Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 607 552
  • 16 329
Kyse on opintojen sisällöstä, lastentarhanopettajan koulutus yliopistossa (180 op) keskittyy käytännöss kokonaisuudessa kasvatustieteeseen ja varhaiskasvatukseen. Sosionomi AMK:n koulutusohjelma sisältää paljon muutakin, käytännössä sosionomit saavat lastentarhaopettajan pätevyyden 60 opintopisteen pedagogisilla opinnoilla.

Lastentarhanopettajan koulutus, KK – Opettajankoulutuslaitos

Opintopolku.fi
Niin sama 60 opintopistevaativuus on siellä yliopistossakin. Todellisuudessa sosionomit jotka suuntautuvat lastentarhanopettajiksi käyvät keskimäärin yli 100 opintopistettä varhaiskasvatusta. Lisäksi heiltä löytyy opintoja myös esimerkiksi lastensuojelusta jotka ovat todella tärkeitä päiväkotimaailmassa.

Käsittääkseni tässähän ei ole missään nimessä kyse nyt siitä, että sosionomin tutkinto koetaan nyt jotenkin vähempiarvoisena LTO-kanditutkintoon verrattuna. Kyse on nyt siitä, että kandit ovat koko kanditutkinnon ajan opiskelleet ja keskittyneet siihen, että heistä tulee aikanaan lastentarhanopettajia. Kaikki resurssit tuossa koulutuksessa on käytetty sitä silmällä pitäen, että kandit pystyvät tarjoamaan laadukasta varhaiskasvatusta ja -opetusta. Mihinkään muuhun ammattiin ei tuolla koulutuksella voi käytännössä hakea ja lisäksi yliopistossa opiskelevat ovat jo opiskelun alussa tienneet, mihin ammattiin he valmistuvat.

Sosionomeilla on taas todella paljon eri ammatteja, joihin tuolla tutkintonimikkeellä voi hakeutua. Väitän, ettei iso osa sosionomikoulutukseen hakeutuvistakaan varmasti voi sanoa, mihin alalle he loppujen lopuksi erikoistuvat. Tästä johtuen ei sosionomin koulutuksen aikana ole mitenkään mahdollista keskittyä samalla tavalla varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan kuin yliopistossa. On mun mielestä aivan luonnollinen suunta, että varhaiskasvatuksessa halutaan lisätä LTO-kandien määrää.

Samalla en voi olla ihmettelemättä tätä lakkoa siitä jo mainitusta syystä johtuen, että lakiesityksen läpi mennessä, nykyisille virkasuhteille ei tapahdu yhtään mitään. Lain tullessa voimaan vuonna 2030, tulevat lastentarhanopettajat ovat jo kasvaneet siihen ajatukseen, että halutessasi lastentarhanopettajaksi, hakeudu yliopistoon.
Niin todellisuussa harva yliopistokoulutettu työskentelee edes päiväkodissa vaan jossain muualla ja myös iso osa käyttää tuota polkuna luokanopettajan koulutukseen. Tästä syystä niitä kandeja ei monessa päiväkodissa ole yhtäkään vaikka niitä jatkuvasti koulutetaan. Ja kuten ylhäällä jo mainittu niin noita opintopisteitä varhaiskasvatuksesta käydään keskimäärin yli 100 joten eroa ei juuri edes ole. Lisäksi kuten aiemmin kirjoitin, ei ole mitään tieteellistä näyttöä, että yliopistokoulutuksen saaneiden opetus olisi parempaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin sama 60 opintopistevaativuus on siellä yliopistossakin. Todellisuudessa sosionomit jotka suuntautuvat lastentarhanopettajiksi käyvät keskimäärin yli 100 opintopistettä varhaiskasvatusta. Lisäksi heiltä löytyy opintoja myös esimerkiksi lastensuojelusta jotka ovat todella tärkeitä päiväkotimaailmassa...

No, minä katsoin kasvatustieteen perus- ja aineopinnot sekä varhaiskasvatukseen liittyvät harjoittelut ja kandityön eduksi tässä vaiheessa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitä siellä opetetaan? Minun nuoruudessani ei menty tarhaan. Tuskin siellä mitään Shakespearea luetaan nykyisinkään. Pidän lastentarhanopettajia ihan pilipalijenginä, jota on turha kouluttaa liikaa, kun se on kuitenkin jotain leikkimistä ja laulamista. Tämä maa on mennyt liiallisen koulutuksen tielle.

Yliopistokoulutus nostaa palkkoja. Mitä alhaisempi koulutustaso, sitä halvempaa työvoimaa saamme.

Vaikka hieman "värityksen" makua onkin tässä kommentissa, on siinä myös pieni totuuden siemenkin. Kuten jo edellä on mainittu, lasten kanssa olemisessa on luontaisella osaamisella ihan koulutuksesta riippumatta aika iso merkitys. Se että väkeä ylikoulutetaan jokaiseen perushommaan käy kyllä yhteiskunnalle kalliiksi. Koulutus ei takaa välttämättä tässä yhtään mitään.

Arvostan lastentarhanopettajia suunnattomasti. Itse luokanopettajana en lähtisi tuohon duuniin edes nykyisillä eduillani eli pitkillä lomilla ja lyhyemmällä työajalla. Joskushan sitä ihmeteltiin miksi meikäläiset ovat maistereita, en ole ihan varma onko se välttämätöntä. No palkkaa sillä saatiin lisää vrt.LTO.

Suurin mysteeri tässä on se että ihmiset kyllä hakeutuessaan eri aloille tietävät ammattinsa hyvät ja huonot puolet mutta sitten hetken töitä tehtyään ovat unohtaneet tämän ennakkotiedon ja alkavat ajaa etujaan suureen ääneen. Ammatinvalintakysymys.

Tässä aiheeseen liittyvää juttuakin
Yrittäjä-isä Markus lyttää varhaiskasvattajat ”ringissä seisoviksi sosionomeiksi” ja vastustaa heidän lakkoaikeitaan - Näin vastaa lakkoliiton pomo
 
No, minä katsoin kasvatustieteen perus- ja aineopinnot sekä varhaiskasvatukseen liittyvät harjoittelut ja kandityön eduksi tässä vaiheessa.
Ja ihan samat harjoittelut (itse asiassa taitaa tätäkin olla vähän enemmän) ja opinnäytetyön (tämäkin taitaa olla itseasiassa vähän laajempi) se sosionomikin suorittaa. Ja ne opinnotkin on samat tohtorit yms suunnitellut mutta se koulutus vaan muuttuu jotenkin paremmaksi siellä yliopistorakennuksessa.
 
Suurin mysteeri tässä on se että ihmiset kyllä hakeutuessaan eri aloille tietävät ammattinsa hyvät ja huonot puolet mutta sitten hetken töitä tehtyään ovat unohtaneet tämän ennakkotiedon ja alkavat ajaa etujaan suureen ääneen. Ammatinvalintakysymys.

Tässä aiheeseen liittyvää juttuakin
Yrittäjä-isä Markus lyttää varhaiskasvattajat ”ringissä seisoviksi sosionomeiksi” ja vastustaa heidän lakkoaikeitaan - Näin vastaa lakkoliiton pomo
Ja osa on myös työskennellyt alalla pitkään ja siinä ajassa palkka on noussut ihan naurettavan vähän. Ja tuo juttuhan on jonkun trollin tekosia, kohokohtana syyllistetään sosionomeja (miksi juuri sosionomeja eikä lastenhoitajia ja kandeja) siitä, että töissä voi olla vain yksi työntekijä klo 16.45. Olisikohan tässä syy esimerkiksi työnantajassa eikä työntekijöissä vai tulisiko työpaikalla hillua ihan ilmaiseksi omalla vapaa-ajalla. Kiinnostaisi myös tietää miten Markus on erottanut sosionomit muista työntekijöistä ja millä meriiteillä hän arvioi muiden ammattitaitoa. Erikoista, että koko juttua on edes julkaistu sillä aika hataralla pohjalla on.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Suurin mysteeri tässä on se että ihmiset kyllä hakeutuessaan eri aloille tietävät ammattinsa hyvät ja huonot puolet mutta sitten hetken töitä tehtyään ovat unohtaneet tämän ennakkotiedon ja alkavat ajaa etujaan suureen ääneen. Ammatinvalintakysymys.

Siis miksi ihmeessä ihmiset eivät saisi ajaa omia etujaan työasioissa? Yrityksille on ihan käsittääkseni ihan hyväksyttyä tehdä mitä haluavat jos se on niiden etujen mukaista niin miksi ihmisille ei sallita samaa asiaa.
 
K

kiwipilot

Täällä kyllä kaksi urpoa tekee kaikkensa todistaakseen sen, että varhaiskasvatukseksi ei riitä pelkkä rään syöminen hiekkalaatikolla tai Hitler jugendin leikkiminen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

scholl

Jäsen
Olen pitänyt sinua aina flamettajana ja trollina, käsitys vaan vahvistuu. Älykäs kaveri ymmärtäisi, että Suomen kaltaisen pikku maan ainoa keino pärjätä maailmalla, on osaaminen. Laadukkaalla varhaiskasvatuksella on iso rooli suomalaisessa koulutusjärjestelmässä. Mutta kyllähän sinä nämä tiesit, kunhan vaan haluat väriä keskusteluun.

Kerropa mikä varhaiskasvatuksen osaaminen nyt sitten on? Julkinen talous on alijäämäinen, joten minä haluan säästää. Emme voi säästää, jos halutaan koko ajan lisää palkkaa. Minä haluan kasvattaa tuloeroja ja satsata huippukoulutukseen. Luoda yksiköitä, jotka pärjäävät vertailussa Harvardin ja vastaavien kanssa. Ei minulle ole mitenkään keskeistä, että jokainen koulutetaan hyvin. Seurauksena on silloin vain keskinkertaista skeidaa, jossa kukaan ei ole huipputasoa. Minusta sinä et ymmärrä mitään huippukoulutuksessa. Jos lapsi olisi minun valmennuksessa, hän osaisi lukea 3 vuotiaana. Mitä siellä oikeasti opetetaan siellä lastentarhassa mihin tarvitsee jotain yliopistotutkintoa, kun tuntuu, etteivät lapset kuitenkaan osaa mitään? Minun lapsuudessani lastentarhoihin ei ainakaan porvariperheissä edes menty, enkä usko, että nyt olisi jääty jostain laadukkaasta varhaiskasvatuksesta paitsi, mitä työläiset saivat. Silloin opeteltiin itse asioita varmasti paljon enemmän kuin mitä opettivat niissä lastentarhoissa. Se on aivan varma. Vaatimustaso on siellä niin alhainen, etteivät he opi mitään ihmeellistä ja tyhmät lapset hidastavat ja häiriköivät. Se on ajanviettopaikka se tarha, missä ei sinänsä ole mitään pahaa, sillä ehtiihän lapsi opiskella myöhemminkin, mutta lapsellista väittää, että ne tyypit opettaisivat siellä mitään laadukasta.

Yksityiset, vieraskieliset lastentarhat ovat asia erikseen. Jos minulla olisi lapsia, niin järjestäisin niin, että he menisivät ranskankieliseen päiväkotiin ja sen jälkeen saksalaiseen kouluun. Silloin kielitaito tulisi kuntoon.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuli myös luettua tuo juttu tästä yrittäjä-isä Markuksesta. Omalla oikealla koko nimellä esiin tällaiset Markukset. Vihaksi pisti tuo juttu ja pakko sanoa, että en toivo Markukselle mitään hyvää hänen elämässään. Etuoikeutetulta kusipäältä vaikuttaa.
Tää on kyllä aina huimaa keskustelua tämä varhaiskasvatus ja lasten kasvatus muutenkin. 5 sekunnin rojut ränniin tekee ihmisestä kasvatuksen asiantuntijan, joka voi sen jälkeen täysin faktana kertoa muille miten nämä asiat menee. Oli se sosionomi tai opettaja tms. niin on käyttänyt siihen opiskeluun kuitenkin paljon mittavamman ajan kuin mitä se rojujen ränniin laittaminen kesti.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tää on kyllä aina huimaa keskustelua tämä varhaiskasvatus ja lasten kasvatus muutenkin. 5 sekunnin rojut ränniin tekee ihmisestä kasvatuksen asiantuntijan, joka voi sen jälkeen täysin faktana kertoa muille miten nämä asiat menee. Oli se sosionomi tai opettaja tms. niin on käyttänyt siihen opiskeluun kuitenkin paljon mittavamman ajan kuin mitä se rojujen ränniin laittaminen kesti.

