Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

• 1 600 160
  • 16 245

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muuten kustannuksiin kantaa ottamatta muistelen joskus mainitun että esim. VW Golf maksaa siellä liukuhihnan päässä noin 4000€. Sisältäen kaikki valmistuksen kulut siihen asti. Siis suunnittelun, osavalmistuksen ja kokoonpanon. Eli suurin osa auton hinnasta on jotain ihan muuta kuin sen valmistus.

teppana

Jäsen
Muuten kustannuksiin kantaa ottamatta muistelen joskus mainitun että esim. VW Golf maksaa siellä liukuhihnan päässä noin 4000€. Sisältäen kaikki valmistuksen kulut siihen asti. Siis suunnittelun, osavalmistuksen ja kokoonpanon. Eli suurin osa auton hinnasta on jotain ihan muuta kuin sen valmistus.

Nopsalla googlauksella löysin artikkelin joka väittää (en ole mitään faktantarkistusta tehnyt) että esim. Toyota jos myy massa-tuotantomallin 15kUSD jää heille siitä voittoa vain 2500USD tarkoittaen valmistuskustannuksia 12500 dollaria. Ford taasen tekee 40kUSD autosta 13kUSD mikä tarkottaisi 27kUSD valmistuskustannuksia.

En sitten tiedä kuinka tarkkoja nuo luvut todellisuudessa ovat, kun valmistajat eivät luonnollisesti näitä lukuja paljasta.

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taitaa nykyisellään autonvalmistuksen bisnes löytyä vasta jälkimarkkinoilta ja autojen valmistaminen on välttämätön paha siinä välissä.

Kuinka tehdä sopivan huono ja halpa auto, jolla ei saa mainehaittaa laitteen huonoudesta.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Iltalehden tietojen mukaan Finnairin lentäjät hakevat noin 20 prosentin palkankorotusta puolelletoista vuodelle.

Tämä Googlesta:
Paltan mukaan kapteenien keskipalkka on vuodessa reilut 200 000 euroa ja perämiesten puolestaan vajaat 100 000 euroa.
Ymmärtäähän tuon. Ei mitenkään riitä ihmisarvoiseen elämään.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei sinänsä palkan suuruus ole minusta tekijä, jonka tulisi korotuksiin mitään vaikuttaa. Vai missä muka menee raja, jonka jälkeen palkka on riittävän hyvä, eikä sitä tarvitse nostaa ja noudattavatko muutkin hyvätuloiset sitten samaa jaloa periaatetta? Lentäjien palkkakehitykseen ja tulossa olevaan yleiseen linjaan nähden vaatimukset kuulostavat kuitenkin rajuilta.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei sinänsä palkan suuruus ole minusta tekijä, jonka tulisi korotuksiin mitään vaikuttaa. Vai missä muka menee raja, jonka jälkeen palkka on riittävän hyvä, eikä sitä tarvitse nostaa ja noudattavatko muutkin hyvätuloiset sitten samaa jaloa periaatetta? Lentäjien palkkakehitykseen ja tulossa olevaan yleiseen linjaan nähden vaatimukset kuulostavat kuitenkin rajuilta.
Jos Iltalehden tiedot pitävät paikkaansa, niin tuo 20 % oli se mikä hieman minua triggeröi. Jos siinä olisi lukenut 10 prosenttia, niin en olisi tätä postausta tehnyt.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jos Iltalehden tiedot pitävät paikkaansa, niin tuo 20 % oli se mikä hieman minua triggeröi. Jos siinä olisi lukenut 10 prosenttia, niin en olisi tätä postausta tehnyt.
Joo, ymmärsin kyllä ja kuten sanoin, kovilta nuo vaatimukset kuullostaa. Nostin tuonkin vain esiin, kun työnantajakin nostaa palkkatason esiin vähän siinä valossa,että kehtaavatkin lisää kysyä.

Ja tuo palkkatason nousu viimeisimmällä sopimuskaudella ei kai myöskään ole ihan niin yksinkertainen kuin Palta esittää. Säästötoimet ovat palkkoihin vaikuttaneet, ja nuo Aasian lennoista johtuvat ansionnousuthan tulee lisääntyneestä työn määrästä. Mutta puolikaskin minusta riittäisi, ja jotain vastaantuloa vaatii sopu aina puolin ja toisin.

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
10% on tässä suhdanteessa yksinkertaisesti aivan liikaa. Muistetaan vielä, että iso osa julkisesta saisi sitten 12%. Kannattaa käydä kansantaloustieteen peruskurssi esimerkiksi, jos tämä väite korotuksen liiallisuudesta kuulostaa rivolta ja palata sitten asiaan. Asia toki pitäisi olla selvä ilmankin, liki ala-asteen matikalla.

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tämä Googlesta:

Ymmärtäähän tuon. Ei mitenkään riitä ihmisarvoiseen elämään.
No eihän se täällä liikkuvien tietojen mukaan missään nimessä voi riittää. Ahneuttakin kuulema tarvitaan vaan lisää, ja ei kai se nyt motivoi lennellä, ja opetella uusia tuulia jos ei nyt vähintään tollasta palkakorotusta saa. Nyt saadaan sitten sitä ahneutta, ja voi sitä itkua joka asiasta syntyy, kun joutuvat oikein julkisuudessa itkemään johdon puolesta, että saatanallisen ahneuta lentäjiä ovat menneet rekryymään. Toisikohan se satonen sieltä vietnamista lentäjiäkin samalla, ne varmaan lentelevät sillä perinteisellä vitosella kuussa.

Ja tietenkin voidaa myös kysyä, että paljonko siellä se nyt itkevä finskin johto tienaa? Saako edes siellä reppanat tarpeeksi?

Ja voi olla, että jotakin pientä sarkasmia eksyi mukaan, mutta koskaan ei voi olla ihan varma.

Onhan koko juttu kaikkineen ihan absurdia, mutta vastannee täysin yleistä linjaa sen suhteen, että asioita tapahtuu vain ahneuden kautta.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Oy Suomi Ab laitetaankin helmikuun alussa jälleen viikoksi tauolle.

Joo ja voi vittu noita lakkoavustuksia. Reilu 66e per päivä. Kun se ilman lakkoa päivätienesti on itsellä 200e. Joten en VOI jäädä lakkoon vaikka haluaisinkin.

Lakkoavustukset ylös! Tai siihen suostun jos Aalto ja muut pamput saavat myös lakon ajalta 66e per päivä.

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Joo ja voi vittu noita lakkoavustuksia. Reilu 66e per päivä. Kun se ilman lakkoa päivätienesti on itsellä 200e. Joten en VOI jäädä lakkoon vaikka haluaisinkin.

On toi pirullinen noidankehä, pitäisi mennä lakkoon että saa pientä palkkaa isommaksi mutta ei voi mennä lakkoon koska palkka on liian pieni. :)

Vuosi sitten meille maksettiin lakkoavustusta 100 euroa päivä mutta ei siitä paljoa jäännyt verojen jälkeen. Jos tolla korvauksella pitäisi alkaa lakkoilemaan pari kolme kuukautta niin silloin varmasti alkaisi jo harmittamaan. 10 % korotus tänne kiitos.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Opettajilla lakkoavustus oli viimeksi 180 €. Se on selvästi enemmän kuin monen opettajan päiväpalkka.
Ja sähkömiehille maksettiin jopa enemmän kuin mitä saivat työssä ollessaan. Ei ollut kovin montaa ketkä eivät olleet lakossa.

vimpa

Jäsen

Lakkoavustukset ylös! Tai siihen suostun jos Aalto ja muut pamput saavat myös lakon ajalta 66e per päivä.
Täytyy todeta, että olet tehnyt elämässäsi huomattavasti minua viisaampia valintoja. Itselläni palkastani päivässä käteen jäävä summa on lähempänä satasta kuin 200€. Käteen jäävästähän tuossa surkeassa 66€ lakkoavustuksessa on kysymys, joten varmaan vertasit käteen jäävään päiväpalkkaan.
Ja pitää todeta, että teollisuusliitto kyllä itse aiheuttavaa jäsenkatoa noilla surkeilla lakkoavustuksillaan, varsinkin kun tiedossa on liittopomojen muhkeat ansiot.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Täytyy todeta, että olet tehnyt elämässäsi huomattavasti minua viisaampia valintoja. Itselläni palkastani päivässä käteen jäävä summa on lähempänä satasta kuin 200€. Käteen jäävästähän tuossa surkeassa 66€ lakkoavustuksessa on kysymys, joten varmaan vertasit käteen jäävään päiväpalkkaan.
Ja pitää todeta, että teollisuusliitto kyllä itse aiheuttavaa jäsenkatoa noilla surkeilla lakkoavustuksillaan, varsinkin kun tiedossa on liittopomojen muhkeat ansiot.
No saatoin hieman karrikoida. Joka tapauksessa tuo kuuden päivän lakko tekee minulla n. 600e loven kuukausiansioihin. Ja kun perheessäni on kaksi alakouluikäistä lasta ja vaimo opiskelee amk:ssa niin emme kestä tuollaisia katkoja palkkaan.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No saatoin hieman karrikoida. Joka tapauksessa tuo kuuden päivän lakko tekee minulla n. 600e loven kuukausiansioihin. Ja kun perheessäni on kaksi alakouluikäistä lasta ja vaimo opiskelee amk:ssa niin emme kestä tuollaisia katkoja palkkaan.
Mietipä paljon säästät jos jätät lakon väliin etkä jatkossa maksa ammattiliiton jäsenmaksuja.

