat ihan rauhallisesti vain tiettyjä puolueita vaikka jäsenistö ei heitä tuekkaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sain töissä semmoisen käsityksen, että jopa työaikapankkiin joustojen teko olisi kiellettyjen listalla. En nyt tiedä meinaako luotot noita kuinka kytätä mutta ainakin henkilökohtaisesti aattelin elää aivan normaalisti. Mitään viikonloppuhommia ei auta tehdä mutta jos joku näkee vaivaa jostain puolentunnin juostosta parina päivänä viikossa niin sitten näkee.

Saas nähdä meneekö peräti kuukausi ekoihin lakkoihin, epäilen melko nopeitakin liikkeitä. Onneksi enää pari kuukautta "pakonomaista" kuulua Teollisuusliittoon, vaihdan heti YTK kun mahdollista.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niinpä nämä poliittiset lakot pitäisi kieltää ei se ole ay-liikkeen tehtävä.
Politiikka on politiikkaa eikä se ole ay-liikkeen hommia ja varsinkin kun nämä liikkeet tukevat ihan rauhallisesti vain tiettyjä puolueita vaikka jäsenistö ei heitä tuekkaan.
Tässä ei käsittääkseni ollut kyse lakosta vaan ylitöistä. Oletko sitä mieltä, että työaikalaista pitäisi poistaa työntekijän oikeus kieltäytyä tekemästä ylitöitä?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Tässä ei käsittääkseni ollut kyse lakosta vaan ylitöistä. Oletko sitä mieltä, että työaikalaista pitäisi poistaa työntekijän oikeus kieltäytyä tekemästä ylitöitä?
Lakkohan tuo on liiton puolelta. Kyllä työntekijällä pitää olla oikeus kieltäytyä ylitöitä mutta niiden tekemistä ei saa liitto kieltää tämmöisen syyn takia.
Tämä on vaan SPD:n ay jaoston pelleilyä taas vaihteeksi.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä työntekijällä pitää olla oikeus kieltäytyä ylitöitä mutta niiden tekemistä ei saa liitto kieltää tämmöisen syyn takia.
Miksi ihmeessä työntekijöiden yhdistys ei voisi päättää yhdessä käyttää tuota oikeuttaan? Totta kai jokainen tekee omalta kohdaltaan päätöksen itse. Eihän liiton jäsenyys mikään pakko ole.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Miksi ihmeessä työntekijöiden yhdistys ei voisi päättää yhdessä käyttää tuota oikeuttaan? Totta kai jokainen tekee omalta kohdaltaan päätöksen itse. Eihän liiton jäsenyys mikään pakko ole.

Meinaatko että työtaistelun ollessa liittoa kiinnostaa hetkeäkään onko ns. rikkurit liiton jäseniä vai ei? Meillä ollaan tänään aiheesta keskusteltu erilaisissa kokoonpanoissa ja sen enempää liittoon kuuluvat kuin liittoon kuulumattomatkaan ei halua tähän ylityökieltoon osallistua.
Ketään ei saa estää tekemästä työtä, mutta näin tässä aina käy. Alkaa uhkailu, että jos käännät pultinkin, niin hoidamme niin että et ole jatkossa tänne tervetullut. Tätä se on aina ollut ja tulee aina olemaan niin kauan kuin älyllisesti vajaat kuvittelevat näillä työtaisteluilla jotain voittavansa. Vaan kun ei voita, edelleen, se on aina vahvempi joka voittaa ja sen tyhmäkin tajuaa onko vahvempi rahojen maksaja vai rahojen saaja.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meillä ollaan tänään aiheesta keskusteltu erilaisissa kokoonpanoissa ja sen enempää liittoon kuuluvat kuin liittoon kuulumattomatkaan ei halua tähän ylityökieltoon osallistua.
On tietysti hankala tilanne ylityöhaluisille, jos tietävät, että työnantaja tulee loppujen lopuksi taipumaan painostukseen, ja he joutuvat kärsimään, jos tekevät ylitöitä. Kannattaa ainakin siinä tapauksessa liiton jäsenten seuraavalla kerralla äänestää valtuustoon uudet tyypit, jos nykyiset tekevät näiden tahdon vastaisia päätöksiä. Itse asiassa kertoo aika paljon liiton jäsenistä, jos ovat valinneet sinne enemmistön "älyllisesti vajaita".

Vaan kun ei voita, edelleen, se on aina vahvempi joka voittaa ja sen tyhmäkin tajuaa onko vahvempi rahojen maksaja vai rahojen saaja.
Onko tosiaan aina noin. Pitääpä sitten mennä paikalliseen osuuskauppaan kertomaan, että minä olen maksajana vahvoilla, ja saajien on syytä olla nöyrinä siellä...
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Itse asiassa kertoo aika paljon liiton jäsenistä, jos ovat valinneet sinne enemmistön "älyllisesti vajaita".
Työnantaja tuossa ylempänä kyllä varmaankin tarkoitti, että kaikki työntekijät ovat älyllisesti vajaita, eivät pelkästään näiden edustajat.
Tälläisen mielikuvan saa aika usein Kokoomuksen ja työnantajapuolen lausunnoista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko tosiaan aina noin. Pitääpä sitten mennä paikalliseen osuuskauppaan kertomaan, että minä olen maksajana vahvoilla, ja saajien on syytä olla nöyrinä siellä...
Osuuskaupassa on helppo näyttää kaapin paikka. Itse aina lyön bonuskortin ja katkaisen, että minä olen jumalauta paikan omistaja.

Sinänsä ihmettelen, että kuka jättäisi työt tekemättä sen takia, että liitto sanoo jotain jos itse olisin toista mieltä. Tosin minä en ole koskaan kuulunutkaan liittoon tai tehnyt työtä jossa millään liitolla olisi minkäänvaltakunnan merkitystä, mutta kuitenkin.

Eikö tuota ylityökieltoa voi kiertää esim tekemällä tilapäisen urakkasopimuksen tai sopimuksen jossa työaika on tietyn aikaa pidempi kuin 8h
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ylityökielto ja poliittinen lakko ovat täysin eri asioita niin sisällöllisesti kuin juridisesti.
Juridisesti kyllä mutta kuten itsekin tiedät niin tässä vaikutus on täysin sama. Tiedän useampikin firmoja joissa tämä ylityökielto tuntuu reilusti kun sesonki on päällänsä. Varsinkin jos siihen kuuluu sisään tehtävät tunnit.

Tämä olisi vielä jotenkin ymmärrettävää jos se koskisi vain yrityksiä joita tuo muutos koskisi mutta taas vaihteeksi ay-jääristä kärsivät kaikki.

Sallitaan vaan poliittiset lakot mutta poistetaan samalla ay-liikkeen yhteishyödyllisyys jotta joutuvat maksamaan noista entisistä sato omistuksesta veroa. Samalla on hyvä myös poistaa työntekijöiden verovähennys oikeus jäsenmaksuista niin sitten nähdään moniko haluaa oikeasti olla jäsen.

Miksi ihmeessä työntekijöiden yhdistys ei voisi päättää yhdessä käyttää tuota oikeuttaan? Totta kai jokainen tekee omalta kohdaltaan päätöksen itse. Eihän liiton jäsenyys mikään pakko ole.
Nyt vaikutetaan niin moneen yritykseen jollajei ole mitään tekemistä koko asian kanssa niin ei. Kysyttiinkö taas kaikilta jäseniltä tehdäänkö näin, yleensä nämä henkilöt jotka istuvat noissa päättävissä elimissä ovat hyvin pitkälti politiikkoja? Se, että jossain yrityksessä tämä ei vaikuta mihinkään niin helevetin monessa se nyt tuhoaa useita juttuja.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt vaikutetaan niin moneen yritykseen jollajei ole mitään tekemistä koko asian kanssa niin ei. Kysyttiinkö taas kaikilta jäseniltä tehdäänkö näin, yleensä nämä henkilöt jotka istuvat noissa päättävissä elimissä ovat hyvin pitkälti politiikkoja?
Eli siis ylitöistä ei pitäisi saada kieltäytyä, jos se vaikuttaa työnantajan toimintaan? Panisitko tuolle kuitenkin jonkin katon, vai olisiko mielestäsi hyvä, jos työnantaja voisi määrätä ylitöitä rajatta katsoessaan sen toiminnalleen tarpeelliseksi?

Mitä taas tulee liittojen johtoon, niin jäsenethän sinne ne edustajansa äänestävät. Jos äänestävät poliitikkoja, niin siihen on varmaan hyvät syyt, tai vaihtoehtoisesti ovat sitten kai vain tyhmiä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Huomaa, että vaalit lähestyvät kun demareiden verovapaa haarakonttori taas vähitellen osoittaa heräämisen merkkejä. Ottamatta kantaa mihinkään "ylityö sitä ja ylityö tätä"-liirumlaarumiin, niin onhan se käsittämätöntä jos palkansaajapuoli ei nykyisessä informaatioyhteiskunnassa itse osaa äänestää jaloillaan näitä laillistettuja terroristijärjestöjä vastaan, joiden ainoa olemassaolon peruste on sahata maksavan asiakkaansa oksaa maksimoidakseen oman tulovirtansa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Sitä vain ihmettelen, että ilmeisen moni yritys on täysin riippuvainen ylitöiden tekemisestä. Tai tämän kuvan ainakin saa mediassa. Jotain tehdään kyllä väärin, jos tilanne on tuo. Ilmeisesti resurssienhallinnasaa olisi parantamisen varaa.

Jos kerran jatkuvaa tarvetta noiden teettämiseen on, niin miksette palkkaa lisää väkeä ? Ei noista isoista ylkyistä hyödy kukaan pitkässä juoksussa, elämässä pitää olla muutakin kuin vain työ.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Sitä vain ihmettelen, että ilmeisen moni yritys on täysin riippuvainen ylitöiden tekemisestä. Tai tämän kuvan ainakin saa mediassa. Jotain tehdään kyllä väärin, jos tilanne on tuo. Ilmeisesti resurssienhallinnasaa olisi parantamisen varaa.

Jos kerran jatkuvaa tarvetta noiden teettämiseen on, niin miksette palkkaa lisää väkeä ? Ei noista isoista ylkyistä hyödy kukaan pitkässä juoksussa, elämässä pitää olla muutakin kuin vain työ.

Sesonkivaihtelu? Määräaikaisuudet ja työmarkkinat yleensäkin on tehty niin joustamattomiksi, että alasta riippuen järkevämpi teettää ylitöinä ne tietyt volyymipiikit. Harvassa ovat kotimaiset yritykset, joilla on varaa ylläpitää ekstraresursseja odottelemassa sitä jokavuotuista kevätsesonkia.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Eli siis ylitöistä ei pitäisi saada kieltäytyä, jos se vaikuttaa työnantajan toimintaan? Panisitko tuolle kuitenkin jonkin katon, vai olisiko mielestäsi hyvä, jos työnantaja voisi määrätä ylitöitä rajatta katsoessaan sen toiminnalleen tarpeelliseksi?

Mitä taas tulee liittojen johtoon, niin jäsenethän sinne ne edustajansa äänestävät. Jos äänestävät poliitikkoja, niin siihen on varmaan hyvät syyt, tai vaihtoehtoisesti ovat sitten kai vain tyhmiä.
Ylitöistä saa kieltäytyä mutta ei sen pidä mennä minkään Hakaniemen pillin mukaan. Sillä on helvetin iso ero siihen kieltäytyykö joku ylitöistä sen takia ettei huvita, kiinnosta tai ei vaan ole mahdollista kuin sen takia, että joku herra Hakaniemen päässä jolla ei ole monenkaan firman todellisuudesta mitään hajua niin päättää.
Missään vaiheessa en siis ole kieltänyt sitä ettei Ylitöistä saa kieltäytyä kuten sinä nyt yrität väittää.

Yleensä tuo kiinnostaa vaan sitä punaista osastoa duunari firmoissa ja jos niitä on riittävästi niin se haittaa oikeasti työntekoa.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Sitä vain ihmettelen, että ilmeisen moni yritys on täysin riippuvainen ylitöiden tekemisestä. Tai tämän kuvan ainakin saa mediassa. Jotain tehdään kyllä väärin, jos tilanne on tuo. Ilmeisesti resurssienhallinnasaa olisi parantamisen varaa.

Jos kerran jatkuvaa tarvetta noiden teettämiseen on, niin miksette palkkaa lisää väkeä ? Ei noista isoista ylkyistä hyödy kukaan pitkässä juoksussa, elämässä pitää olla muutakin kuin vain työ.
Johtuisiko ihan siitä ettei sitä osaavaa työvoimaa ole. Kyllähän työttömiä on mutta ei niitä joista olisi niihin hommiin missä porukkaa tarvitaan.
Toisekseen tietyt sesongit vaikuttavat kummasti joidenkin yritysten henkilöstön tarpeeseen jolloin tarvitaan niitä ylitöitä, että siitä sesongista selvitään.

Normaalina aikana ei ole mitään ongelmaa mutta sesongissa on ja tässä tiedän ainakin heti muutaman firman jossa ay-liikkeen osalta on kielletty ottamasta vuokra henkilöstöä tiettyihin hommiin.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Sesonkivaihtelu? Määräaikaisuudet ja työmarkkinat yleensäkin on tehty niin joustamattomiksi, että alasta riippuen järkevämpi teettää ylitöinä ne tietyt volyymipiikit.

Miten niin joustamattomat ? Ei mulla ainakaan ole vaikeuksia palkata lisäkäsiä, jos niitä tarvin.

Enemmänkin ongelma on siinä, että tuloksia tarkastellaan nykyään liian tiheällä aikavälillä. Tottakai se on vaikeaa, jos vaaditaan tuloksen seuraamista kuukausittain, kun voisi tarkastella noita hieman isommassa kuvassa. Toki tuo isomman kuvan tarkistelu ei optimoi tulosta, mutta samalla kuitenkin (mun mielestä ainakin) luo vakautta työ-ympäristöön. Mutta tämä on toki vain mun ajatus. Toki, jokainen saa harjoittaa haluamaansa henkilöstöpolitiikkaa, mutta kyllä sitä nyt hiukan pitäisi nenää pidemmälle nähdä. Olisi vaikka kuinka kausivaihtelua.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Johtuisiko ihan siitä ettei sitä osaavaa työvoimaa ole. Kyllähän työttömiä on mutta ei niitä joista olisi niihin hommiin missä porukkaa tarvitaan.
Toisekseen tietyt sesongit vaikuttavat kummasti joidenkin yritysten henkilöstön tarpeeseen jolloin tarvitaan niitä ylitöitä, että siitä sesongista selvitään.

Normaalina aikana ei ole mitään ongelmaa mutta sesongissa on ja tässä tiedän ainakin heti muutaman firman jossa ay-liikkeen osalta on kielletty ottamasta vuokra henkilöstöä tiettyihin hommiin.

Vuokratyöntekijöitä saa nimenomaan ottaa "ruuhkahuippujen tasaamiseen", ei siinä ole mitään ongelmaa. Toki, siinä joutuu hieman uhraamaan aikaa opettamiseen. Itse koitan välttää tuota ongelmaa pitämällä porukan moniosaavan, jolloin on porukkaa heittää sinne missä sitä tarvitaan.
Ymmärrän toki senkin, että kaikkialla tuo ei vain toimi.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Toisekseen tietyt sesongit vaikuttavat kummasti joidenkin yritysten henkilöstön tarpeeseen jolloin tarvitaan niitä ylitöitä, että siitä sesongista selvitään.

Normaalina aikana ei ole mitään ongelmaa mutta sesongissa on ja tässä tiedän ainakin heti muutaman firman jossa ay-liikkeen osalta on kielletty ottamasta vuokra henkilöstöä tiettyihin hommiin.
Tulevatko nämä sesongit yritysten johdolle yllätyksenä?
Ainakin meikäläisen työpaikalla sesongeihin varaudutaan palkkaamalla lisätyövoimaa ja kouluttamalla se ennen sesongin alkua.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Vuokratyöntekijöitä saa nimenomaan ottaa "ruuhkahuippujen tasaamiseen", ei siinä ole mitään ongelmaa. Toki, siinä joutuu hieman uhraamaan aikaa opettamiseen. Itse koitan välttää tuota ongelmaa pitämällä porukan moniosaavan, jolloin on porukkaa heittää sinne missä sitä tarvitaan.
Ymmärrän toki senkin, että kaikkialla tuo ei vain toimi.
Ei nimenomaan saa tietyissä yrityksissä mihin tämä ylityökielto nytkin osuu vaikka se kohde on huomattavasti pienemmät yritykset. Tämä on ihan henkilöstön haluama malli, että näihin hommiin ei oteta vuokrahenkilöstöä mutta henkilöstön puolelta Kustaan nilkoille kun on mahdollisuus.

Ei tarvinne miettiä jatkuuko tämä työntekijöiden puolelle menevä malli tästä eteenpäin.


Tulevatko nämä sesongit yritysten johdolle yllätyksenä?
Ainakin meikäläisen työpaikalla sesongeihin varaudutaan palkkaamalla lisätyövoimaa ja kouluttamalla se ennen sesongin alkua.
Eivät sinänsä mutta suuruus vaihtelee merkittävästi ja kuten jo edellä sanoin jos henkilöstön kanssa on sovittu ettei tiettyihin tehtäviin oteta vuokrahenkilöstöä niin tämä on vastaus
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös