Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 407 505
  • 15 514

Pasanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
wilco kirjoitti:
Kyllähän sitä töissä ollaan. Ollaan oltu useammassakin paikassa. Useammankin kerran nuo "hyväntekijät" ovat vain jakaneet paskaa käteen työntekijöille, tosin muistaneet kyllä aina ottaa prosenttinsa niiltä, jotka maksavat sen. Ja haaskalla jahdaten käyttävät hyväkseen ihmisten ahdinkoa irtisanomisten aikaan jahdaten lisää maksajia.

Että silleen...

Muistat ilmoittaa sitten kun tulee yleiskorotuksia että "minä en noita almuja tarvitse, saan itse neuvoteltua paremmat korotukset". Ja just eilenhän EK aloitti "sodan" alkamalla ajamaan työajan & palkkauksen joustoja, kirosanan kilpailukyvyn säilyttämiseksi.

Jotenkin huvittaa kun joka puolella potkitaan jengiä pois, ja kun katsoo esim tekstitv:n taloussivuja tänään niin :
- aKtian liikevoitto parani 37%
- Rapala paransi tulostaa 19,2ME:n 16 MEsta
- Finnair kolminkertaisti tuloksensa ()
- Neste oilin tulos vahvistui
- Sammon tulos parani roimasti

Niinpä, jossei sadan miljoonan liikevaihdolla tehdä kahta sataa miljoonaa voittoa niin jengiä on potkittava pois.

Jossei AY liikkeestä pidä niin tervemenoa vaikka Kiinaan töihin, ne on siellä oikein lailla kiellettyjä ja kaikki ovat tyytyväisiä :)
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Pasanen kirjoitti:
Muistat ilmoittaa sitten kun tulee yleiskorotuksia että "minä en noita almuja tarvitse, saan itse neuvoteltua paremmat korotukset".

Kun tuota jatkuvasti tuodaan esille, niin vastataan. Näin olen tehnyt. Itse olen neuvotellut työehdot/palkan, johonka AKT: laiset eivät tule koskaan saavuttamaan. Olen pienen kuljetusliikkeen ainoa vieras työntekijä.

Ja ketjun avausviestistä jokainen voi lukea, miksi en koskaan tule ammattiliittoon kuulumaan.
 

Pasanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Olkku kirjoitti:
Kun tuota jatkuvasti tuodaan esille, niin vastataan. Näin olen tehnyt. Itse olen neuvotellut työehdot/palkan, johonka AKT: laiset eivät tule koskaan saavuttamaan. Olen pienen kuljetusliikkeen ainoa vieras työntekijä.

Ja ketjun avausviestistä jokainen voi lukea, miksi en koskaan tule ammattiliittoon kuulumaan.

Hyvä sinulle (ja muillekin jotka ovat oikeasti huippuosaajia/korvaamattomia yms). Mutta onneksi kaikki eivät ajattele tuolla tavalla, nimittäin kaikki työntekijät eivät ole korvaamattomia ja heidän suojakseen onneksi suomessa on AY-liike. Tosin on AY-liikkeellä vielä työsarkaa, mikäli olen ymmärtänyt oikein niin esim. Italiassa ja Saksassa laillinen irtisanominen tulee kalliimmaksi kuin Suomessa laiton irtisanominen. Taannoinhan joku laivamoottoritehdas tms suljettiin suomessa kun taas Italian tehdas sai jäädä juurikin tuon erotuksen ansiosta.

Ymmärrän heitäkin jotka eivät kuulu liittoon, oma napa on lähin napa mutta silti suosittelen heillekin liittymistä :)

En itsekään hyväksy esmes. AKT:n kaikkia (tuki)lakkoja mutta eipä työnantajien kaikki toimet hyväksyntääni saa.

Tähän loppuun vielä vuodatus tuosta kilpailukyvyn säilymisestä työaikaa pidentämällä ja palkkoja laskemalla : minä en ainakaan pysty kiinalaisten kanssa kilpailemaan, 24/7/365, töissä riisikipollisella kuukaudessa. Ei kiitos.
 

snumi

Jäsen
ei koskaan liittoon

Sanon ihan lyhyesti että en ole koskaan mihinkään liittoon jäsenmaksuja maksanut.

Sen sijaan olen kyllä kuulunut työttömyyskassaaan, eli ollut täyden ansiosidonnaisen työttömyysturvan piirissä. Tosin en ole ollut päivääkään työtön, eli sitä tukea ei ole tullut nautittua.

Jotkut vielä nykyäänkin luulevat että "liitto maksaa ansiosidonnaiset", mutta niin se ei ole. Liitto on eri asia kuin työttymyyskassa.

Kun en ole liittoon kuulunut, olen joutunut myös liiton silmätikuksi eli painostamisen kohteeksi. Se oli sitten se vihoviimeinen pisara - omalta kohdaltani periaate on: ei ikinä liittoon!

Ymmärrän hyvin, jos joku arvelee, että on hyödyllistä olla liiton jäsen, mutta uskallan silti olla täysin päinvastaista mieltä. Enkä jaksa edes siitä jankata, jos joku haluaa menettää rahaa lakkoilemalla - siitä vaan.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Liittojutskaa

snumi kirjoitti:
Ymmärrän hyvin, jos joku arvelee, että on hyödyllistä olla liiton jäsen, mutta uskallan silti olla täysin päinvastaista mieltä. Enkä jaksa edes siitä jankata, jos joku haluaa menettää rahaa lakkoilemalla - siitä vaan.

Niin, ilman liittoja tekisit tälläkin viikolla pitempää päivää nykyistä huonommalla palkalla, etkä lähtisi jo perjantaina viikonlopun viettoon. Ihan näin muutamia ammattiliittojen ajamia asioita mainitakseni.

Etteivät ne liitot nyt ihan saatanasta ole.

Toisaalta, itselleni sopii kyllä loistavasti, että liittoon kuulumattomat tekisivät pidempää päivää, huonommalla palkalla.

Täältä tähän
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
snumi kirjoitti:
Sen sijaan olen kyllä kuulunut työttömyyskassaaan, eli ollut täyden ansiosidonnaisen työttömyysturvan piirissä. Tosin en ole ollut päivääkään työtön, eli sitä tukea ei ole tullut nautittua.

Enpä tunne tarvetta minäkään mihinkään liittoon kuulua. Nyt kun kuitenkin olen aloittanut koulutusta vastaavassa hommassa, niin pitäisi vähän näitä selvitellä. Joku toimihenkilöhän minä ihan selvästi olen, koska pöydällä on papereita, mailia pukkaa, puhelin soi joskus ja töistä pääsee Jatkikseen.

Joku turva toisaalta pitäisi ehkä olla, kotivakuutuksestakin oli kertaalleen viime vuonna taloudellisesti merkittävä hyöty. Mikä esimerkiksi tuo Toimihenkilöiden työttömyyskassa mahtaa olla? Toinen vaihtoehto olisi kai sitten liittyä johonkin koulutukseeni liittyvään kassaan tms, koska en nyt sentään toimihenkilöksi opiskellut.

EDIT: Viilaus
 
Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
pernaveikko kirjoitti:
Mikä esimerkiksi tuo Toimihenkilöunioni mahtaa olla? Toinen vaihtoehto olisi kai sitten liittyä johonkin koulutukseeni liittyvään kassaan tms, koska en nyt sentään toimihenkilöksi opiskellut.

Niin, kannattaa kysäistä työkavereilta mihin liittoon noin yleisesti porukka kuuluu. Itsekin kuuluin takavuosina Toimihenkilöunioniin, mutta sittemmin vaihdoin paremmin omalle alalleni sopivaan liittoon. Samalla myös jäsenmaksut putosivat, eli sitä kautta tuo nykyään niin muodikas kustannustehokkuus kasvoi.

Nyt voi työnantaja ruveta ihan vapaasti rekkuloimaan, koska liitto on pelkästään työnantajan myöntämän puhelimeen tarttumisen päässä.

Loppukaneetiksi päädyn vielä alleviivaamaan, että liittoon kuuluminen on vähän kuin kotivakuutus, eli jos homma toimii, niin sitä ei tarvitse mihinkään, mutta sitten, kun ns. "naapurin vesisänky" purkautuu olohuoneeseen, on ihan kiva, että voi soitella jollekin taustatuelle, eikä tarvitse itse juuri rehata.