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mietipä paljon säästät jos jätät lakon väliin etkä jatkossa maksa ammattiliiton jäsenmaksuja.
Mutta kun sen rahan kun maksaa niin saa hyötyjä. Omalla työpaikalla olet ulkopuolinen jos et kuulu ammattiosastoon ja jää ihan relevanttia tietoa saamatta sitten.

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mutta kun sen rahan kun maksaa niin saa hyötyjä. Omalla työpaikalla olet ulkopuolinen jos et kuulu ammattiosastoon ja jää ihan relevanttia tietoa saamatta sitten.

Jos näytät esimerkkiä ja sanot hyvästit liiton miehille, moni työkaveri saattaa rohkaistua ja seurata perässä painostuksesta ja työmaaterrorista huolimatta. Suomi on vapaa maa, jossa kenenkään ei ole pakko kuulua vasemmistopuolueiden rahoitus organisaatioihin.

vimpa

Jäsen
Niin, liittoon kuuluminen on jokaisen oma päätös.
Itse olen kuitenkin todennut että työttömyyskassaan kuulumisesta on ollut itselleni hyötyä, viimeksi keväällä -24 10 viikkoa kestäneen lomautuksen aikana. Palkkatuloihin verrattuna lähes puoliintuneet tulot tuolta ajalta rokotti taloutta niin että jouduin pistämään aiotun venekaupan jäihin. Tämä vaikka jälkikasvu jo muuttanut omilleen. Kassaan kuulumista pidän järkevänä nykyisinä työttömyyden kasvuaikoina.

Johdantona tästä liittojen uhotessa lakkorintaman pitävyydestä, olisi niiden syytä laittaa lakkoavustukset normielämän mahdollistavaan summaan.
Väitänkö muka tuossa yläpuolella olevassa tekstissä liiton ja työttömyyskassan olevan sama asia.....

Viimeksi muokattu:

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Niin, liittoon kuuluminen on jokaisen oma päätös. Itse olen kuitenkin todennut että työttömyyskassaan kuulumisesta on ollut itselleni hyötyä, viimeksi keväällä -24 10 viikkoa kestäneen lomautuksen aikana. Palkkatuloihin verrattuna lähes puoliintuneet tulot tuolta ajalta rokotti taloutta niin että jouduin pistämään aiotun venekaupan jäihin. Tämä vaikka jälkikasvu jo muuttanut omilleen.

Johdantona tästä liittojen uhotessa lakkorintaman pitävyydestä, olisi niiden syytä laittaa lakkoavustukset normielämän mahdollistavaan summaan.
Se on just näin. Tuntuu että liitossa ajatellaan niin että ihan jokaisella jäsenellä on sen verran rahaa että voidaan pistää työt poikki vaikka viikoksi aatteen puolesta.

Nykymaailmassa on kyllä raha tiukilla todella monella ja se mitä tulee, menee saman tien. Tottakai minä olisin mieluusti sen verran itsenäinen taloudellisesti että voisin työnantajaa vastaan protestoida mutta kun en ole.

Ja ihan periaatteessa jos liitto määrää lakkoon niin korvauksien pitää todellakin olla todellisen ansiotason mukaisia koska ei lakko saa kenenkään taloutta romuttaa.

Niin, liittoon kuuluminen on jokaisen oma päätös. Itse olen kuitenkin todennut että työttömyyskassaan kuulumisesta on ollut itselleni hyötyä, viimeksi keväällä -24 10 viikkoa kestäneen lomautuksen aikana. Palkkatuloihin verrattuna lähes puoliintuneet tulot tuolta ajalta rokotti taloutta niin että jouduin pistämään aiotun venekaupan jäihin. Tämä vaikka jälkikasvu jo muuttanut omilleen.

Ei kai liiton ja työttömyyskassaan kuulumisen tarvi liittyä mitenkään toisiinsa?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy