Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 400 374
  • 15 502

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta voisi. Minimipalkka tarvittaisiin ilman muuta, mutta en ole ihan varma, pitäisikö sen olla 1 yhteinen, vai vähän alan mukaan. Tuo jälkimmäinen olisi vähän pienempi muutos nykyiseen.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kai jokainen saa omilla rahoillaan tehdä mitä vaan, vai pitäisikö AY liikkeellä olla joku veto-oikeus tähänkin, kun näköjään eduskunnan päätöksiin pitäisi olla.
Jos on sovittu tuollaisesta paikallisesta erästä, niin yleensä kai siihen sisältyy ajatus, että paikallisesti neuvoteltaisiin, miten se jaetaan. Toki jos lopullinen päätös on jätetty työnantajalle, niin totta kai tämä voi sanella yksipuolisesti, miten jako menee. Sitten seuraavaan hengenvetoon voikin päivitellä sitä, ettei Suomessa ole toimivaa paikallisen sopimisen kulttuuria.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eihän näissä lauseissa ole mitään järkeä. Ei miestenkään sopimuksen peruste _tietenkään_ olisi sukupuoli vaan munien omistajien kerhoon kuuluminen. Tämän ei kaivata mitään hassunhauskaa kirjoittelija-lisäystä sukupuolista.

Muun syyn keksimisestä huolimatta syntyisi lähtökohtaisesti tasa-arvolain syrjintäolettama, jossa näyttövelvollisuus on työnantajalla.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Jos on sovittu tuollaisesta paikallisesta erästä, niin yleensä kai siihen sisältyy ajatus, että paikallisesti neuvoteltaisiin, miten se jaetaan. Toki jos lopullinen päätös on jätetty työnantajalle, niin totta kai tämä voi sanella yksipuolisesti, miten jako menee. Sitten seuraavaan hengenvetoon voikin päivitellä sitä, ettei Suomessa ole toimivaa paikallisen sopimisen kulttuuria.

Meillä paikallinen erä palkankorotuksesta on 0,4%. Jos sopuun ei päästä, niin työnantaja saa päättää miten jakaa rahan. Toivottavasti saadaan joku järkevä ratkaisu.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ei ole tarvetta jos hakaniemestä kysytään. Kaikki voidaan päättää SAK:n keskuskomiteassa.

Kyllä siihen on halua, jos sitä vaan aidosti halutaan tehdä. Meillä tuo ryssää keskijohdon munattomuuteen, ja pelkoon tehdä itsenäisiä päätöksiä. Meidän yhdessä yksikössä pitäisi neuvotella kikyn toteutustavasta, mikä palvelee yksikön toimintaa parhaiten. Tämä yksikön vetäjä ei uskalla edes sanoa mitään, "ennenkuin saa ohjeistusta ylempää". Mahtavaa neuvotella tuollaisen kaverin kanssa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ei kai se jonkun osastopäälikön vika ole jos sille on sanottu, että "ohjeita tulee perässä". Pitäisikö ruveta sooloilemaan?
No kun heitä on ohjeistettu, että paikallista sopimista saa tehdä. Ja siihen jopa kannustetaan. Ja ei puhuta mistään osaston päälliköstä, vaan ihan maantieteellisen alueen liiketoiminnan päälliköstä. Olen siis sopinut, että työajoista, kikystä yms sovitaan aina paikallisesti, asiakasvaateet huomioon ottaen. Ja tämä on siis johdon kautta infottu myös noille päällikölle.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No kun heitä on ohjeistettu, että paikallista sopimista saa tehdä. Ja siihen jopa kannustetaan. Ja ei puhuta mistään osaston päälliköstä, vaan ihan maantieteellisen alueen liiketoiminnan päälliköstä. Olen siis sopinut, että työajoista, kikystä yms sovitaan aina paikallisesti, asiakasvaateet huomioon ottaen. Ja tämä on siis johdon kautta infottu myös noille päällikölle.
Firmassa on siis paska johto. Tuohan on tietenkin perseestä ja työmarkkinoiden toimiessa fiksumpi ja osaavampi henkilökunta voisi vaihtaa parempiin hommiin ja evoluutio hoitaisi paskoja pomoja pitävät firmat markkinoilta. Myös työntekijöiden kuuntelu olisi enempi agendalla jos työntekijällä olisi vaihtoehto.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Firmassa on siis paska johto. Tuohan on tietenkin perseestä ja työmarkkinoiden toimiessa fiksumpi ja osaavampi henkilökunta voisi vaihtaa parempiin hommiin ja evoluutio hoitaisi paskoja pomoja pitävät firmat markkinoilta. Myös työntekijöiden kuuntelu olisi enempi agendalla jos työntekijällä olisi vaihtoehto.

Noh, toi nyt eskaloituu ehkä enemmänkin yhteen henkilöön. Ja siihenkin saa vauhtia, kun laittaa maileihin CC:ksi riittävän korkealla istuvia henkilöitä. Vituttaa vaan, kun asia olisi hoidettavissa heti, mutta siihen kuluu tuon muniin puhaltelun takia toista viikkoa. Ja eipä tuo mitenkään tavatonta ole muuallakaan, mitä olen kuullut itse.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.. Ja eipä tuo mitenkään tavatonta ole muuallakaan, mitä olen kuullut itse.

Yllättävän paljon on korkeillakin jakkaroilla jengiä jota itse en palkkaisi mihinkään hommiin. Olen ihmetellyt koko työurani tätä ihmeellisyyttä. Ihmisten näkemys toisistaan vaihtelee aika paljon. Toisen mielestä harkitseva ja fiksu voi olla toisen mielestä täysi urpo perseennuolija. Tiedä sitten kuka on oikeassa milloinkin.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Yllättävän paljon on korkeillakin jakkaroilla jengiä jota itse en palkkaisi mihinkään hommiin. Olen ihmetellyt koko työurani tätä ihmeellisyyttä. Ihmisten näkemys toisistaan vaihtelee aika paljon. Toisen mielestä harkitseva ja fiksu voi olla toisen mielestä täysi urpo perseennuolija. Tiedä sitten kuka on oikeassa milloinkin.

No sepä. Ja harvoin myös nostetaan kättä pystyyn virheen merkiksi, esimerkiksi rekryissä. Tai muussakaan johtamisessa. Ihan kaikki kuitenkin tekevät virheitä. Tai sitten eivät vaan tee mitään.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Meillä paikallinen erä palkankorotuksesta on 0,4%. Jos sopuun ei päästä, niin työnantaja saa päättää miten jakaa rahan. Toivottavasti saadaan joku järkevä ratkaisu.
Tämähän se on se paskin juttu. Korotusten tulisi olla juuri toisinpäin kuin suurimmassa osassa tänä vuonna. Eli sen peruskorotuksen tulisi olla se pienempi 0,4% ja sen paikallisen erän se 1,2% jolla palkittaisiin niitä oikeasti hyviä työntekijöitä.

Tällä nykysysteemillä pitää työnantajan maksaa lisä myös niille huonommille työntekijöille sama kuin hyville.
Tai sitten jos sattuu olemaan hankalia yksilöitä mm. Luottamustehtävissä niin liittojen pelon takia pitää antaa "poliittisia korotuksia" kavereille joiden työpanos ei sitä mitenkään puolla.
Kun se pitäisi mennä juuri toisinpäin, että hyville annetaan paremmat korotukset kuin huonommille.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tämähän se on se paskin juttu. Korotusten tulisi olla juuri toisinpäin kuin suurimmassa osassa tänä vuonna. Eli sen peruskorotuksen tulisi olla se pienempi 0,4% ja sen paikallisen erän se 1,2% jolla palkittaisiin niitä oikeasti hyviä työntekijöitä.

Tällä nykysysteemillä pitää työnantajan maksaa lisä myös niille huonommille työntekijöille sama kuin hyville.
Tai sitten jos sattuu olemaan hankalia yksilöitä mm. Luottamustehtävissä niin liittojen pelon takia pitää antaa "poliittisia korotuksia" kavereille joiden työpanos ei sitä mitenkään puolla.
Kun se pitäisi mennä juuri toisinpäin, että hyville annetaan paremmat korotukset kuin huonommille.

Miten sinä työnantajana määrittelisit sen, miten palkankorotukset jaettaisiin 320 hengen firmassa, jossa on 12 yksikköä ? Miten sinä mittaroisit sen, kuka on minkäkin korotuksen ansainnut ? Työnantajana sinun pitää kuitenkin pystyä perustelemaan jokaikinen korotus erikseen, joko henkilöstölle suoraan, tai sen edustajalle ?
Esimerkiksi minun palkkani on reilusti alle mediaanin meidän firmassa, ja silti aion ajaa samaa korotusta kaikille. Mun kohdalla tuo korotus tarkoittaa huimaa 20 sentin korotusta tuntipalkkaan.
Uskon että pätevien työntekijöiden liittämiseen on paljon parempiakin tapoja, kuin antaa heille 10 senttiä tunnissa enemmän liksaa kuin muille.

Tai jos vaikka kannustaisit niitä sinun vähän heikompia duunareita kohottamaan osaa osaamistaan, motivaatiotaan, tai mistä se ikinä kiinni onkin ? Uskon, että niillä saat paljon parempia tuloksia, kun eväömältä heiltä sen 10 sentin korotuksen.

Rakenna heille mielummin oikeasti kannustava heko-palkkaus vaikka. Sellainen joka toimii, kannustaa ja motivoi. Liitä siihen vaikka tulospalkkaus.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@Janiz80
Onhan nuo toisten vuosien korotukset sellaisia, missä paikallisen osan määrä on suurempi, kuin yleiskorotusten. Mutta haluaisin oikeasti kuulla sun tavan hoitaa sen jakamisen ?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Miten sinä työnantajana määrittelisit sen, miten palkankorotukset jaettaisiin 320 hengen firmassa, jossa on 12 yksikköä ? Miten sinä mittaroisit sen, kuka on minkäkin korotuksen ansainnut ? Työnantajana sinun pitää kuitenkin pystyä perustelemaan jokaikinen korotus erikseen, joko henkilöstölle suoraan, tai sen edustajalle.
Helppo tapa olisi jakaa potti kahteentoista osaan ja jättää niiden jakaminen ko yksiköiden johtajille. Jos hieman haluaisi hifistellä niin sitten katsoisi ko. yksiköiden tuloksia ja keskipalkkoja ja tekisi painostuksia yksiköille jaettaviin summiin niiden pohjalta.

Minä en ymmärrä mikä tuossa on vaikeaa. Niin perus johtamiscase kuin vain voi ainakin yksityisessä liiketoimintaa harjoittavassa yhtiössä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Helppo tapa olisi jakaa potti kahteentoista osaan ja jättää niiden jakaminen ko yksiköiden johtajille. Jos hieman haluaisi hifistellä niin sitten katsoisi ko. yksiköiden tuloksia ja keskipalkkoja ja tekisi painostuksia yksiköille jaettaviin summiin niiden pohjalta.

Minä en ymmärrä mikä tuossa on vaikeaa. Niin perus johtamiscase kuin vain voi ainakin yksityisessä liiketoimintaa harjoittavassa yhtiössä.
Älä nyt tuu antamaan mitään hyvää mallia tähän, kun haluaisin tietää, miten tuosta yhteisöstä @Janiz80 erottelisi hyvä ja huonot duunarit. Sinällään tuo sun malli on ihan toimiva.

Edit.
Sen verran vielä lisään, että haasteen meidän talossa tuohon tuo se, että yksiköissä on kovin erilaisia toimintoja, mistä tulee taloon rahaa huomattavan erilaisia määriä. Tuolloin ei voi nojata ihan suoraan yksikön tulokseen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Älä nyt tuu antamaan mitään hyvää mallia tähän, kun haluaisin tietää, miten tuosta yhteisöstä @Janiz80 erottelisi hyvä ja huonot duunarit. Sinällään tuo sun malli on ihan toimiva.
Ok, sovitaan etten tule kertomaan etten yksikönvetäjänä lähtisi ajatuksesta että korotus annettaisiin automaattisesti parhaille työntekijöille, vaan katsoisin että mitä palkkaa kukin saa ja kuka on jäänyt jälkeen osaamistasostaan/asenteestaan työtehtävien hoitamiseen. Jos parhaiden palkat on kunnossa niin ei korotusvaroja sinne kannata käyttää ainakaan kokonaan. Tämä ottamatta kantaa olenko tässä tilanteessa ollut 2018 korotusten jakamisten kanssa toissapäivänä vai en.

Ja toki yksiköiden suoriutumista voidaan arvioida muutoinkin kuin suoraan euroilla. Yleensä yksiköille jonkinlaisia tavoitteita asetetaan, joten niiden saavuttaminen olisi yksi varsin looginen tarkasteluperuste.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ja toki yksiköiden suoriutumista voidaan arvioida muutoinkin kuin suoraan euroilla. Yleensä yksiköille jonkinlaisia tavoitteita asetetaan, joten niiden saavuttaminen olisi yksi varsin looginen tarkasteluperuste.

Jep. Näinhän tuo pääsääntöisesti tulee menemään. Varsinkin kun meillä on suht nuori keski-ikä töissä, niin myöskään mitään valtaisia palkka-eroja ei ole. Jahka meillä saadaan tuo heko-palkkaus toimivaksi, niin mun mielestä sen voisi hyvin nostaa vaikutukseltaan 20%:Iin kokonaispalkasta.
Näen tuon hyvänä mallina työntekijöiden osaamisen kasvattamiseen, ja viimeinen valinta jää työntekijälle. Moniosaaminen on meillä ainakin karsinut painetta palkata lisää väkeä, kun saikkuja ja lomia on helpompi paikata olemassaolevalla porukalla.
Seuraava työsarka on mulla alkaa ajamaan tuohon firman+yksikön tulokseen pohjautuvaa tulospalkkausta.
 
Rakennusalalla pula tekijöistä: Vastavalmistuneet pyytävät enemmän kuin kokeneet – ”Odotus, että maksettaisiin 6000 e/kk heti” - Taloussanomat - Ilta-Sanomat

Linkin takaa tulee EK:n maksettu mainos rakennusalan verenimijöistä eli työntekijöistä. Koska työnjohdosta puuttuu määrällisesti tekijöitä, niin palkkaa ei kuitenkaan saisi pyytää. On väärin myös mennä kilpailijalle töihin, jos se maksaisi enemmän. Samalla toki muistetaan kertoa, että nuo kaverit saa sitten varmasti ensimmäisenä kenkää, kunhan taas päästään kenkää antamaan.

Jos sitten ilman sarkasmia hetkisen olisi itse, niin tuo antaa osviittaa siitä, että miten helppoa on työntekijöiden ilman liittoa sopia palkoista. Noita kavereita sentään tarvitaan kipeästi ja ovat vielä avainasemassa. Silti ei makseta pyyntiä, vaan ennemmin ollaan ilmeisesti vaikka ilman tekijää. Voisi ajatella samaa vaikka insinööreihin, niin valtaosa työnantajista riittää homman hoituvan jotenkin, eikä siitä guru-lisää pahemmin maksella sille joka varmasti hoitaa. Niin se vain menee.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Miten sinä työnantajana määrittelisit sen, miten palkankorotukset jaettaisiin 320 hengen firmassa, jossa on 12 yksikköä ? Miten sinä mittaroisit sen, kuka on minkäkin korotuksen ansainnut ? Työnantajana sinun pitää kuitenkin pystyä perustelemaan jokaikinen korotus erikseen, joko henkilöstölle suoraan, tai sen edustajalle ?
Esimerkiksi minun palkkani on reilusti alle mediaanin meidän firmassa, ja silti aion ajaa samaa korotusta kaikille. Mun kohdalla tuo korotus tarkoittaa huimaa 20 sentin korotusta tuntipalkkaan.
Uskon että pätevien työntekijöiden liittämiseen on paljon parempiakin tapoja, kuin antaa heille 10 senttiä tunnissa enemmän liksaa kuin muille.

Tai jos vaikka kannustaisit niitä sinun vähän heikompia duunareita kohottamaan osaa osaamistaan, motivaatiotaan, tai mistä se ikinä kiinni onkin ? Uskon, että niillä saat paljon parempia tuloksia, kun eväömältä heiltä sen 10 sentin korotuksen.

Rakenna heille mielummin oikeasti kannustava heko-palkkaus vaikka. Sellainen joka toimii, kannustaa ja motivoi. Liitä siihen vaikka tulospalkkaus.
Jos kyseisten yksiköiden pääliköt eivät siihen pysty niin ovat väärässä paikassa.
Ainakin omalla työpaikalla on helppo tehtävä kun voidaan käytännössä suoraan henkilökunnan osaamisen ja työtehtävien perusteella pisteyttää kaveri, mitä parempi osaaminen niin sen mukaan myös korotukset.
Toki lisäksi myös työntekijöiden joustavuus ja "oppimishalu" vaikuttavat korotuksiin, tietysti tapauksessa jossa pisteet ovat tasan niin lopulliseen ratkaisuun vaikuttaa myös kaveri itse.

Sanotaanko näin, että pätevien kanssa ei ole ollut missään vaiheessa ongelmia kun työtä tehdään urakkana ja se porkkana on vapaa-aika kun päivän työt saa parhaimmillaan tehtyä neljässä tunnissa ja silti tulee täysi 8h palkka.
Siihen lisäksi ylityöt kun niitä tarvitaan niin ei ole ollut juuri valittamista.

Heikoimmat kaverit ovat sitten näitä AY-jääriä jotka pitävät kiinni kaikesta mitä TES sanoo heidän edukseen tai jatkuvaa valitusta siitä kuinka joutuu tekemään "huonoja" hommia, no ei siinä tapauksessa tarvitse ihmetellä jos joustoa ei löydy toiseenkaan suuntaan.
Kyllä se vaan kummasti rupeaa noitakin motivoimaan jos muut saavat ne korotukset.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@Jani82
Selkeä mittarit ovatkin hyviä, ei siinä mitään. Meillä ei ihan noin hyvä tilanne joka paikassa ole. Varsinkin kun isoin painoarvo on työn määrällä ja laadulla.

Mistä asioista teillä jäärät pitävät kiinni kynsin ja hampain ? Itse olen varmasti meillä se isoin jäärä, mutta varmasti samalla yksi joustavimmista kavereista töissä. Tosin, se johtuu siitä, että se on molemminpuolista.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
@Jani82
Selkeä mittarit ovatkin hyviä, ei siinä mitään. Meillä ei ihan noin hyvä tilanne joka paikassa ole. Varsinkin kun isoin painoarvo on työn määrällä ja laadulla.

Mistä asioista teillä jäärät pitävät kiinni kynsin ja hampain ? Itse olen varmasti meillä se isoin jäärä, mutta varmasti samalla yksi joustavimmista kavereista töissä. Tosin, se johtuu siitä, että se on molemminpuolista.
Laatu ja työnmäärä vaikuttavat sitten lisäksi palkkaan muiden juttujen osalta.

Esim. nämä luottamusmiesten luottamustoimiin käytettävät tunnit (12h tämän kokoisessa paikassa), edellisen niin pääluottamusmiehen kuin työsuojeluvaltuutetun kanssa hommat hoidettiin ns. töiden ohessa ja jos jokupäivä oli tarvetta luottotunneille niin ne käytettiin.
Nyt kun henkilöt vaihtuivat niin tunnit pidetään on niille tarvetta tai ei ja niiden lisäksi ollaan harva se viikko neuvottelemassa asiasta kuin asiasta.
Edellinen työsuojeluvaltuutettu teki esim. niillä tunneillaan oikeasti turvallisuuteen vaikuttavia hommia kun tarkasti tiettyjä juttuja nykyinen istuu lähinnä siellä ja täällä puhuen paskaa.
Kuten myös oma suoja työvuorojen suhteen kun käytännössä kaikilla muilla hommat vaihtuivat vuorotyöhön niin suoja tuli peliin ja nyt sitten ollaan keskustelemassa liiton lakimiehen kanssa voiko heidätkin laittaa vuoroon.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@Jani82

Noh, meillä laatu ja määrä vaikuttavat yhtälailla, vaikka on yksiköitä, joissa tuota ei pystytä kunnolla mittaroimaan.

Ymmärrän ihan hyvin tuon, että noista tunneista pidetään kiinni. Mulla on vapautusta työstä 20h/vko, ja mulla ei kyllä ole mitään ongelmaa saada sitä aikaa kulumaan. Koska toimimme Etelä-Suomessa (Jyväskylä-Espoo), tuli mulla vuodessa työ-ajot 8500 kilsaa, kun kävin eri yksiköissä tapaamassa työntekijöitä. Lisäksi saa ihan melkein viikoittain setviä jotain palkkoihin/lomiin/pekkasiin liittyviä juttuja. Tällä hetkellä työn alla on tulospalkkauksen kehittelyä, kiky-mallista sopimukset sekä neuvottelut palkankorotuksien mallista. Lisäksi pitäisi miettiä porukan siirtämistä kokonaan kuukausipalkkauksen piiriin. Viimevuoden agenda oli koko palkkaus rakenteen uusiminen (heko-palkkaus).
Itse joustin viimekesänä niin, että en pitänyt yhtään lm-vapaata huhtikuun ja syyskuun välillä, koska ei saatu porukkaa töihin niin, että oltaisiin selvitty lomista. Sovittiin ta:n kanssa, että pidän pitämättömät päivät syksyllä, ja helmikuun alusta menin takaisin linjalle töihin, kun saatiin rästit pidettyä. Vaikka se sun mielestä näyttää siltä, että mitään ei tehtäisi, niin totuus saattaa olla silti erilainen. Sama homma pätee tsv-toimintaan.
Oletko ehdottanut mallia, missä lm olisi vaikka kaksi viikkoa töissä, ja kahtena viikkona pitäisi 24h lm-tunteja viikossa ? Jos se kerran aiheuttaa ongelmia tuotannossa ? Vai mikä siinä on se närästys sun kannalta ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös