Nyt kolmen vuoden aikana voisin väittää, että jos kaikkien menojen jälkeen jäi ylimääräistä taskun pohjalle sitten, että autonhuollon pystyi maksamaan palkasta kertyneillä säästöillä, niin sitä luksusta ei enää ole. Vastike nousi 75€. Terveydenhuollonmaksut 22,5% (ei onneksi koske minua, vielä). Viikossa ruokaan menee varmaan 20-30€ enemmän. Vaatteet… En paljoa kuluta, ihan vain arkinen taaplaus päivästä toiseen.
Menojen nousun huomaa yksin kahden lapsen kanssa ihan toisella tavalla kuin parisuhteessa kahden palkkatuloisen aikuisen kanssa. Yhteiskunnan menorakenne on muotoutunut kahden maksavan aikuisen varaan. Jos tässä olisi puolitettavat asuin- ja automenot, niin joku vinkuisi sen jälkeen lomareissua etelään. Onneksi yksin ollessa ei sellaisesta tarvitse edes murehtia.
Tämäpä se on, mikä vituttaa. Omistusasunnon vastike nousi 15 % eli 140 euroa/kk vuoden alussa ja kun kaikki muukin maksaa koko ajan enemmän, niin onhan tämä tukia saamattomalle 50-50 yksinhuoltajalle (äiti uusine parisuhteineen saa lapsilisät, koska...) kohta tekemätön paikka. Tuota vastikekorotusta ihmettelen edelleen, miten siellä on rahoituslaskelmat hoidettu, kun kyseessä oli jo toinen vastaava korotus putkeen (muutin itse vasta vuoden 2024 elokuussa), korotkin ovat kuitenkin tulleet jo selvästi huipuista alaspäin.
Mutta silti haluan malttia palkankorotuspuheisiin,vaatimusten täytyy olla kestävällä pohjalla. Ja sen sanon vielä, että tietty ihmisryhmä on tottunut valheelliseen korkeaan elintasoon, nyt akuutissa tilanteessa kaikkien on vaan pakko pystyä aukaisemaan silmät myös oman tilanteen kohdalla. Itse olen kituuttanut jo niin pitkään, että pihistely on toisaalta hyvinkin tuttu juttu.
Viimeksi muokattu: