Tuossa taitaa olla muutamakin ongelma:
1. Kun työntekijät saavat ottaa hävikkiä mukaansa niin hävikin määrä jostain mystisestä syystä kasvaa.
2. Mikäli tuote ei ole enää myynti eikä käyttökelpoinen voi työntekijä sairastua käyttäessään tuotetta.
Edit. Ja taitaisi olla tuollainen myös veronalainen etuus joten menisi aika byrokraattiseksi.
Lähtökohtaisesti sellaiset hävikkituotteet, joilla ei ole välitöntä riskiä pilaantumisesta, eli ovat kaikin puolin käyttökelpoisia, pitäisi lahjoittaa ruokajakeluihin tai vastaaviin. Täällä on järkyttäviä leipäjonoja eikä kaikille aina riitä niissäkään ruokaa, ja samalla isot kaupat lappavat tonnikaupalla täysin kuranttia kamaa biojätteeseen, ettei vain kukaan muukaan sitä safkaa itselleen saa.
Entisenä kaupan työntekijänä olen sitä mieltä, että pienenkin näpistyksen pitää johtaa kerta kerrasta välittömään työsuhteen purkuun. Työntekijöiden on aivan uskomattoman helppoa varastaa tavaraa, osastosta riippumatta, eikä ne satunnaiset reppujen kollaamiset henkilökunnan kulkuovilla luo kuin pienen jännitysmomentin. Itse olin kerran tuollaisessa, kun olin ennen työpäivää käynyt ostoksilla muualla ja onnistunut hävittämään kuitin siinä välissä johonkin, niin kyllähän siinä kylmä hiki valui selkää pitkin, vaikka itse tiesi olevansa täysin syytön. Onneksi ei ollut sulkuvuoro ja toinen kauppakin sijaitsi samassa kauppakeskuksessa, niin asian sai selvitettyä saman tien, mutta olihan se jännää, kun tiesi mahdolliset seuraukset.
Samoin kaikki lisä- ja ekstra-alet kavereille pitää olla juuri noin tiukasti sanktioituja, vaikka se sama tuote olisikin mennyt täysin sääntöjen mukaan myydyksi esim. tuntia myöhemmin samalla alella. Ei ne säännöt ole olemassa siksi, että niitä parhaansa mukaan venytetään joka välissä - koska eihän se nyt ole niin iso juttu, hei - vaan siksi, että homma ei mene muutaman yritteliään yksilön toimesta ihan villiksi länneksi. Jotkut säännöt voivat tuntua naurettavilta ja turhalta nipotukselta, mutta jos työntekijöitä on useita kymmeniä, niin ne ajavat asiansa.