teemu_s kirjoitti:
1. Oletko käynyt peruskoulun? Ja jonkun keskiasteen koulun?
2. Käytätkö julkisia terveydenhuoltopalveluja?
3. Oletko nauttinut jotakin valtion maksamaa hyödykettä elämäsi aikana kuten lapsilisää, opintotukea, jne?
4. Kuinka monta tuntia viikossa teet töitä?
5. Vietätkö neljän viikon kesäloman?
6. Oletko ollut sairaslomalla ja saanut tältä ajalta palkkaa?
7. Onko sinulla lapsia? Oletko viettänyt isyyslomaa?
8. Oletko töissä loppiaisena? Entäs helatorstaina?
En ole Carlos, mutta en malta olla vastaamatta.
1. Olen. Keskiastetta en, jos ei lukiota lasketa.
2. Harvoin. Viisaudenhampaat poistatin viime vuonna. En ole juuri koskaan sairas noin muuten.
3. Olen.
4. 0-60 tehokasta. Kaikilla aloilla ei leimailla kortteja eikä muutenkaan lasketa työtunteja; työtä tehdään, koska sitä on aina. Ja sitä on tehtävä, jotta saa tehdä lisää. Hommat eivät ns. odota eikä niitä kukaan muu tee kuin minä.
5. Minkä vitun loman? Apurahoilla ja määräaikaisissa kun elelee, niin loma on luksusta.
6. En ole. Ei ole.
7. Ei. En.
8. Milloin ne edes on? Todennäköisesti olen tehnyt töitä, en ole ollut töissä. Työpaikalla oleminen ei tarkoita samaa kuin työnteko.
Miksikö vastasin? Halusin lähinnä kai esittää hieman perspektiiviä teille ammattiliittolaisille; liittonne ajaa etuanne ja hyvä niin. Olisi kuitenkin syytä myös tarkkailla omaa toimintaa eikä aina puhua pelkistä oikeuksista; velvollisuuksiakin on olemassa. Ensinnäkään miten opintotuki ja terveydenhuolto liittyy tähän? SAK:n aikaansaannoksia? Älä naurata.
edit. Niin, vielä tämän verran: en valita, vaan olen onnellinen omassa, nykyisessä työssäni. Vapaus ja vastuu yhdistettynä mielenkiintoiseen alaan.
edit2. Vielä kiteytettynä: olisi mukava kuulla miten joku puhuisi velvollisuuksista työnantajaa ja omaa työtään kohtaan, ei työnantajan ja työn velvollisuuksista työntekijää kohtaan.