Niinpä.

Todella erikoista, että tuollainen paska-juttu on ylipäätään edes julkaistu. En ole itse varhaiskasvatusalalla, mutta sen verran läheltä tulee esimerkiksi lastenhoitajan työarkea seurattua, että on ihme ettei nykyistä useampi pala loppuun. Varsinkin vuoropäiväkodeissa vuorot ihan mitä sattuu, lapsia on hirveä määrä siihen nähden paljonko on hoitajia vuorossa, vanhemmat ovat hankalia (onneksi kuitenkaan suurin osa ei niin kusipäisiä kuin kakkapää-Markus)... Palkka on aivan paska ja nyt sitten pitäisi muka alkaa ylikouluttaa väkeä. Luullaanko hallituksessa tosiaan, että arki päiväkodeissa koostuu pedagogisten menetelmien toimivuuden testaamisesta? Kuten sanottua, en ole varhaiskasvatusalalla, mutta sen mitä olen sitä läheltä seurannut, niin kyllä se tuntuu koostuvan ihan siitä, että saadaan isoimmat riidat lasten välillä estettyä ja että jokainen saa ruokaa ym...

Edelleen olen sen verran vihoissani tuosta jutusta, että jos saisin Markuksen oikean henkilöllisyyden tietooni, pyrkisin kyllä jollain tavalla vaikeuttamaan esim. hänen yritystoimintaansa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jos se lastentarhanopettajan palkka pyörii siellä 2200-2500 välissä (kuten se nyt ilmeisesti pyörii), niin onhan tuo nyt ihan naurettavan huono liksa. Yliopistotasoinen koulutus, iso vastuu työssä ja tuo työn arvo jonka taitamista ei voi edes mitata rahassa.

Huvittaa sitä taustaa vasten kun saan itse ihan reippaasti enemmän liksaa ja pääsen työssäni ns. ihan vitusti helpommalla, vaikka onkin 3-vuorotyötä.

Ihan kohtuulliselta kuulostaisikin että tuo lastentarhanopettajan palkka voisi ainakin jonkun työvuoden jälkeen alkaa selvästi kolmosella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Niin, yliopistosta tulevat lastentarhanopettajathan ovat siis kandeja eivät maistereita ja itseasiassa sosionomin tutkinto on hieman pidempi.

Pätevyys tulee lastentarhanopettajan kandiohjelmassa, mutta trendinä ja sisäänotoissa on jo aika kauan pääasiallisesti otettu suoraan maisteriin, jonka myötä maisterien määrä on huomattavasti kasvanut. Seminaarien fuusioinneista on jo sen verran aikaa, että vanhamuotoisia ei-kumpaakaan ei enää järin ole. Ylemmän korkeakoulututkinnon asiassa tosin mainitsin lähinnä siksi, että se on ollut mm. OAJ:n tavoitelistalla ja jonkin verran myös ministeriötasolla.
 
Pätevyys tulee lastentarhanopettajan kandiohjelmassa, mutta trendinä ja sisäänotoissa on jo aika kauan pääasiallisesti otettu suoraan maisteriin, jonka myötä maisterien määrä on huomattavasti kasvanut. Seminaarien fuusioinneista on jo sen verran aikaa, että vanhamuotoisia ei-kumpaakaan ei enää järin ole. Ylemmän korkeakoulututkinnon asiassa tosin mainitsin lähinnä siksi, että se on ollut mm. OAJ:n tavoitelistalla ja jonkin verran myös ministeriötasolla.
Nämä maisterit eivät päiväkodeissa siis kyllä työskentele kuin erittäin harvoin, pois lukien päiväkodin johtajat joihin nuo tulevaisuuden tavoitteetkin kohdistuvat. Eli, että johtajan tulisi olla maisteri. Tämä koko vertailu on siis kandi vs sosionomi.
 
Jos se lastentarhanopettajan palkka pyörii siellä 2200-2500 välissä (kuten se nyt ilmeisesti pyörii), niin onhan tuo nyt ihan naurettavan huono liksa. Yliopistotasoinen koulutus, iso vastuu työssä ja tuo työn arvo jonka taitamista ei voi edes mitata rahassa.

Huvittaa sitä taustaa vasten kun saan itse ihan reippaasti enemmän liksaa ja pääsen työssäni ns. ihan vitusti helpommalla, vaikka onkin 3-vuorotyötä.

Ihan kohtuulliselta kuulostaisikin että tuo lastentarhanopettajan palkka voisi ainakin jonkun työvuoden jälkeen alkaa selvästi kolmosella.
Niin palkka on surkea varsinkin siihen nähden, että työntekijöistä on huutava pula. Ja toki ainakin Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat keskenäät sopineet etteivät nosta palkkoja yli tessin. Ei oikein markkinatalous toteudu.
 
Kerropa mikä varhaiskasvatuksen osaaminen nyt sitten on? Julkinen talous on alijäämäinen, joten minä haluan säästää. Emme voi säästää, jos halutaan koko ajan lisää palkkaa. Minä haluan kasvattaa tuloeroja ja satsata huippukoulutukseen. Luoda yksiköitä, jotka pärjäävät vertailussa Harvardin ja vastaavien kanssa. Ei minulle ole mitenkään keskeistä, että jokainen koulutetaan hyvin. Seurauksena on silloin vain keskinkertaista skeidaa, jossa kukaan ei ole huipputasoa. Minusta sinä et ymmärrä mitään huippukoulutuksessa. Jos lapsi olisi minun valmennuksessa, hän osaisi lukea 3 vuotiaana. Mitä siellä oikeasti opetetaan siellä lastentarhassa mihin tarvitsee jotain yliopistotutkintoa, kun tuntuu, etteivät lapset kuitenkaan osaa mitään? Minun lapsuudessani lastentarhoihin ei ainakaan porvariperheissä edes menty, enkä usko, että nyt olisi jääty jostain laadukkaasta varhaiskasvatuksesta paitsi, mitä työläiset saivat. Silloin opeteltiin itse asioita varmasti paljon enemmän kuin mitä opettivat niissä lastentarhoissa. Se on aivan varma. Vaatimustaso on siellä niin alhainen, etteivät he opi mitään ihmeellistä ja tyhmät lapset hidastavat ja häiriköivät. Se on ajanviettopaikka se tarha, missä ei sinänsä ole mitään pahaa, sillä ehtiihän lapsi opiskella myöhemminkin, mutta lapsellista väittää, että ne tyypit opettaisivat siellä mitään laadukasta.

Yksityiset, vieraskieliset lastentarhat ovat asia erikseen. Jos minulla olisi lapsia, niin järjestäisin niin, että he menisivät ranskankieliseen päiväkotiin ja sen jälkeen saksalaiseen kouluun. Silloin kielitaito tulisi kuntoon.
Pakko kai sun on trolli olla tai sitten oot kyllä harvinaisen hukassa lasten kasvatuksen ja oppimisen kanssa. Pidän myös todella erikoisena ajatusmaailmaa jossa julkisen talouden alijäämäisyyden vuoksi joidenkin palkka tulisi olla liian alhainen ja markkinatalouden vastainen. Kyllähän kaikille tulee maksaa ihan työnteon ja kysynnän mukaista palkkaa ja sitten päättää erikseen se millaisia palveluja halutaan ja mihin on varaa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En tosin ymmärrä, miksi lastentarhassa pitää olla akateeminen loppututkinto. Käsittääkseni ihmiskunta on pärjännyt kohtuullisesti lastenhoidossa ilman koulutusta. Ihan kuin se olisi geeneissä. Se on arvomaailma ja ihmistyyppikysymys kuka pärjää lasten kanssa noin pääosin. Itse kun vein lapsiani tarhaan, niin pelkkä eteisessä vierailu sai hermot romahduspisteeseen. Harvinaisen vittumainen paikka.
Kyllähän isossa osassa maailmaa edelleen "mutulla" pärjätään ja hyvin taputellaan lannasta tiiliä asuintaloihin. Itse pidän erittäin hyvänä, vaikkakin myöhässä tähänkin on herätty, sitä jos Suomessa saadaan opetusta "tehostettua" ja täten valmistusmisikiä alenettua.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Niin palkka on surkea varsinkin siihen nähden, että työntekijöistä on huutava pula. Ja toki ainakin Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat keskenäät sopineet etteivät nosta palkkoja yli tessin. Ei oikein markkinatalous toteudu.
Tämä jos mikä on käsittämätöntä kun vertaa kuinka tiukkoja on yksityisen puolen säätely kaikessa vapaata kilpailua estävässä sopimisessa, luulisi tällaisen rajoittamisen olevan jonkin EY-lain vastainen...
 

scholl

Jäsen
Minusta on epärehellistä tuollaiset korulauseet, että nostetaan esille koulutuksen merkitys, mutta sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Esimerkiksi peruskoulussa ei vaadita mitään, eikä opeteta juuri mitään. Tuo, että koulu on lapsellisen helppoa, on mielestäni edesvastuutonta. Se on vähän sama kuin hehkutetaan kuinka tärkeätä on hyvä fyysinen kunto ja väitetään heti perään, että 2000m Cooperissa on hyvä kunto. Nostaisin heti vaatimustason peruskouluissa kymmenkertaiseksi. Itsekin jouduin olemaan siellä yhdeksän vuotta peruskoulussa ja kolme vuotta lukiossa, eikä ollut ihmeemmin tekemistä. Koskaan ei asiasta puhuta julkisuudessa. Uutisissa jauhetaan skeidajuttuja kuten sellaisia tarinoita, että lapset ovat väsyneitä. En tajua, kuka niitä sellaisia juttuja lehdistölle syöttää. Onko se niin, että opettajat ovat epäpäteviä, niin he sitten haluavat pelata mediapeliä? Miksei tunnusteta, että ollaan niin laiskoja, ettei viitsitä luoda sellaista ympäristöä, jossa jokainen saa kunnollista, haastavaa valmennusta. Monesti tuntuu myöskin, että opettajat ovat yksinkertaisesti niin tyhmiä, että he eivät voi laittaa sinne mukaan mitään syventävää sisältöä, koska eivät itse tajuaisi niitä asioita. Tosin tämä ei ole aina niin, mutta monesti on. Se on vähän sama juttu kuin aikanaan, kun menin Valmennuskeskuksen kurssille, kun piti pyrkiä korkeakouluun ja tajusin siellä kurssilla, että osaan ne asiat paremmin kuin luennoitsijat ja voisin itse ihan hyvin vetää ne luennot. Tosin tajusin myös samoihin aikoihin sen, miksi en itse haluaa opettaa asioita. Moni halusi nimittäin kysyä minulta asioita ja kerran kun yksi neitokainen halusi matematiikan apua, niin hän kysyi: miksi x pitää ratkaista. Siis jos ei pyritä ratkaisemaan yhtälöä, vaan pohditaan miksi se pitää ratkaista, niin silloin kyllä loppuu ymmärrys. Niinpä olen ottanut sellaisen Nallemaisen asenteen. Jos on liian hölmöjä juttuja, niin huudan jotain tyyliin "painu vittuun". En jaksa mitään pr:ää vetää.

Se oli mielenkiintoista lukea noita Elina Lepomäen ajatuksia tänään. Iltalehdessä hän kertoi seuraavaa:
Lepomäki kertoo tavanneensa Jyrki Kataisen entisen avustajan, joka oli arvellut, että "olemalla rehellisesti sitä mitä olemme, emme voi olla suurin puolue".

- On käsittämätön harhaluulo ajatella, ettei kokoomuslaisella politiikalla voisi saada kansansuosiota, myös ja erityisesti rehellisillä puheilla. Varmaan ei saa, jos on sekoittanut kokoomuslaisuuden kaverikapitalismiin ja juustohöyläpolitiikkaan, Lepomäki kirjoittaa.

Olen tietyllä tavalla samaa mieltä. Miksi oikeistolaisuutta pitäisi hävetä? Täälläkin demarit yrittävät kääntää asiat toistepäin. Älykäs oikeistolainen ei muka ole tosissaan, mutta tyhmä demari on. Siis jos oikein karrikoiden sanotaan. Minusta se pitäisi mennä niin, että tehdään analyysi ja toimitaan sen mukaan, mikä on omasta mielestä oikea tapa toimia. Se saa joko kannatusta tai ei, mutta että pitäisi näytellä. Itsekään en ole koskaan pitänyt juustohöylämeiningistä. Olen avoimesti puhunut jo kymmenkunta vuotta sitten tavoitteestani laskea palkkoja, siirtää vanhukset haja-asutusalueille, halventaa asuntojen hintaa ja luopua kokonaan asumistuesta jne. Samoin olen puhunut siitä, että tuloeroja pitää lisätä jne. Minusta ne ratkaisut lisäisivät hyvinvointia ja pidemmän päälle oikeudenmukaisuus lisääntyisi ja se toisi kannatusta.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
@scholl voi siis vetää edellisestä viestistäsi johtopäätöksen että olisit oppinut lukemaan, laskemaan matemaattisia yhtälöitä, oppinut kemiaa ja fysiikkaa sekä eri kieliä ihan ilman koulua ja olisit siellä tänään missä olet? Siis ihan täysin ilman koulua ja koulutusta, koska juuri tuossa yllä sano että koulu ei vaadi yhtään mitään, eli se ei myöskään opeta mitään jossei se mitään vaadikaan.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
@scholl voi siis vetää edellisestä viestistäsi johtopäätöksen että olisit oppinut lukemaan, laskemaan matemaattisia yhtälöitä, oppinut kemiaa ja fysiikkaa sekä eri kieliä ihan ilman koulua ja olisit siellä tänään missä olet? Siis ihan täysin ilman koulua ja koulutusta, koska juuri tuossa yllä sano että koulu ei vaadi yhtään mitään, eli se ei myöskään opeta mitään jossei se mitään vaadikaan.

Tähän voisi lisätä että koulun ainut tehtävä ei ole opettaa perustaitoja ja ns.kivijalkaa jatko-opintoja varten vaan opetella ihan perustaitoja käyttäytymisessä ja sosiaalisissa taidoissa muuten. Koulussa olisi tarkoitus opetella olemaan myös ihmisiksi,toki näin myös päiväkodeissa. Tässä tullaan siihen jossa näen että kasvatustieteen tutkinnolla on merkitystä. Tosin nenän ja perseen pyyhkimistähän tuo on suureksi osaksi päiväkodeissa joten en oikein ymmärrä itsekään tämän lain päämäärää.

Yläkoulun maikat hallitsevat asiaosaamisen mutta kasvattamisesta eivät tiedä monesti mitään. Molempia tarvitaan. No joo alakoulun puolella ei ofle kyllä tarvinnut itse kirjoihin paljon vilkuilla. Siellä asia on kevyttä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tähän voisi lisätä että koulun ainut tehtävä ei ole opettaa perustaitoja ja ns.kivijalkaa jatko-opintoja varten vaan opetella ihan perustaitoja käyttäytymisessä ja sosiaalisissa taidoissa muuten. Koulussa olisi tarkoitus opetella olemaan myös ihmisiksi. Tässä tullaan siihen jossa näen että kasvatustieteen tutkinnolla on merkitystä.

Ja tästä kappaleesta voikin vetää myös sen johtopäätöksen, että ei, @scholl ei koulussa hirveämmin ole viihtynyt...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Insinööri on nyt aika pahasti ulkona. Jos sinulla on omia lapsia lastentarhassa, pyydä heitä esittelemään omat suunnitelmat. Voit yllättyä.
Insinööri on nyt aika pahasti ulkona. Jos sinulla on omia lapsia lastentarhassa, pyydä heitä esittelemään omat suunnitelmat. Voit yllättyä.
Ehkä tilanne on sitten muuttunut siitä kun viimeksi kävin tarhassa. Omat lapset on jo yliopistossa, että onhan tosta jo aikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös