Missä kaikkialla?Niin, kaikkia ne koskevat, mutta kaikkialla itketään miten kaikki heikennykset revitään nimenomaan duunarin selkänahasta.
Sepä se.
Jaksaa vaan ihmetyttää nämä lakkojen puolustelijat, jotka väittävät olevan huonompiosaisten puolella ainakin puheissaan ja kirjoituksissaan, koska juuri hehän ovat suurimpia kärsijöitä tulevaisuudessa, jos tämän menon annetaan jatkua. Ei mulla henkilökohtaisesti ole hätää nyt eikä tulevaisuudessa, mutta kyllä minä ainakin haluaisin Suomen olevan menestyvä maa, joka kykenee pitämään huolen ihan jokaisesta jatkossakin ja tämä lakkoilu ei auta siinä pätkän vertaa, vaan vaikutus on täysin päinvastainen. Aivan hölmöläisten touhua.
No jaa, vaikea sanoa kuka eniten on kärsijänä. Kyllähän siinä moni yrittäjäkin kärsii, kun ihmisten ostovoimaa aletaan heikentämään. Jonkin verran lounaspaikkoja pitkin maata kiertäneenä olen tehnyt sellaisen havainnon, että asiakaskunta koostuu pitkälti huomiovärisistä asiakkaista, eli duunareista. Tuskin esim. ruokarahojen poisto auttaa yhtäkään lounasravintolan pitäjää, päinvastoin. Lomarahojen leikkaus ei lisää lapsiperheiden kulutusta millään tavalla. Tai sitten se on muusta ostovoimasta pois.
Lisäksi nähdään melkoista kilpailun vääristymistä, kun kilpaileva firma saakin työt, koska pystyy teettämään ne halvemmalla välittämättä kaikista työntekijöille nyt kuuluvista maksuista.
Ja nuo vain pari esimerkkiä paikallisen sopimisen auvosta.
Sanoin jo aikaisemmin tässä ketjussa esimerkiksi taksilain uudistamisen. Sieltä voi sitten kysellä onko tyytyväisimpiä taksialan yrittäjät, asiakkaat, vai vailla sääntelyä kulkevat taksialan ”yrittäjät”.
Jos joku asia annetaan täysin yhden osapuolen sanelemaksi väärinkäytöksiltä ei voi välttyä, niin kauan kun ihminen on operoimassa.
No kyllä se jollekin työelämäuudistusten puolustajalle vielä tulevaisuuden työnhaussa lävähtää kasvoille, kun et paremmilla spekseillä pääsekään töihin, vaikka palkkapyyntö olisi sama kuin toisella hakijalla, koska hänelle nyt ei satu säännöllinen työaika, lomarahat tai muut lisät olevan niin oleellisia, kunhan vain palkan saa.
Lakkoja en tässä tilanteessa pidä järkevänä, mutta ymmärrän kyllä ay-puolenkin kannan, ettei työmarkkinoita nyt aivan villiksi länneksi päästettäisi.