Täältä tähän
 

Carlos

Jäsen
ervatsalo kirjoitti:
Niin, ilman liittoja tekisit tälläkin viikolla pitempää päivää nykyistä huonommalla palkalla, etkä lähtisi jo perjantaina viikonlopun viettoon. Ihan näin muutamia ammattiliittojen ajamia asioita mainitakseni.

Etteivät ne liitot nyt ihan saatanasta ole.

Toisaalta, itselleni sopii kyllä loistavasti, että liittoon kuulumattomat tekisivät pidempää päivää, huonommalla palkalla.

Sut on ainakin joku liiton värväri aivopessyt komeasti. Jatka vaan työnantajasi vihaamista nappiverkkareissa ihan vapaasti, mutta kannattaa miettiä että kumman kanssa oikeasti kannattaa olla väleissä; työnantajan vai liiton. Toinen maksaa palkkasi, toinen ei.

"Nyt voi työnantaja ruveta ihan vapaasti rekkuloimaan, koska liitto on pelkästään työnantajan myöntämän puhelimeen tarttumisen päässä." Ei voi muuta kuin nauraa. Sylettää ihan ajatella työnantajasi puolesta, että tämmöinen riidanhaluinen punikki on palkkalistoilla.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Carlos kirjoitti:
Sut on ainakin joku liiton värväri aivopessyt komeasti. Jatka vaan työnantajasi vihaamista nappiverkkareissa ihan vapaasti, mutta kannattaa miettiä että kumman kanssa oikeasti kannattaa olla väleissä; työnantajan vai liiton. Toinen maksaa palkkasi, toinen ei.

"Nyt voi työnantaja ruveta ihan vapaasti rekkuloimaan, koska liitto on pelkästään työnantajan myöntämän puhelimeen tarttumisen päässä." Ei voi muuta kuin nauraa. Sylettää ihan ajatella työnantajasi puolesta, että tämmöinen riidanhaluinen punikki on palkkalistoilla.

Carlos, vastaa seuraaviin kysymyksiin rehellisesti.

1. Oletko käynyt peruskoulun? Ja jonkun keskiasteen koulun?
2. Käytätkö julkisia terveydenhuoltopalveluja?
3. Oletko nauttinut jotakin valtion maksamaa hyödykettä elämäsi aikana kuten lapsilisää, opintotukea, jne?
4. Kuinka monta tuntia viikossa teet töitä?
5. Vietätkö neljän viikon kesäloman?
6. Oletko ollut sairaslomalla ja saanut tältä ajalta palkkaa?
7. Onko sinulla lapsia? Oletko viettänyt isyyslomaa?
8. Oletko töissä loppiaisena? Entäs helatorstaina?

Jos vastauksesi on yhteenkään kohtaan kyllä, kannattaa miettiä suhtautumistasi ammattiyhdistystoimintaa kohtaan.
 

Pasanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Carlos kirjoitti:
Sut on ainakin joku liiton värväri aivopessyt komeasti. Jatka vaan työnantajasi vihaamista nappiverkkareissa ihan vapaasti, mutta kannattaa miettiä että kumman kanssa oikeasti kannattaa olla väleissä; työnantajan vai liiton. Toinen maksaa palkkasi, toinen ei.

"Nyt voi työnantaja ruveta ihan vapaasti rekkuloimaan, koska liitto on pelkästään työnantajan myöntämän puhelimeen tarttumisen päässä." Ei voi muuta kuin nauraa. Sylettää ihan ajatella työnantajasi puolesta, että tämmöinen riidanhaluinen punikki on palkkalistoilla.

Kannattaa myös miettiä kumpi ajaa sinun etuasi ja kumpi työnantajan etua :)
Lisäksi jos nykyään tuo taistolaismeininki on vanhanaikaista, miksi ihmeessä (kaikki?) työnantajat ovat järjestäytyneitä ? Eikös vastaikkainasettelun aika ole ohi?

Jopa tuplawee Bush sen tietää: "olet joko puolellamme tai meitä vastaan". Miksi et halua olla työntekijän puolella, oletko työnantaja? Tässä tapauksessa ymmärrän kantasi.
 

Carlos

Jäsen
teemu_s kirjoitti:
Carlos, vastaa seuraaviin kysymyksiin rehellisesti.

1. Oletko käynyt peruskoulun? Ja jonkun keskiasteen koulun?
2. Käytätkö julkisia terveydenhuoltopalveluja?
3. Oletko nauttinut jotakin valtion maksamaa hyödykettä elämäsi aikana kuten lapsilisää, opintotukea, jne?
4. Kuinka monta tuntia viikossa teet töitä?
5. Vietätkö neljän viikon kesäloman?
6. Oletko ollut sairaslomalla ja saanut tältä ajalta palkkaa?
7. Onko sinulla lapsia? Oletko viettänyt isyyslomaa?
8. Oletko töissä loppiaisena? Entäs helatorstaina?

Jos vastauksesi on yhteenkään kohtaan kyllä, kannattaa miettiä suhtautumistasi ammattiyhdistystoimintaa kohtaan.

1. Olen. Tämä olisi mahdollista myös maissa joissa ei ole ammattiyhdistysliikkeitä.
2. En. Yksityisellä käyn silloin harvoin kun on pakko.
3. Kyllä, molempia. En tosin ymmärrä mitä tekemistä ammattiliitoilla on tämän kanssa.
4. Siinä 40-100. Ennätys taitaa olla 102.
5. En ole pitänyt ikinä niin pitkää kesälomaa. Viime kesänä ehdin pitää 2 viikkoa putkeen.
6. Taitaa olla n. 3 päivää sitten vuoden 1996. Ei väliä.
7. On lapsia. Pidin isyyslomaa, mutta ne olivat ns. normaali lomapäiviä, ei isyysrahallisia.
8. Joskus on tarvis, joskus ei. Tilanteen mukaan.

Se siitä.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Keskity työntekoon

Carlos kirjoitti:
Sylettää ihan ajatella työnantajasi puolesta, että tämmöinen riidanhaluinen punikki on palkkalistoilla.

Niin, mainittakoon, että olen ollut puoli vuosikymmentä saman putkan palveluksessa, eikä kertaakaan ole tarvinnut soitella liittoon. Jos homma toimii puolin ja toisin, niin miksi ruveta rekkuloimaan?

Tästä voidaankin vetää se johtopäätös, että liitto on kuitenkin hyödyllinen, koska itse voi keskittyä täyspainoisesti työnantajan tarjoamiin työtehtäviin, eikä omien etujen ajamiseen.

Loppukaneetiksi päädyn vielä toteamaan, että isovaarini taisi kyllä kuulua punakaartin hevosmiehiin, mutta itse olen lähinnä heilunut poliittisen kentän sentteriskenessä.

Täältä tähän
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
teemu_s kirjoitti:
1. Oletko käynyt peruskoulun? Ja jonkun keskiasteen koulun?
2. Käytätkö julkisia terveydenhuoltopalveluja?
3. Oletko nauttinut jotakin valtion maksamaa hyödykettä elämäsi aikana kuten lapsilisää, opintotukea, jne?
4. Kuinka monta tuntia viikossa teet töitä?
5. Vietätkö neljän viikon kesäloman?
6. Oletko ollut sairaslomalla ja saanut tältä ajalta palkkaa?
7. Onko sinulla lapsia? Oletko viettänyt isyyslomaa?
8. Oletko töissä loppiaisena? Entäs helatorstaina?

En ole Carlos, mutta en malta olla vastaamatta.

1. Olen. Keskiastetta en, jos ei lukiota lasketa.
2. Harvoin. Viisaudenhampaat poistatin viime vuonna. En ole juuri koskaan sairas noin muuten.
3. Olen.
4. 0-60 tehokasta. Kaikilla aloilla ei leimailla kortteja eikä muutenkaan lasketa työtunteja; työtä tehdään, koska sitä on aina. Ja sitä on tehtävä, jotta saa tehdä lisää. Hommat eivät ns. odota eikä niitä kukaan muu tee kuin minä.
5. Minkä vitun loman? Apurahoilla ja määräaikaisissa kun elelee, niin loma on luksusta.
6. En ole. Ei ole.
7. Ei. En.
8. Milloin ne edes on? Todennäköisesti olen tehnyt töitä, en ole ollut töissä. Työpaikalla oleminen ei tarkoita samaa kuin työnteko.

Miksikö vastasin? Halusin lähinnä kai esittää hieman perspektiiviä teille ammattiliittolaisille; liittonne ajaa etuanne ja hyvä niin. Olisi kuitenkin syytä myös tarkkailla omaa toimintaa eikä aina puhua pelkistä oikeuksista; velvollisuuksiakin on olemassa. Ensinnäkään miten opintotuki ja terveydenhuolto liittyy tähän? SAK:n aikaansaannoksia? Älä naurata.

edit. Niin, vielä tämän verran: en valita, vaan olen onnellinen omassa, nykyisessä työssäni. Vapaus ja vastuu yhdistettynä mielenkiintoiseen alaan.

edit2. Vielä kiteytettynä: olisi mukava kuulla miten joku puhuisi velvollisuuksista työnantajaa ja omaa työtään kohtaan, ei työnantajan ja työn velvollisuuksista työntekijää kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Carlos kirjoitti:
Sut on ainakin joku liiton värväri aivopessyt komeasti. Jatka vaan työnantajasi vihaamista nappiverkkareissa ihan vapaasti, mutta kannattaa miettiä että kumman kanssa oikeasti kannattaa olla väleissä; työnantajan vai liiton. Toinen maksaa palkkasi, toinen ei.

"Nyt voi työnantaja ruveta ihan vapaasti rekkuloimaan, koska liitto on pelkästään työnantajan myöntämän puhelimeen tarttumisen päässä." Ei voi muuta kuin nauraa. Sylettää ihan ajatella työnantajasi puolesta, että tämmöinen riidanhaluinen punikki on palkkalistoilla.

Onko siis Kiinan tilanne parempi? Siellähän ei tälläistä kommunistien keksintöä kuten vapaata ay-liikettä ole sallittu (ps. oheinen siis IRONIAA: kommunistit vastustavat vapaata ay-toimintaa). Noin ylipäänsä ne työolot, joissa järjestäytynyttä ay-toimintaa ei ollut tai ole, vaikuttavat selkeästi huonommilta työntekijöille kuin ne joissa sitä esiintyy. Työnantajat eivät tunnu kovin helposti vapaaehtoisesti lisäävän hintaa työlle minään aikakautena tai missään yhteiskuntamuodossa. Tässä mielessä sekä vapaa ay-toiminta että jäsenyys siinä vaikuttavat aivan yhtä rationaalisilta ratkaisuilta kuin liikevoiton tavoittelu tai hyvän tuoton etsiminen sijoitukselle. Itse kuulun yksityiseen työttömyyskassaan, mutta outoa totalitaarista mesoamista tämä vapaan ay-toiminnan vastustaminen.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Carlos kirjoitti:
Sut on ainakin joku liiton värväri aivopessyt komeasti. Jatka vaan työnantajasi vihaamista nappiverkkareissa ihan vapaasti, mutta kannattaa miettiä että kumman kanssa oikeasti kannattaa olla väleissä; työnantajan vai liiton. Toinen maksaa palkkasi, toinen ei.

"Nyt voi työnantaja ruveta ihan vapaasti rekkuloimaan, koska liitto on pelkästään työnantajan myöntämän puhelimeen tarttumisen päässä." Ei voi muuta kuin nauraa. Sylettää ihan ajatella työnantajasi puolesta, että tämmöinen riidanhaluinen punikki on palkkalistoilla.


Minä luulin jo että vastakkainasettelun aika on ohi kuten eräässä vaali teemamassa vähän aikaa sitten yritettiin kertoa. Carlos on esimerkki siitä että vastakkainasettelu ei todellakaan ole iha ja vahvaa ammattiliittoa tarvitaan puolustamaan tavallisen duunarin oikeuksia.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
ervatsalo kirjoitti:
Niin, ilman liittoja tekisit tälläkin viikolla pitempää päivää nykyistä huonommalla palkalla, etkä lähtisi jo perjantaina viikonlopun viettoon. Ihan näin muutamia ammattiliittojen ajamia asioita mainitakseni.

Etteivät ne liitot nyt ihan saatanasta ole.
Toisaalta on muistettava myös se, että jos ihmiset saisivat pienempää palkkaa, myös kaikki maksaisi vähemmän. Suurin osa Suomessa tuotettujen palvelujen ja tuotteiden hinnasta koostuu nimittäin työvoimakustannuksista.

Ay-liike on aikanaan saanut paljon hyvääkin aikaan, mutta ei enää pariinkymmenneen vuoteen. Heiltä on mm. jäänyt huomaamatta sellainen pikkuseikka, että markan devalvaatio-korttia ei ole voinut käyttää enää kymmeneen vuoteen ja että Suomi ei muutenkaan ole enää yhtä suljettu systeemi kuin 20 vuotta sitten. Lisäksi on jäänyt huomaamatta, että vertailua ei enää kukaan tee länsieurooppalaisiin teollisuusvaltioihin, jotka itsekin ovat aivan kusessa.

Suomen kohdalla ikäväksi kehityksen tekee se, että Mersun tehtaita ei Saksasta siirrä moneen vuoteen kukaan kuin korkeintaan Tsekkiin, mutta Nokia alihankkijoineen siirtää nykyisenkin tuotantonsa Kiinaan kahdessa viikossa jos tarve vaatii. Perlos, Foxconn, Elcoteq...

Koskas muuten paperiteollisuus on viimeksi investoinnut Suomeen? Miksiköhän?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
No MasterGod UPM investoi 350 miljoonaa euroa kahden vuoden kuluessa Suomeen. Tämä tosin on vain surkea lohdutuspalkinto 3000 työpaikan karsimisesta. Kuitenkin varsinkin 330 miljoonan investointi sellutehtaaseen on iso juttu - hinta sen saamisesta on kuitenkin liian suuri.

Paperiliitto saa taas tutista näiden saneerausten jälkeen.
 

Carlos

Jäsen
HABS #11 kirjoitti:
Minä luulin jo että vastakkainasettelun aika on ohi kuten eräässä vaali teemamassa vähän aikaa sitten yritettiin kertoa. Carlos on esimerkki siitä että vastakkainasettelu ei todellakaan ole iha ja vahvaa ammattiliittoa tarvitaan puolustamaan tavallisen duunarin oikeuksia.

Vastakkainasettelun aika on ohi, koska joku helvetin vaalimestari on keksinyt tämmöisen sloganin? Just. Ole vaan vapaasti siinä luulossa.

Vapaissa ammattiliitoissa meikäläistä vituttaa se että ammattiliitoilla ei ole mitään suhteellisuudentajua eikä halua nähdä asioita edes osittain palkanmaksajan näkökulmasta. Vain oma napa on näkyvissä ja sitä sitten pitää saada enemmän näkyviin näillä idioottimaisilla ja lapsellisilla lakoilla.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Carlos kirjoitti:
Vain oma napa on näkyvissä ja sitä sitten pitää saada enemmän näkyviin

Työnantaja ei usein tuijota omaan napaansa? On kyllä huikeaa nähdä noin voimakkaasti työnantajaan kallellaan oleva työntekijä. Ei varmasti ole jäänyt noteeraamatta esimerkiksi kahvihuoneessa.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Suuria säästöjä!

Master God kirjoitti:
Toisaalta on muistettava myös se, että jos ihmiset saisivat pienempää palkkaa, myös kaikki maksaisi vähemmän.

Niin, ja jos olisimme enemmän töissä, olisi vähemmän joutilaisuutta, joten menisi vähemmän rahaa kaikenmaailman vapaa-ajan hurvitteluihin.

Täältä tähän
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Carlos kirjoitti:
Vapaissa ammattiliitoissa meikäläistä vituttaa se että ammattiliitoilla ei ole mitään suhteellisuudentajua eikä halua nähdä asioita edes osittain palkanmaksajan näkökulmasta. Vain oma napa on näkyvissä ja sitä sitten pitää saada enemmän näkyviin näillä idioottimaisilla ja lapsellisilla lakoilla.

Minua taas vituttaa se, että työnantajilla ei ole mitään suhteellisuudentajua eikä halua nähdä asioita edes osittain työntekijöiden näkökulmasta. Vain firman tuotto on mielessä ja sitä pitää saada enemmän mieleiseksi näillä toistuvilla satojen ihmisten irtisanomisilla.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
pernaveikko kirjoitti:
...On kyllä huikeaa nähdä noin voimakkaasti työnantajaan kallellaan oleva työntekijä. Ei varmasti ole jäänyt noteeraamatta esimerkiksi kahvihuoneessa.

Niin, jos lahtari-Carlosta sinne enään työpaikan änkyräpunikkien toimesta edes päästetään.

Täältä tähän
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
er_bai_wu kirjoitti:
Miksikö vastasin? Halusin lähinnä kai esittää hieman perspektiiviä teille ammattiliittolaisille; liittonne ajaa etuanne ja hyvä niin. Olisi kuitenkin syytä myös tarkkailla omaa toimintaa eikä aina puhua pelkistä oikeuksista; velvollisuuksiakin on olemassa. Ensinnäkään miten opintotuki ja terveydenhuolto liittyy tähän? SAK:n aikaansaannoksia? Älä naurata.

edit. Niin, vielä tämän verran: en valita, vaan olen onnellinen omassa, nykyisessä työssäni. Vapaus ja vastuu yhdistettynä mielenkiintoiseen alaan.

edit2. Vielä kiteytettynä: olisi mukava kuulla miten joku puhuisi velvollisuuksista työnantajaa ja omaa työtään kohtaan, ei työnantajan ja työn velvollisuuksista työntekijää kohtaan.

Kiitos vastauksestasi. En ole missään nimessä ankarasti ay-henkinen mutta kuulun silti erääseen ammattiliittoon, joka on kuitenkin ehkä enemmän porvari- kuin duunarihenkinen.

Opintotuki ja terveydenhuolto ovat hyvinvointivaltion aikaansaannoksia. Hyvinvointivaltiota olivat erittäin vahvasti luomassa niin järjestäytyneet ammattiliikkeet kuin poliittinen vasemmistokin. Kuitenkaan mitään muulta poliittiselta kentältä poisottamatta tässä poliittisessa kehityksessä.

Ennen kuin kiroaa SAK:n, Akavan tai STTK:n syvimpään helvettiin, kannattaa muistaa mitä varten nämä keskusjärjestöt ja niiden jäsenyhdistykset ovat olemassa. Ja mitä ne ovat saaneet aikaan. Lukekaan Suomen sisäpoliittista historiaa vuosilta 1920-1970.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
teemu_s kirjoitti:
Lukekaan Suomen sisäpoliittista historiaa vuosilta 1920-1970.

Eipä kestä kiittää, kiitos itsellesikin.

Olen lukenut tuota historiaa vähän liiaksikin; toisaalta en edes ole yrittänyt kiistää liittojen positiivista vaikutusta suomalaisen yhteiskunnan kehittämisessä. Oma nuoleni on suunnattu liittoihin tätä nykyä siksi, että ne ovat täysin kykenemättömiä muutokseen. Useimmat elävät edelleen 70-lukua. Tiedän tämän liiankin hyvin. Kuulostelisin vain sitä ay-johtajaa, jolla olisi ryhtiä ottaa julkisesti puheenaiheeksi se todellinen solidaarisuus, joka valitettavasti tarkoittaa tietyistä eduista tinkimistä ja paikallisten sopimusten välitöntä ja laajamittaista käyttöönottoa. Siis asiallisesti, ei siten, että ollaan toisella puolella heti lakkauttamassa liittoja (lähinnä muutos=ay-retoriikka=orjatyövoima; ei ymmärrä). Miksi esimerkiksi Jyväskylän Liikenteen bussit (ko. yrityksen kaikki työntekijät ovat vakituisia ja ns. täysimääräisiä, osa-aikaisia ei ole) seisoo, kun kysymys on ainakin näennäisesti pk-seudun ongelmasta? Solidaarisuusmantra ja paskan valuminen (so. osa-aikaisuus jotenkin lurkkii nurkan takana) tänne pohjoiseen ei minusta ole kovin vakuuttavaa retoriikkaa. Enää ei voida myöskään devalvoimalla parantaa sitä kilpailukykyä.

Niin kauan kuin yksittäiset ay-pomot – tässä tapauksessa AKT:n Räty – voivat ja ajavat omia etujaan ja "vaalikampanjoitaan" lakkoaseella, niin jossain on ay-liikkeen perusajatus mennyt karille. Arvatkaa kuka on SAK:n seuraava puheenjohtaja? Kehen tällä yritetään vaikuttaa (vrt. ministerilista)?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös